دوشنبه 8 آبان 1391 | 08:14
كمانه تحريم اقتصادي ايران به اروپا
اعتراضات گسترده مردم در ايتاليا، فرانسه و اسپانيا
اعتراضات گسترده مردم در ايتاليا، فرانسه و اسپانيا
مردم خشمگين غرب اروپا در اعتراض به شرايط بد معيشتي خود و پيروي دولت هاي آنها از سياست هاي ضد ايراني و جنگ طلبانه آمريكا تظاهرات كردند.

پایگاه اطلاع رسانی بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت

به گزارش خبرنگار بسیج پیشکسوتان : ده ها هزار نفر در شهرهاي مختلف ايتاليا، فرانسه و اسپانيا در اعتراض به شرايط نامساعد اقتصادي حاكم بر اين كشورها تظاهرات كردند. معترضان شرايط فعلي حاكم بر كشورهايشان را پيروي كوركورانه آنها از سياست هاي آمريكا مي دانند.
نه به مونتيني
هزاران ايتاليايي در اعتراض به برنامه هاي رياضتي مطرح شده از سوي ماريو مونتيني نخست وزير اين كشور دست به تظاهرات گسترده در رم زدند و خواستار بركناري وي شدند.
اين تظاهرات كه تحت عنوان «نه به مونتيني» و با تدابير شديد امنيتي برگزار شد با اين وجود در جريان تظاهرات معترضان با پليس درگير شدند.
مردم ايتاليا از طبقات مختلف جامعه، شامل اعضاي اتحاديه ها، دانشجويان، اعضاي جنبش هاي سياسي و بيكاران در اين تظاهرات شركت كردند.
بر پايه اين گزارش، تظاهركنندگان صورتك هايي از اوباما، مركل و مونتيني را بر صورت داشتند.
شماري از معترضان نيز براي نمايش خشم خود به بانك ها حمله ور شدند و با پاشيدن رنگ قرمز بر روي شيشه ها و درهاي ورودي بانك ها و پرتاب ترقه به سوي ساختمان ها خشم و انزجار خود را از وضعيت موجود اقتصادي به نمايش گذاشتند.
نخست وزير ايتاليا يك سري اقدامات رياضتي را از جمله افزايش ماليات و كاهش هزينه هاي دولتي اعمال كرده است و اين اقدامات زندگي قشر كارگر و فقير ايتاليا را تحت تاثير قرار داده است.
استعفاي نخست وزير خواست مردم اسپانيا
هزاران معترض خشمگين اسپانيايي نيز همچون مردم ايتاليا در بارسلونا و مادريد با تجمع مقابل پارلمان اين كشور خواستار كناره گيري ماريو راخوي نخست وزير اين كشور شدند.
معترضان خواهان انصراف دولت از بودجه سال آينده ميلادي كه نماد سياست هاي اقتصادي سخت گيرانه دولتي است شدند.
قرار است 39 ميليارد يورو از بودجه دولتي كاسته شود كه مهمترين تدابير مرتبط با آن كاهش حقوق و دستمزدها خواهد بود.
علاوه بر پارلمان، ساختمان وزارت كشور اسپانيا نيز شاهد تجمع افسران پليس در اعتراض به كاهش حقوق و دستمزدهاي خود بود.
تحليلگران مي گويند بودجه سال 2013 ميلادي در اسپانيا موجب افزايش بيكاري در اين كشور بحران زده خواهد شد و كمكي به برون رفت از بحران نخواهد كرد. نرخ بيكاري در اسپانيا در سه ماهه اخير به 25 درصد رسيده به اين ترتيب شمار بيكاران در اسپانيا به 5 ميليون و 780 هزار نفر رسيده است.
اسپانيا خود را آماده دومين اعتصاب عمومي در چهاردهم نوامبر «24 آبان ماه جاري» مي كند.
درگيري پليس فرانسه
با كاركنان هواپيمايي
صدها نفر از كاركنان هواپيمايي فرانسه در جريان اعتراض در فرودگاه شارل دوگل پاريس با نيروهاي پليس درگير شدند.
اين درگيري روز شنبه در جريان تظاهرات در سالن يكي از خروجي هاي پرجمعيت اين فرودگاه رخ داد.
كاركنان ايرفرانس از روز جمعه اعتراض عليه تصميم مديريت هواپيمايي فرانسه مبني بر كاهش 10 درصدي 70 هزار كاركنان اين خط هوايي را آغاز كردند.
ايرفرانس گزارش داده است كه اين شركت در سه ماهه دوم سال جاري ميلادي 895 ميليون يورو ضرر كرده است.
موسسه ملي مطالعات آماري و اقتصادي فرانسه 15 مهر (5 اكتبر) نيز گزارش داد كه نرخ بيكاري در اين كشور تا پايان سال 2012 به 2/10 درصد خواهد رسيد كه اين رقم از سال 1999 تاكنون بالاترين ميزان نرخ بيكاري در فرانسه خواهد بود.
اروپا از سال 2008 با شديدترين بحران مالي از زمان وحدت پولي در سال 1999 دست و پنجه نرم مي كند.
تشديد بحران بدهي، دولت هاي اتحاديه اروپا را مجبور كرده است كه سياست هاي رياضتي مالي و اصلاحات سخت اقتصادي اتخاذ كنند كه موجب بروز ناآرامي و شورش هاي اجتماعي گسترده در بسياري از كشورهاي اروپايي شده است.
اروپايي ها مي گويند دنباله روي رهبران اروپايي از سياست هاي جنگ طلبانه آمريكا باعث شده است كه هزينه هاي سرسام آور جنگ بر آنها تحميل شود و آنها مجبور به پرداخت ماليات بيشتر هستند و در عوض جسد فرزندان كشته شده در جنگ خود را تحويل مي گيرند.
شهروندان اروپايي نسبت به تحريم ايران نيز معترض هستند و مي گويند اين تحريم شرايط فعلي آنها را وخيم تر كرده و اين مسئله به افزايش فقر و بيكاري در اين كشورها دامن زده است. اروپايي ها به پيروي از آمريكا، ايران را تحريم كردند و همين مسئله بحران اين كشورها را گسترده تر كرده است.خبرگزاري جمهوري اسلامي از مادريد گزارش داد، بحران اقتصادي اسپانيا، سلامت رواني شهروندان اين كشور را وخيم تر كرده است و هر روز افراد بيشتري پس از اخراج از نهادها و كارخانجات، دست به خودكشي مي زنند.
 

انتهای خبر/

کیهان

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.