چهارشنبه 12 خرداد 1395 | 20:16
نگاهی قرآنی به برجام و پسا برجام
نگاهی قرآنی به برجام و پسا برجام

 

پیشکسوت بسیجی برادر حسینی در مقاله ارسالی به "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت" از دیدگاه قرآن به موضوع ارتباط با دشمنان در دوران برجام و پسا برجام پرداخته است.

بسم الله الرحمن الرحیم

نگاهی قرآنی به برجام و پسابرجام

 

شاید برای بعضی این سوال باشد که چرا امام راحل رضوان الله تعالی علیه و مقام معظم رهبری  وملتزمین به ولایت فقیه، متدینین، روحانیون بزرگوار اساسا درطول تاریخ به دشمن روی خوش نشان نداده و غالبا از در مصالحه برنمی آیند، درحالی که به فرمایش قرآن صلح بهتراست "وان جنحوا للسلم فاجنح لها"1 پاسخ این سوال با استفاده از آیات قرآن کاملا شفاف و روشن است .شیوه ای که درتفسیر قرآن برخی از مفسرین بزرگوار مانند علامه طباطبایی به کار برده اند، تفسیر آیه به آیه است، یعنی اگر قرار است آیه ای مورد توجه قرار گیرد باتوجه به آیات دیگر در همان موضوع باشد. اگر نظری به آیات قرآن در موضوع برخورد با دشمنان اعم از کفار و مشرکین و منافقین داشته باشیم به سادگی می توانیم درسهای قرآنی مهمی را در نحوه برخورد بادشمن بگیریم. حق هم همین است که به عقل و جدان خود مراجعه کنیم وکلام خدا را که منطبق با فطرت درون انسان ها است جدی بگیریم و دچار پروژه سعی و خطا نشویم، چرا که مومن از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود چه رسد به اینکه دشمنان کینه توز امروز اسلام و ایران بارها ضربات خودرا وارد کرده اند.

البته آیاتی ازقرآن درمورد مقولاتی مانند آمادگی دفاعی مسلمان ها "واعدوالهم مااستطعتم من " ، "اشداء علی الکفار و رحماء بینهم " سخت گیری برمنافقان "واغلظ علیهم"2موضع گیری در برابر دشمن را شفاف بیان فرموده  بگونه ای که بترسند و در مخیله خود قصد نفوذ نکنند.

اما در عصرحاضر توجه به آیاتی از سوره مبارکه توبه جهت رمز گشایی پرونده برجام و پسابرجام یادآوری، تلنگر و راهنمای بجا و محکم ومناسبی به همه ما خواهد داد که بتوانیم دیدگاه های مخالفین و موافقین تعامل با دشمن را روان تر تجزیه و تحلیل نماییم.

شاید عدم خوشبینی مقام معظم رهبری حفظه الله را درمورد دشمنان که مکرر یادآوری فرموده اند  بتوان دراین راستا بهتر تحلیل نمود، چرا که مقام عظمای ولایت همواره براساس تکلیف الهی و قرآنی عمل می نمایند. نگارنده بر این اعتقاد است که مواضع سیاسی امام راحل و مقام معظم رهبری ریشه های قرآنی داشته و رمز بقا و تداوم  انقلاب را در این نکته می داند که باید پای اعتقاد خود بایستیم تا موجبات نزول برکات الهی را فراهم آوریم که. "ان الذین قالوا ربناالله ثم استقاموا تتنزل علیهم الملائکه الا تخافوا ولاتحزنوا"3

خداوند درآیات سوره مبارکه توبه می فرماید:

     كَيْفَ وَإِن يَظْهَرُوا عَلَيْكُمْ لاَ يَرْقُبُواْ فِيكُمْ إِلاًّ وَلاَ ذِمَّةً يُرْضُونَكُم بِأَفْوَاهِهِمْ وَتَأْبَى قُلُوبُهُمْ وَأَكْثَرُهُمْ فَاسِقُونَ ﴿آیه 8﴾

چگونه (پیمان مشرکان ارزش دارد)، در حالى که اگر بر شما غالب شوند، نه رعایت خویشاوندى با شما را مى کنند، و نه پیمان را؟! شما را با زبان خود خشنود مى کنند، ولى دلهایشان ابا دارد; و بیشتر آنها گنهکارند. (آیه 8)

اساسا قرآن می فرماید از جماعت فاسق چه انتظاری باید داشت. جماعتی که ماهیت آنها به لحاظ گذشته و حال شفاف و واضح است. از کودتای 28 مرداد که خودشان بعد سال ها به جنایاتشان اعتراف کردند تا واقعه طبس و کودتای نوژه و جنگ تحمیلی و.... ماچه خیری از دشمن دیده ایم که آنها را محکم درآغوش بگیریم ودستانشان را بفشاریم؟

آیا اینگونه مفاسد و مظالم دشمنان را می توان به سادگی ندیده گرفت؟

برای آگاهی یافتن از ماهیت پلید دشمنان قرآن هشدار میدهد:

اشْتَرَوْاْ بِآيَاتِ اللّهِ ثَمَنًا قَلِيلًا فَصَدُّواْ عَن سَبِيلِهِ إِنَّهُمْ سَاء مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ ﴿۹﴾

آنها آیات خدا را به بهاى کمى فروختند; و (مردم را) از راه او بازداشتند; آنها چه بد اعمالى انجام مى دادند! (۹)

مبادا دربرابر دشمن کوتاه بیائیم و ارزشهای ناب اسلام و انقلاب را به ثمن بخس بفروشیم .ارزشهایی که با زحمات فراوان پاک ترین انسان ها بدست آمده و خون های های زیادی به برای آن ریخته شده است .

درادامه میفرماید :

لاَ يَرْقُبُونَ فِي مُؤْمِنٍ إِلاًّ وَلاَ ذِمَّةً وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُعْتَدُونَ ﴿۱۰﴾

(این روش آنهاست که) درباره هیچ فرد باایمانى رعایت خویشاوندى و پیمان را نمى کنند; و آنها همان تجاوز کارانند (۱۰)

فَإِن تَابُوا وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ فَإِخْوَانُكُمْ فِي الدِّينِ ۗوَنُفَصِّلُ الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ(11)

پس اگر توبه كنند و نماز برپا دارند و زكات دهند در اين صورت برادران دينى شما مى‏باشند و ما آيات [خود] را براى گروهى كه مى‏دانند به تفصيل بيان مى‏كنيم (۱۱)

وَإِن نَّكَثُواْ أَيْمَانَهُم مِّن بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَطَعَنُواْ فِي دِينِكُمْ فَقَاتِلُواْ أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لاَ أَيْمَانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَنتَهُونَ ﴿۱۲﴾

و اگر پیمانهاى خود را پس از عهد خویش بشکنند، و آیین شما را مورد طعن (و تمسخر) قرار دهند، با پیشوایان کفر پیکار کنید; چرا که پیمان آنها اعتبارى ندارد; شاید (با شدّت عمل) دست بردارند (۱۲)          

آیه فوق دقیقا ما را به یاد پیمان شکنی آمریکایی ها پس از برجام می اندازد، چیزی که حضرت آقا از اول پیش بینی فرموده بودند و باید به آن توجه می شد!!

شاید عده ای به زعم خود فکر کنند باید از توپ و تشر دشمنان ترسید و به قولی تصمیم علمی و عاقلانه گرفت، اما قرآن نهیب می زند که از غیر خدا می ترسید؟

أَلاَ تُقَاتِلُونَ قَوْمًا نَّكَثُواْ أَيْمَانَهُمْ وَهَمُّواْ بِإِخْرَاجِ الرَّسُولِ وَهُم بَدَؤُوكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ أَتَخْشَوْنَهُمْ فَاللّهُ أَحَقُّ أَن تَخْشَوْهُ إِن كُنتُم مُّؤُمِنِينَ ﴿۱۳﴾

آیا با گروهى که پیمانهاى خود را شکستند، و تصمیم به اخراج پیامبر گرفتند، پیکار نمى کنید؟! در حالى که نخستین بار، آنها (پیکار با شما را) آغاز کردند; آیا از آنها مى ترسید؟! با این که اگر ایمان دارید، خداوند سزاوارتر است که از او بترسید. (۱۳)

سپس می فرماید نگران جنگ با آنها نباشید که خداوند آنها را بدست شما هلاک خواهد ساخت:

قَاتِلُوهُمْ يُعَذِّبْهُمُ اللّهُ بِأَيْدِيكُمْ وَيُخْزِهِمْ وَيَنصُرْكُمْ عَلَيْهِمْ وَيَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُّؤْمِنِينَ ﴿۱۴﴾

با آنها پیکار کنید، که خداوند آنان را به دست شما مجازات کرده و رسوا مى سازد; و شما را بر آنها یارى مى دهد. و سینه گروه مؤمنین را شفا مى بخشد (; و بر قلب آنها مرهم مى نهد) (۱۴)

درهمین عصرو زمان مصداق بارز شکست وخواری دشمنان را درهشت سال دفاع مقدس وجنگ 33 روزه لبنان و... شاهد بودیم.

وَيُذْهِبْ غَيْظَ قُلُوبِهِمْ وَيَتُوبُ اللّهُ عَلَى مَن يَشَاءُ وَاللّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ ﴿۱۵﴾

و خشم دلهاى آنان را از میان مى برد. و خدا توبه هرکس را بخواهد (و شایسته ببیند)، مى پذیرد; و خداونددانا و حکیم است. (۱۵)     

ازطرفی باید توجه کنیم که ما دراین دنیا برای امتحان خلق شدیم و اگر استقامت نکنیم فضل و برکات الهی شامل حال ما نخواهد شد و این سنت الهی است که ترس از دشمن موجب ذلت خواهد شد و دشمن را تشجیع خواهد نمود.

أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تُتْرَكُواْ وَلَمَّا يَعْلَمِ اللّهُ الَّذِينَ جَاهَدُواْ مِنكُمْ وَلَمْ يَتَّخِذُواْ مِن دُونِ اللّهِ وَلاَ رَسُولِهِ وَلاَ الْمُؤْمِنِينَ وَلِيجَةً وَاللّهُ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ ﴿۱۶﴾

آیا چنین پنداشتید که (به حال خود) رها مى شوید در حالى که خداوند هنوز کسانى را که از شما جهاد کردند، و غیر از خدا و پیامبرش و مؤمنان را محرم اسرار خویش انتخاب ننمودند، (از دیگران) مشخّص نساخته است؟! (باید آزمایش شوید; تا مؤمنان واقعى شناخته شوند;) و خداوند به آنچه عمل مى کنید، آگاه است. (۱۶)

درآستانه ماه مبارک رمضان ماه نزول قرآن از خداوند منان می خواهیم توفیق کسب معارف قرآنی را به همه ما عنایت فرماید.                                                      

                                                                                                                         التماس دعا

 

1-سوره انفال آیه 61

2-سوره تحریم آیه 9

3-سوره فصلت آیه 30

 

 

 

نویسنده: پیشکسوت بسیجی برادر حسینی

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.