چهارشنبه 10 آبان 1391 | 19:06
نرخ ارز در بازار آزاد را چه کساني تعيين مي‌کنند
نرخ ارز در بازار آزاد را چه کساني تعيين مي‌کنند

پایگاه اطلاع رسانی بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت

 

گروه سیاسی بسیج پیشکسوتان : چرا کسي نمي‌آيد و بگويد دو صرافي بزرگ در دوبي با همکاري افرادي در داخل، بيشترين نقش‌آفريني را در اين باره دارند و حتي برخي از آنها در مقاطعي، دستگير شده‌اند و ظاهرا با وثيقه آزاد هستند؛ اينها پرسش‌هايي است که دستگاه‌هاي ذي‌ربط بايد پاسخگوي آن باشند.

خيلي‌ها علاقه‌مند هستند که بدانند نرخ ارز بازار آزاد چگونه و توسط چه کساني تعيين مي‌شود؛ موضوعي که حتي مسئولان اقتصادي کشور نيز جرئت اعلام نام آنان را ندارند و فقط کد و آدرس در اين باره مي‌دهند. 

دلار صبح امروز در بازار آزاد از مرز ۲۰۰۰ تومان گذشت، بازار به ظهر نرسيده، نرخ ارز ۲۴۰۰ تومان را تجربه مي‌کند، بعدازظهر هم که مي‌شود، بازار رکوردشکني تاريخي نرخ دلار را تجربه مي‌کند و با عبور از ۲۵۰۰ تومان، بعضا تا ۲۸۰۰ تومان نيز بالا مي‌رود. اين روايتي است از آشفته بازار ارز که معلوم نيست توسط چه کسي يا کساني و يا چه دستگاهي اداره مي‌شود. 

بازار دلالان بزرگ بازار ارز ايران، اين روزها حسابي ارزساز شده است. آنهايي که معاملات خريد و فروش کلان بازار ارز را در دست دارند، ميلياردها تومان از نوسانات اين روزهاي بازار که بعضا با غلفت خواسته يا ناخواسته مسئولان اقتصادي کشور تکميل مي‌شود، به جيب مي‌زنند. در مقابل، تمام هزينه‌هاي اين نوسانات شديد در آينده‌اي نزديک با موج جديد افزايش قيمتهاي ناشي از اين محل، را بايد مردم بدهند.
در اين ميان، پرسشي که مطرح است، اينکه در واقع نرخ ارز در بازار آزاد چگونه و توسط چه کساني تعيين مي‌شود و مسئوليت بانک مرکزي در اين باره چيست؟ 

براساس قوانين کشور، عرضه ارز به بازار در انحصار بانک مرکزي است و قاعدتا بايد اين دستگاه پاسخگوي اتفاقات ارزي باشد، اما چرا در عمل اين اتفاق نمي‌افتد و در جلسات خصوصي، گويا کسان يا دستگاه‌هاي ديگري در اين باره نقش آفريني مي‌کنند؟ سکوت‌هاي معنادار بانک مرکزي ( درباره عرضه ارز به بازار و... ) براي حفظ پست‌ها و جايگاه‌ها نيز بر ابهامات موجود افزوده است. 

در اين آشفته بازار ارز، يکي منکر ارز چند نرخي در بازار مي‌شود، ديگري مي‌گويد نرخ ارز آزاد از دوبي مديريت مي‌شود و فرد ديگري که اتفاقا مسئوليت دولتي هم دارد، از نقش آفريني چند نفر در داخل و خارج کشور در اين باره گزارش مي‌دهد. 

ارائه کد و آدرس از تعيين کنندگان نرخ ارز در بازار آزاد نشان مي‌دهد که‌اين افراد شناخته شده هستند، اما چرا اسامي آنان اعلام نمي‌شود، علامت سوال بزرگي است که افکار عمومي در پي رازگشايي آن است. 

چرا کسي نمي‌آيد و بگويد دو صرافي بزرگ در دوبي با همکاري افرادي در داخل، بيشترين نقش‌آفريني را در اين باره دارند و حتي برخي از آنها در مقاطعي، دستگير شده‌اند و ظاهرا با وثيقه آزاد هستند؛ اينها پرسش‌هايي است که دستگاه‌هاي ذي‌ربط بايد پاسخگوي آن باشند. 

به اميد اينکه فردا صبح مسئولان اقتصادي کشور زودتر از اين دلالان بزرگ بازار ارز از خواب بيدار شوند و آنها در اين بازار که رقابتي نيست و اتفاقا انحصاري است، تعيين کنندگان نرخ ارز در بازار آزاد باشند. 

* مجتبي قمري وفا
منبع:هفته نامه یالثارات الحسین(ع)

 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.