دوشنبه 9 مرداد 1391 | 15:57
گزارش/ به مناسبت سالگرد جنايت آل‌سعود؛
ملت ايران هرگز فاجعه خونين مکه را فراموش نمي‌کند
ملت ايران هرگز فاجعه خونين مکه را فراموش نمي‌کند
ملت ايران و جهان اسلام هرگز فاجعه كشتار حجاج را در سال 1366 فراموش نكرده و همچنان خواستار مجازات عاملان اصلي اين جنايت(سران رژيم سعودي) است.

به گزارش خبرنگار بسیج پیشکسوتان : موضوع حج همواره تاثير مهمي در صدور انقلاب اسلامي و همچنين روابط ميان ايران و عربستان پس از اين انقلاب داشته است.

در سال 1980(1359) به دليل آغاز جنگ تحميلي صدام  عليه ايران، تعداد بسيار کمتري از ايرانيان نسبت به سال هاي گذشته به خانه خدا در مکه مشرف شدند اما همين تعداد سعي کردند تا از اين گردهمايي جهان مسلمانان استفاده کرده و افکار هزاران حاجي را که از سراسر جهان آمده بودند به سوي انقلاب اسلامي جلب کرده و به آنها درباره مسائل مختلف جهاني از ظلم هاي امپرياليسم آمريکا و اسرائيل تا اوضاع جهان اسلام، آگاهي بدهند. در آن سال مساله‌اي ميان دولت سعودي و حجاج ايراني پيش نيامد.


اولين تظاهرات گسترده حجاج ايراني در زمان حج در سال 1981(1360) شکل گرفت و حاجيان ايراني در مدينه و مکه بويژه در مراسم برائت از مشرکين که براي اولين بار پس از قرن‌ها توسط ايرانيان احيا شد، عليه آمريکا، شوروي، اسرائيل و در جهت اتحاد مسلمانان شعارهايي را سر دادند که به برخورد و درگيري با پليس منجر شد.
در سال 1982(1361) موسوي خوئيني ها به عنوان سرپرست حجاج ايراني، رويه تندروانه اي را در پيش گرفت و در سخنراني خود در مدينه خطاب به سعودي ها اعلام کرد: بايد اين فکر را که مکه و مدينه مال شماست و ما بايد از آن جا بيرون برويم را از سر خود بيرون کنيد.
بلافاصله پس از اين سخنراني، موسوي خوئيني ها از طرف دولت عربستان دستگير و به عنوان اغتشاش گر از اين کشور اخراج شد. اين عمل با اعتراض شديد دولت ميرحسين موسوي روبرو شد.
بدين ترتيب، تندروهاي آن روز و اصلاح طلبان آينده! نقش مهمي را در ايجاد تنش علني با دولت عربستان ايفا کردند و بعدها افراد ديگري را مسئول اين تنش دانستند!   در سال 1983(1362) با ميانجي گري "معمر القذافي" رهبر ليبي، توافقي ميان ايران و عربستان بوجود آمد که در نتيجه آن، درگيري ها فقط يک حادثه کوچک تلقي و ختم شد.
در سال 1984(1363) با وجود آنکه ايران 150 هزار زائر روانه عربستان کرد، برخوردي ميان نيروهاي دولتي عربستان و زائران ايراني پديد نيامد و تظاهرات ايراني ها با شکوه بيشتري در مدينه و مکه برگزار شد.
در سال 1985(1364) عربستان با اعزام 150 هزار زائر ايراني مخالفت کرد و تعداد کمتري را پذيرفت اما باز هم درگيري ميان زائران جمهوري اسلامي و پليس سعودي رخ نداد.
"مارتين کريمر" نويسنده کتاب "فاجعه مکه، يک فاجعه ديگر از تاريخ طولاني تنفر" نوشته است: « در جريان مراسم حج سال 1986(1365) ايران و عربستان به يک توافق ضمني دست يافتند که به ايران اجازه مي داد فعاليت سياسي محدودي انجام دهد.اين توافق از اين هدف سرچشمه مي گرفت که ايران سعي داشت از حمايت هاي سعودي نسبت به صدام بکاهد. براساس اين توافق غير رسمي، نماينده آيت الله خميني و سرپرست حاجيان مجاز بودند دو تظاهرات متشکل برگزار کنند که يکي در مکه و ديگري در مدينه و هر دو به فاصله زيادي از حرمين شريفين برگزار شد»
البته عمر اين توافق بسيار کوتاه بود زيرا در همان سال، يک گروه از زائران اصفهاني که از باند مهدي هاشمي و مرتبط با بيت آيت الله منتظري بودند با خود مواد منفجره به همراه داشتند. پليس سعودي مواد منفجره را کشف و اين افراد را  به محض ورود به عربستان بازداشت کرد.
بدين ترتيب يکبار ديگر، يکي ازگروه هاي نفوذي در داخل جمهوري اسلامي به نام باند انحرافي مهدي هاشمي،از اعضاي بيت آيت الله منتظري و برادر داماد او، موجب شد تا روابط ايران و عربستان دچار تنش شود که باز هم اين مسئله از سوي جناح چپ رخ داده بود.
جالب اينجاست که در همان زمان، مرحوم آيت الله منتظري با انتقاد شديد از مقامات جمهوري اسلامي، ارسال مواد منفجره از سوي زائران به حج را از دلايل اصلي کشتار سال بعد دانست!
به هر حال، موضوع مواد منفجره در سال 1986(1365) فيصله يافت اما در سال 1987(1366) طي راهپيمايي حجاج ايراني، درگيري شديدي ميان پليس سعودي و حجاج ايراني و غير ايراني صورت گرفت كه به يك فاجعه خونين تبديل شد و بيش از 400 نفر از حجاج در آن واقع شهيد شدند. اين فاجعه پس از سخنراني مهدي كروبي به عنوان سرپرست جديد حجاج ايراني به وقوع پيوست اما خود وي در اين واقعه آسيبي نديد!   در اين فاجعه مقامات پليس سعودي ابتدا با سنگ و چوب و سپس با ماشين هاي آب پاش و گاز اشك آور و در آخر نيز با گلوله باران حجاج ، به سركوب تظاهرات روي آوردند تا خوش خدمتي خود را به اربابان خويش (آمريكا و اسرائيل) نشان دهند.

در اين ميان بيش از 300 نفر از زنان و مردان ايراني در آن تظاهرات زخمي و عده اي نيز ناپديد شدند. چكمه پوشان رژيم سعودي پس از كشتار حجاج، جنازه هاي شهيده هاي ايراني را لگدمال مي‌كردند و به دنبال لوازم قيمتي و جواهرات آنان بودند.   در كنار همه تلخي ها و جناياتي كه سفاكان ابوسفياني سعودي، مرتكب شدند، يك موضوع باعث اميدواري بود و آن هم تاثير اين واقعه بر ساير ملل اسلامي و حجاج آنها بود كه به مظلوميت ملت مسلمان ايران بيشتر پي بردند و حقانيت انقلاب اسلامي را به عينه لمس کردند.
در اين ميان حجاج فلسطين مي گفتند كه ما تا به حال فكر مي كرديم مظلوم تر از فلسطينيان وجود ندارد و حالا مي بينيم كه ايراني ها مظلوم تر واقع شده اند. حجاج فلسطيني اعلام كردندكه از اين بعد، بيشتر به تبليغ انقلاب اسلامي خواهند پرداخت و نخواهند گذاشت تا خون حجاج ايراني و غير ايراني پايمال شود.
در همين زمينه، يكي از رهبران سازمان جهاد اسلامي فلسطين طي مصاحبه اي در اسفند ماه 1366 اعلام كرد: پيروزي اسلام در ايران ما را مقاوم تر ساخته و ما در بيانيه ها و نشريات خود بر محور حياتي تهران- قدس تاكيد كرده ايم . محوري كه به زودي آمريكا و اسرائيل را از منطقه بيرون خواهد كرد.
وي افزود: ترور افسر امنيتي بلند پايه اسرائيل(روزنتال) هديه اي به روح شهداي مكه (در سال 1366) بود تا بر هميستگي مبارزات مردم فلسطين و ايران تاكيد كنيم.
با وقوع جنايت هولناك سعودي ها و قتل عام حجاج در سرزمين وحي و خانه امن الهي، آن هم در ماه حرام ذي الحجه، حكومت سعودي رودرويي مستقيم خود را با ايران اسلامي به اوج رساند.   به دنبال اين فاجعه، جنگ تبليغاتي شديد ميان جمهوري اسلامي و عربستان سعودي عليه يكديگر آغاز شد. كنگره جهاني حج در تهران با حضور شخصيتهاي مستقل اسلامي ازسراسر جهان برگزار و در اين كنگره، جنايت ملك فهد ابن سعود محكوم شد. همچنين سازمان انقلاب اسلامي جزيره العرب به عنوان يكي از مخالفين حكومت سعودي، مراسم بزرگداشتي را براي شهداي حج سال 1366 در محل تالار وحدت تهران برگزار كرد.
در مقابل، رژيم سعودي به كمك رسانه هاي غربي كوشيد تا از فشار اين جنايت وحشتناك و عكس العمل جهان اسلام و افكار عمومي مسلمانان نسبت به خود بكاهد و با نفوذ مالي و فرهنگي دركشورهاي اسلامي به خصوص عربي حمايت بسياري از اين كشورها به سوي خود جلب كند.
پس از فاجعه مكه، روابط ايران و عربستان به نازل ترين سطح و تعداد ديپلمات ها به حداقل رسيد و به دنبال حمله مردمي به سفارتخانه عربستان در تهران، اين سفارتخانه عملا تعطيل و بالاخره روابط ديپلماتيك دو كشور نيز قطع شد.
امام خميني(ره) رهبر كبير انقلاب اسلامي پس از اين فاجعه اعلام كردند: ما اگر از جنايات صدام عفلقي بگذريم، از جنايت فهد هرگز نخواهيم گذشت.
با تلاش هاي هاشمي رفسنجاني، مجددا روابط ايران و عربستان دردولت او و دولت محمد خاتمي، روبه بهبودي گذاشت، اگر چه متاسفانه امتيازات مختلفي از سوي اين دولتها برخلاف وصيت نامه امام خميني (ره) به طرف سعودي داده شد اما اين مسئله با عنوان تنش زدايي براي بهبود روابط ، توجيه شد!
به هر حال ملت ايران و ملل اسلامي هرگز فاجعه كشتار حجاج را در سال 1985(1366) فراموش نكرده و همچنان خواستار مجازات عاملان اصلي اين جنايت(سران رژيم سعودي) هستند.


در سالهاي اخير نيز با همراهي هاي گسترده رژيم سعودي با محور امپرياليستي- صهيونيستي غرب عليه مسلمانان و به خصوص همكاري هاي پنهان اين رژيم با اسرائيلي ها،همچنين ضديت با جمهوري اسلامي ايران در فتنه 88 و نيز سركوب قيام هاي مردم يمن ، بحرين، عربستان، تنفر ايرانيان و جهان اسلام از سلطنت شاهان و شاهزادگان سعودي افزايش يافته كه جز با سقوط اين رژيم ، پايان نمي يابد.
گزارش از: محمدحسن عبدي‌مطلق

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.