یکشنبه 20 اسفند 1391 | 06:53
مثلث فتنه در پاكستان
مثلث فتنه در پاكستان

به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی" بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"طي يك ماه گذشته دست كم 200 نفر از شيعيان در شهرهاي كراچي و كويته پاكستان به شهادت رسيده اند و حدود 500 نفر از آنان نيز زخمي شده اند. پيش از اين در ايام محرم شاهد شهادت تعدادي از شيعيان در حملات عناصر وهابي بوديم ولي تقريبا سابقه نداشت كه در ماه هاي بعد چنين اتفاقاتي بيفتد از آن طرف شواهد زيادي بيانگر آن است كه دست هايي درصدد برآمده تا شيعيان را به اقدامي متقابل تحريك كند و به «فتنه مذهبي» شكل دهد.
اهل سنت و شيعه در پاكستان و پيش از آن در هندوستان قرن ها در كنار هم زندگي كرده اند و تاريخ كمتر به ياد دارد كه ميان آنان درگيري و نزاع روي داده باشد در همه مناطق پاكستان از سرحدات شمال و مناطق قبايلي تا كراچي و كويته در جنوب همواره محل زندگي مشترك شيعيان و اهل سنت بوده است بر اين اساس مي توان گفت درگيري شيعه و سني در پاكستان- و در بقيه كشورها- يك «پروژه» است كه توسط دست هاي فتنه گر به راه افتاده است كه به مواردي از آن اشاره مي نمائيم.
براساس اظهارات وزير كشور پاكستان، درگيري ها عليه شيعيان را دو گروه انجام مي دهند لشكر جهنگوي و سپاه صحابه كه امروز با عنوان «گروه اهل سنت و الجماعه » فعاليت مي نمايد. وي مي گويد 08 درصد اقدامات تروريستي و بمب گذاري ها توسط گروهك لشكر جهنگوي صورت مي گيرد. لشكر جهنگوي كه منحله به حساب مي آيد پنجشنبه سوم اسفندماه مسئوليت بمب گذاري دهم ژانويه 2013 خيابان علمدار كويته و بمب گذاري شانزدهم فوريه 2013 «هزاره قانون» كويته كه در اين دو دست كم 200 نفر شهيد و 300 نفر زخمي شده اند را پذيرفت.
لشكر جهنگوي و سپاه صحابه دو جريان وهابي هستند كه اساسا براي ايجاد درگيري قومي به وجود آمده و هدف اصلي شان ممانعت از رشد و بالندگي تفكر بيداري در پاكستان مي باشد. سپاه صحابه در اوايل دهه 1360 توسط يك روحاني وهابي به نام «حق نواز جهنگوي» تاسيس شد و آشكارا هدف خود را جلوگيري از تاثيرگذاري انقلاب اسلامي در پاكستان اعلام كرد و بارها به طور رسمي از دولت پاكستان خواست تا امامزاده ها، حسينيه ها و ساير مراكز مذهبي شيعيان را تخريب نمايد. 01 سال بعد پليس پاكستان اعلام كرد كه اين گروه دست كم در 103 مورد ترور مقامات شيعه دست داشته است كمااينكه بعد از 01 سال كه «اعظم طارق» يك روحاني وهابي ديگر مسئوليت ادامه كار را برعهده گرفت همين رويه تروريستي را ادامه داد و تشديد كرد و تا سال 1382 كه كشته شد، بيش از 2هزار نفر از شيعيان را به شهادت رسانده بود.
اين دو گروهك وهابي تروريستي به مرور در نواحي جنوبي پاكستان و نواحي مركزي بخصوص استان بلوچستان با مركزيت كويته و ايالت سند با مركزيت كراچي كه دربرگيرنده بخش اعظم حدود 04 ميليون شيعه امامي پاكستان است، گسترش يافته اند و گفته مي شود در اين مناطق حدود 500 دفتر داشته و نزديك به صد هزار عضو دارد. با اين وصف كاملا پيداست كه چنين عدد و رقمي چه هزينه هايي دربر دارد و قاعدتا از عهده دولت ضعيف پاكستان كه در اكثر موارد توسط شيعيان اداره شده خارج مي باشد.
يك خبر بيانگر آن است كه گروهك وهابي «اهل سنت و جماعت» (نام جديد سپاه صحابه) با حزب مسلم ليگ شاخه نوازشريف در روز 4 اسفندماه در واگذاري 51 كرسي از ايالت پنجاب به سپاه صحابه به توافق رسيده اند در اين مذاكرات مولوي محمد احمد و مالك محمد اسحق از سركردگان سپاه صحابه حضور داشته اند. يك خبر ديگر مربوط به نامه وزير كشور پاكستان به سروزير ايالت پنجاب مي باشد. وزير كشور در نامه سپتامبر گذشته خود، تصريح كرده است كه «دولت پنجاب گروههاي تروريستي جهنگوي و سپاه صحابه را پناه داده است» خبر ديگر هم كه بر اظهارات وزير كشور صحه مي گذارد بيان گر آن است كه «رعنا ثناالله خان» وزير دادگستري پنجاب به سپاه صحابه در پنجاب جنوبي وعده داده كه موانع قانوني را براي تصاحب 4 كرسي مجلس پنجاب برمي دارد. با اين وصف مي توان گفت دستگاه دولتي پنجاب كه تبعيت زيادي از حزب نوازشريف دارد ظرفيت هاي خود را براي كمك به تروريست هاي وهابي پاي كارآورده است و اين در حالي است كه نوازشريف آشكارا از حمايت دولت عربستان برخوردار مي باشد.
گروههاي تروريستي سپاه صحابه و لشكر جهنگوي- كه در سال 1375 توسط يك روحاني وهابي بنام «رياض بصره» تأسيس شده است- جدا از اينكه از حمايت جدي عربستان برخوردار است در داخل پاكستان نيز سازماندهي ويژه اي دارد به گونه اي كه احساس اطمينان مي كند. در اين بين حامد كرزاي 4 سال پيش به يك شبكه ويژه اشاره كرد كه منظور او قاعدتا سازمان اطلاعات نظامي پاكستان(isi) بود اما سال گذشته موسسه رند به سازمانهاي باتجربه تر غربي اشاره كرد و در گزارشي نوشت غرب در مواجهه با گروههاي شبه نظامي نظير سپاه صحابه بيش از آنكه از روش نظامي براي مهار آنان استفاده كند، از روش سياسي- مذاكره و توافق- استفاده مي كند. اين موسسه آمريكايي نوشت كاهش 34 درصدي حملات گروههاي تروريستي در پاكستان و افغانستان عليه اهداف غربي در سال 2012 به نسبت سال 2011 محصول مذاكره و توافق سرويس هاي اطلاعاتي آمريكا، فرانسه و انگليس بوده است و اضافه كرد كه در سال گذشته ما فقط از 7درصد ظرفيت نظامي خود براي كاستن از حملات عليه اهداف غربي استفاده كرده ايم و بقيه اين موارد- يعني 05درصد- حاصل همكاري اطلاعاتي غرب با پليس و دستگاه هاي اطلاعاتي پاكستان و افغانستان بوده است. با اين وصف كاملا پيداست كه اقدامات ضداسلامي و نفاق گونه گروهكهاي تروريستي از يك آبشخور وهابي در منطقه و از يك آبشخور ضدديني در غرب سيراب مي شود.
قربانيان اين ائتلاف تروريستي وهابي-غربي مردم مظلوم شيعه و سني پاكستان هستند كه برابر آمارهاي ارائه شده در سال 1390 تعداد كشته شدگان شيعه و سني پاكستان كه با بمب گذاري ها و حملات تروريستي به قتل رسيده اند از 1710 نفر فراتر مي باشد.
دستگاه سياسي سعودي وجود گروههاي تروريستي با گرايشات مذهبي مبتني بر وهابيت را يك برگ برنده محسوب مي نمايد آنان از اين برگ در بازي با كشورهايي نظير آمريكا، انگليس و فرانسه- بعنوان توان اثرگذاري بر معادلات امنيتي- استفاده مي كنند. كما اينكه سرويس هاي غربي با سرريز كردن خشم مذهبي به سمت گروههاي مذهبي معتقد به بيداري اسلامي از يك سو جهت گيري ضدغربي مسلمانان را كند مي نمايند و از طرف ديگر گروههاي موثر مخالف خود را گرفتار بحران داخلي مي كنند. بر اين اساس آمارهاي عجيبي حكايت مي كنند كه گروههاي تند وابسته به وهابي ها در عربستان بيش از 21 هزار مدرسه ديني دارند و دو ميليون نفر را تحت پوشش تعليمات خود قرار داده اند و اين در حالي است كه مدارس دولتي در پاكستان به دليل فقر مالي گرفتار ركود جدي مي باشند. مدارس ديني در پاكستان نوعا بصورت شبانه روزي و همراه با مسكن و غذا و امكانات تبليغي اداره مي شوند و خود اين موضوع نشان مي دهد كه محور وهابي-غربي براي تداوم خشونت در اين منطقه اسلامي چه تدارك گسترده اي ديده اند.
در حالي كه غربي ها وانمود مي كنند با اقدامات تروريستي موافق نيستند اما خبرهاي زياد بيانگر توافق گسترده ميان شاخه تند طالبان كه وهابي اند با نيروهاي ناتو- موسوم به ايساف- صورت گرفته است. حدود دو ماه پيش يك گروه از سران سپاه صحابه و لشكر جهنگوي در دوحه پايتخت قطر با يكديگر ملاقات كرده و موافقتنامه امنيتي مبني بر توقف حملات هواپيماهاي بدون سرنشين به مناطق قبايلي پاكستان از يك سو و تضمين امنيت ستون نظامي ناتو در پاكستان ميان طرفين به امضا رسيده است و از اين رو موسساتي نظير رند گزارش داده اند كه سال 2013 براي ناتو سال آرامي خواهد بود. در عين حال از نظر مباني فكري نيز ميان انديشه و فلسفه غرب با اقدامات قدرت مدارانه- استفاده از زور و ترور- تناسب فراواني وجود دارد و انديشمنداني نظير «رابرت ال فيليپس» به آن اشاره كرده اند. از اين منظر ايده مطلق «حاكميت مردمي» اين حق را به گروههاي تروريستي براي ناديده گرفتن ارزش هاي فراماده و مقابله با احكام خداداده است كما اينكه نتيجه گرايي اخلاقي غرب كه ريشه در انديشه هاي نيكولو ماكياولي دارد به غرب و گروههاي به ظاهر بومي تروريست در پاكستان و... اين حق را مي دهد كه بنام خدا به جنايت دست بزنند. ماكياولي معتقد بود: «شهريار بايد حيله گري قهار باشد و براي تامين آنچه مي خواهد از مرزهاي خير و شر به معناي مرسوم آن عبور كند و ايده مشيت الهي را پشت سر بگذارد و آينده خود را اگر مستلزم انجام شر باشد، حفظ و تضمين نمايد و اگر لازم باشد براي دستيابي به آن نقش خدا را نيز ايفا نمايد.»
سعدالله زارعي

کیهان

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.