دوشنبه 9 مرداد 1391 | 08:12
بحران سازی درسوریه برای مصون ماندن رژیم صهیونیستی
قيامت كبري براي اسرائيل با وروداعضای محورمقاومت
قيامت كبري براي اسرائيل با وروداعضای محورمقاومت
پایگاه اطلاع رسانی بسیج پیشکسوتان :شواهد حاكي است علي رغم پيچيده شدن اوضاع در سوريه اما ارتش هنوز قادر به وارد آوردن ضربات كوبنده بر پيكره گروه‌هاي مسلح و تار و مار كردن آنان است و با ادامه اين روند قادر خواهد بود به طور كامل آنها را از مرزهاي خود اخراج كند.

بمب۵۰ كيلوگرمي و ۴ شهيد استراتژيك

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی بسیج پیشکسوتان :

۲۸ تير ماه سال جاري ساعاتي پس از انتشار شماره ۶۸۰ هفته نامه يالثارات و در حالي كه محمد صادق الحسيني در قالب گفت و گو با ارگان مطبوعاتي انصارحزب‌الله خبر ازآماده باش تمامي ستادهاي عملياتي در منطقه براي پاسخگويي سريع و كوبنده به هرگونه تجاوز احتمالي به سوريه داده بود، مقر وزارت امنيت ملي سوريه در دمشق شاهد يك عمليات انتحاري با يك بمب ۵۰ كيلوگرمي بود كه براثر آن ارتشبد داوود عبدالله راجحه وزير دفاع، حسن تورکماني معاون فرمانده کل نيروهاي مسلح، محمد شعار وزير كشور و آصف شوکت رئيس دستگاه اطلاعاتي و معاون ستاد مشترک ارتش و البته شوهر خواهر بشار اسد كه همگي از عناصر مهم محور مقاومت محسوب مي‌شدند به شهادت رسيدند.

بشار اسد بلادرنگ دست به كار شد

درحالي كه ترتيب دهندگان اين ترور انتظار داشتند براثراين ضربه سخت به ارتش و دستگاه اطلاعاتي جمهوري عربي سوريه شيرازه كار از هم بپاشد اما رئيس جمهور بشار اسد بلادرنگ «فهد جاسم الفريج» را به عنوان وزير دفاع جديد سوريه منصوب نمود. درحالي كه «عمران الزعبي» وزير اطلاع‌رساني سوريه اعلام کرد: سرويس‌هاي اطلاعاتي قطر، عربستان، ترکيه و اسرائيل مسئول انفجار امروز دمشق هستند.

ريشه تروريست‌ها را مي‌كنم

وزير دفاع جديد سوريه نيز در اولين گفتار رسانه اي خود اعلام كرد: تروريست‌هاي مورد حمايت بيگانه مسئول اين حمله خونين هستند و او ريشه تروريست‌ها را در سوريه خواهد کند. وي تاکيد کرد که افراد کشته شده در حمله تروريستي، شهداي عزت وطن هستند و ابراز داشت که وزارت دفاع اين اقدام بزدلانه تروريست‌ها را بي‌پاسخ نخواهد گذاشت. ارتش سوريه نيز در بيانيه‌اي اعلام کرد: «اين حادثه جز بر اراده دمشق و ارتش سوريه براي مقابله با تروريست‌ها و نابودي آنان نيفزوده است.»

تحقق وعده تلخ براي معارضين

ساعاتي بعد وزير دفاع به وعده خود عمل كرد وارتش سوريه در عملياتي منحصر به فرد در معره النعمان در ادلب بيش از ۱۰۰ تروريست را کشت و بازداشت کرد. تروريست‌ها در دمشق نيز از ضربات سخت ارتش درامان نماندند و در چهار محله اين شهر ۵۰۰ نفر از آنان کشته ۴۰۰ نفر بازداشت و ۱۰۰ نفر نيز مجروح شدند.

محور مقاومت هرچه دارد از سوريه است

همان شب حسن نصرالله براساس وعده قبلي به مناسبت ششمين سالگرد پيروزي حزب الله در نبرد ۳۳ روزه در ملعب الرائيه درضاحيه بيروت در برابر مردم ظاهر شد و البته بخش اعظمي از سخنراني خود را به سوريه اختصاص داد تا نشان دهد اين حلقه زنجير مقاومت تا چه‌اندازه براي ساير اعضاء اين محور ارزشمند است.

وي درباره وضعيت جاري در سوريه گفت:«سوريه نه تنها بهاي حمايت از مقاومت فلسطين و لبنان را پرداخت مي‌کند بلکه مقاومت فلسطين و لبنان به لطف سلاح‌هايي که ساخت اين کشور بود و آنها در اختيار مقاومت قرار مي‌دادند، موفق شد هم در لبنان و هم در غزه به پيروزي برسد و رژيم صهيونيستي به خوبي به اين امر واقف بود.

شهدا دوستان ما بودند اما جايگزين دارند

هنگامي‌که رژيم‌هاي عربي در حال مال‌اندوزي بودند، سوريه بشار اسد، سوريه فرماندهان شهيدي چون آصف شوکت و داوود راجحة و حسن تورکماني از مقاومت فلسطين و لبنان حمايت مي‌کردند. اين شهدا از دوستان نزديک مقاومت و ايستادگي و مبارزه در برابر دشمن صهيونيستي بودند. ما باور داريم ارتش سوريه داراي فرماندهان بزرگي چون شهداي امروز است که بتوانند جاي آنها را پر کنند و اميد دشمنان را به نااميدي تبديل کنند.»

اين سوريه بشار اسد است

وي افزود: «سوريه گذرگاه مقاومت و پل ارتباطي بين مقاومت و ايران بود، ولي به من اجازه دهيد تا بگويم که سوريه فراتر از اينها بود، سوريه حامي واقعي مقاومت به ويژه در بعد نظامي بود و در اين‌باره من دو گواه دارم. گواه اول اينکه مهمترين موشک‌هايي که بر حيفا و مرکز اسرائيل فرود مي‌آمد، موشک‌هايي ساخته و توليد صنايع نظامي سوريه بود که در اختيار مقاومت گذاشته شد. اسرائيل امروز از نوار غزه مي‌ترسد و از اين بيم دارد که غزه مبادا تل‌آويو را هدف قرار دهد. اين موشک‌ها را آيا رژيم سعودي يا مصر به نوار غزه دادند؟ آيا رژيم‌هاي عربي آن را در اختيار نوار غزه گذاشتند؟ مسلّما نه، آنها موشک‌هاي سوري بودند که از طريق سوريه در اختيار نوار غزه گداشته شد و سوريه به خاطر مقاومت لبنان و فلسطين منافع خود را به خطر انداخت. به من يک رژيم عربي را نشان دهيد که دست به چنين اقدامي زده باشد. به نظر شما معناي سلاح در اختيار حزب الله و حماس و جنبش جهاد اسلامي گذاشتن توسط سوريه چه معنايي مي‌تواند داشته باشد، آن هم در زماني‌که رژيم‌هاي عربي از کمک‌هاي غذايي و مالي خود به نوار غزه امتناع مي‌کردند. سوريه هم سلاح و غذا به نوار غزه ارسال و در اين راه خطر مي‌کرد. اين سوريه است، اين سوريه بشار اسد است، اين سوريه فرماندهان شهيد آصف شوکت و داوود راجحة و حسن تورکماني است.»

حمله راكتي به ايهود باراك

به دنبال اين، ۲۹ تيرماه نيروهاي ارتش سوريه به حملات كوبنده خود ادامه دادند ودريك يورش زميني به «حي الميدان» اين منطقه را از حضور شبه نظاميان پاكسازي و ۱۳۰ نفر از آنان را كشتند.
البته دامنه پاسخگويي به بيرون از مرزهاي تحت كنترل سوريه نيز رسيد و ساعاتي بعد از عمليات موفق ارتش در دمشق و ادلب، يک راکت در جريان بازديد ايهود باراک وزير جنگ اسرائيل از بلندي‌هاي اشغالي جولان در نزديکي وي فرود آمد كه صهيونيست‌ها از انتشار اخبار مربوط به اين حمله و تلفات احتمالي آن ممانعت كردند. اما دقايقي بعد ارتش اسرائيل اعلام كرد كه موشك از داخل سوريه شليك شده است و در نتيجه منطقه جولان اشغالي را منطقه بسته نظامي اعلام و نيروهاي زيادي از ارتش را در آن مستقر کرد. ساعاتي پس از اين حمله «فهد جاسم الفريج»، وزير دفاع جديد سوريه در برابر رئيس جمهور اين کشور سوگند ياد کرد.

حلب به دنبال دمشق آرام شد

صبح روز جمعه ۳۰ ام تير ماه اردوگاه يرموک، منطقه مهاجرين، برزه، شهرک برزه، قابون و رکن الدين شاهد استقرار نيروهاي ارتش و بازگشت آرامش و امنيت بودند. درحالي كه در برخي محلات حلب مانند صلاح الدين، السکري، طريق الباب برخي افراد موانعي مانند کيسه‌هاي شن در راه‌ها و مسيرها ايجاد کرده ‌بودند. ساعاتي بعد در همان روز نيروهاي مسلح سوريه به حلب اعزام شدند تا اين شهر را پس از دمشق، پاکسازي کنند. و براين اساس ورودي‌ها و خروجي‌هاي شهر حلب مسدود و تحت كنترل قرار گرفت.

باراك جان سالم به در برد اما تهديد كرد

اما همان روز ايهود باراک، وزير دفاع اسرائيل كه از حمله موشكي جان سالم به در برده بود اعلام كرد: «به ارتش آموزش داده‎ام که آمادگي‌هاي اطلاعاتي خود را افزايش دهد و براي آن‌چه مورد نياز است آماده باشد تا (در صورت لزوم) بتوانيم اجراي يک عمليات را در نظر داشته باشيم. ما درحال پيگيري انتقال احتمالي سامانه‎هاي پيشرفته مهماتي که اکثرا موشک‌هاي ضد هواپيما يا موشک‌هاي سنگين زمين به زمين را شامل مي‌شود هستيم؛ اما احتمال انتقال سلاح‌هاي شيميايي از سوريه به لبنان نيز وجود دارد. لحظه اي که (بشار اسد، رئيس جمهوري سوريه) شروع به سقوط کند ما به اجراي عمليات کنترل و نظارت خواهيم پرداخت و با ساير سرويس‌ها نيز رابطه برقرار مي‌کنيم.»

قيامت كبري براي اسرائيل

بحران در سوريه درحالي شكل پيچيده‌تري به خود مي‌گيرد كه نيروهاي مسلح معارض تروريست طي هفته گذشته توانستند خود را به دمشق برسانند ودرگيري‌ها را در چند منطقه از پايتخت متمركز سازند. از ديگر سو به شهادت افراد مطلع كليه گروه‌هاي عضو محور مقاومت در شرايط آماده باش براي مقابله با هرگونه تعرض به سوريه به سر مي‌برند. اما اسرائيل نيز ضمن تكرار تهديد به حمله نيروهاي ارتش خود را نيز به حال آماده باش درآورده است. اين درحالي است كه پيش از اين حزب‌الله نيز به واسطه محمد ياغي مسئول منطقه البقاع اعلام کرده است: هر جنگي جديد که دشمن اسرائيلي عليه مقاومت به راه بيندازد، به مثابه پايان اين رژيم خواهد بود. ما مقابل اين دشمن خودرا کاملا در سطح کادر و سلاح آماده کرده‌ايم و اسرائيل را با سلاحي که تاکنون به کار نبرده‌ايم غافلگير خواهيم کرد که برايش قيامت کبري خواهد بود. مقاومت آنچنان خود را آماده کرده است که دشمن را براي از دست دادن روزگار قبل، به حسرت خوردن بيندازد.

انتظار حمله از سوي اسرائيل بعيد است

مجموع آنچه گفته شد هفته‌نامه يالثارات را با دو سوال به سوي كارشناسان سوق داده است؛ اول اينكه احتمال توفيق دشمن در اضمحلال دروني جمهوري عربي سوريه تا چه حد است؟ و دوم اينكه آيا همانند آنچه در سال ۲۰۰۶ از سوي حزب الله لبنان رخ داد اين احتمال وجود دارد كه با مسجل شدن حمله قريب الوقوع حملات پيش دستانه اي از سوي محور مقاومت انجام پذيرد؟
دكتر محمد صادق كوشكي كارشناس مطالعات منطقه‌اي در اين باره به يالثارات مي‌گويد: اولين نكته اي كه در مورد تهديدهاي منطقه اي پيرامون سوريه و به خصوص از ناحيه اسرائيل به نظرمي رسد اين است كه با هيچ محاسبه اي نمي‌توان انتظار داشت كه اسرائيل توانايي آغاز يك جنگ واقعي عليه سوريه را داشته باشد.

جنگ و مصونيت اسرائيل

زيرا هرآنچه امروز برسر جمهوري عربي سوريه مي‌آيد به اين دليل است كه اسرائيل از خطرات آينده مصون بماند حال آنكه با آغاز يك جنگ عليه سوريه يا حزب الله از سوي اسرائيل، اين رژيم خود را در يك مهلكه غير قابل تصور انداخته است. برهمين اساس است كه اسرائيل در حال انتقال هزينه اسقاط جمهوري عربي سوريه به سوي كشورهاي محور ارتجاع نظير عربستان و قطرونايب ناتو يعني تركيه است تا به واسطه تلاشهاي امنيتي اطلاعاتي اين كشورها بتواند سوريه را به سمت يك جنگ داخلي و اضمحلال از درون سوق دهد.

اوضاع پيچيده اما تحت كنترل است

اما واقعيت جاري در سوريه كه حكايت از وارد آمدن ضربه به دستگاه امنيتي و ارتش سوريه از يك سو و رسيدن درگيري‌هاي مسلحانه به پايتخت دارد به هيچ وجه نشانه‌اي ازتسلط و دست برترگروه‌هاي تروريست محسوب نمي‌شود. شواهد حاكي است علي رغم پيچيده شدن اوضاع در سوريه اما ارتش هنوز قادر به وارد آوردن ضربات كوبنده بر پيكره گروه‌هاي مسلح و تار و مار كردن آنان است و با ادامه اين روند قادر خواهد بود به طور كامل آنها را از مرزهاي خود اخراج كند. در واقع مي‌توان گفت نقطه تمركز نظام حاكم برسوريه نابودي گروه‌هاي تروريستي است زيرا آمريكا و كشورهاي غربي نيز به رغم همه تلاشها براي آماده سازي زمينه مداخله خارجي در سوريه از اين كار ناتوان هستند وهمه نيروي خود را به تجهيز گروههاي مسلح معطوف ساخته‌اند تا از اين راه به تحليل قواي دولت بشار اسد از داخل بپردازند.

جنگ و گريز در ۵ استان

كوشكي مجددا با اشاره به نفوذ دامنه درگيري‌ها به پايتخت سوريه اين مسئله را نتيجه دخالت دستگاه‌هاي اطلاعاتي و امنيتي عربستان، اردن، قطر، تركيه و گروه ۱۴ مارس در لبنان مي‌داند، اما اذهان را متوجه اين نكته محوري مي‌نمايد كه علي رغم همه تلاش‌هاي ياد شده از مجموع ۱۷ استان سوريه به طور نسبي تنها ۵ استان مرزي با اردن، لبنان و تركيه شاهد درگيري‌هاي مسلحانه بوده‌اند كه در هيچ يك از اين تعداد نيز تروريست‌ها هرگز نتوانستند بر اوضاع تسلط يابند و در نتيجه با در يافت ضربات خرد كننده صحنه درگيري را ترك كردند.

فشار فزاينده و خيانت

اين كارشناس مطالعات منطقه اي به رغم پيچيده بودن اوضاع در سوريه هنوز لزومي براي ورود ساير اعضاي مقاومت به بحران نمي‌بيند و معتقد است شرط شكسته شدن وضعيت جاري، استقامت ارتش سوريه و شخص بشار اسد است.

كوشكي با توجه به تمركز دستگاه‌هاي اطلاعاتي دشمن بر ارتش سوريه و تلاش‌هاي مبتني بر حذف مهره‌هاي تاثير گذار يا اقناع افراد آن براي تمرد از دستور به يالثارات مي‌گويد: ارتش سوريه با پشت سر گذاشتن يك سال و نيم نبرد، متحمل تلفات زيادي از رده‌هاي فرماندهي گرفته تا سربازان شده است اما تا كنون به غير از موارد جزئي هيچ گزارشي مبني بر خيانت و يا تمرد نيروهاي ارتش داده نشده است. اين نكته بسيار مهمي است كه اثبات مي‌كند عليرغم همه فشارهايي كه برروي ارتش متمركز است اين نهاد در جمهوري عربي سوريه همچنان پابرجا باقي مانده است.

منبع:هفته نامه یالثارات الحسین(ع)

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.