چهارشنبه 10 مرداد 1397 | 10:40
نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 10 مرداد
نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 10 مرداد

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 10 مرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): با تکرار کلمه‌ «اقتصاد مقاومتی» گفتمان‌سازی نمی‌شود، نباید کاری کرد که این کلمه، این حرف را همین‌طور اینقدر تکرار کنیم که از دهن بیفتد؛ نه، بلکه با تبیین و توضیح و مانند اینها بیان بشود.(1395/6/3)

پایگاه بصیرت

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز 

تغيير مبتني بر الگوي اقتصاد مقاومتي
روز گذشته یکی از نمايندگان مردم تهران در مجلس از نامه نمايندگان به رئيس‌جمهور با ۲۰۰ امضا براي تغيير در تيم اقتصادي دولت خبر داده و گفته است: «امروز با رئيس‌جمهور و دولت اتمام حجت کرديم که تغيير رئيس کل بانک مرکزي به تنهايي رافع مشکلات اقتصادي کشور نیست و قطعاً وزراي «اقتصاد» و «صنعت، معدن و تجارت» را عوض مي‌کنيم؛ حتي رئيس سازمان برنامه و بودجه نیز باید تغییر کند.» ابوالفضل سروش همچنین افزود: «رئيس‌جمهور و تيم اقتصادي دولت ابتدا بايد مباني اقتصاد بحران‌زده را سامان دهند، بعد دنبال تغيير ساختار اداري باشند.»
نبود واکنش درخور و متناسب با وضعیت به وجود آمده در عرصه اقتصاد موجب شده است تا اکثريت مجلس که ترکيبي از همه فراکسيون‌هاي آن است، نسبت به ضرورت تغيير در تيم اقتصادي دولت به اجماع نظر برسند. بدون شک اين وضعیت، به تغييرات اساسي در دولت خواهد انجاميد؛ اما به نظر مي‌رسد تغييرات در صورتي مثبت و رو به جلو خواهد بود که مبتني بر شاخص و معياري صحيح صورت گيرد. به تعبیر دقیق‌تر، باید به نسخه اقتصاد مقاومتی به جای نگاه لیبرالی عمل شود.
واقعيت آن است که هر چه مي‌گذرد، ضرورت روي آوردن به نسخه‌هاي اقتصاد مقاومتي به منزله راهکار بنيادين حل مشکلات کشور خودنمايي مي‌کند. به راستی بخش عمده‌اي از معضلات امروز اقتصادي حاصل اعتماد به نسخه‌هاي اقتصاد سرمايه‌داري و بازار آزاد است که تربيت‌يافتگان آن مکاتب در طول سال‌هاي اخير در کشور عملياتي کرده‌اند! اگر درباره بي‌اعتبار بودن اين نسخه‌ها تا ديروز ترديدي بود، به نظر مي‌رسد امروز ديگر اين ترديدها برداشته شده و ناکامي و بياثري آنان آشکار شده است؛ از این رو در حالی که جنگ اقتصادي همه‌جانبه دشمن آغاز شده و نظريات اقتصادي ليبراليستي، نسخه معتبري براي مقابله با دشمن در اين شرايط نداشته و ناتوان از حل مشکلات کشور در وضعیت دشوار است، به نظر مي‌رسد زمان اتکا به نسخه اقتصادي مقاومتي فرا رسيده است و همه توان دولت بايد با محوريت اين نسخه به کار گرفته شود! طبيعي است در چنين وضعیتی افرادي بايد در رأس تيم اقتصادي دولت قرار گيرند که اعتقاد واقعي به اقتصاد مقاومتي داشته و با همه توان براي اجرايي کردن آن با اتکا به خودباوري ملي و توان داخلي تلاش کنند. از تربيت‌يافتگان «مکتب نياوران» نمي‌توان انتظار داشت به راهکاری جز نسخه‌هاي ليبراليستي اقتصاد بينديشند!

▼ گزارش روز                                 

خسارت محض!
«فشار تحریم‌ها که از نیمه دوم سال افزوده خواهد شد، این شرایط را سخت‌تر خواهد کرد و ما را به این نکته واقف می‌کند که نجات ایران در گرو تصمیم امسال ماست، تصمیم سختی که 30 سال قبل توسط مسئولان کشور گرفته شد و صلحی پایدار، پرفایده و کم‌هزینه را برای ایران و نظام جمهوری اسلامی به ارمغان آورد.» این عبارات، جملات محسن هاشمی است که به تیتر یک رسانه‌های اصلاح‌طلب بدل شد! آن هم درست به فاصله کمتر از یک روز از ادعای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا درباره آمادگی برای مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران! ادعایی که اگرچه دیگر مقامات آمریکایی نیز آن را باور ندارند و همچنان پس از اعلام ترامپ نیز بر شرط‌های آمریکا تأکید دارند، اما انگار برخی در ایران روی حرف دیوانه‌ای، چون ترامپ حساب ویژه‌ای باز کرده‌ و نسخه مذاکره می‌پیچند، آن هم تنها به فاصله چند ماه از خروج ایالات متحده آمریکا از برجام!  فراتر و جدای از آنکه ترامپ چه گفته است و چه مقاصدی را  با بیان این جملات دنبال می‌کند، آنچه نگران‌کننده است و از آن می‌توان به منزله یک زنگ خطر برای کشور یاد کرد، وجود افراد و جریان‌هایی است در داخل کشور که با توجه به ماجرای برجام که سرنوشت آن همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و بدعهدی‌هایی که هنوز با آن درگیریم، از ضرورت مذاکره با آمریکا سخن به میان می‌آورند و عملاً این امید را که برجام با وجود همه مشکلاتی که داشت و علی‌رغم آنکه عایدی چندانی برای کشور نداشت، حداقل موجب شد سرسخت‌ترین حامیان مذاکره و ارتباط با آمریکا به این نتیجه برسند که اعتماد به امضا و قرارداد آمریکایی‌ها غیر منطقی است و نباید برای حل مشکلات نگاه به بیرون داشته باشیم نیز از بین رفته است، اما به نظر می‌رسد این جریان خاص و این افراد خاص بیش از اینها خودباخته هستند و عملاً تنها دستاورد جدی برجام را هم زیر سؤال بردند، تا خسارت محض بودن برجام بیش از پیش به اثبات برسد.
 

▼ اخبار ویژه             

جهانگیری سخنگوی دولت می‌شود؟
پس از کناره‌گیری نوبخت از سخنگویی دولت، به جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور پیشنهاد شده است با حفظ سمت، سخنگوی دولت شود. برخی از سیاسیون نزدیک به جهانگیری به دنبال آن هستند که او را از قبول سخنگویی دولت منصرف کنند. آنها قبول سخنگویی را در راستای سیاست «فاصله‌گیریِ منتقدانه» از دولت نمی‌دانند و پذیرش این سمت از سوی جهانگیری را مانع بزرگی برای پیروزی این جریان در انتخابات 1398 و ۱۴۰۰ قلمداد می‌کنند؛ چراکه از این به بعد جهانگیری باید به منزله نماد «دولت روحانی» در رسانه‌ها مطرح شود و پاسخگو باشد. این سیاسیون گفته‌اند، سخنگویی جهانگیری تنها به نفع روحانی است که ما را در افکار عمومی در دولت سهیم می‌کند. گفتنی است، هنوز جهانگیری قبول یا رد سمت سخنگویی دولت را به رئیس‌جمهور اعلام نکرده است.
 

فعالیت هسته‌ای تسلیحاتی کره شمالی ادامه دارد
پایگاه اینترنتی نشریه «واشنگتن‌پست» اعلام کرد: مقامات اطلاعاتی آمریکا که خواستند نام‌شان فاش نشود، اعلام کرده‌اند تازه‌ترین شواهد به دست آمده از جمله تصاویر ماهواره‌ای که طی هفته‌های اخیر از کره شمالی گرفته شده است، حاکی از آن است که کار بر روی دست کم یک یا احتمالاً دو موشک بالستیک قاره‌پیما با سوخت مایع در یک تأسیسات تحقیقاتی بزرگ در منطقه سانومدونگ در حومه پیونگ یانگ همچنان ادامه دارد. گزارش‌ها درباره تلاش برای تولید موشک‌های جدید، اندکی پس از افشای گزارش‌های دیگر درباره اقدام مخفیانه کره شمالی مبنی بر راه اندازی یک تأسیسات مشکوک غنی‌سازی اورانیوم به نام کانگسون منتشر می‌شود.

▼ اخبار
1ـ امید ما به رهبری امام خامنه‌ای است
شیخ احمد الزین، رئیس مجمع علمای لبنان و از برجسته‌ترین علمای اهل سنت این کشور درباره آینده جهان اسلام گفت: می‌خواهم مسئولیت‌های بزرگی را از جمهوری اسلامی ایران بخواهم؛ به دلیل اینکه جمهوری اسلامی از ابزارهای قدرتمند و تأثیرگذار بهره‌مند است که آن را نزد دیگران نمی‌یابیم. در جمهوری اسلامی، رهبری پایبند به اسلام وجود دارد که این شرط اول است؛ ثانیاً مجلس علمایی وجود دارد که مانع از انحراف می‌شود و رهبر و جامعه را به حکم شرعی، کتاب خدا و آموزه‌های پیامبر(ص) ملزم می‌کند. جمهوری اسلامی از زمان ظهورش به رهبری امام خمینی(ره) مسئله وحدت اسلامی و امت اسلامی را مطرح کرد و مسائل جهان اسلام و در رأس آن مسئله فلسطین را در همه جا بر عهده گرفت. امید ما به رهبری امام خامنه‌ای(حفظه‌الله) است. ایشان دارای تقوا، اخلاص و شایستگی علمی است و امید ما به جمهوری اسلامی فراوان است که مسئولیت بزرگ و بار سنگین متحد ساختن جهان اسلام و رسیدن به این هدف را با مسئولیت‌پذیری، امانت و صداقت تمام به دوش بکشد.
 

2ـ طفره رفتن اصلاح‌طلبان از مسئولیت!
محمدصادق جوادی‌حصار، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با بیان اینکه در حوزه‌های برنامه‌ریزی و تصمیم‌سازی‌ـ دولت‌ـ اصلاح‌طلبان کمترین تأثیر را داشته‌اند، گفت: به هیچ وجه کم‌کاری‌ها و بی‌تدبیری‌های دولت و اتفاقات روی داده در عرصه مدیریت اقتصادی کشور به اصلاح‌طلبان ربطی ندارد! وی افزود: اگر هم بخواهیم نمادی یا نماینده‌ای از جریان اصلاحات را در دولت و در کنار رئیس‌جمهور مطرح کنیم، آقای جهانگیری است که در دولت دوازدهم برخلاف دولت یازدهم و اولین دولت آقای روحانی، اکنون هیچ نقشی در دولت ندارد و اثرگذار نیست و نقش چرخ پنجم را ایفا می‌کند! گفتنی است، این اظهارات که اصلاح‌طلبان بیشتر به منظور فرار از پاسخگویی در قبال عملکرد دولت مطرح می‌کنند، با توجه به حمایت تمام‌قد این جریان از حسن روحانی در دوران انتخابات و سهم زیاد آنها در بدنه دولت به هیچ عنوان از سوی مردم پذیرفته نخواهد شد.
 

3ـ اظهارات متناقض مقامات کاخ سفید!
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره اینکه آیا پمپئو به طور خاص از گفت‌وگوی «بدون‌ پیش‌شرط» با ایرانی‌ها‌ـ آن‌طور که ترامپ گفت‌ـ‌ حمایت می‌کند یا خیر، طفره رفت. او انجام چنین گفت‌وگویی را به «تغییر رفتار ایران» مشروط کرد. ناوئرت تأکید کرد: «ما قبلاً هم گفتیم، رئیس‌جمهور می‌خواهد مشکلات را حل کند. اگر ایرانی‌ها نشان دهند متعهد به تغییرات اساسی در نحوه رفتار با مردم خود هستند، رفتارهای خشونت‌آمیز را متوقف می‌کنند و می‌توانند توافق کنند که وارد یک توافق هسته‌ای ارزشمند شوند که واقعاً از تکثیر سلاح‌های هسته‌ای جلوگیری کند، خب رئیس‌جمهور همان‌طور که گفت آماده است بنشیند و با آنها مذاکره کند.» ناوئرت اضافه کرد: «در صورتی که ایران رفتارش را تغییر دهد، حاضر به گفت‌وگو با مقامات این کشور هستیم.»
 

4ـ ارزشی برای پیشنهاد ترامپ قائل نیستیم
سیدکمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در واکنش به پیشنهاد رئیس‌جمهور آمریکا برای ملاقات با حسن روحانی اظهار داشت: به نظر می‌رسد آقای ترامپ عاشق ملاقات برای ملاقات است و چندان به نتایج ملاقات‌های خود و سخنان متناقض خویش نمی‌اندیشد. وزیر خارجه دولت اصلاحات تصریح کرد: ما با توجه به تجربه تلخی که از مذاکره با آمریکا و نقض مکرر تعهدات دولتمردان آن کشور داشته‌ایم، طبیعی است ارزشی برای پیشنهاد وی قائل نباشیم. ترامپ باید پیش از هر چیز، خروج آمریکا از برجام را جبران کند و نشان دهد برای تعهدات اسلاف خود و قوانین بین‌المللی احترام قائل است.

▼ اخبار کوتاه
◄ فرمانده‌ کل سپاه طی پیامی در پاسخ به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور آمریکا برای مذاکره با ایران، نوشت: شما این آرزو را به گور خواهید برد که مقامات جمهوری اسلامی ایران از شما درخواست ملاقات کنند یا اجازه ملاقات با شما را از ملت‌شان دریافت نمایند. وی تأکید کرد: دولت و ملت بزرگوار ایران پشت به پشت هم داده و با اتکا به وعده‌های الهی، رهبری عظیم‌الشان، منابع داخلی و ذخایر عظیم خدادادی و تحمل تحریم‌های ظالمانه و غیر انسانی شما، تا پیروزی نهایی و شکست قطعی نظام سلطه و استکباری ایستادگی و مقاومت خواهند کرد.
◄ وزیر امور خارجه کشورمان به ژست رئیس‌جمهور آمریکا برای دیدار با مقامات ایرانی واکنش نشان داد و نوشت: «ایران و آمریکا دو سال گفت‌وگو کردند. ما با اتحادیه اروپا، تروئیکای اروپایی، روسیه و چین موفق به ایجاد یک توافق چندجانبه بی‌نظیر‌ـ موسوم به برجام‌ـ شدیم. این توافق کارساز بوده است. آمریکا تنها می‌تواند خودش را بابت خروج از این توافق و ترک میز [مذاکره] مقصر بداند. تهدید، تحریم و شیرین‌کاری‌های (تردستی‌های) تبلیغاتی کارگر نخواهند افتاد. احترام به ایران و به تعهدات بین‌المللی را بیازمایید.»
◄ مرکز آمار کشور اعلام کرد: در تیر ماه ١٣٩٧ عدد شاخص کل برای خانوارهای کشور (١٠٠=١٣٩٥) به 121/4 رسید که نسبت به ماه پیش 4/4 درصد افزایش را نشان می‌دهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهیانه خانوارهای کشور مربوط به استان تهران با 7/6 درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهیانه مربوط به استان خراسان رضوی با 1/6 درصد افزایش است. همچنین درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال گذشته برای خانوارهای کشور 13/8 درصد است.
◄ اشرف بروجردی از چهره‌های جریان اصلاحات و رئیس کمیته بانوان ستاد حسن روحانی در سال 96 گفته است: حرکت دولت آقای روحانی بسیار آهسته و کند بوده و همین آهسته حرکت کردن مردم را خسته کرده است. در وضعیت کنونی یکی از چالش‌های جامعه کاهش تعلق خاطر بخش‌هایی از سرمایه اجتماعی نسبت به مجموعه مدیریت کشور است.
◄ منابع دیپلماتیک در سرزمین‌های اشغالی اعلام کرده‌اند، در پی اعلام آمادگی ترامپ برای دیدار با همتای ایرانی خود، یک مقام ارشد آمریکایی به مقامات صهیونیست اطمینان داده است که سیاست سختگیرانه آمریکا در قبال ایران تغییری نکرده است.
◄ مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد، هر ۱۰ درصد رشد نرخ ارز سبب افزایش دو درصدی نرخ تورم خواهد شد و در صورت کاهش یک میلیون بشکه‌ای صادرات نفت ایران، رشد اقتصادی به منفی دو درصد سقوط خواهد کرد.

منبع: سایت بصیرت

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.