چهارشنبه 19 آذر 1393 | 09:17
تکرار خسته کننده تقابل هسته ای کنگره و کاخ سفید
تکرار خسته کننده تقابل هسته ای کنگره و کاخ سفید

 

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"  ،این روزها مقامات دولت باراک اوباما در صدد تنظیم رفتار کنگره و توجیه کارشکنی احتمالی آن در مقابل مذاکرات هسته ای ایران و اعضای 1+5 برآمده اند. این در حالیست که سناتورهای جمهوری خواه بر لزوم تشدید تحریم ها علیه ایران و به گردش در آمدن لایحه جدید در این خصوص تاکید می ورزند. در  چنین وضعیتی کاخ سفید صرفا در صدد مهار نمایندگان و سناتورهای حزب دموکرات است.

اگرچه جمهوریخواهان از ابتدای سال جدید میلادی( سال 2015) اکثریت کنگره را در دست خواهند گرفت، اما در صورت عدم همراهی دموکرات ها عملا قادر به مقاومت در مقابل استفاده رئیس جمهور از حق وتو نخواهند بود. هم اکنون در مجلس سنا 54 سناتور جمهوری خواه وجود دارد. این در حالیست که جمهوری خواهان در راستای مقابله با حق وتوی اوباما ( در خصوص افزایش تحریم ها) به رأی 13 سناتور دیگر نیاز دارند. در این میان برخی سناتورهای حزب دموکرات رویکرد تندی نسبت به مذاکرات هسته ای با ایران داشته و قائل به ادامه تحریم ها هستند. در مقابل، برخی سناتورهای حزب جمهوری خواه نیز رویکرد افرادی مانند " جان مک کین " و " لیندسی گراهام" در تقابل مطلق با مذاکرات هسته ای را نمی پذیرند. در چنین وضعیتی اوباما در صدد مدیریت رفتار سناتورهای بر آمده است.

طی روزهای اخیر، جوزف بایدن، معاون اوباما و جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده به موارد و نکاتی در خصوص مذاکرات هسته ای با ایران اشاره کرده و به " ترسیم وضعیت موجود" پرداختند.  بایدن و کری  در سخنرانی در نشست سالانه مجمع سابان در حضور مقامات دولتی رژیم صهیونیستی و قانون‌گذاران آمریکا از تصمیم  اوباما برای تمدید مذاکرات هسته‌ای دفاع کردند. بایدن در این خصوص اظهار کرد :

« تصمیم ما برای تمدید برنامه اقدام مشترک نشان می‌دهد که ما به مذاکرات ادامه می‌دهیم تا به یک توافق خوب به گونه‌ای که موجب برآورده شدن خواسته‌هایمان شود دست پیدا کنیم. اسرائیل همواره محرم اسرار تمام اتفاقات در پروسه مذاکرات هسته‌ای بوده است. این هم‌پیمان آمریکا به واشنگتن اعتماد کند و بداند آمریکا به منافع اسراییل پایبند است. من می‌دانم برخی در کنگره معتقدند که اکنون زمان تحریم‌های جدید است، اما تاکید می‌کنم که اکنون زمان مناسب برای این کار نیست. اکنون با توجه به این که هنوز شانس دستیابی به موفقیت وجود دارد زمان آن نیست که خطر شکست را بپذیریم.»

جان کری وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا نیز در این خصوص عنوان کرد :

« پیشنهادهای تازه‌ای برای رسیدن به توافقی طولانی‌تر ارائه شده و امیدوارم  چارچوب توافق جامع تا پایان ماه مارس (اسفند) به دست آید. قرار نیست که تا ابد مذاکره کنیم. غیاب پیشرفت عینی، پایان مذاکرات است. توافق موقت هسته‌ای با ایران هنوز به قوت خود باقی است و ترس از این ادعا که طرف ایرانی بخواهد در مذاکرات فریبکاری کند، ثابت نشده است! اگر در مذاکرات هسته ای پیشرفت کنیم، همه جهان از جمله اسرائیل امن تر می شود! »

اظهارات جان کری در خصوص امنیت رژیم صهیونیستی در حالی صورت می گیرد که اخیرا مقام معظم رهبری در سخنان خود تاکید کردند که امنیت رژیم اشغالگر قدس تابعی از مذاکرات هسته ای ایران و اعضای 1+5 نخواهد بود. بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری «چه توافق هسته‌اى بشود، چه نشود؛ این را بدانید امنیّت اسرائیل تأمین نخواهد شد.»

این نا امنی در کمین صهیونیست ها ریشه در واقعیات نظام بین الملل، فاصله گیری آشکار متحدان تل آویو از رژیم صهیونیستی، قدرت مقاومت اسلامی در لبنان و فلسطین و ایجاد گسل های عمیق سیاسی در داخل سرزمین های اشغالی دارد. در چنین شرایطی نامن تر شدن رژیم صهیونیستی پروسه ای است که فارغ ازآنچه پشت میز مذاکرات هسته ای می گذرد در حال طی شده است.

نکته دیگر اینکه اساسا تقابل کاخ سفید و کنگره در خصوص مذاکرات هسته ای ایران و اعضای 1+5 موضوعی نیست که اصالتی برای جمهوری اسلامی ایران داشته باشد. طولانی شدن روند مذاکرات تا کنون ریشه در رفتار و زیاده خوهی اعضای 1+5 (مخصوصا ایالات متحده آمریکا) داشته است. در چنین وضعیتی تنظم رفتار کنگره و مهار هرگونه حرکت زیانبار (درمسیر مذاکرات هسته ای) از کمترین و طبیعی ترین وظایف دولت اوباما محسوب می شود. در جریان مذاکرات اخیر وین، تیم مذاکره کننده هسته ای ایالات متحده تحت تاثیر لابی صهیونیستی- عربی مانع از امضای توافق نهایی شد. در چنین وضعیتی اثر وضعی رفتار واشنگتن به کاخ سفید باز می گردد.

بدیهی است که در صورت ناتوانی اوباما و کاخ سفید در مهار رفتار کنگره و وضع تحریم های تازه علیه فعالیت های هسته ای صلح آمیز کشورمان، دیگر ادامه مذاکرات با اعضای 1+5 معنا و مفهومی نخواهد داشت. در این صورت توافق ژنو به صورت یک طرفه از سوی ایالات متحده نقض خواهد شد و مذاکرات به اتمام خواهد رسید. مسئولیت این موضوع نیز به صورت مستقیم بر دوش دولت آمریکا و کاخ سفید و کنگره (به صورت توامان) خواهد بود. در این خصوص اساسا تفکیکی میان کنگره و کاخ سفید متصور نخواهد بود. جمهوری اسلامی ایران این مسئله مهم را بارها در طول مذاکرات به همه اعضای 1+5 و در راس آنها ایالات متحده آمریکا متذکر شده است و جای هیچ گونه بهانه جویی و فرافکنی از سوی دولت اوباما مورد قبول نیست.

منبع : بصیرت

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.