شنبه 13 اسفند 1390 | 10:11
حضور تاريخي ملت در حساس ترين پيچ تاريخ
حضور تاريخي ملت در حساس ترين پيچ تاريخ

بسیج پیشکسوتان: اواخر تابستان امسال بود كه مقام معظم رهبري در سفر به كرمانشاه، از تعبير «عبور از پيچ تاريخي» در تحليل تحولات منطقه و جهان استفاده كرده و تاكيد كردند؛ ملت ايران مي توانند در اين مرحله حساس و تاريخ ساز نقشي تعيين كننده داشته باشند.
از آن زمان تا ديروز اتفاقات و فراز و نشيب هاي بسياري در كشور رخ داد. از تهديدهاي مكرر به حمله نظامي تا ترور دانشمند هسته اي كشورمان، از صدور دو قطعنامه ضدايراني و افزايش تحريم ها و فشارها تا حربه حقوق بشر و قطع خريد نفت؛ تا بلكه خللي در عزم راسخ جمهوري اسلامي ايران در سياست خود وارد كرده و عبور از پيچ تاريخ را تبديل به سكون و در صورت امكان سقوط كنند.
بي شك حماسه ديروز ايرانيان را مي توان گامي بلند در اين عبور تاريخي دانست و يك بار ديگر نشان داد آمريكا و دوستان اروپايي اش در تحليل اوضاع و شرايط ايران به بيراهه مي روند.
هنگامي كه عقربه هاي ساعت 8 صبح را نشان داد، درب هاي حدود 47 هزار شعبه اخذ راي در سراسر كشور به روي مردم مشتاقي كه برخي از آنان حتي از ساعتي قبل منتظر بودند، باز شد تا عملاً اصلي ترين مرحله انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي آغاز شود.
حضور مردم در شعب اخذ راي به گونه اي بود كه حتي رسانه هاي خارجي را نيز مجبور به اعتراف كرد و آنان در گزارش هايي كه از ايران به سراسر جهان مخابره مي كردند، از صف هاي طولاني در برخي مناطق تهران براي شركت در انتخابات خبر دادند.
شرايط نامساعد جوي در برخي نقاط كشور نيز مانع از حضور گسترده مردم در انتخابات نشد. در شهرستان خلخال در حالي كه برف و كولاك حتي برخي راه هاي روستايي را بسته بود، به همت مسئولين و دست اندركاران انتخابات، كار راي گيري در موعد مقرر انجام و مردم موفق به حضوري باشكوه در پاي صندوق هاي راي شدند. در مهاباد نيز مردم زير بارش شديد برف برگ زريني را در كارنامه نهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي رقم زدند.
در شهرستان كوهرنگ نيز شرايط جوي باعث شد هلي كوپترها نتوانند صندوق هاي اخذ راي را به 15 روستاي كوهستاني آن برسانند اما دو اكيپ از مجريان انتخابات با 5 ساعت پياده روي مانع از آن شدند كه واجدين شرايط اين روستاها از دادن راي محروم شوند.
از همدان نيز خبري رسيد مبني بر اينكه پيرمردي در سن 100 سالگي پس از شركت در انتخابات دارفاني را وداع گفت تا نشاني افتخارآميز از اين باشد كه مردم تا آخرين ناي خود پاي انقلاب و نظام ايستاده اند و پيران اين سرزمين نيز در حماسه ديروز دوشادوش جوانان شريك بوده اند؛ حتي اگر يك قرن از عمرشان سپري شده باشد.
در بيرجند نيز يك عروس و داماد با حضور در يكي از شعب اخذ راي، در انتخابات شركت كردند.
در تهران، از بعدازظهر حضور مردم در شعب اخذ راي به شكل چشم گيري افزايش داشت و گزارش هاي رسيده حاكي از صف هاي طولاني در برخي از شعب بود. حضور اين موج از راي دهندگان باعث شد تا اين شعب تقاضاي تعرفه بيشتر و در برخي موارد صندوق اضافي كنند.
از جمله نكات جالب و قابل توجه حضور خانوادگي افراد در شعب اخذ راي و انداختن برگ راي والدين، توسط كودكان در صندوق ها بود كه با شور و شوق فراواني هم انجام ميگرفت. برخي از مادران شهدا نيز در حالي پاي صندوق هاي راي حاضر شده بودند كه قاب عكس فرزند خود را نيز به همراه آورده بودند.
آرامش و امنيت كامل در شعب اخذ راي را نيز بايد يكي از مهم ترين ويژگي هاي نهمين انتخابات مجلس شوراي اسلامي دانست.
در حالي كه مهلت قانوني راي گيري تا ساعت 18 ديروز اعلام شده بود، در بسياري از حوزه هاي انتخابيه از جمله تهران ابتدا تا ساعت 20 و سپس تا ساعت 22 تمديد شد.
حضور شخصيت ها
ظهر ديروز آيت الله احمد جنتي ـ دبير شوراي نگهبان ـ راي خود را به صندوق انداخت و پس از آن در جمع خبرنگاران اظهار كرد: توصيه هاي كامل به ناظران شوراي نگهبان شده است و ما مطمئن هستيم كه آنان به وظايف خود عمل مي كنند زيرا ما اين افراد را با اطمينان انتخاب كرده ايم و آنان را توجيه كرده ايم كه مراقب باشند تا خطايي صورت نگيرد و اگر صورت گرفت نيز با آن برخورد كنند.
همچنين وي از هيات مركزي نظارت بر انتخابات مجلس شوراي اسلامي مستقر در شوراي نگهبان بازديد كرد و از نزديك در جريان روند فعاليت هاي ناظران شوراي نگهبان در سراسر كشور قرار گرفت.
همچنين جمعي از مراجع تقليد نظير آيات عظام علوي گرگاني، مكارم شيرازي، نوري همداني، صافي گلپايگاني، سبحاني و حسيني زنجاني براي انتخاب نمايندگان مورد نظر خود در مجلس نهم، راي خود را به صندوق انداختند.
محمدرضا رحيمي ـ معاون اول رئيس جمهور، آيت الله سيد محمود هاشمي شاهرودي ـ رئيس سابق قوه قضائيه، آيت الله محمد يزدي ـ رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم، آيت الله مهدوي كني ـ رئيس مجلس خبرگان رهبري، آيت الله جوادي آملي ـ از اساتيد حوزه، آيت الله عباس واعظ طبسي ـ توليت آستان قدس رضوي، محسن رضايي ـ دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام، سيد حسن خميني، حجت الاسلام والمسلمين سيد مهدي امام جماراني نماينده اسبق ولي فقيه در سازمان اوقاف و امام جمعه مسجد جامع جماران، علي اكبر صالحي ـ وزير امور خارجه، حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي ـ رئيس جمهور پيشين كشورمان، آيت الله ابراهيم اميني ـ عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم، آيت الله مقتدايي ـ مدير حوزه هاي علميه سراسر كشور، آيت الله محي الدين حائري شيرازي ـ عضو مجلس خبرگان، آيت الله نمازي ـ عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم، آيت الله سيداحمد علم الهدي ـ امام جمعه مشهد، علي آبادي ـ رييس كميته ملي المپيك، لطف الله فروزنده ـ معاون توسعه مديريت و منابع نيروي انساني رييس جمهور، رامين مهمان پرست ـ سخنگوي وزارت امور خارجه و سردار نقدي ـ رييس سازمان بسيج مستضعفين از جمله مقامات و شخصيت هاي كشورمان بودند كه ديروز در پاي صندوق هاي راي حاضر شدند.
اكبر هاشمي-رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام- نيز از ديگر شخصيت هايي بود كه روز گذشته راي خود را به صندوق انداخت و در اظهارنظري تاسف برانگيز كه با استقبال گسترده رسانه هاي بيگانه و بخصوص فتنه گران مواجه شد، گفت: انشاء الله نتيجه انتخابات هماني كه مردم مي خواهند و رأيي كه مردم به صندوق مي اندازند باشد و اگر همان باشد، انشاء الله مجلس خوبي خواهيم داشت.
همچنين، علي لاريجاني ـ رئيس مجلس شوراي اسلامي ـ از حوزه انتخابيه خود يعني شهر قم در انتخابات شركت كرد و پس از انداختن راي خود به صندوق شماره يك مستقر در حرم مطهر حضرت معصومه (س)، گفت: انتخابات نماد شخصيت ايران است و ميدان دشمني نيست.
وي در جمع خبرنگاران، گفت: در شرايطي كه دشمنان نگاه وسوسه آميزي به كشور اسلامي ايران دارند، بايد با رفتارهاي خود بفهمانيم كه همه ما در عصر صيانت از حقوق ايراني ملت و مسئولان نظام با اتحاد و هماهنگي با يكديگر در راستاي سازندگي كشور تلاش مي كنيم و كسي نمي تواند منكر اين موضوع شود.
دستگيري خرابكاران
ظهر ديروز رئيس كميته امنيت انتظامي ستاد انتخابات استان تهران از دستگيري 10 نفر كه براي انجام عمليات خرابكارانه وارد كشور شده بودند طي 5 روز گذشته توسط دستگاه هاي امنيتي كشور خبر داد.
محمدتقي باقري رئيس كميته امنيت انتظامي ستاد انتخابات استان تهران در محل اين ستاد در نشست خبري در خصوص عمده تهديدات انجام شده نيز گفت: تهديدات مختلفي از سوي دشمنان انجام شده كه از جمله آن مي توان به بمب گذاري و يا اقدامات تروريستي اشاره كرد كه همه اين افراد توسط مراجع ذيصلاح شناسايي شدند.
وزير كشور: شاهد صف هاي مردم بوديم
مصطفي محمدنجار در گفت وگويي، با اشاره به حضور گسترده مردم در انتخابات مجلس نهم اظهار كرد: حضور ملت شريف ايران، مجريان و خادمان را شرمنده كرد.
وي ضمن تشكر از ناظران و فعالان 47 هزار شعبه اخذ راي در انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي افزود: با توجه به آماري كه از ساعت 8 صبح از استانداران و فرمانداران دريافت كرده ايم، شاهد صف بستن مردم در شعبه ها از پيش از ساعت 8 بوده ايم.
وزير كشور با اشاره به اينكه در برخي استان ها مثل آذربايجان شرقي و غربي، كردستان، لرستان و زنجان با بارش برف و باران روبه رو هستيم، خاطرنشان كرد: در چنين هوايي هم مردم با شور و نشاط بسياري حتي زير برف، براي ريختن آراي خود به صندوق ها صف تشكيل داده اند.
نجار اظهار كرد: شور و نشاط انتخاباتي را در عين وجود فضايي آرام شاهد هستيم كه نشان دهنده پايبندي مردم به قانون و فرهنگ بالاي مردم و جامعه ماست.
وي با اشاره به تلاش هاي دشمنان با اعمال فشار و تهديد و تحريم عليه ايران، تصريح كرد: دشمنان انتخابات را هدف گرفته بودند تا مردم عقب نشيني كنند و در انتخابات حضور نداشته باشند، پس هرآنچه توانستند، خرج كرده و سياه نمايي كردند تا ياس و ترديد در دل مردم ايجاد كنند اما ملت ايران با حركتي حماسي، حماسه بزرگي را خلق كردند و سيلي بزرگي را به گوش استكبار جهاني زد و آنها را گيج و مبهوت كرد. مردم با حضور خود نشان دادند، تحريم، تهديد و فشار اثر ندارد و استكبار جهاني بايد بداند در كارش ناكام شده است.
وزير كشور در ادامه، درباره بحث امنيت انتخابات نيز اظهار كرد: از دو سال پيش در وزارت كشور سعي كرديم كه اجراي قانون را نه كم و نه زياد مورد توجه قرار دهيم و هم اكنون مشكلي از لحاظ امنيتي وجود ندارد. امنيت ما بومي و مردمي است و البته بايد از نيروهاي امنيتي و انتظامي نيز تشكر كرد.
نجار همچنين در پاسخ به اين پرسش كه«اگر انتخابات در برخي حوزه ها به دور دوم كشيده شود، برگزاري آن چه زماني خواهد بود؟» گفت: بعد از اينكه نتايج، جمع بندي شود و به تاييد شوراي نگهبان برسد، ظرف يك ماه، زمان مرحله دوم را مشخص مي كنيم.
تمدن: ركورد جديد در تهران
استاندار تهران، ميزان مشاركت مردم در انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي را فراتر از حد انتظار و بيشتر از ميزان مشاركت در انتخابات مجلس هشتم دانست.
مرتضي تمدن در جمع خبرنگاران گفت: بدون ترديد ميزان حضور مردم در مقايسه با انتخابات دوره قبل مجلس شوراي اسلامي بسيار بيشتر است و حداقل در تهران، ركورد جديدي را در مشاركت مردم به جا خواهيم گذاشت.
وي افزود: بر اساس تجربه و متناسب با حضور مردم در دوره هاي قبلي انتخابات، به تعدادي از شعبه ها تعرفه بيشتر داده بوديم اما آنها هم اعلام كردند كه نياز به تعرفه هاي جديد دارند.
جانشين فرمانده نيروي انتظامي از حضور پرشور مردم در انتخابات مجلس خبر داد و وضعيت امنيتي انتخابات را مطلوب اعلام كرد.
سردار احمدرضا رادان تصريح كرد: با برنامه ريزي هاي صورت گرفته، ماموران نيروي انتظامي در سراسر كشور در تمامي شعب اخذ راي حضور داشتند و در برخي از شعب اخذ راي مردم قبل از شروع ساعت راي گيري در صف ايستاده بودند.
وي با بيان اينكه مردم ولايت مدار بار ديگر با حضور باشكوه در انتخابات مشت محكمي بر دهان دشمنان داخلي و خارجي زدند، در تشريح وضعيت امنيتي انتخابات اظهار كرد: خوشبختانه تا اين لحظه هيچ گزارش يا مورد خاصي ارسال نشده است و وضعيت امنيتي انتخابات مطلوب است.
تخمين ميزان مشاركت
تا لحظه تنظيم اين گزارش و بر اساس اخبار و گزارش هاي غيررسمي دريافتي از منابع كيهان، در سراسر كشور حدس زده مي شود بيش از 65 درصد واجدين شرايط و در تهران حدود 40 درصد در انتخابات شركت كرده اند. همچنين از 207 حوزه انتخابيه،مشاركت در 160 حوزه در حد عالي و بسيار خوب بوده است. دست اندركاران انتخابات اعلام كرده اند تا زمان جمع بندي نهايي و دقيق، نمي توانند عدد و رقمي در مورد ميزان مشاركت اعلام كنند.
همچنين كليه مدارس تهران براي شمارش آراء، امروز تعطيل اعلام شده است.

 

 

 

منبع: کیهان

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.