دوشنبه 27 خرداد 1392 | 10:10
جزئیات جدید از طراحی، ساخت و ویژگی های جنگنده قاهر اف - ۳۱۳
 جزئیات جدید از طراحی، ساخت و ویژگی های جنگنده قاهر اف - ۳۱۳

جزئیات جدید از طراحی، ساخت و ویژگی های جنگنده قاهر اف- ۳۱۳

     

مدیر عامل صنایع هوایی ایران و طراح هواپیمای جنگنده قاهر اف- ۳۱۳ جزئیات جدیدی از روند طراحی و ساخت این جنگنده اعلام کرد.

  مدیرعامل صنایع هوایی ایران و طراح هواپیمای جنگنده قاهر اف- ۳۱۳ گفت: ما مسیری طولانی  برای رسیدن به مقطع  طراحی  و ساخت جنگنده  قاهر اف- ۳۱۳طی کرده ایم و ابتدا از اورهال و تعمیرات اساسی شروع کردیم که  کار بزرگی بود که در گذشته به دست خارجی ها انجام می شد.   به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر ، مهندس حسن پروانه دربرنامه تلویزیونی ثریا با اشاره به این که  روند اجرایی ساخت این هواپیما طی شده  و به مرحله رونمایی رسیده است، اعلام کرد: باید آزمایشات تاکسی و پروازی و همچنین تسلیحاتی این هواپیما طی شود و به مرحله عملیاتی برسد، اما زمان مشخصی نمی توان برای آنها تعیین کرد.

مهندس حسن پروانه، درباره روند ساخت این جنگنده گفت: ما برای رسیدن به این مرحله مسیری طولانی طی کرده ایم . ابتدا از اورهال و تعمیرات اساسی شروع کردیم که  کار بزرگی بود که در گذشته به دست خارجی ها انجام می شد؛ سپس وارد مهندسی معکوس یکی از هواپیماهای موجود و ساخت جنگنده آذرخش شدیم. در بازه ساخت آذرخش و صاعقه نیز کارهایی روی هواپیمای تذرو انجام شد که پس آن وارد ساخت صاعقه شدیم که شامل طراحی و ساخت صاعقه ۱ و توسعه آن  در نیروی هوایی و وزارت دفاع  بود.


وی  با اشاره به این که ممکن است کشورهایی هواپیماهای پیشرفته ای را از کشورهای ابرقدرت خریداری کنند، اما به طور مطمئن  در مقابله با آن ابرقدرت نمی‌توانند مقابله کنند، تاکید کرد: ما برخلاف کشورهای دیگر در پی این موضوع بودیم که بر اساس شرایط خود بتوانیم توانمندی های خود را ارتقاء دهیم.   مدیرعامل صنایع هوایی ایران و طراح هواپیمای جنگنده قاهر اف- ۳۱۳ تاکید کرد، شرایط ما طوری است که نباید وارد عرف ها و تقارن موجود شرق و غرب بشویم، بلکه باید به طور نامتقارن و بر اساس شرایط دفاعی کشورمان و منحصر به فرد جنگنده های خود را طراحی کنیم.


مهندس حسن پروانه در این برنامه تلویزیونی همچنین با تبیین نیازمندی ها و ویژگی های این جنگنده جدید، گفت: برای یک جنگنده نیاز است که با سرعت و غافل گیر کننده عمل کند؛ بنابراین ما باید در طراحی هواپیمای قاهر سطح مقطع راداری را کاهش می دادیم و همچنین درپی آن بودیم که این هواپیما بتواند در ارتفاع پست پرواز کند، بدون آنکه نگرانی بابت ایجاد مشکل برای موتور داشته باشیم. همچنین طراحی ظاهری این هواپیما نیز به طور کامل  منحصر به فرد است و با نمونه های نام برده شده از رسانه های داخلی و خارجی فاصله بسیاری دارد.


امیر سرتیپ دوم خلبان محمد قره باغی، معاون عملیات نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران هم در این برنامه ویژه درباره نیرو و صنایع هوایی گفت:  قبل از انقلاب مستشاران آمریکایی در ایران حضور داشتند و نیروهای کشورمان حتی حق نداشتند که قطعه ای را تعمیر کنند، اما پس از انقلاب اسلامی، کارکنان نیروی هوایی به آن خودباوری  مبنی بر ضرورت  خودکفایی و قطع وابستگی رسیدند.

امیر قره باغی با اشاره به تدبیر حضرت امام و همت کارکنان نیروی هوایی در رابطه با خودکفایی در این نیرو، گفت: به مرور پس از انقلاب و در دوره دفاع مقدس، برخی قطعات برای تعمیرات استفاده شد و برخی  هواپیماها تعمیر شد؛ در حالی که بر اساس فرمول های آن روز این هواپیما ها باید زمین گیر می شدند، ولی اکنون پس از گذشت ۳۴ سال هنوز آن هواپیماها در حال کار هستند و نه تنها تعمیر اساسی می شوند بلکه جلوتر رفته و وارد ساخت و تولید تجهیزات و هواپیماهای جدید نیز شده ایم.

معاون عملیات نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بر آمادگی کامل نیروی هوایی برای دفاع از کشور تاکید کرد و گفت: با توانی که در این ۳۴ سال ایجاد شده است، آمادگی ۱۰۰ درصد داریم و این توانمندی و آمادگی در همه زمینه ها و ابعاد چه در حوزه تجهیزات و چه در حوزه تسلیحات و سامانه های هواپیماهای مختلف وجود دارد. ما در کنار تجهیزات و تسلیحات چیزی داریم که دیگر کشورها آنها را ندارند و آن ایمان و خودباوری است که نیروهای ما دارند و دشمنان خیلی از ناحیه تجهیزات ما نگران نیستند و آنها از ایمان و توکل نیروهای ما بر خداوند می ترسند.


وی همچنین فعالیت های نیروی هوایی در دوران صلح را تبیین کرد و گفت: در سال های گذشته نیروهای کشور بیکار نبوده اند و برای به روز نگه داشتن تجهیزات و تسلیحات تلاش کرده اند و در حوزه هایی مانند رادارها، جنگ الکترونیک و تسلیحات و تجهیزات مختلف پیشرفت های خوبی داشته ایم  که این کار نیازمند آن است که آمادگی ۱۰۰ درصدی و تمرینات و طرح ریزی های متعددی داشته باشیم. با این تلاش ها اجازه نخواهیم داد که کسی فکر تعرض به آسمان و خاک کشورمان را به ذهن خود برساند و هر طرحی که ممکن است که علیه کشورمان استفاده شود پیش بینی شده و در نطفه عقیم خواهد شد.

قره باغی به آمادگی خلبانان نیروی هوایی نیز اشاره داشت و گفت: یک نیروی نظامی برای حفظ آمادگی خود باید تمرین های مختلفی داشته باشد. در حوزه خلبانی نیز آموزش خلبانان به خوبی در داخل کشور انجام می شود و خلبانان ما الزامات و دوره های مختلفی را باید بگذارند.


وی همچنین با اشاره به مراحل ساخت یک جنگنده گفت: برای ساخت یک هواپیما مراحل مختلفی از طراحی تا ساخت و تست طی می شود. اما مرحله آزمایش، از خطرناک ترین قسمت ها است. تعبیری وجود دارد که چک لیست هواپیماها با خون خلبانان نوشته شده است. یک خلبان آزمایش، کار بسیار خطرناکی انجام می دهد که برای نخستین بار با هواپیمایی می پرد که تاکنون پرواز نکرده است و  از جان خود مایه می گذارد.


امیر سرتیپ دوم خلبان والی اویسی، خلبان پیش کسوت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مهمان دیگر برنامه ثریا بود که به بیان  خاطراتی از دوران دفاع مقدس و توانمندی های نیروی هوایی کشورمان پرداخت و گفت: ساختار نیروی هوایی طوری است که در ماموریت ها ابتدا و پیش از همه باید وارد عمل شود. در زمان جنگ برای شناسایی و طراحی عملیات ابتدا لازم است که هواپیماهای شناسایی وارد عمل شوند و پس از آن نیز برای عملیات باید نیروی هوایی پیش از همه وارد عمل شود و این نشان می دهد که نیروی هوایی نقش نوک پیکان را برای نیروهای نظامی کشور دارد و در ابتدای انقلاب با وجود شرایط تحریم نیروی هوایی به سرعت وارد میدان کارزار شد و ماموریت های اصلی را انجام داد.

اویسی با اشاره به ماموریت های نیروی هوایی در دوران دفاع مقدس گفت: در جنگ یکی از ماموریت های نیروی دریایی حفاظت از نفتکش هایی بود که باید نفت را از جزیره خارک به تنگ هرمز برای فروش حمل می کرد که در وضعیت جنگ این فروش نفت نقش رگ حیات را ایفا می کرد. با تدابیر شهید بابایی هواپیماهای اف ۱۴ به پایگاه هوایی بوشهر منتقل شد که این رگ حیاتی حفظ شود.

وی ادامه داد: امریکایی ها پیش بینی کرده بودند که هواپیماهای اف ۱۴ در اصفهان  استفاده شود، اما شهید بابایی با وجود برخی مخالفت ها و سنگ اندازی ها این هواپیماها را برای کاهش زمان و همچنین کاهش تعداد پروازها به بوشهر منتقل کرد و این کار راهبرد دشمن را به زور کامل برهم زد. این درحالی بود که دشمن هواپیماهای سوپر اتاندارد و موشک های اگزو۳ را برای زدن کشتی و قطع رگ حیاتی ما به منطقه آورده بود، ولی وقتی هواپیماهای اف ۱۴ زیر ۱۰ دقیقه به منطقه می رسد عملیات آنها لغو شده و نیروهای تهاجمی آنها باز می گشتند.


این خلبان پیش کسوت به محدودیت فراوان کشورمان در دوره دفاع مقدس نیز اشاره کرد و گفت: ما در آن موقع حتی از نظر موشک نیز درکمبود جدی بودیم و اگر هدفی را ۱۰۰ درصد مطمئن به اصابت آن نبودیم موشک را شلیک نمی کردیم و مجبور بودیم که از فاصله نزدیک به هدف شلیک کنیم با این که بسیار خطرناک بود، زیرا شرایط ما مانند دشمن نبود زیرا اگر یک هواپیما از آنها سرنگون می شد دو هواپیمای دیگر به آنها داده می شد اگر یک موشک می زدند ۱۰ موشک دیگر برای آنها فراهم می شد. ما حتی مجبور شدیم که از موشک های زمین به هوا به عنوان موشک های هوا به هوا استفاده کنیم.


این خلبان دوران دفاع مقدس با ذکر خاطره ای دیگر به اقتدار نیروی هوایی ارتش اشاره کرد و گفت: در عملیاتی دیگر صدام گفته بود که هر کس بتواند به بصره نفوذ کند، من حقوق یک ماه کل نیروی هوایی را به او هدیه می دهم و ۱۵۰ دقیقه بعد سه فروند هواپیمای کشورمان وارد عمل شده و به بصره نفوذ کردند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.