پنجشنبه 10 مرداد 1392 | 19:57
دلیل بیانات مکرر رهبری از فتنه۸۸ چیست؟
دلیل بیانات مکرر رهبری از فتنه۸۸ چیست؟

حامیان جریان «آشتی ملی» در پی آنند تا با کم رنگ کردن و تنزل دادن جرم فتنه گران سال ۸۸، کم کم و به مرور زمان با تطهیر آنها موجبات آزادی آنها را از طریق مطالبه گری از نهادهای ذیربط پیگیری نمایند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی" بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"

در حالی که ۴ سال از فتنه ۸۸ می گذرد، برخی سیاسیون معتقدند دیگر وقت آشتی ملی و فراموشی وقایع گذشته است. این مطلب به خصوص پس از انتخاب حجت الاسلام حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور یازدهم فراوانی بیشتری یافت و حامیان «آشتی ملی» بیش از پیش به ابراز مواضع خود پرداختند.

اما اینکه عبارت «آشتی ملی» چیست و چه اهدافی در پس آن نهفته است مساله ای است که باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد. اصولا بحث آشتی در هنگامی مورد استفاده قرار می گیرد که پیش از آن قهر و کدورتی پیش آمده باشد؛ حامیان این نظریه در ابتدا با انتخاب این کلیدواژه این موضوع را در اذهان تثبیت کردند که کشور در وضع قهر و کدورت به سر می برد و باید با اتخاذ سیاست های مد نظر طیف فکری-سیاسی آنان، کشور را به «آشتی ملی» سوق داد.

این جریان که از هر حرف و سخنی برای متبلور ساختن اهداف خود استفاده می کند، در سال ۸۸ نیز پس از اینکه محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور منتخب، اغتشاشگرانی را که به تخریب اموال عمومی و برهم زدن نظم جامعه پرداختند را و نه همه معترضان را، «خس و خاشاک» خواند و سعی نمود نشان دهد این آشوب ها توسط عده ای فریب خورده و تعدادی عامل بیگانه صورت گرفته و نه همه معترضان، سعی کرد تا با قدرت رسانه ای خود این مساله را تثبیت کند که احمدی نژاد همه معترضان را خس و خاشاک نامیده است.

اما بحث دیگری که در پشت عبارت «آشتی ملی» نهفته است، این است که اصولا باید چه کسی با چه شخص دیگری آشتی کند؟

حامیان این جریان در پی آنند تا با کم رنگ کردن و تنزل دادن جرم فتنه گران سال ۸۸، کم کم و به مرور زمان با تطهیر آنها موجبات آزادی آنها را از طریق مطالبه گری از نهادهای ذیربط پیگیری نمایند.

به عنوان نمونه، تنها سه روز پیش علی مطهری، یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعلام نمود اگر موسوی و کروبی باید عذرخواهی کنند، چرا احمدی نژاد نباید عذر بخواهد؟

اما این جریان اکنون روی به سمت مطالبه گری نهاده و با متهم کردم احمدی نژادی که تنها چند روز از ریاست جمهوری اش  باقیست می کوشد وی را متهم اصلی و باعث دامنه دار شدن فتنه معرفی کند.

همچنین جریان مذکور در اکثر فعالیت های رسانه ای خود به سیاه نمایی فعالیت های دولت نهم و دهم پرداخته و حتی به دفعات در این راستا اصول اخلاقی و حرفه ای رسانه را زیر پا نهاده است.

اما با مروری بر سخنان رهبر معظم انقلاب از سال ۸۸ تا کنون و همچنین دقت در بیانات اخیر معظم له، به روشنی مشخص است که یکی از پرتکرار ترین مباحث، بحث فتنه ۸۸ بوده است.

آگاهان سیاست مطلعند که بیانات رهبر معظم انقلاب، همواره کنش و واکنش های بسیاری را در سطح کشور و حتی در سطح بین الملل داشته است؛ لذا از بیانات اخیر ایشان در دیدار با دانشجویان و تاکید بر فراموش نکردن جرم بزرگ فتنه گران، می توان استنباط نمود که آفتی که در حال حاضر ممکن است دامن گیر مردم و سیاسیون شود، فراموشی فتنه و تطهیر مجرمان آن است.

در همین زمینه، محمدحسین فرهنگی، عضو هیأت رئیسه مجلس در مصاحبه ای تاکید کرد: «نمایندگان مجلس در صدصد هستند تا سوابق سیاسی افراد کابینه پیشنهادی روحانی را بررسی کنند تا اگر مشخص شد که افرادی در جریان فتنه نقش داشته‌اند به آنها رای اعتماد ندهند.»

این موضوع که در حقیقت یکی از اصلی ترین خواسته های شرکت کنندگان در راهپیمایی ۹دی بود همواره لازم است در نظر مسئولان باقی بماند که مردم در نهم دی دست رد بر سینه اصحاب فتنه زده اند و نباید اجازه داد عده ای با سیاست ورزی همه چیز را تمام شده تلقی کرده و حتی یک عذرخواهی ساده نیز ننمایند.

لازم به ذکر است رهبر انقلاب در دیدار با دانشجویان تاکید کردند، کسانی که ادعای تقلب کردند چرا عذرخواهی نمی کنند؟ درحالی که بارها فرصت برایشان فراهم شده است.

برخی از رسانه‌های کشور در روزهای اخیر از عباس آخوندی به عنوان گزینه پیشنهادی حسن روحانی به عنوان وزیر مسکن و شهرسازی نام برده‌اند؛ اما ظاهرا او یکی از افرادی است که به سلامت انتخابات ۸۸ در جلسه ای در محضر رهبر انقلاب اعتراف کرده است.

با این حال هیچکدام از اعضای ستاد موسوی در مجامع عمومی تاکنون حاضر نشده اند تا به این مساله اعتراف کنند و صراحتا از عدم تقلب در انتخابات ریاست جمهوری دهم که در جلسه خصوصی با رهبر انقلاب به آن اذعان کردند، سخن بگویند.


نمایندگان میرحسین موسوی در دیدار با رهبر انقلاب.
از راست: عباس آخوندی- حسن عابدجعفری- ابوالفضل فاتح- بیژن زنگنه- قربان بهزادیان نژاد- محمدرضا بهشتی

لازم به ذکر است آخوندی در جلسه نمایندگان نامزدها که در سال ۸۸ با حضور رهبر انقلاب تشکیل شد، گفته بود:

« آقا این را می دانیم که در یک جامعه مترقی بایست کسی که شکست می خورد شکست را بپذیرد و همچنین می دانیم که هر چقدر آراء این انتخابات که در داخل صندوق ها ریخته شده بازشماری شود تغییری بوجود نمی آید و قبول داریم که مردم این آراء را در صندوق ها ریخته اند.»

همچنین درحالی که برخی سیاسیون سعی در کوبیدن بر طبل آشتی ملی و تطهیر اصحاب فتنه و دعوت از برخی چهره های مرتبط با فتنه ۸۸ برای حضور در کابینه دولت حسن روحانی و در مراسم تحلیف رئیس جمهور یازدهم داشتند، آخرین خبرها حاکی از عدم دعوت از محمد خاتمی برای این مراسم است.

این درحالی است که رسانه های حامی اصلاحات نوشته اند: خاتمی ضمن اطلاع از جنجال به دلیل حضورش در مجلس، شخصاً حضور در مراسم تحلیف را رد کرده است. اما همین رسانه ها از قول یک منبع آگاه اعلام نمودند: شاید هم در صورت دعوت مجلسیان خاتمی حضور یابد!

با دست پس زدن و با پا پیش کشیدن اصلاح طلبان در این زمانه هم نشانه ای از عدم جایگاه و مقبولیت در میان مردم و مسئولان است، آنچنان که حتی در مورد دولتی که ادعای ریختن آرایشان به سبد آن را دارند نیز جایگاه چندانی نیافته اند.

به نظر می رسد این وقایع نیز از واکنش های مثبت یادآوری رهبر انقلاب نسبت به جرم فتنه گران و درخواست امت حزب الله در جهت عدم حضور اصحاب فتنه در کابینه و مراسم تحلیف باشد.

انتها/

فرهنگ نیوز

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.