دوشنبه 30 دی 1392 | 17:12
جانشین " ماجدالماجد " چه کسی خواهد بود؟ ("عابد المصری" پنجمین گزینه احتمالی)
جانشین " ماجدالماجد " چه کسی خواهد بود؟ ("عابد المصری" پنجمین گزینه احتمالی)

جانشین " ماجدالماجد " چه کسی خواهد بود؟

("عابد المصری" پنجمین گزینه احتمالی)

پس از مرگ «ماجد الماجد»، سرکرده سعودی گروه تروریستی موسوم به «گردان‌های عبد الله عزام»، شاخه گروه تروریستی القاعده در لبنان هم اکنون مناقشه درباره جانشینی وی در جریان است و در حالی که چند روز پیش پایگاه خبری «العهد» از چهار گزینه احتمالی جانشینی ماجد الماجد سخن گفته بود، روز گذشته پایگاه اینترنتی روزنامه «الاخبار» چاپ بیروت از گزینه احتمالی دیگری به عنوان جانشین الماجد سخن گفت.

الاخبار در این‌باره نوشت: در حالی که شبکه‌های اجتماعی تصاویر مربوط به مراسم تشییع جنازه ماجد الماجد در ریاض را منتشر می‌کردند، همچنان سایه او از طریق اظهار نظرها در مورد تعیین یک فرد عربستانی به عنوان جانشین وی، بر اردوگاه آوارگان فلسطینی «عین الحلوه» در لبنان سنگینی می‌کند.

جنازه «ابو یوسف شرقیه» یا همان «ماجد الماجد» که روز شبنه به خاطر ابتلا به بیماری لاعلاج مرده بود، ظهر دو روز پیش در اردوگاه عین الحلوه تشییع شد. او در دهه نود به این اردوگاه آمد و به گروه تروریستی «جند الشام» پیوست و در نهایت نیز به عنوان سرکرده آن انتخاب شد؛ ولی در سال 2004 میلادی بعد از درگیری جند الشام با جنبش فتح و سلطه «محمود عیسی اللینو»، فرمانده سابق مبارزه مسلحانه بر پایگاه وی در محله «صفوریه» عین الحلوه، از سمت خود کناره گیری کرد.

از آن زمان به بعد او در هیچ فعالیتی شرکت نکرد. اما مکان ابو یوسف شرقیه در عین الحلوه که به تنهایی در آنجا حضور داشت، به صورت تدریجی به محل تجمع شخصیت‌های برجسته فلسطینی، اسلامگرایان و همچنین سلفی‌های تندرو تبدیل شد، تا اینکه «توفیق طه»، از اهالی عین الحلوه به عنوان اصلی‌ترین گزینه جانشینی سرکرده «گردان‌های عبدالله عزام» در سرزمین شام و مصر مطرح شد.

از زمان مرگ ماجد الماجد گروه‌های فلسطینی و سلفی مستقر در اردوگاه عین الحلوه در رقابتی سنگین و تنگاتنگ موضوع انتخاب «توفیق طه» به عنوان جانشین ماجد الماجد را تکذیب کردند. هدف آنها از این اقدام دور کردن اردوگاه از پیامدهای انتخاب طه به عنوان اقدامی تحریک آمیز در اطراف لبنان بود.

روز گذشته شنبه رهبران گروه‌های فلسطینی در لبنان نشستی را در ساختمان سفارت فلسطین برگزار و تاکید کردند که اردوگاه‌ها صندوق پستی برای هیچ کس نیست، آنها همچنین بر امنیت و ثبات اردوگاه های فلسطینی و مخالفت با گرفتار کردن فلسطینی‌ها در درگیری‌های داخلی تاکید کردند.

گروه‌های فلسطینی ضمن مخالفت با تحریک و تبلیغات رسانه‌ای علیه اردوگاه عین الحلوه، از طرف‌های رسمی ذی ربط لبنان خواستنند که در زمینه توقف اتهامات به وظیفه خود عمل کنند.

در همین روز رهبران جنبش «حماس» از پایگاه جنبش «انصار الله» در منطقه «المیه» بازدید کرده و در مورد بی‌طرفی اردوگاه‌های فلسطینیان در درگیری‌های داخلی توافق کردند؛ ولی آیا این توافق بر تصمیم گردان‌های عبدالله عزام تاثیر گذار خواهد بود؟ تصمیم گیری در مورد تعیین جانشین ماجد الماجد تاثیری در دیپلماسی علنی نخواهد داشت.

«ابو محمد طه» که به عنوان معاون سرکرده گردان‌های عبدالله عزام و فرمانده گروه «زیاد الجراح» شناخته می‌شود، متولد و بزرگ شده اردوگاه عین الحلوه است و خانواده او نیز همچنان در محله صفوریه این اردوگاه سکونت دارد. اما وی به تنهایی در منزلی در محله «المنشیه» عین الحلوه در نزدیکی پایگاه شیخ «جمال خطاب»، رئیس «جنبش اسلامی مجاهدت» که در کنف وی بزرگ شده است، سکونت دارد. 

او همچنان نماز صبح، ظهر و عشاء را در مسجد «النور» در نزدیکی منزلش به امامت خود ادا می‌کند. شاهدان عینی نقل کرده‌اند: «از زمانی که گردان‌های عبدالله عزام مسئولیت انفجار سفارت ایران در بیروت را بر عهده گرفت و اسم ابو محمد طه بر زبان‌ها افتاد، او با یک هفت تیر که به کمر خود می‌بندد در نماز شرکت می‌کند در حالی که پیش از این به عنوان یک شخص عادی در محله خود و اردوگاه تردد می‌کرد».

برخی محمد طه را سرکرده فعلی گردان‌های عبدالله عزام و مغز متفکر و توجیه کننده نیروهای جدید می‌دانند، ولی در حال حاضر این اظهار نظرهای شخصی نمی‌تواند دلایل کافی برای جانشینی الماجد باشد، همچنین به گفته یک منبع آگاه در داخل اردوگاه، شایعات پیرامون این سمت که در صورت پیشنهاد این سمت به طه، او با آن مخالفت خواهد کرد، دقیق نیست.

یک منبع آگاه در این ارتباط فاش ساخت که ماجد الماجد «یک ماه پیش از ترک عین الحلوه برای رفتن به جنگ در سوریه توصیه کرده بود، «عابد المصری» عربستانی را در صورت وقوع حادثه یا پیشامد برای خود، به عنوان جانشین خود انتخاب کرده است. این موضوع در نشستی با حضور مهمترین شخصیت‌های گردان‌ها از جمله المصری، طه محمد، هیثم الشعبی، خالد العبید و ابو نواس معروف به «عبد الملک الیمنی» مطرح شده بود.

عابد المصری به افراط گرایی معروف است و العبید با لهجه خلیجی‌اش شناخته می‌شود. او هماهنگ کننده مالی و مسئول ارتباطات گروه عبد الله عزام با گروه‌های دیگر و خارجی است.

منبع مذکور یادآور شد که هر دو این افراد در کنار الیمنی در اردوگاه عین الحلوه حضور دارند و در صورت نیاز به لبنان و سوریه عازم می‌شوند. ولی یکی از منابع گروه‌های سلفی به روزنامه الاخبار لبنان گفته است که عابد المصری اکنون در سوریه است و در حال حاضر کسی در اردوگاه عین الحلوه دارای ملیت عربستانی نیست.

این منبع احتمال داد که «زریقات» یا یک فرد عربستانی حاضر در سوریه، عراق یا کشور دیگر به عنوان سرکرده گردان‌های عبدالله عزام انتخاب شود، همچنین گزارش‌های امنیتی حاکی از آن است که سه نفر از رهبران گروه تروریستی القاعده طی روزهای اخیر وارد اردوگاه شده‌اند، در همین راستا منابع سلفی با تکذیب روایت‌های مذکور، تصریح کرده‌اند که چند ماه پیش و در پی وخامت حال ماجد الماجد جانشین وی تعیین شد. چرا که این منابع بر این باورند که انتخاب جانشین ماجد الماجد تنها از طریق تصمیم شواری گردان‌ها امکان پذیر است و بر اساس تصمیم این شورا شخصی به نام «ابو عبدالرحمن» به عنوان سرکرده «گردان‌های عبدالله عزام» و جانشین ماجد الماجد انتخاب شده است.

همچنین در راستای اخبار غیر موثق در این زمینه و بر اساس اخبار نقل شده از اردوگاه عین الحلوه اعضای 7 نفره شورای گردان‌های عبدالله عزام، سه روز بعد از مرگ ماجد الماجد، المصری 40 ساله را به عنوان جانشین وی انتخاب کرده‌اند، ولی ترجیح داده‌اند که آن را علنی نکنند. طبق گزارش‌های امنیتی المصری قوی‌ترین فرد گردان‌های عبدالله عزام است و ماجد الماجد او را از عراق به اردوگاه عین الحلوه دعوت کرده بود.

از سوی دیگر «علی برکه»، نماینده جنبش حماس در لبنان پیش از مرگ ماجد الماجد در تماس با روزنامه الاخبار با قاطعیت گفته بود که «ابو محمد طه» تحت هیچ شرایطی جانشین ماجد الماجد نخواهد شد؛ چرا که این دو فرد تفاوت‌های زیادی با هم دارند.

منبع : تسنیم

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.