سه شنبه 18 آذر 1393 | 10:35
احزاب نوظهور و برخي ملاحظات
احزاب نوظهور و برخي ملاحظات

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت" ،در روزهاي گذشته خبر صدور مجوز فعاليت حزب ايرانيان توسط کميسيون ماده ده احزاب، در کنار اخباري که از فعاليت حزب پايداري خبر مي‌داد، توجه فعالين سياسي را به خود جلب کرده است. همزمان با اين اخبار، خبر ديگري نيز مدتهاست که در فضاي رسانه‌اي کشور به گوش مي‌رسد و آن تلاش جمعي از نمايندگان مجلس و فعالين صاحب نام سياسي براي شکل دادن به حزبي با محوريت آقاي علي لاريجاني است.

بعد از آنکه برخي احزاب سياسي وابسته به اصلاح طلبان به دليل فعاليت‌هاي غيرقانوني و مجرمانه در فتنه 88، باحکم دادگاه منحل اعلام شدند و برخي ديگر آنان عملا در محاق و انفعال قرار گرفتند و در حالي که برخي از تشکل‌هاي سياسي باسابقه اردوگاه اصولگرايان نيز مدتهاست که با کم اقبالي مواجه شده و دوران افول خود را مي‌گذرانند، بنظر مي‌رسد اين احزاب نوپا نويدبخش حرکتي جديد مي‌باشندکه خواهند توانست فضاي سياسي کشور را در آستانه برگزاري انتخابات مهم اسفندماه 1393 متاثر از خود کنند.

يکي از ويژگي‌هاي اين تشکل‌هاي جديد، تفاوت مشي و رويکردي است که بنظر مي‌رسد آنان با خاستگاه سياسي خود داشته و نموعي تمايز را با تشکل‌هاي سنتي اردوگاه خود هم در مرام و هم در عملکرد نشان خواهند داد. اين تحولات حتي ظرفيت آن را دارد که به نوعي آرايش سياسي جديدي را در کشور رقم زدند و پوسته سنتي دو قطبي اصولگرا و اصلاح طلب را شکسته و قالبي جديد را تعريف نمايد که الزاما دو قطبي نيز مي‌تواند نباشد.

حال که بنظر مي‌رسد دوران گذاري در فضاي فعاليت‌هاي سياسي کشور در حال شکل گيري است، بد نيست که برخي ملاحظات ضروري در باب رقابت‌هاي سياسي مورد توجه فعالين احزاب سياسي نوظهور قرار گيرد و گذشته چراغ راه آينده آنان گردد و از تکرار خطاهاي پيشينيان جلوگيري به عمل آيد.

يکي از موانع فعاليت‌هاي سياسي در طول دو دهه گذشته سياسي کاري و تقدم منافع جناحي بر منافع ملي بوده است. موارد متعددي را مي‌توان برشمرد که در آن به عينه شاهد اولويت دادن به منافع اقليت، در برابر منافع اکثريت بوده‌ايم. تصويب قانون مطبوعات در روزهاي اوليه آغاز به کار مجلس ششم که با حکم حکومتي رهبر معظم انقلاب اسلامي ملغي اعلام شد، نمونه‌اي از سياسي کاري و تقدم اولويت‌اي گروهي بر اولويت‌اي ملت است که جز اتلاف وقت و انرژي حاصلي براي نظام سياسي به همراه نداشته است.

بداخلاقي سياسي، تشتت، اختلاف و درگيري‌هاي دروني احزاب و گرو‌هاي سياسي و سرريز آن به جامعه نيز نوعي نگاه منفي به تحزب را تقويت کرده است. همين مساله کافي بود که به عنوان نمونه در دهه 60، نوعي بدبيني نسبت به تحزب در اذهان عمومي شکل گيرد که حاصل آن انحلال برخي احزاب سياسي بود.

وارونه نمايي حقايق، يکي از آفاتي است که متاسفانه در فعاليت‌هاي احزاب و گروه‌هاي سياسي در طول اين سالها مشاهده شده است. اين وارونمايي هم به دليل اغراض سياسي و با هدف تخريب رقيب صورت گرفته و گاه محصول نگاه تنگ‌نظرانه جناحي بوده که مانع فهم صحيح مساله و موضوع شده است و حاصلي جز تحريف حقايق و بي‌اعتباري احزاب سياسي به همراه نداشته است.

عدم پايبندي به قانون و قانون گريزي نيز يکي از لطمات جدي بوده که توسط برخي احزاب و گروه‌هاي سياسي به نظام سياسي وارد شده است. اوج اين قانونگريزي را مي‌توان در فتنه سال 88 و پس از انتخابات رياست جمهوري يازدهم مشاهده نمود که بازندگان انتخابات و احزاب حامي، بعد از آنکه مشخص شد ملت به نامزد رقيب براي تصدي پست رياست جمهوري اعتماد کرده است، نتيجه اراده ملت را نپذيرفته و با صف‌آرايي در برابر آن به اقدامات غيرقانوني دست زدند که حاصل آن ناامني اجتماعي و  ايجاد اغتشاش و درگيري در کشور بود. ماجرايي که به تضعيف راي ملت و مخدوش شدن چهره نظام مردم‌سالاري ديني انجاميد و حاصلي نيز جز خاري و انفعال براي فتنه‌گران به همراه نداشت. در حالي که قانون اساسي راهکار عبور از چنين مناقشاتي را به خوبي ترسيم کرده بود.

يکي از ملاحظات جدي در باب فعاليت‌هاي حزبي که بايد با مرور گذشته به درس عبرتي براي احزاب نوظهور بدل گردد، حفظ استقلال سياسي و عدم  وابستگي به بيگانگان و همچنين مرزبندي آشکار با ايادي بيگانه و ضدانقلاب است. بي‌توجهي به اين مهم موجب نفوذ ضدانقلاب در صف اين احزاب شده و ناخواسته زمينه انحراف آنان را فراهم مي‌آورد، به نحوي که حاصلي جز بازي در پازل دشمن براي اين احزاب باقي نخواهد گذاشت. باز هم کافي است به عملکرد برخي جريان‌هاي سياسي کشور مراجعه کنيم تا عوارض ناشي از اين عدم مرزبندي را به عينه مشاهده نماييد که يکي از نمونه‌هاي شاخص آن تحصن جمعي از نمايندگان اصلاح طلب مجلس ششم بود که آتش بيار آن برخي از نفوذي‌هايي بودندکه امروز به آغوش بيگانگان پناه برده و عليه نظام اسلامي و ملت ايران تبليغ مي‌کنند!

بر موارد فوق مي‌توان ملاحظات ديگري نيز افزود که خارج از حوصله اين نوشتار است، اما آنچه مهم است شکل دادن بنايي صحيح بر پايه‌هايي استوار و محکم است که در اين زمينه بدون شک رهنمودهاي امام و رهبري مي‌تواند مستمسک خوبي براي احزاب در حال شکل‌گيري باشد.

 

مهدي سعيدي

منبع : بصیرت

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.