شنبه 2 تیر 1397 | 12:30
نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 2 تیر
نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 2 تیر

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 2 تیر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): موارد پیشنهادی برای تصویب به عنوان قانون، نباید خلاف مصالح کشور باشد... . کنوانسیون‌های بین‌المللی را قدرت‌های بزرگ براساس منافع خود آماده می‌کنند، دولت‌های همسو یا مرعوب هم آنها را تصویب می‌کنند.(1397/3/30) www.basirat.ir

پایگاه بصیرت

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

باتلاق جدید آل‌سعود
بیشتر از سه سال از تجاوزی که ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی علیه یمن و مردم بی‌دفاع آن آغاز کرده، می‌گذرد و آنچه در این تجاوز نمود بیشتری دارد، جنایاتی است که آل‌سعود علیه مردم بی‌دفاع این کشور مرتکب شده است. البته پیگیری روند تحولات یمن حاکی از ناکامی سعودی‌ها و اربابان غربی آنهاست که در رسیدن به اهداف خود در یمن داشته‌اند. به واسطه وجود همین ناکامی‌ها، شکست‌ها و ناامیدی‌ها است که عربستان سعودی و امارات متحده عربی با حمایت کشورهایی، همچون ایالات متحده آمریکا و فرانسه نبرد جدیدی را آغاز کرده‌اند که هدف آن کنترل شهر و بندر الحدیده است؛ نبردی که بدون شک هزینه‌هایی برای سعودی‌ها و اماراتی‌ها خواهد داشت؛ اما به راستی و با وجود اطلاع از پیامدهای چنین نبردی، چرا رژیم سعودی و هم‌پیمانانش وارد این معرکه شدند؟
با توجه به ناکامی‌های عربستان و امارات در تجاوز چند ساله خود به یمن به نظر می‌رسد، این دو کشور به دنبال این هستند تا با رسیدن به یک پیروزی ظاهری، هم بر شکست‌های قبلی خود سرپوش بگذارند و هم اینکه بتوانند در مذاکراتی که در آینده برای صلح برگزار می‌شود، به نوعی از قدرت بیشتری برای تحمیل خواسته‌های خود برخوردار باشند. گرفتاری عربستان سعودی در باتلاق یمن، خسارت‌ها و تلفات سنگینی که در این مدت متحمل شده است، وجهه از دست رفته این کشور نزد افکار عمومی به دلیل جنایات آن علیه مردم یمن و... بخشی از دلایلی است که تمایل آل‌سعود برای رسیدن به یک پیروزی در الحدیده را توجیه می‌کند.
اما با وجود این بلندپروازی‌ها، روند تحولات در یمن نشان داد نیروهای مقاومت مردمی یمن در این جبهه نیز سرسختانه در برابر متجاوزان ایستادگی می‌کنند و آنها با وجود به ‌کارگیری مداوم نیروهای هوایی خود تاکنون در صحنه عملیات توفیقی در مقابل مبارزان یمنی نداشته‌اند.
پایان سخن اینکه تجاوز به یمن و نبرد در الحدیده با توجه به خسارت‌ها و تلفاتی که برای سعودی‌ها داشته است، بار دیگر این پرسش را مطرح می‌کند که آیا هدف اصلی این تجاوز چیزی جز بلندپروازی‌ها و ماجراجویی‌های فردی همچون بن‌سلمان، ولی‌عهد سعودی است که صرفاً به دنبال تحقق اهداف شخصی و سیاسی خود در صحنه داخلی عربستان است؟

▼ گزارش روز

نگاه صفر و صدی بی‌معناست!
 وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای از دیدار «سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر خارجه روسیه با «عباس عراقچی»، معاون وزیر امور خارجه ایران در امور حقوقی و بین‌المللی خبر داد. در این بیانیه آمده است: «دو طرف بر همکاری‌ها برای حفظ «برنامه جامع اقدام مشترک» تأکید و توافق کردند همکاری‌های فعال در این موضوع را به منظور محافظت از تجارت و همکاری‌های اقتصادی در برابر تحریم‌های یکجانبه، غیرقانونی و فراسرزمینی آمریکا ادامه دهند.» این یک سوی ماجراست و سوی دیگر ماجرا اختلاف دو کشور در ماجرای افزایش تولید اوپک در روزهای اخیر، در آخرین نشست این سازمان است؛ خبر اول را کارشناسان و چهره‌های حامی اتحاد ایران با روسیه به مثابه یک مصداق سر دست می‌گیرند و از نظر خود دفاع می‌کنند و موضوع دوم را منتقدان نزدیکی ایران به روسیه مدام تکرار می‌کنند و فرضیه خنجر از پشت زدن روس‌ها به ایران را بر زبان می‌آورند! اما واقعیت ماجرا نه این است و نه آن.
واقعیت عبارت است از اینکه فضای بین‌الملل فضای تأمین منافع ملی برای هر کشوری است؛ نه همکاری ایران و روسیه در سوریه، نه برجام و نه هیچ پدیده دیگری وجود ندارد که موجب شود کشوری مانند روسیه از منافع خود به خاطر دیگران چشم‌پوشی کند. نگاه صفر و صدی درباره کشورهای دیگر خواه روسیه و خواه دیگران، به استثنای رژیم نامشروع صهیونیستی و آمریکا که دشمنی و عداوتش قطعی و تجربه شده است، بی‌معناست. هر کشوری در عرصه بین‌الملل منافع و ایده‌آل‌ها و اهداف خود را دنبال کرده و سعی می‌کند حداکثر سود را به دست آورد. روسیه وقتی به فروش نفت بیشتر نیازمند است، طبیعی است که به منافع خود فکر کند؛ چنانکه جمهوری اسلامی ایران نیز چنین رویکردی دارد و به دنبال جلوگیری از کاهش فروش و قیمت نفت خود است. اینجاست که هنر دیپلماسی و سیاست‌گذاری در سیاست خارجی معنا پیدا می‌کند، اینجاست که دستگاه سیاست خارجی کشورها باید تلاش کنند در مذاکره و ارتباط با دیگران منافع مشترک تعریف کرده و تضاد در منافع را به حداقل برسانند تا زمینه‌ساز همگرایی و تأمین منافع مشترک شوند.
 

▼ اخبار ویژه                   

دیدار محرمانه در «امان»
روزنامه عبری‌زبان «معاریو» از دیدار محرمانه محمدبن‌سلمان با بنیامین نتانیاهو در امان خبر داد. جاکی حوجی، تحلیلگر مسائل کشورهای عربی در این روزنامه نوشت: «در سفر نتانیاهو به امان برای دیدار با عبدالله دوم، محمدبن‌سلمان در کاخ پادشاهی اردن منتظر نتانیاهو بود.» حوجی افزود: «یکی از دوستان نزدیکش این موضوع را به اطلاع وی رسانده و تأکید کرده است تماس‌های مستقیم میان عربستان و اسرائیل چه تحت نظارت عبدالله دوم یا بدون نظارت وی وجود دارد.» محمدبن‌سلمان پیشتر گفته بود: «هیچ گونه مخالفت دینی با موجودیت اسرائیل و اینکه اسرائیلی‌ها در کنار فلسطینی‌ها یک زندگی آرام و مسالمت‌آمیزی داشته باشند، وجود ندارد.»
 

گروهک تروریستی در آغوش آمریکایی‌ها!
«مصطفی هجری» سرکرده گروهک تروریستی «حزب دموکرات کردستان ایران» روزهای 21 تا 27 خرداد به واشنگتن سفر کرده و با مقامات آمریکایی دیدار داشته است. با آنکه وی پیش از این بارها با مقامات دفتر «دموکراسی، حقوق بشر و کار» در وزارت خارجه آمریکا ملاقات کرده، المانیتور می‌گوید دیدار جدید میان او و رئیس میز ایران در این نهاد آمریکایی انجام شده است. گفته شده در دیدار هجری با مقامات آمریکایی بر خلاف دیدارهای قبلی که در آنها بیشتر مسائل «حقوق بشری» مطرح می‌شد، درباره «مسائل مهم سیاسی و تأثیرگذار بر ایران و نقش حزب دموکرات» بحث شده است.

▼ اخبار
1ـ ما امروز فوق‌العاده قدرتمند هستیم
جانشین فرمانده کل سپاه گفت: دشمن همه ظرفیت‌های خود را برای جنگ از دست داده و به ظاهر قدرتمند است؛ اما فرسوده شده است. روزی می‌رسد که دشمن فروپاشیده است و آن وقت ما می‌گوییم حیف که آن زمان ما نمی‌دانستیم این دشمن تا این اندازه ناتوان بود. سردار سلامی اضافه کرد: چند سال پیش در محیط عملیات روانی تصوری ساختند که قدرت‌های دنیا می‌خواهند به سوریه حمله کنند و سوریه با خاک یکسان می‌شود؛ اما وقتی وارد شدند بسیار مضحک عمل کردند. رفتارهای آمریکا با کره‌ شمالی را ببینید، همین رئیس‌جمهور آمریکا که می‌خواهد آمریکا را به موقعیت اولیه جهانی‌اش تبدیل کند، مجبور شد در یک فضای برابر با رئیس‌جمهور کشوری ضعیف مذاکره کند، اگر آمریکا قدرتمند بود، آیا این فضای مذاکره‌اش با کره شمالی ‌بود؟ سردار سلامی با بیان اینکه دشمن دنبال این است که از او بترسیم و به ما القا کند کوچک هستیم، تأکید کرد: ما امروز فوق‌العاده قدرتمندیم.
 

2ـ با این وضعیت از برجام خارج می‌شویم
سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان درباره چگونگی حفظ برجام پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای گفت: برجام در آی‌سی‌یو است؛ چرا که مهم‌ترین نقطه تعادل خود را که حضور آمریکا بود، از دست داده است. حال اگر اروپا و دیگر امضاکنندگان برجام می‌خواهند این توافق هسته‌ای را حفظ کنند، باید فداکاری بیشتری کنند و به ویژه حضور نداشتن آمریکا و تحریم‌های دوباره این کشور علیه ایران را جبران کنند. وی با بیان اینکه برجام و تحریم‌ها هیچ‌گاه نمی‌توانند در کنار هم بنشینند، گفت: «اغلب مردم ایران امروز به اروپا اطمینانی ندارند و اروپا باید برای کسب اطمینان، تلاش کند.» عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای افزود: «چشم‌انداز روشن و مثبتی برای ادامه مذاکرات با اروپا به منظور حفظ برجام وجود ندارد و در صورت ادامه این وضعیت از برجام خارج می‌شویم.»
 

3ـ مذاکره با آمریکا بی‌فایده است
روزنامه «آرمان» در مطلبی با عنوان («نه» اصلاح‌طلبان به مذاکره با آمریکا) در واکنش به نامه اخیر تعدادی از فعالان سیاسی نوشت: «اعلام یک‌طرفه مذاکره بی‌قید و شرط در چنین شرایطی به معنای تسلیم در مقابل ترامپ است. آقای ترامپ راضی به مذاکره نبوده است و اگر هم از مذاکره صحبت می‌کند، به معنای مذاکره غیر دیپلماتیک و بر مبنای خواست و اهداف وی و از نظر او، تسلیم بدون قید و شرط ایران است که بی‌تردید این رویکرد مورد قبول هیچ‌کدام از دلسوزان اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب قرار نخواهد گرفت.» این روزنامه اصلاح‌طلب در ادامه نوشت: «کسی که با زبان تجارت‌مآبانه زورمحور روابط خود را تنظیم می‌کند، در شرایط مساعد هم قابل اعتماد نیست، چه برسد به شرایطی که بحرانی است.»
 

4ـ مذاکره با آمریکا وقت تلف کردن است
رئیس‌جمهور سوریه با بیان اینکه مذاکره با آمریکایی‌ها فقط وقت تلف کردن است، گفت: رؤسای‌جمهور آمریکا همواره گروگان گروه‌های فشاری هستند که رسانه‌های اصلی و شرکت‌های نفت و سلاح دنیا را در اختیار دارند. «بشار اسد» در گفت‌وگو با شبکه «ntv» روسیه افزود: اعتقاد داریم که مذاکره و گفت‌وگو با دشمن و یا هر طرفی می‌تواند مفید باشد؛ ولی با این حال، از زمان نخستین مذاکرات ما با آمریکا در سال 1974 ما در هیچ زمینه‌ای به نتایجی نرسیدیم. رئیس‌جمهور سوریه اظهار داشت: مشکل رؤسای‌جمهور آمریکا این است که آنها آنچه را دوست دارید بشنوید به شما می‌گویند؛ ولی برعکس آن عمل می‌کنند و این مشکل را بیشتر می‌کند و ترامپ بهترین مثال در این باره است.

▼ اخبار کوتاه
◄ عبدالصمد خرم‌آبادی، دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه گفت: هاتگرام و طلاگرام دو فیلترشکن داخلی با مدیریت واحد هستند که به طور غیر قانونی و برخلاف دستور قضایی با امکانات وزارت ارتباطات دسترسی کاربران ایرانی را به شبکه اجتماعی فیلتر شده تلگرام فراهم می‌کنند. وی افزود: به نظر می‌رسد یکی از عللی که مدیر تلگرام به فیلتر آن در ایران اعتراض نکرد، این است که اجازه دادیم این دو فیلترشکن، فیلتر تلگرام را دور بزنند و مانع از مهاجرت ۷۰ درصد کاربران ایرانی به پیام‌رسان‌های داخلی شوند.
◄ «اد رویس» رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا و «رابرت پورتمن» رئیس کمیته فرعی تحقیقات در مجلس سنای آمریکا در نامه‌ای با اشاره به نشست «کارگروه ویژه اقدام مالی» نوشته‌اند: «ما از شما می‌خواهیم در نشست FATF به منظور محافظت از نظام مالی دنیا در برابر اقدامات ایران در زمینه پولشویی و تأمین مالی تروریسم از نفوذ ایالات متحده برای حفظ نام ایران در فهرست سیاه FATF و بازگرداندن اقدامات تقابلی علیه این کشور استفاده کنید.»
◄ «شرف لقمان» سخنگوی ارتش یمن در گفت‌و‌گو با «المیادین» اعلام کرد: «آنچه لشکر غول‌پیکر نامیده می‌شد، اکنون تحت محاصره نیروهای ارتش یمن و انصارالله در شش کیلومتری فرودگاه الحدیده قرار دارد.» او تأکید کرد: «حمله ائتلاف سعودی به سواحل غربی یمن خودکشی بود و تحولات میدانی به سمت پایان حضور مزدوران در منطقه پیش می‌رود.»
◄ وزیر کشور با بیان اینکه اکنون 70 درصد از نارضایتی‌های مردم مربوط به اقتصاد و معیشت است، گفت: بهبود وضعیت اقتصاد و ایجاد اشتغال حق مردم و تأمین آن تکلیف و وظیفه دولت است. وی افزود: در تفکر تاریخی اشتباهی که در جامعه داشته‌ایم، دولت خود را قیم مردم دانسته است و البته مردم نیز ورود جدی به کارهای بزرگ اقتصادی نداشته‌اند.
◄ وزیر خارجه عربستان سعودی در پاسخ به اینکه چرا چهار کشور عربی قطر را محاصره کرده‌اند، دوحه را به «نفرت‌پراکنی، مداخله در امور داخلی عربستان و پرداختن پول به تروریست‌ها» متهم کرد. الجبیر با بیان اینکه قطر باید «انکار را کنار گذاشته و به درون‌کاوی بپردازد»، گفت: «تا وقتی که تغییر نکنند، ما با آنها گفت‌وگو نخواهیم کرد.»
◄ یکی از مدیران ارشد شرکت توتال گفته است: اداره یک شرکت بین‌المللی بدون دسترسی به تأمین مالی آمریکا یا سهامداری این کشور، ناممکن است و این واقعیت جهان است که ما حق معامله با ایران را نداریم.


 

منبع: سایت بصیرت

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.