دوشنبه 24 شهریور 1393 | 17:34
دفاع مقدس عرصه صدور لحظه به لحظه انقلاب بود
دفاع مقدس عرصه صدور لحظه به لحظه انقلاب بود

روزنامه جوان مصاحبه ای با سردار کریمی مسئول سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت انجام داده که به شرح زیر است:

براي اين كار هجوم 10‌ساله استكبار به كشورمان طرح‌ريزي شد كه نه‌تنها طي آن انقلاب از بين نرفت، بلكه به گفته امام‌خميني‌(ره) انقلاب در جنگ صادر هم شد و مقاومتي در كشورهاي اسلامي ايجاد كرد كه امروز شاهد ثمرات آن هستيم. اين اتفاق به دست رزمندگاني روي داد كه پير مرادشان در سال 42 گفت آنها در گهواره‌ها هستند و در زمان جنگ، نوزادان گهواره‌هاي سال 42 به پيشكسوتان جبهه و جنگ و شهادت مبدل شدند. از اين رو براي بررسي چگونگي صدور انقلاب و شكلگيري وضعيت كنوني مقاومت در منطقه و اثرگذاري دفاع مقدس در مقاومت مستضعفين، روزنامه جوان گفت و شنودي را با يكي از فرماندهان دوران دفاع مقدس و مسئول سپاه سوسنگرد در دوران جنگ و قرارگاه رمضان مريوان و يكي از فعالان و كارشناسان حوزه بين‌الملل ترتيب داده است كه از نظرتان مي‌گذرد.

چرا استكبار جهاني از بدو پيروزي انقلاب اسلامي در خصوص آن احساس خطر مي‌كرد و چرا يك جنگ تمام‌عيار را براي شكست نظام اسلامي پايه‌ريزي كردند؟

انقلاب اسلامي ايران به دليل ماهيت اسلامي آن و اينكه اين انقلاب صرف يك مقوله مبارزاتي نبوده و نيست و با فطرت ملت‌ها و انسان‌ها سر و كار دارد، از قبل از پيروزي مورد رصد غرب و شرق و سلطه‌گران بود. موضوع صدور انقلاب يك موضوع اصولي، چالشي و راهبردي بوده و هست كه از بدو انقلاب مطرح بود. رصد انقلاب از جانب سلطه‌گران و جهان استكبار از آن جهت بود كه اگر چنين انقلابي به ثمر بنشيند، نتيجه آن ايجاد چالش و بحران در حوزه نفوذ آنها خواهد بود و به دليل ماهيت انقلاب كه ريشه در اسلام داشت مطمئن بودند در منطقه و ملت‌ها اثر مستقيم خواهد داشت. از طرفي هم ماهيت انقلاب، استعمارزدا، استكبارستيز و استقلال‌طلب بود. اين ماهيت به ذات كافي بود كه باعث وحشت استعمارگران و مستكبران شود. يعني قبل از پيروزي آنها تصور داشتند اين انقلاب از مرزهاي سياسي و جغرافيايي عبور خواهد كرد. عدم مخالفت قدرت‌ها با انقلاب و حتي تحميل جنگ و ايجاد 10‌سال دفاع مقدس به اين خاطر بود كه مي‌دانستند اين انقلاب بدون صدور نخواهد بود و براي جلوگيري از صدور آن بحران‌هاي زيادي چون دفاع‌مقدس را به‌وجود آوردند. انقلاب يعني نبود سلطه‌گران و استعمارگران. بود انقلاب با ظلم و سلطه و استعمار در تعارض بوده و هست. انقلاب يا بايد در قالب بلوك شرق باشد كه توان معامله با آن را داشته باشند يا در قالب غرب و ليبرال دموكراسي غربي‌ها باشد كه از آنها هم نبود. خميني و انقلاب ايران يعني توليد و ايجاد قطب سوم قدرتي در جهان به جز دو قطب موجود غرب و شرق. بعد از انقلاب هم بحث صدور يكي از مباحث چالشي و باز اصولي مطرح بوده است. كشورهاي منطقه عربي يكي از دلايلي كه مشكلاتي با انقلاب و ايران دارند همين مسئله صدور و ورود تفكر و ايدئولوژي انقلاب‌اسلامي به درون كشورهاي آنهاست.

چطور از دل يك جنگ مي‌توانستيم انقلاب خود را صادر كنيم؟

هنگامي كه تقريباً تمام جهان با هم متحد شدند تا انقلاب ايران را سرنگون كرده و از بين ببرند و به نوعي جنگ‌جهاني شكل گرفت، تمام ملت‌ها و مسلمانان منطقه ديدند كه ايران و انقلاب ايران به رهبري امام يك‌تنه در برابر همه اين قدرت‌ها ايستاد. دفاع مقدس سه اصل را در انقلاب عملي كرد؛ ايمان به قدرت لايزال خداوند. هيچ مكتب و قدرتي در جهان نتوانست اين اصل را پياده كند. اصل دوم اطاعت از رهبري و دور محور حبل‌الله كه ولايت است جمع‌شدن و در راه خدا به دستور ولي حركت كردن. اصل سوم اعتماد به مردم و توده‌ها و ملت را صاحب كار كردن بود. وقتي مردم ديدند كه صاحب اين انقلاب هستند و تجاوزي به آنها، به اسلام آنها، به دين و ناموس اسلام روي داده پاي‌ كار آمدند و از همه‌ چيزشان گذشتند. اصل چهارم استفاده از حداقل امكانات، نوآوري و خلق و اميد به پيروزي داشتن بود. نگاه به تعداد نكردن و مصداق بارز آيه قرآن كه يك مؤمن در مقابل تعدادي كافر مي‌تواند بايستد و جهاد كند و پيروز شود. اينها در دفاع مقدس عملي شد. در واقع تمام ايدئولوژي انقلابي ما در دفاع مقدس عملي و پياده شد و به منصه ظهور رسيد. در كنار اين مسائل، فرهنگ جديدي به نام مقاومت طرح و پياده‌ شد كه همه چيز به اين دنيا ختم نمي‌شود و فلسفه‌اي به نام شهادت را در غايت انتهايي عملكرد هر نيرو در پي‌داشت. دفاع مقدس باعث شد كه نيرو هيچ نقطه‌اي براي ايستادن نداشته باشد و حتي در جايي كه مسئله جان فرد مطرح مي‌شود با شهادت راه‌ها باز شود. تمام ملت‌ها و مردم منطقه شاهد چنين مسئله‌اي بودند و ديدند كه اين مكتب چه ارزش‌هايي دارد و چه چيزهايي را طرح كرده و در عمل هم پياده كرده و جواب گرفته است. در نتيجه مي‌توان گفت دفاع‌مقدس از ابتدا تا انتها صدور انقلاب و مكتب امام‌خميني‌(ره) بود. وقتي ملت‌ها ديدند اين الگو شدني و عملي است، به حركت درآمدند و كم‌كم فرهنگ مقاومت با صدور شروع به شكلگيري كرد. الان بعد از گذشت اين‌‌همه سال همه مي‌دانند اگر قدرتي مي‌خواهد در ميان مردم حركت كند و از حمايت مردمي برخوردار باشد اول نمي‌تواند ضدخدا حركت كند و دوم بايد با ديد مردم سازگاري داشته باشد، اين يعني شكلگيري فرهنگ مقاومت و صدور انقلاب.

قبل از سال 61 و اعزام نيروها به سوريه و لبنان و شكلگيري حزب‌الله شهيد چمران و امام موسي‌صدر كارهاي اينچنيني در لبنان كرده بودند. چه اتفاقي افتاد و رزمندگان چه كردند و دفاع مقدس چه تأثيري داشت كه حزب‌الله و مقاومت اين‌گونه شكل گرفت و گسترده شد؟

آن الگويي كه گفتم اينجا مصداق دارد. قبلاً وقتي به مردم دنيا مي‌خواستيم بگوييم حكومت نمونه چه حكومتي است، حضرت اميرالمؤمنين را مثال مي‌زديم. بعد مي‌گفتند محصول اين اسلام و حكومت چيست؟ مي‌گفتيم ثمره اين، انسان‌هاي پاك، متعالي و كساني كه خدا آنها را مي‌پسندد و خير مطلق مي‌شوند مانند مجاهدين صدر اسلام. در بحث انقلاب هم‌ گفتند چه مي‌گوييد؟ گفتيم اين انقلابي كه ايجاد كرديم. گفتند محصول اين انقلاب و انسان‌تراز انقلاب و ميوه آن چيست؟ ما گفتيم شهداي بزرگوار و رزمندگان ما. در موضوع لبنان وقتي رزمندگان ما رفتند، رفتار اينها، ادب، نشست و برخاست، برخورد و... اينها بيانگر يك تربيت علوي و انسان‌تر‌از انقلاب اسلامي بود. محصول دست امام‌خميني هستند. اثر اين رزمندگان و دفاع مقدس بر آن جامعه‌ها ايجاد حزب‌الله و مقاومت در سطح منطقه بود كه فراگير شد و به شكل امروزي درآمد. چرا در ميان آن همه مكتب و ايدئولوژي اينها را پسنديدند؟ چون در ميدان عمل آنها را ديدند و دفاع مقدس باعث شد آنها را باور كنند. امام تدبير كردند كه راه قدس از كربلا مي‌گذرد كه هم دفاع مقدس و هم شرايط كنوني نشان تعبير اين تدبير امام خميني (ره) بود. ما در آنجا رفتيم جبهه‌اي عليه اسرائيل غاصب باز كنيم. تضعيف اسرائيل يعني اقتدار مقاومت و انقلاب اسلامي ايران. اين مسئله را امروز فهميدند كه مستكبران مي‌آيند و شروع مي‌كنند مقاومت را در منطقه ضعيف كنند و تحت فشار قرار دهند. به هر حال رزمندگان تعدادي در آنجا ماندند و به تربيت انسان‌تراز انقلاب اسلامي كه محصول تفكر امام خميني(ره) باشد پرداختند و اين رزمندگان با اثرگذاري روحي،‌ تربيني و اعتقادي خودش انسان‌هايي را آنجا پرورش داد و روح آنها را از عطر و تفكرات حضرت امام آكنده كرد كه روز‌به‌روز به سمت رشد و تعالي مي‌رود. دفاع مقدس باعث شد مجاهد، مفهوم‌هايي به نام جهاد، ايثار و فداكاري در عرصه ميداني و عملي معنا پيدا كند، مرزها را درنوردد و مقاومتي سراسري ايجاد كند. ظلمتي كه غرب و شرق ايجاد كرده بود را نور دفاع مقدس از بين برد و به ملت‌ها فهماند كه همه‌‌چيز براي اين دنيا نيست، همه چيز حتي اين دنيا براي آخرت است، در اين صورت معنا پيدا مي‌كند. دفاع مقدس باعث شد كه شالوده‌هاي فكري موجود در منطقه و ملت‌ها از هم بپاشد و انسان‌تراز حزب‌الله مطرح شود و به جايي برسند كه آن انسان‌ها جنگ نامتقارن را به پيش مي‌كشند و به‌وجود مي‌آورند و قدرت‌ها را در عمل زمينگير مي‌كنند.

چند سالي است كه بسيج پيشكسوتان به عنوان قشري از بسيج تأسيس شده است. هدف از تشكيل اين قشر از بسيج كه تنها قشري از بسيج است كه تمام نيروهاي مسلح را پوشش مي‌دهد چيست و در چه وضعيتي قرار دارد؟

بسيج موظف است آحاد جمعيت كشور را براي مبارزه، مقاومت و كمك به نظام اسلامي ايران جذب و سازماندهي كند. يكي از اقشار جامعه كه تا چند سال پيش مغفول مانده بود و تحت پوشش قرار نگرفته بود جمعيت بازنشستگان نيروهاي مسلح بود كه به دليل ماهيت شغلي، خدمتي و سابقه كاري‌شان با تمام اقشار ديگر بسيج متفاوت هستند. بنا‌بر‌اين اين جمعيت جمعيت قابل توجهي هستند و بدون جانبازان و رزمندگان چيزي در حدود بالاي 600هزار نفر و با آنها در حدود قريب به بالاي دو ميليون نفر مي‌باشند. بنا به منويات رهبري و تأكيد خاص بر اين قشر كه اهل انقلاب و راز بودند، به نوعي باغبانان انقلاب و بنيانگذاران آن محسوب مي‌شوند و در طول 30 سال خدمت، تجربه‌هاي باارزش و گرانبهاي مديريتي دارند، نبايد خارج از گود بمانند و بايد خدماتشان را به نظام عرضه بدارند، لذا مقرر شد يك تشكيلات و ساز و كاري به‌وجود بيايد كه مانند ديگر اقشار اين جمعيت را جذب و سازماندهي كند و اين عزيزان در قالب ساز و كار‌هاي مناسب در خدمت نظام جمهوري اسلامي قرار گيرند. اين هدف و غايت بسيج پيشكسوتان است. در حقيقت بسيج پيشكسوتان مي‌خواهد نظام از خدمات اين قشر بي‌بهره نماند. اغلب پيشكسوتان اين دغدغه را دارند ‌ مگر يك مجاهد و مبلغ بازنشستگي دارد. جنس اين جمعيت اينگونه است. رهبري هم مي فرمايند در اسلام باز‌نشستگي معنا ندارد. لذا ما اين جمعيت را ايجاد كرديم و اميد داريم كه اين عزيزان ثابت كنند همان افسران زمان خدمت مي‌باشند. اولين قدم اين است كه ما بتوانيم تجربه اين عزيزان را كه به دانش تبديل شده است در خدمت انقلاب بياوريم و نگه‌ داريم. درست است كه از لحاظ فيزيكي فرسوده شده‌ايم اما از لحاظ فكري و نرم‌افزاري به موازات فرسودگي بر ما افزوده شده است و مي‌توانيم در خدمت نظام همان قوه عاقله باشيم. اين قشر در شاخه‌ها و بخش‌هاي گوناگون ورود كرده و در تلاش است هر‌جا لازم باشد پيشتازي خود و اگر خدا بخواهد لياقت سربازي امام زمان را تا آخر عمر حفظ مي‌كنيم.

 

 

 

 

منبع : جوان

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.