یکشنبه 21 اسفند 1390 | 11:58
عملیات کربلای3

نام عملیات: کربلای 3
نوع عملیات: آفندی
تعداد مراحل: یک مرحله
رمز عملیات: حسبنا الله و نعم الوکیل
قرارگاه فرماندهی عملیات:
تاریخ شروع عملیات: 11/06/1365 ساعت عملیات: 1:30 بامداد مدت: یک روز

 

منطقه:
استان: خوزستان شهرستان: خرمشهرمنطقه: شمال غربی خلیج فارس
محورهای اصلی عملیات: اروند رود - بویه 8- اسکله الامیه

 

پیشینه عملیات:
دو اسکله الامیه و البکر قبل از جنگ تحمیلی ظرفیت صدور روزانه یک میلیون بشکه نفت را داشتند وازجمله اسکله‌های صادر کننده نفت عراق محسوب می‌شدند. باشروع جنگ ،این دو پایانه توسط تکاوران شجاع ارتش جمهوری اسلامی ایران منهدم شد ولی پس از بازسازی ، به چشم و گوش عراق در خلیج فارس مبدل می‌شوند و بسیاری از کشتیهای بازرگانی و نفتکشها در خلیج فارس، توسط دستگاه‌های موجود دراین پایانه‌ها ردیابی ومورد حمله هوایی و یا موشکی قرار می‌گرفتند. با انجام عملیات والفجر 8 و سقوط سه پایگاه موشکی در منطقه‌ی عملیاتی فاو، دشمن بعثی برای جلوگیری از تکرار این نوع عملیات، بیش از پیش به استحکامات این دو پایگاه می‌افزاید. ارتفاع 11 متری اسکله و سربازان مجهز مستقر در آن، خطری جدی بودند که می‌توانستند منطقه وسیعی را زیر آتش خود بگیرند. با وجود تمامی این مشکلات ، فرماندهان اسلام پس از شناسایی این منطقه،مصمم می‌شوند تا این کانون آتش افروزی را خاموش کنند و آرامش مورد نیاز را به خلیج فارس برگردانند.

 

مراحل عملیات:
رزمندگان اسلام متشکل از تکاوران تیپ دریایی یونس(ع) از لشکر 14 امام حسین(ع) ، ناو تیپ کوثر و ناو تیپ امیر المومنین (ع) سپاه پاسداران، سوار بر قایقهای موتوری لحظه به لحظه به پایانه‌های نفتی نزدیک می‌شوند. به لطف خداوند و به دلیل رطوبت زیاد هوای سطح دریا، رادارهای رازیت و دستگاه‌های الکترونیکی مستقر در اسکله، دچار اختلال شده و مسئولان عراقی مجبور می‌شوند برای حفاظت از دستگاه‌ها آنها را خاموش کنند. قوای اسلام، موانع ایذایی را پشت سر گذاشته و به هدف نزدیک و موفق می‌شوند در نقاطی خود را به زیر پایانه الامیه برسانند و تا دشمن به خود بیاید ، رزمندگان از هر طرف پایانه را در محاصره می‌گیرند. نبردی سنگین آغاز می‌شود. با آتش موثر نیروهای اسلام ،تعدادی از بقایای تیپ 440 بازسازی شده عراق به هلاکت رسیده و عده‌ای هم تسلیم می‌شوند.باقیمانده نیروهای دشمن با کمک دستگاه‌هایی که سالم مانده، پیاپی تقاضای کمک می‌کنند ولی با نفوذ رزمندگان به اتاقهای فرماندهی، اساس فرماندهی تیپ 440 که مامور دفاع از پایانه‌ی نفتی بود از هم پاشیده می‌شود. با سرکوب مقاومتهای مذبوحانه آنان، این هدف بسیار حساس به تصرف در می‌آید. رزمندگان در پی سقوط این پایانه دامنه عملیات خود را به سوی اسکله ‌البکر گسترش داده و با عبور از موانع ایذایی این پایانه را نیز به محاصره خود در می‌آورند. قایقهای مجهز به آتشبارهای نیمه سنگین وسنگین با تمام قدرت این مرکز جاسوسی را هدف قرار داده و آنرا به آتش می‌کشند. انفجارهای مهیب منطقه را به لرزه در می‌آورد. لحظه به لحظه آتش تاسیسات منهدم شده اسکله اوج می‌گیرد و هیبت آتشفشان دریایی را در خلیج فارس می‌نمایاند.
در این میان یک ناوچه «اوزا» که بدلیل عملیات والفجر 8 در فاو نتوانسته بود از این آبراه به مخفیگاه خود در شهر ام‌القصر بگریزد هدف آتش قرار گرفته و به قعر آبهای خلیج فارس می‌رود. در ادامه عملیات نیروی هوایی ارتش ایران با پرواز برمنطقه وهجوم ، عرصه را بر نیروهای عراق تنگتر می‌کند و یک فروند جنگنده‌ی این رژیم را مورد هدف قرار داده آنرا سرنگون می‌نمایند. در این میان رزمندگان اسلام کلیه تجهیزات ،رادارها و تجهیزات الکترونیکی اسکله الامیه را زیر پوشش عملیات نیروی هوایی، هلی کوپترهای هوا- دریای ارتش اسلام با پروازهای شجاعانه و نقل و انتقالات به نحو مطلوب، تخلیه می‌نمایند. بعثیان مستقر در اسکله البکر برای چندمین بار از فرماندهان خود درخواست کمک می‌کنند ولی قوای کمکی آنها هر بار به محض حرکت با آتش به موقع نیروهای اسلام وادار به عقب نشینی می‌شوند. آخرین تلاشهای دشمن برای کمک به محاصره شدگان ، با از دست داده تعدادی ناوچه عقیم می‌ماند و نیروهای ایران با عملیات روی پایانه البکر آخرین امید عراقیان را به یاس تبدیل می‌نمایند. سرانجام رزمندگان اسلام موفق می‌شوند با تخلیه‌ی کلیه غنائم و انهدام بقیه امکانات پیروزمندانه راه سواحل ایران را در پیش بگیرند.

 

اهداف تامین شده:
1- انهدام کامل اسکله‌های البکر و الامیه به عنوان مرکز جاسوسی عراق در خلیج فارس
2- تخلیه کلیه تجهیزات ، رادارها و دستگاه‌های الکترونیکی جاسوسی عراق در اسکله‌های البکر و الامیه
شهدای شاخص عملیات:
مرتضی، امیدیان سوارباغی، مسوول تعاون لشکر 14 امام حسین (ع)، مکان شهادت: اسکله الامیه، زمان شهادت: 11/6/1365
 

خسارات و تلفات دشمن:
الف-کشته و زخمی : 440 نفر
ب- اسیر: 110نفر
ج- تجهیزات:
1- دو فروند هواپیما
2- یک فروند یدک کش
3- یک فروند ناوچه موشک انداز "اوزا"
4- رادارها و دستگاههای پیشرفته اسکله البکر
5- کلیه تجهیزات اسکله الامیه وبخشی از اسکله البکر
د –یگانهای منهدم شده دشمن:
تیپ 440 ازبقایای نیروی دریایی عراق
ه‍- غنائم:
1- 12 قبضه توپ ضد هوایی
2- 2 دستگاه رادار هوایی
3- یک دستگاه رادار رازیت
4- 2 قبضه موشک سهند
5- انواع مین دریایی
6- 10 فروند قایق
7- یک دستگاه رادار دریایی
8- انواع سلاح سبک و نیمه سنگین

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.