چهارشنبه 20 آذر 1392 | 16:13
فهم ایرانی از سخنان مقامات آمریکا در نشست سابان
فهم ایرانی از سخنان مقامات آمریکا در نشست سابان

نشست مجمع سالانه <<سابان>>در دو سه روز گذشته تشکیل شد تا رئیس جمهور و وزیر امور خارجه آمریکا با ارائه گزارش و دفاع از توافق هسته ای با ایران در این مجمع صیهونیستی ، صیهونیست های نگران و خشمگین از این توافق نامهع را آسوده خاطر کنند . فهم ایرانی از سخنان اوباما و کری به شکل پیامی قابل ارزیابی و بررسی است . از آنجایی که پیش تر به سخنان اوباما در این نشست پرداخته شد. در این یادداشت به اختصار فرازهایی از سخنان کری که با موضوع فوق ارتباط دارد، پردازش می شود . برخی از این فراز ها عبارتند از :

1-     ما از دیپلماسی بهره می گیریم تا به صورت کامل و قابل راستی آزمایی به تهدیدی که از برنامه اتمی ایران ایجاد می شود، رسیدگی کنیم . این تهدیدی واقعی است و ما نیز همواره به همین چشم به آن نگاه کرده ایم .

2-    آمریکا و اسرائیل همواره یک هدف مشترک و راهبردی را دنبال می کنند . در حالی که ما در این مذاکرات پیش می رویم . همچنان به صورت خیلی نزدیک با اسرائیل و دیگر متحدان و دوستانمان در منطقه و سراسر دنیا رایزنی می کنیم.

3-    فقط دیپلماسی می توانست ما را به جایی که اکنون قرار داریم برساند.

4-    من بدون هیچ تردیدی اطمینان دارم که اسرائیل از لحظه ای که این توافق به اجرا گذاشته شد، امن تر خواهد بود.

5-    ما در کنار گروه 1+5 متحدان و شرکای متحد و ایران می نشستیم و بحث های جامع را که نخست وزیر نتانیاهو همواره گفته است که طرفدارش است ، انجام می دهیم و ما این کار را با یک امتیاز و احترام ویژه انجام می دهیم.

6-    آمریکا با قاطعیت در کنار دوستان اسرائیل و متحدان منطقه ای و جهانی است.

7-    ما گام نخست محکمی را برای امن تر کردن دنیا و اسرائیل برداشته ایم.

لحن و محتوای کلام کری سرشار از التماس و دریوزگی رضایت و اعتماد صیهونیست ها است . چیزی که نشانه های آن در سخنان اوباما نیز مشهود بود ، اما بار اصلی آن بر دوش کری گذاشته شد تا رئیس جمهور اوباما بیش از این تحقیر شده و وابسته نمود نیابد. فهم ایرانی از اظهارات عاجزانه کری در برابر صیهونیست ها این است که آمریکایی ها در دوره بعدی مذاکرات تلاش می کنند با اتخاذ مواضع سرسختانه و ارائه مطالبات فراتر از چانه زنی در یک دیپلماسی منطقی و متوازن ، با برآورده ساختن وعده هایی که به صیهونیست ها داده اند و در برخی از فرازهای فوق نیز لحاظ شده رضایت صیهونیست ها را کسب کنند با این فهم لازم است گروه مذاکره کننده هسته ای ایران برنامه ای در خور آن تدارک ببیند که چنانچه مبنای آن نادیده گرفتن توافق ژنو 3 باشد گام محکم و با اعتماد به نفس بیشتر برای شروع مجدد تلقی می شود . به یاد داشته باشیم که برای ادامه مذاکرات در راستای توافق ژنو 3 هیچ الزامی وجود ندارد و این توافق نامه موقت و با کارکرد اعتماد سازی پذیرفته شده است افزون بر آنکه آمریکایی ها باید ایران را طرف خود در مذاکرات هسته ای ببینند و مواضع خود را در ارتباط با دیدگاه های ایران تنظیم کنند نه رژیم صیهونیستی دریافت چنین پیامی از سخنان اوباما و کری در نشست سابان تاثیری جدی به روند مذاکرات بعدی خواهد داشت البته اگر رفتار دولتمردان آمریکااجازه بدهد، عمر این توافق شش ماهه در زمان تعیین شده به سر آید نه زودتر!

منبع : مقاله اخبار و تحلیل ها شماره 171

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.