پایگاه اطلاع رسانی بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت
بسیج پیشکسوتان : مروری بر توصیههای رهبر انقلاب به حجاج ایرانی بیتالله الحرام
هر چه می توانید در ایام حج از ادعیه و زیارات و قرآن استفاده كنید
اسلام به امّت اسلامى و حكّام اسلامى عزّت و قدرت و شجاعت مىبخشد تا بتوانند اقدام كنند، بفهمند و راهشان را ببينند. حج فرصت بزرگى است كه اين حقايق و حقايق فراوانى از اين قبيل- كه به بركت معرفت اسلامى و هدايت اسلامى در اختيار ما ملت مسلمان ايران است- در اختيار افكار عمومى مردم دنيا گذاشته شود و آنها بيدار شوند. خيلى از دلهاى دنياى اسلام بيدارند؛ بايد احساس كنند كه در سرتاسر جهان اسلام، فكرِ آنها طرفدار دارد تا جرأت و شهامت و شجاعت لازم را پيدا كنند. همهى اينها در سايهى معنويت حجّ است؛ از معنويت حج و بهرهبردارى از مفاهيم عالى ادعيه و زيارات و آيات كريمهى قرآن غفلت نكنيد. هرچه مىتوانيد، از اين ذخيرهى عظمى استفاده كنيد. إن شاء اللّه با دست پُر از اين سفر برگرديد.
بيانات در ديدار كارگزاران مراسم حج ۱۳۸۱/۱۰/۲۵
دلتان را برای ورود به این ضیافت الهی آماده كنید
بايد براى حج آماده شد؛ همچنان كه براى ماه مبارك رمضان، روش و رفتار عالمان بزرگ و سُلاّك و اهل معنا و طريقت اين بوده كه از ماهها پيش از ماه رمضان، خودشان را براى ورود در ماه ضيافت الهى آماده ميكردند. حج هم همين جور است؛ از قبل از سفر، خود را بايد آماده كرد؛ از همهى كارها هم مهمتر، پرهيز از گناه است؛ پرهيز از غيبت، پرهيز از ظلم، پرهيز از نگاه ناپاك، پرهيز از عمل ناپاك. اين پرهيزها دل را آماده ميكند براى ورود در اين وفادهى الهى، اين ضيافت الهى.
بیانات در دیدار كارگزاران حج ۱۳۹۰/۰۷/۱۱
با صرفهجویی در هزینههای سفر به مسلمانان مستمند دیگر كشورها كمك كنید
حجاج بقیهی كشورها را به صرفه جویی و كمك به دیگر مسلمانان تشویق كنید
كسانى كه حج مشرف ميشوند - در درجهى اول زائر ايرانى كه همسايه است، نزديك است، شاهد مشكلات آنهاست - ميتوانند خيلى از اين هزينههاى زائد و غير لازم را حذف كنند، به قيمت غمگسارى از يك برادر يا خواهر مسلمان در پاكستان؛ اينها پيش خداى متعال خيلى اجر دارد؛ اين يك تمرين است، يك تجربه است؛ بعد هم زوار و حجاج و بقيهى كشورهاى اسلامى؛ اين پيام را به آنها هم بدهيد، آنها را هم به اين معنا تشويق و ترغيب كنيد.
بیانات در دیدار كارگزاران حج ۱۳۸۹/۰۷/۱۸
میتوانید از كالاهای ایرانی به عنوان سوغاتی استفاده كنید
من با سوغاتى خريدن مخالف نيستم، اما با اين بازارگردىها چرا؛ خيلى بد است. يك عدهاى عطش بازارگردى دارند؛ اينها ملت شما را، مردم شما را سبك ميكند؛ حيف است. ميروند يك جنسهائى را ميخرند، غالباً هم جنسهاى بىكيفيت از كشورهاى دوردستِ سودجو كه با همان كمپانىهاى داخل آن كشور ميزبان بندوبست دارند. براى حجاج جنس بدلى و بىكيفيت درست ميكنند مىآورند توى اين بازارها ميريزند، شما هم ميرويد اين ارز خودتان را و عِرض خودتان را ميريزيد براى اينكه اين كالاهاى بىكيفيت را خريدارى كنيد. امروز در كشور ما خوشبختانه كالاهاى داخلى با كيفيت خوب، متنوع، زيبا، ساختهشدهى دست كارگر ايرانى - برادر خودتان - فراوان است. بعضىها قبل از اينكه سفر مكه بروند، سوغاتىهاى سفر را در اينجا ميخرند - كار خوبى است - نگه ميدارند؛ بعد كه برگشتند، همانهائى را كه در بازار شهر خودشان تهيه كردهاند، به عنوان سوغاتى ميدهند. هديهى سفر است ديگر، خوب است. اين كار، خيلى كار خوبى است.
بعضىها به عنوان چيز متبرك، از آنجا سوغاتى مىآورند؛ تبركى ندارد. اين جانمازهائى كه در سنندج و كردستانِ خودمان ميبافند، بمراتب از جانمازهائى كه از آنجا مىآورند، بهتر است. برادر خودتان را تقويت كنيد، ساخت دست او را كه هم زيباتر است، هم بهتر است، بخريد و اين را به عنوان سوغاتى بدهيد. اين را آنجا ببريد و به افرادى كه دوست داريد، سوغاتى بدهيد. همهى اجناس خودمان همين طور است؛ حالا من جانماز را مثال زدم كه مقدسترين است. اينها را رعايت كنيد.
بیانات در دیدار كارگزاران حج ۱۳۹۰/۰۷/۱۱
با رفتار مؤدب به آداب اسلامی، اسلامِ جمهوری اسلامی را معرفی كنید
چه جور اغتنام فرصت بكنيم؟ خوب، طرق مختلفى دارد. يكى از آسانترين طرق كه همه ميتوانند او را انجام بدهند، اين است كه ايرانىِ مسلمان كه زير لواى جمهورى اسلامى و حاكميت اسلام دارد زندگى ميكند، با رفتار خود، با حركات خود، با منش خود، اسلامِ جمهورى اسلامى را معرفى كند؛ خود را معرفى كند؛ تأثير تربيت اسلامى بر خود را نشان بدهد. اين يكى از آسانترين راههاست.
حاجىاى كه در مسجدالحرام يا مسجدالنبى، يا در بقيع، يا در زيارت شهداى احد و امثال اينها - در منا، در عرفات - رفتارش رفتار انسان مؤدب به آداب اسلامى است؛ رفتار انسانى است كه مرباى به تربيت قرآنى است؛ اهل خشوع است، اهل تواضع است، اهل محبت است، اهل اهانت به اين و آن نيست، اهل جمع است، نه اهل تفرقه. اينقدر ما در روايات در ثواب شركت در نماز جماعت اهل سنت در زمان ائمه (عليهم السّلام) داريم كه روايت دارد كه در مسجدالحرام پشت سر اينها نماز بخوانيد، مثل اينكه پشت سر پيغمبر نماز خواندهايد. اين معنايش چيست؟ معلوم است كه امام صادق نماز آن امام جماعت را با نماز پيامبر مقايسه نميكند. مقايسه با نماز يك پيرو خودش هم نميكند، اما ميگويد پشت سر او نماز بخوانيد. اين يعنى چه؟ اين نمايش وحدت است. عملاً وحدت را نشان بدهيد. روى همين فكر بود كه امام بزرگوار ما (كه رضوان خدا بر او باد) - آن مرد بيدار، آگاه - به همهى ماها، همهى حاجىهاى ايرانى، توصيه كرد كه در نماز جماعتها در مسجدالحرام، در مسجدالنبى شركت كنيد؛ در اين اجتماعات حضور داشته باشيد، كه يكى از مصاديقش اين است.
اينجور نباشد كه وقت نماز جماعت كه همه مشغول نمازند، چشم كسى بيفتد به يك زائر ايرانى كه مشغول حمل بار - حمل وزر - به سمت مسافرخانهى خود هست. اينها چيزهائى است كه مضر است. رفتار مؤدب به آداب اسلامى، يكى از بالاترين چيزهاست. شما زبان هم بلد نباشيد، تماس هم نگيريد، همين قدر كه معلوم است كه شما زائر ايرانى هستيد و اين رفتار را داريد؛ مؤدبيد، محترميد، نظيفيد، اهل دعائيد، اهل ذكريد - اين دعاى كميلى كه بحمداللَّه سالهاست باب شده است - بزرگترين تبليغ همينهاست. اين از بسيارى از تبليغها مهمتر است. اين جمعيتِ عظيم مؤمن مىنشينند پيش خداى متعال تضرع ميكنند، استغفار ميكنند، اشك ميريزند؛ اين ميشود تبليغ.
حضور در مراسم برائت تبليغ بزرگى است. نفس اين حضور، تبليغ است. اين نشان دهندهى اين است كه حج را با همهى ابعادش، به صورت يك بستهى كامل، شما قبول كرديد.
بیانات در دیدار كارگزاران حج ۱۳۸۸/۰۸/۰۴
با رفتار خودتان تاریخ ایران و جمهوری اسلامی را سرافراز كنید
كشور خودتان را هم - كه ايران عزيز و سربلند است - در اين سفر سربلند كنيد. حاجى ايرانى با رفتار خود ميتواند كشور خود را، تاريخ خود را، انقلاب خود را، نظام جمهورى اسلامى خود را در چشم مردم دنيا - كه آنجا همه از جاهاى مختلف جمعند - شيرين و عزيز كند. عكسش هم ميشود. ميشود برويم آنجا با كارهاى بد، نامناسب و سبك، كشورمان را سبك كنيم، ملتمان را سبك كنيم.
بیانات در دیدار كارگزاران حج ۱۳۹۰/۰۷/۱۱
در ارتباطگیری با برادران دینی خود روی مشتركات تكیه كنید و با محبت رفتار كنید
با زبان و عمل با برادران مسلمان دیگر كشورها ارتباط برقرار كنید
ارتباطات با برادران مسلمان در دنياى اسلام بايد در اين مركز مهم احياء شود. ارتباطات، ارتباطات دولتها نيست. ارتباطات دولتها، ارتباطات رسمى است، ارتباطات زبانى است، براى مسائل ديگرى است. ارتباط بين آحاد امت اسلامى، ارتباط قلبى است؛ اين با ارتباط آحاد ملتها با يكديگر حاصل ميشود. در ديدار با برادران مسلمانى كه از كشورهاى ديگر آمدهاند، آنهائى كه اهل زبانند، ميتوانند حرف بزنند، با زبان اظهار محبت كنند، اظهار تعارف كنند، بر روى نقاط مشترك تكيه كنند.
بیانات در دیدار كارگزاران حج 1391/۰۷/۰۳
ممكن است دیگران تنه بزنند، شما در مقابلش لبخند بزنید
هنگام مناسك حج به دیگران جا بدهید، محبت كنید، سختیها را تحمل كنید
آنهائى كه اهل حرف زدن نيستند، با عمل: جا بدهيد، مهربانى كنيد، محبت كنيد، بعضى از سختىها و خشونتها را تحمل كنيد؛ يكى ممكن است تنه بزند، شما در مقابلش لبخند بزنيد. در عمل سعى كنيد اين ارتباط به وجود بيايد؛ نه فقط براى اينكه آبرو و عزت ايران و ملت ايران را حفظ كنيد - كه البته اين در جاى خودش خيلى مهم است؛ چقدر خوب است كه يك ملت بتواند كرامت خود، ارزش خود، پايبندى خود به آداب و اخلاق انسانى و اسلامى را نشان بدهد - بلكه براى اينكه اين ارتباط قلبى برقرار شود. اهل هر نژادى است، اهل هر زبانى است، اهل هر مذهبى است، مسلمان است؛ او هم مثل شما به عشق كعبه آمده، به عشق پيغمبر آمده؛ او هم دارد همين راه را ميرود، او هم با خداى متعال دارد حرف ميزند. هرچه ميتوانيد، اين وجه مشترك را به رخ يكديگر بكشيد؛ بفهمند كه اين وجه مشترك وجود دارد. وقتى مسلمان در اقصى نقاط عالم احساس كرد كه در كشورهاى ديگر، در ملتهاى ديگر برادرانى دارد، قوّت روحى پيدا ميكند، اعتماد به نفس پيدا ميكند؛ از ضعفى كه دستهاى خبيثِ مستكبر بر مسلمانها تحميل كردهاند، خودش را نجات ميدهد. اين حالت بايد تقويت شود.
بیانات در دیدار كارگزاران حج 1391/۰۷/۰۳
از عكس العملهای غلط در برابر فشارها و اهانتها علیه شیعیان، خودداری كنید
حج بايد مظهر اتحاد باشد، بايد مظهر تفاهم باشد، بايد مظهر گفتگو باشد، بايد مظهر همدلى و همكارى و نزديك شدن مسلمانان با يكديگر باشد؛ بايد حج را اينجورى پيش برد، بايد اينجورى حركت داد. حالا در حج كه مركز اتحاد و اتفاق است، يك عدهاى شروع كنند به ايجاد اختلاف - چه در مكه، چه در مدينه - يك عدهاى شروع كنند عليه شيعه فعاليت كردن؛ براى زيارتشان، براى كارهاشان، براى انجام وظائف و تكاليف و اعتقاداتشان، اينها را زير فشار قرار دادن، اهانت كردن - كه متأسفانه گزارشهايش ميرسد - يك عده هم از اين طرف به صورت عكسالعملى كارهاى خلاف ديگرى بكنند. خوب، اين درست عكس مصلحت حج است؛ عكس فلسفهى حج است.
بیانات در دیدار كارگزاران حج ۱۳۸۹/۰۷/۱۸
به خیال دفاع از حقیقت، نقشهی دشمن را عملی نكنید
امروز يكى از اهداف اساسى استكبار و امريكا در دنياى اسلام عبارت است از ايجاد اختلاف؛ بهترين وسيله هم ايجاد اختلاف بين شيعه و سنى است. مى بينيد دستپروردگان استعمار در دنيا به مناسبت مسائل عراق چه حرفهايى مى زنند، چه سمپاشى هايى مى كنند و به خيال خودشان چه بذر نفاقى مى پراكنند. سالهاى متمادى است كه دست استعمار و دست قدرت طلبِ قدرتهاى فزونخواه غربى دارند اين كار را مى كنند. در حج، فرصت خوبى براى آنهاست تا شيعه را از سنى، و سنى را از شيعه عصبانى كنند؛ آن را وادار كنند به مقدساتِ اين اهانت كند، اين را وادار كنند به مقدسات و محبوباتِ او اهانت كند. بايد هوشيار بود؛ مخصوص حج هم نيست؛ در همه ى دوران سال و در همه ى ميدانها بايد هوشيار بود. جنگ شيعه و سنى، محبوب واقعى امريكاست. بعد از گذشت قرنها روبه روى هم بنشينند - مثل كسانى كه در جنگ با همديگر روبه رو مى شوند - با دلهاى پُركينه نسبت به يكديگر حرف بزنند؛ اين او را سب كند، او اين را سب كند. هيچ بُعدى ندارد كه بخصوص در اين روزگارِ بسيار حساس، در مراسم حج كسانى را اجير كنند، براى اين كه اين اختلاف را ايجاد كنند؛ شما بايد هوشيار باشيد؛ مردم هوشيار باشند؛ روحانيون محترم كاروانها بايد با احساس مسؤوليتِ تمام نسبت به اين قضيه، متوجه باشند؛ بدانند دشمن چه مى خواهد. غفلت بزرگى است كه انسان به خيال اين كه از حقيقت دفاع مى كند، از نقشه ى دشمن دفاع كند و براى دشمن كار كند. ديگران پول مى گيرند، مزدور مى شوند و اين كار را مى كنند؛ عده يى عوامِ سطحىِ متعصب را هم ممكن است عليه شما، عليه عقايدتان و عليه مقدساتتان تحريك كنند. اگر با عمل متقابلى مواجه شوند، بلاشك به هدف خودشان رسيده اند؛ آنها همين را مى خواهند؛ مى خواهند ما را با هم گلاويز كنند تا خيال خودشان را راحت كنند.
بیانات در دیدار كارگزاران حج ۱۳۸۳/۰۹/۳۰
تهجد و عبادات ایام حج را ادامه دهید؛ ذخیره های حج را برای خودتان حفظ كنید
بعد از آنكه رفتيد آنجا بهره گرفتيد، براى خودتان ذخيره درست كرديد و برگشتيد، سعى كنيد در حفظ آن ذخائر. در طول سفر مبارك حج عادت شده - و چقدر عادت خوبى است - كه حجاج تلاوت قرآن ميكنند مكرر در مكرر؛ بعضىها يك ختم قرآن در مدينه تلاوت ميكنند، بعد مىآيند مكه، يك ختم يا دو ختم قرآن در مكه تلاوت ميكنند؛ اين عادت را ادامه بدهيد. بعضىها كه اهل تهجد و نماز شب نيستند، در حج تهجد را آزمايش ميكنند، براى خودشان وسيله قرار ميدهند، ميروند در مسجدالحرام، مسجدالنبى، متهجد ميشوند؛ اين را ادامه بدهيد، نگه داريد.
بیانات در دیدار كارگزاران حج ۱۳۹۰/۰۷/۱۱
در ایام حج، امام خود را در آن سرزمین سراغ بگیرید و خود را با آن كانون معنویت مرتبط كنید
عزيزان من! حج را با اين دو خاصّه بشناسيد. خاصّهى تأثير شخصى، فردى و معنوى. ايجاد انقلابى در هر دل؛ اين هزاران دلى كه از اينجا احرام مىبندند و به خانهى خدا، به ميعاد و ميقات الهى مىروند، تا منقلب، الهى و معنوى شوند و برگردند. دلها از خانهى خودشان احرام مىبندند. دلهاى ذاكر و خاشع. در واقع قبل از ميقات، دلها مُحرِمند. اين، يك ويژگى بود كه قابل اغماض نيست. دومى هم معنا و مفهوم جمعى، اسلامى، امّتى و فرامليتىِ مربوط به امّت اسلام، و عبارت است از اثبات عزّت توحيد، نفى شرك، برائت از شرك و مشركين و داعيان الى الشّرك و مخالفان توحيد، به هر شكل و گونهاى كه بتوانند. مثل خود حج؛ كه «من استطاع اليه سبيلًا.» متوقّف بر استطاعت است. البته دلهاى مؤمنِ پيروان آل محمّد صلى الله عليه و آله، در آن سرزمينها به دنبال يادگارهاى عزيز خودشان هم مىگردند. دنبال ياد ائمّهى مظلوم خودشان كه آنجا، پايگاه اشعاع و نورانيّت و درس آنها بوده است.
ائمّه در طول دويست و پنجاه سال امامت شيعه، در آن شهرها و در همان كوچهها، خيابانها و خانهها؛ در همان سرزمين، در همان بقاع متبرّكه، نشستند و اسلام را به مردم تشنه، مشتاق و با معرفتْ تعليم و تدريس كردند و ياد، ذكر، آثار، قبور مطهّره و يادگارهاى آنها، آنجاست. امروز هم بازماندهى عزيز و دردانهى قيمتى اين عالمِ وجود در روى زمين، در ايام حج، در همان جاست. سيّد و مولاى آفرينش و محبوب دلهاى مشتاقان، در عرفات، منى، مشعرالحرام و طواف، آنجاست. دلهاى آشنا سراغ بگيرند و خودشان را با كانون معنويت مرتبط كنند.
بيانات در ديدار كارگزاران حج ۱۳۷۴/۰۱/۱۶
در نمازهای جماعت و اجتماعات دیگر شركت كنید
كسانى كه به حج مىروند قدر حج را بدانند. من اين يككلمه را هم فعلًا عرض كنم تا اگر تفصيلى داشت بعداً راجع به آن بيشتر بگوييم. كسانى كه به مكه مىروند، مكه را فداى بازارگردى و دكانگردى نكنند. مكه بالاتر از اين حرفهاست. مىتوانند بعداً يك سفر هم براى تجارت بروند و هرجا مىخواهند بگردند. اما در حج، اين «ايام معلومات» را براى خودشان و براى زيارت و توجّه و تذكّر نگه دارند و آن را فداى كارهاى بىارزش نكنند.
در نمازهاى جماعت، شركت كنيد. در اجتماعات، شركت كنيد. نماز اوّل وقت را به جماعت در حرمهاى عالىمقام حتماً درك كنيد. بگذاريد حضور شما، حضور مؤمنانه و پرهيزكارانهاى باشد كه از ملت ايران انتظار مىرود.
بيانات در ديدار مسئولان و دستاندركاران «حج» ۱۳۷۳/۰۱/۳۱
اعمال حج را به صورت دسته جمعی انجام دهید
حضور مسلمانان در حج بايد يك حضور معنىدار باشد. و الّا اگر فقط جنبهى معنوى و ذكر خدا منظور بود، انسان مىتوانست در خانهى خودش بنشيند و ذكر خدا كند. ديگر «يأتوك رجالا و على كلّ ضامر يأتين من كلّ فجّ عميق » لازم نبود. اگر اجتماع معنا نداشت، ديگر «ايام معلومات» لازم نبود. مىگفتند: «هركس، در هر وقت از سال توانست به مكه برود.» مگر نمىشد؟! اينكه گفتند «يكجا جمع شويد»، براى همين چيزهاست. براى اين است كه ذكر خدا هم دستهجمعى گفته شود. اعتصام به حبل پروردگار هم دستهجمعى صورت گيرد. مىفرمايد: «و اعتصموا بحبل الله جميعا» و نه «فرادا». مسئله اين است!
بيانات در ديدار مسئولان و دستاندركاران «حج» ۱۳۷۳/۰۱/۳۱
فرصت روشنگری و اعلام برائت از استكبار و آمریكا را از دست ندهید
ملتها خيلى بايد هوشيار باشند؛ دولتها هم بايد هوشيار باشند. فرصت حج را براى روشنگرى در اين زمينه ها و اعلام برائت از استكبار و امريكا نبايد از دست داد. دنياى اسلام بايد بداند كه با چه قضايايى مواجه است. اينها براى دنياى اسلام بايد وسيله ى نشاط و حركت شود. در تبليغاتِ آنها اين طور وانمود مى شود كه ديگر فايده يى ندارد؛ استكبار تسلط پيدا مى كند و نمى شود كارى كرد؛ مشت است و درفش. واقع قضيه اين نيست. واقع قضيه اين است كه امت اسلامى يك موجود زنده و توانمند است؛ آن جايى كه بخواهد و اراده و اقدام كند، نه قدرت امريكا و نه بالاتر از امريكا، هيچ تدبيرى و كارى عليه او نمى توانند بكنند.
بیانات در دیدار كارگزاران حج ۱۳۸۳/۰۹/۳۰
با حضور در نماز جماعت و مراسم برائت، اسلامِ جمهوری اسلامی را معرفی كنید
چه جور اغتنام فرصت بكنيم؟ خوب، طرق مختلفى دارد. يكى از آسانترين طرق كه همه ميتوانند او را انجام بدهند، اين است كه ايرانىِ مسلمان كه زير لواى جمهورى اسلامى و حاكميت اسلام دارد زندگى ميكند، با رفتار خود، با حركات خود، با منش خود، اسلامِ جمهورى اسلامى را معرفى كند؛ خود را معرفى كند؛ تأثير تربيت اسلامى بر خود را نشان بدهد. اين يكى از آسانترين راههاست.
حاجىاى كه در مسجدالحرام يا مسجدالنبى، يا در بقيع، يا در زيارت شهداى احد و امثال اينها - در منا، در عرفات - رفتارش رفتار انسان مؤدب به آداب اسلامى است؛ رفتار انسانى است كه مرباى به تربيت قرآنى است؛ اهل خشوع است، اهل تواضع است، اهل محبت است، اهل اهانت به اين و آن نيست، اهل جمع است، نه اهل تفرقه. اينقدر ما در روايات در ثواب شركت در نماز جماعت اهل سنت در زمان ائمه (عليهم السّلام) داريم كه روايت دارد كه در مسجدالحرام پشت سر اينها نماز بخوانيد، مثل اينكه پشت سر پيغمبر نماز خواندهايد. اين معنايش چيست؟ معلوم است كه امام صادق نماز آن امام جماعت را با نماز پيامبر مقايسه نميكند. مقايسه با نماز يك پيرو خودش هم نميكند، اما ميگويد پشت سر او نماز بخوانيد. اين يعنى چه؟ اين نمايش وحدت است. عملاً وحدت را نشان بدهيد. روى همين فكر بود كه امام بزرگوار ما (كه رضوان خدا بر او باد) - آن مرد بيدار، آگاه - به همهى ماها، همهى حاجىهاى ايرانى، توصيه كرد كه در نماز جماعتها در مسجدالحرام، در مسجدالنبى شركت كنيد؛ در اين اجتماعات حضور داشته باشيد، كه يكى از مصاديقش اين است.
اينجور نباشد كه وقت نماز جماعت كه همه مشغول نمازند، چشم كسى بيفتد به يك زائر ايرانى كه مشغول حمل بار - حمل وزر - به سمت مسافرخانهى خود هست. اينها چيزهائى است كه مضر است. رفتار مؤدب به آداب اسلامى، يكى از بالاترين چيزهاست. شما زبان هم بلد نباشيد، تماس هم نگيريد، همين قدر كه معلوم است كه شما زائر ايرانى هستيد و اين رفتار را داريد؛ مؤدبيد، محترميد، نظيفيد، اهل دعائيد، اهل ذكريد - اين دعاى كميلى كه بحمداللَّه سالهاست باب شده است - بزرگترين تبليغ همينهاست. اين از بسيارى از تبليغها مهمتر است. اين جمعيتِ عظيم مؤمن مىنشينند پيش خداى متعال تضرع ميكنند، استغفار ميكنند، اشك ميريزند؛ اين ميشود تبليغ.
حضور در مراسم برائت تبليغ بزرگى است. نفس اين حضور، تبليغ است. اين نشان دهندهى اين است كه حج را با همهى ابعادش، به صورت يك بستهى كامل، شما قبول كرديد.
بیانات در دیدار كارگزاران حج ۱۳۸۸/۰۸/۰۴
انتهای خبر/
دیدگاه ها