پنجشنبه 16 شهریور 1391 | 11:35
(خبر ويژه)
پيامدهاي ناگوار مداخله در سوريه يكي يكي گريبان تركيه را مي گيرد
پيامدهاي ناگوار مداخله در سوريه يكي يكي گريبان تركيه را مي گيرد
پایگاه اطلاع رسانی بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت : تحليلگران مختلف در منطقه و جهان معتقدند خطاي محاسبه باعث شكست دولت تركيه در ماجراي سوريه شده است.

به گزارش خبرنگار بسیج پیشکسوتان

تحليلگران مختلف در منطقه و جهان معتقدند خطاي محاسبه باعث شكست دولت تركيه در ماجراي سوريه شده است.
دويچه وله آلمان در گزارشي كه به سفر ژنرال پترائوس رئيس سازمان سيا به اسلامبول اختصاص داشت، نوشت: طي ماه هاي گذشته محاسبات دولتمردان تركيه در ارتباط با بحران سوريه بارها نادرست از آب درآمده است. مقام هاي تركيه ماه ها پيش بر اين باور بودند كه رژيم بشار اسد با توجه به كمبود روزافزون پول و پشتيباني به زودي سرنگون خواهد شد. همچنين گفته شده بود كه تركيه هجوم انبوه آوارگان سوريه يا حمايت رژيم اين كشور از حزب كارگران كردستان تركيه (پ ك ك) را خط قرمزي مي داند كه عبور از آن مي تواند سبب شود كه تركيه دست به عملياتي نظامي بزند. به اعتقاد كارشناسان و تحليلگران اما تركيه پي برده كه دستانش در مشاجرات ابرقدرت ها در مسئله سوريه بسته است.
اين رسانه آلماني افزود: تركيه خود نيز بيش از پيش اثرات و پيامدهاي جنگ و درگيري در سوريه را بطور مستقيم لمس مي كند. حزب پ ك ك در دوران اخير دست به سلسله سوءقصدهايي زده كه به عقيده سياستمداران تركيه با پشتيباني از سوريه و همچنين ايران انجام گرفته اند. از آن گذشته بحران سوريه رشد اقتصادي تركيه را نيز تحت الشعاع قرار داده و ضربه اي سنگين به آن وارد كرده است. سوريه يكي از مسيرهايي محسوب مي شد كه تركيه از طريق آن كالاهاي خود را به بازار كشورهاي عربي حوزه خليج فارس ارسال مي كرد.
يادآور مي شود در آخرين درگيري ميان پ ك ك و نيروهاي امنيتي، 30 نفر از طرفين كشته شدند كه 10تن آن نيروهاي امنيتي بودند. براساس برآوردهاي گروه بين المللي بحران (International Crisis Group) از ماه ژوئن سال گذشته ميلادي تاكنون نزديك به 800 نفر در خشونت هاي تركيه كشته شده اند كه 200 نفر از آنان را نيروهاي دولتي تشكيل مي دهند. حدود يك پنجم جمعيت تركيه كرد هستند. در مجموع 45 هزار نفر در درگيري هاي ميان پ ك ك و دولت مركزي تركيه كشته شده اند.
همزمان با تحليل دويچه وله، روزنامه «تودي زمان» چاپ تركيه در تحليلي خاطرنشان كرد: برآورده هاي آنكارا درباره سوريه اشتباه بود و نتايج ناگوار آن تركيه را تهديد مي كند.
اين روزنامه با اشاره به آرزوي احياي امپراتوري عثماني نوشت: به نظر مي رسد بحران سوريه محكي جدي است تا دولت اردوغان اين آمال خود را كنار بگذارد و با واقعيت ها روبه رو شود. هم اكنون در جنگ شديدي ميان نيروهاي دولتي سوريه و شورشيان، موازنه قدرت به سود دولت است. تنها عاملي كه مي تواند موازنه كنوني قدرت را در سوريه برهم بزند مداخله خارجي است اما از يك سو با توجه به مخالفت هاي روسيه و چين و از سوي ديگر به دليل مشكلات فزاينده كشورهاي غربي و به ويژه فرانسه و آمريكا احتمال تحقق چنين امري در آينده نزديك چندان قابل تصور نيست. به همين خاطر نيز آنكارا ناچار است خود به تنهايي با بحران سوريه روبه رو شود. با توجه به عدم سقوط دولت سوريه و محاسبات اشتباه تركيه، اين كشور هم اكنون با پيامدهاي ناگوار اين جنگ روبه رو شده است.
تودي زمان خاطرنشان كرد: هم اكنون هزاران آواره سوري در اردوگاه هايي در داخل خاك تركيه حضور دارند كه خود هزينه هاي سنگيني را بر اقتصاد تركيه تحميل كرده است. همچنين حضور اين آوارگان موجب برهم خوردن وضعيت امنيتي و شرايط اجتماعي شهرهاي پذيراي اين آوارگان شده است. به گونه اي كه حضور آوارگان هم اكنون به ديگ جوشاني تبديل شده است و بسياري از مردم به شدت مخالف سياست هاي كنوني دولت تركيه در قبال بحران سوريه هستند.
اين روزنامه چاپ تركيه مي نويسد: عرصه سياسي تركيه نيز به شدت دو قطبي شده و اتهامات سنگيني ميان حزب حاكم و احزاب مخالف رد و بدل مي شود. مخالفان، دولت را متهم مي كنند كه با اتخاذ سياست هاي نادرست و پيروي محض از قدرت هاي امپرياليستي اين كشور را وارد گرداب سوريه كرده اند. در حالي كه تركيه حامي اصلي ارتش آزاد سوريه است، گروه پ ك ك نيز فعاليت هاي خود در داخل خاك تركيه را افزايش داده است. قدرت گرفتن كردهاي داخل سوريه نيز موجب پيچيده تر شدن بحران كردهاي تركيه شده است. با توجه به وجود اين مشكلات به نظر مي رسد كه متحدان غربي دولت تركيه نيز به نوعي از اين كشور روي برگردانده اند چرا كه جلسه اخير شوراي امنيت نيز نشان داد تركيه بايد خود به تنهايي مشكلاتش را حل و فصل كند.

انتهای خبر/

کیهان

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.