سه شنبه 13 تیر 1391 | 14:46
زنان و بیداری اسلامی
زنان و بیداری اسلامی

هر تحول و یا بیداری و در مقیاس بزرگتر، هر انقلابی مستلزم محرک و ابزار و وسایلی است که لازمه آن انقلاب استفاده صحیح محرک از آن ابزار است.

به گزارش خبرنگار  بسیج پیشکسوتان:جواد آقایی در وبلاگ خود ساحل نوشت :
با نگاهی اجمالی به انقلاب ها و تحولاتی که از ابتدای تاریخ تا به الان  به عنوان انقلاب هایی با ماهیت و یا محتوای اسلامی شکل گرفته ، در میابیم نقش زنان به عنوان یکی از مهمترین محرک های و تاثیر گذار ترین عوامل هر انقلاب انکار نشدنی است. در اسلام نیز حضور محرک و جهت بخش انقلابی و  مهر افتخار تمامی این نقش آفرینی ها، حضرت زهرا سلام الله علیهاست و بی شک، پس از آن نقش حضرت زینب سلام الله علیها در واقعه کربلا که برگرفته از همین الگو است به عنوان دو نمونه بارز در تاریخ اسلام قابل ذکر است.

تاریخ انقلاب اسلامی ما نیز مملو از نقش زنانی است که درپیروزی انقلاب اسلامی و بعد از آن در حفظ و نگهداری از این نعمت الهی ، از بانوی کربلا الگو گرفته اند.

اما نقش زنان در مسائل اخیر منطقه و جریان بیداری اسلامی  با توجه به تاثیر پذیری از الگوهای سر آمد زنان انقلابی در تاریخ اسلام و همچنین روحیه انقلابی زنان مبارز در کشورهای مختلفی که تحت تاثیر این بیداری قرار گرفته اند متفاوت و قابل توجه است. این تفاوت  نسبت به میزان تاثیر گذاری و الگو پذیری زنان  از مبانی اعتقادی و فرهنگی در عرصه های مختلف به خوبی قابل درک است.

نقش زنان در رهبری گروه های انقلابی به عنوان یکی از پرچمداران عرصه مقاومت  ، نقش زنان در الگو سازی و یا الگوشدن برای دیگر اقشار، نقش زنان به عنوان رهبران جهاد خاموش( به معنای رهبری کردن جهاد در خانه و تربیت نیروهای جهادی )، نقش زنان در تربیت اسلامی و ولایتمداری ، نقش زنان به عنوان بستر سازان جریان بیداری اسلامی و نقش زنان به عنوان تکیه گاه مبارزه  برای یک خانواده مبارز از جمله مسائلی است که به وضوح می توان تفاوت هایش را در کشورهای مختلفی چون بحرین ، یمن ، مصر و لیبی مشاهده کرد.

این تفاوت ها که به ظاهر در حضور زنان در خط مقدم اعتراضات نیز به چشم می خورد ، نشات گرفته از تفاوت های اعتقادی و مذهبی و همچنین اختلافات فرهنگی و قومی است .

زنان ایران اسلامی در عرصه مبارزه با جبهه استکبار و مقاومت در برابر ظلم و ستم و زیاد خواهی مستکبرین همیشه حرف اول را زده اند و به عنوان یک الگوی مثال زدنی در سطح جهان اسلام مطرحند.

لذا کشورهایی که به لحاظ مذهبی و اعتقادات دینی به فرهنگ تشیع که فرهنگ مقاومت، ظلم ستیزی و ایثار و شهادت است ، نزدیک تر می باشند ،  نقش زنانشان در عرصه تحولات آن کشور پررنگ تر حس می شود. و تاثیر این دیدگاه ها را به خوبی می توان در نحوه عملکرد آن ها و حتی مردان مبارز نیز مشاهده کرد.

و یا زنان کشورهایی که به لحاظ جغرافیایی و فرهنگ  قومی نیز به ایران نزدیک  هستند  نیز به عنوان یکی از مهمترین محرک های انقلاب آن کشور به شمار می آیند.

به طور مثال نقش زنان در بیداری اسلامی در کشوری چون بحرین که هم به لحاظ دینی و هم به لحاظ فرهنگ قومیتی به ایران بسیار نزدیک است، بیشتر اززنان کشورهای دیگر به چشم می خورد که هرروز و یا هر هفته شاهد اخباری از بحرین هستیم که فلان زن مبارز یا دستگیر و یا به شهادت رسید که از جمله آن ها می توان به شاعره بحرینی خانم" آیات القرمزی" اشاره کرد که هم شاعر بود و هم مبارز و هم تاثیر گذار برخانواده و جامعه خود .

و در مقابل هرچه از این آئین و یا فرهنگ دورتر می شویم حضور زنان در عرصه مبارزه کمر نگ تر می شود. این قیاس را شما می توانید در مقایسه بحرین با یمن ، یمن با مصر و مصر با لیبی  داشته باشید تا آنجا که در تحولات لیبی نقش زنان بسیار کمر نگ تر از سایر کشورهاست.

البته قابل ذکر است که شرایط انقلاب در لیبی با کشور های دیگر بسیار متفاوت بود و آن این بود که انقلاب لیبی به جنگ داخلی کشیده شد و تا حدودی عرصه را برای حضور زنان محدود کرده بود امازنان لیبی بیش از این می توانستند تاثیر گذار باشند و یا بعد از سرنگونی قذافی در حفظ و نگهداری انقلابشان و به هدف رساندن آن نیز نقش اساسی می توانند داشته باشند.

این حقیقت ناظر بر فرمایشات ولی امر مسلمین مبنی بر الگو بودن ایران و نقش اساسی ایران در جرین بیداری اسلامی است که حقیقتا زنان ایران نیز می توانند به خوبی برای سایر زنان کشورهای اسلامی الگو بوده همانطور که تا کنون بوده اند.

فرهنگ شهادت و ایثار ارثیه ای  از حادثه عاشوراست که ملت ایران به کشورهای منطقه و جهان هدیه  نموده است و به خوبی شاهد آن هستیم که یک مادرو یا همسر شهید بحرینی و یا یمنی و یا مصری و به خصوص زنان فلسطینی مانند مادران وهمسران شهدای هشت سال دفاع مقدس ، عکس شهدایشان را با افتخار بلند می کنند و آن را قربانی در دراه حق می دانند.

بی شک  این روحیه که پس از انقلاب اسلامی ایران نقش فعال تری به خود گرفت مبتنی بر تعالیم امام خمینی (ره)و در راستای انقلاب اسلامی و آماده سازی ظهور آخرین منجی (عج)بوده و می باشد.

"کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا" زمانی معنا پیدا می کند که می بینیم و می شنویم زنان بحرینی زینب گونه در مقابل یزیدیان آل خلیفه ،علی اکبرها و علی اصغر های خود را فدا می کنند و فریاد می زنند "هیهات من الذله..."


به قول دوستان پی نوشت:

* شاید زمانش رسیده باشد که بعضی از زنان ما هم الگویشان بشود زنان بحرینی...

* ای شقایق‌های آتش گرفته، دل خونین ما شقایقی است که داغ شهادت شما را بر خود دارد، آیا آن روز نیز خواهد رسید که بلبلی دیگر در وصف ما سرود شهادت بسراید ؟(آقا مرتضی آوینی)

یا علی

انتها/ع1

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.