یکشنبه 24 خرداد 1394 | 09:46
گزارشی درباره پیام ها و پیامدهای نشست ژنو؛
پیروزی دیپلماتیک انصارالله و شکست دوسویه آل سعود در آوردگاه ژنو
هر چند عربستان با تکیه بر چراغ سبز آمریکا و همدستی شورای امنیت همچنان به جنایات خود در یمن ادامه می دهد، سازمان ملل متحد امیدوار است نشست ژنو به راهکاری برای حل بحران یمن منجر شود، اما سعودی ها در برابر این نشست همچنان کارشکنی می‌کنند.

 

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت" ،خبرگزاری تسنیم، سعودی ها که گمان می کردند می توانند در کمترین زمان پس از آغاز جنگ، مهره خود یعنی عبدربه منصور هادی را به قدرت بازگردانده و صنعاء را نیز از کنترل نیروهای مردمی انصارالله و ارتش یمن خارج کنند، با ایستادگی و مقاومت شجاعانه مردم و نیروهای انقلابی و ارتش این کشور غافلگیر شدند، با این حال با تشدید تجاوزات خود به مناطق مسکونی و زیر ساخت های یمن نشان دادند از نظر ارتکاب جنایات علیه مردم بیگناه و تخریب منازل، کارخانه ها، انبارهای مواد دارویی و حتی بیمارستان ها و مدارس، تفاوت چندانی با رژیم صهیونیستی ندارند که این روزها خبرهای بیشتری از گرم شدن تنور روابط آل سعود و این رژیم منتشر شده و مقامات سعودی ابایی هم از علنی شدن دیدارهایشان با مقامات صهیونیست ندارند.

هر چند قرار بود روز یکشنبه نشست طرف های یمنی در ژنو برگزار شود که مسئولان سازمان ملل متحد از به تاخیر افتادن این نشست به روز دوشنبه به سبب دیر رسیدن برخی هیات ها خبر دادند، در مقابل خبرهای دیگری درباره احتمال تعویق مجدد زمان برگزاری نشست منتشر شده است.

منابعی در سازمان ملل متحد گفته اند موانع و مشکلاتی در برابر برگزاری نشست ژنو در روز دوشنبه وجود دارد و احتمال دارد این نشست باز هم به تعویق افتد.

این نشست قبلا قرار بود یکشنبه این هفته برگزار شود، اما به دلیل تاخیر در ورود یکی از گروه های یمنی، از یکشنبه به دوشنبه موکول شده بود.

اگرچه اخبار ضد و نقیضی درباره شرکت جنبش انصارالله در نشست ژنو منتشر شده است، با این حال ضیف الله الشامی عضو دفتر سیاسی این جنبش تاکید کرده است این گروه در مذاکرات ژنو شرکت خواهد کرد .

اما در هر صورت چنین نشستی در صورت برگزاری، این اولین گفت و گو میان آنها از زمان آغاز جنگ سعودی آمریکایی علیه یمن به شمار می رود.

یک طرف گفت و گوها، جنبش انقلابی انصارالله و دیگر گروه های مردمی و سیاسی همسو و طرف دیگر نمایندگان عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی فراری است که پس از فرار به عربستان و اسکان در یکی از کاخ های ملک سلمان، خیانت بزرگ به ملت یمن را با هموار کردن زمینه جنگ وحشیانه آل سعود فراهم کرد.

عبدربه منصور هادی در حالی نمایندگانش را به ژنو اعزام می کند که تا چند هفته پیش با این توهم که تجاوزات وحشیانه سعودی به مردم یمن، آنها را به زانو درخواهد آورد و انصارالله ودیگر گروه های مخالف آل سعود تسلیم می شوند، هر گونه گفت و گو را رد می کرد، اما با آشکار شدن نشانه های شکست متجاوزان سعودی، وادار شد تا در گفت و گوها شرکت کند

البته نوع موضع گیری و اظهارات عبدربه منصور هادی و اطرافیانش که مقیم کاخ آل سعود شده اند، نشان می دهد که آنها امیدوارند تا آنچه را در عرصه میدانی و جنگ نتوانسته اند به دست بیارند، در عرصه سیاسی و مذاکراتی کسب کنند، هر چند یکی از همدستان منصور هادی مدعی شده است ما برای رایزنی و تحویل قدرت و نه مذاکره به ژنو می رویم.

در حالی که رژیم سعودی هیچ نتیجه ای از تجاوزات مستمر خود به یمن جز کشتار بیشتر مردم بیگناه و تخریب منازل و زیر ساخت های یمن کسب نکرده ، برای این گفت و گوها شرط تعیین کرده، گویی همچنان خود را قیم ملت یمنی می داند که تا کنون با دستان خالی در برابر تجاوزات وحشیانه اش ذره ای عقب نشینی نکرده اند. محافل نزدیک به عربستان، عقب نشینی ارتش و انصارالله از شهرها را شروط ورود به گفت و گو برای حل بحران یمن اعلام کرده اند.

طیف منصور هادی و حامیانش ادعا می کنند نشست ژنو صرفا مشورتی است و آنها برای اجرای قطعنامه های شورای امنیت به این شهر می روند. شورای امنیت در گیرودار حملات وحشیانه عربستان به یمن، در نشستی ضمن چراغ سبز نشان دادن به متجاوزان سعودی برای ادامه حملات، قطعنامه هایی را مطابق آن چه عربستان می خواست، تصویب کردند.

اما به همان اندازه که اردوگاه جنگ افروزان، دست خالی به ژنو می روند، جبهه انقلابیون و گروه های همسو، با اعتماد به نفس و اقتدار در این نشست شرکت می کنند.

چهل و یک شخصیت ملی یمنی، نامه انصارالله برای موافقت با گفت گو را امضا کرده اند.انصارالله بر اهمیت مشارکت فراگیر گروه های یمنی در نشست ژنو تاکید کرده است، موضعی که نشان می دهد این جنبش بر خلاف هجمه روانی و تبلیغاتی دشمنان ملت یمن، هرگز به دنبال سیطره و سلطه بر یمن نیست و خواهان حل بحران یمن از راه سیاسی و اداره کشور با مشارکت همه گروه های ملی و مردمی است.

سازمان ملل متحد درخواست کرده بود که تمام طرف ها در گفت و گوها شرکت کنند به طوری که تعداد آنها به 14 نفر برسد به طوری که هفت نفر از طرف انصارالله و گروه های همسو و هفت نفر از طرف عبدربه منصور هادی و همدستانش در نشست ژنو شرکت خواهند کرد که انتظار می رود سه روز به طول انجامد.

موافقت گروه های مورد حمایت عربستان برای شرکت در گفت و گوهای ژنو یک دلیل مهم دارد و آن شکست رژیم سعودی و متحدانش در بازگرداندن مهره های خود به قدرت در یمن با وجود جنگ تمام عیار و ویرانگری است که همچنان ادامه دارد.

از نگاه تحلیلگران و صاحب نظرانی که بحران یمن را دنبال می کنند، نکته مشترک درباره هر دو طرف این است که هر دو خواهان راهی برای خروج از وضع موجود و حل بحران از راه سیاسی هستند، هر چند رژیم عربستان که خود را قیم و ارباب عبدربه منصور هادی و گروه های همسو با خود می داند، هرگز دوست نداشت وضعیت به گونه ای پیش رود که امروز مجبور شود مهره های خود را به نشست ژنو اعزام کند، رژیمی که از همان ابتدای جنگ در پنجشنبه ششم فروردین(بیست و ششم مارس)، هرگونه تلاش برای حل بحران سیاسی یمن را رد می کرد و با غرور و قلدرمآبی به دنبال پیشبرد اهداف و سیاست های خود در یمن از راه کشتار و ویرانگری بود که در عمل به بن بست خورد.

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد که خود در افتتاحیه نشست ژنو شرکت می کند، با توصیه به همه طرف ها برای شرکت بدون پیش شرط، هدف از مذاکرات را تضمین آتش بس و توافق درباره طرح عقب نشینی نیروهای انقلابی از مناطق تحت کنترل خود و شتاب بخشیدن به روند کمک های بشرودستانه اعلام کرده است.

نشست ژنو در حالی برگزار می شود که به سبب بمباران و گلوله باران بی وقفه شهرها و مناطق مختلف یمن از زمان آغاز جنگ در ششم فروردین، علاوه بر شهادت هزاران زن و کودک بیگناه و آواره شدن صدها هزار نفر، به سبب مانع تراشی متجاوزان در برابر ورود کمک های بشردوستانه از جمله کمک های دارویی و غذایی جمهوری اسلامی ایران، اوضاع انسانی در یمن به اعتراف مقامات سازمان ملل متحد، به حد فاجعه رسیده است.

پیروزی دیپلماتیک انصارالله و شکست دوسویه آل سعود

اما آمریکا که عملا در کنار متجاوزان و جنگ افروزان قرار گرفت، پس از شکست گزینه نظامی، تمایل به حل سیاسی بحران یمن دارد که برخی رسانه ها اخیرا نوشته بودند آمریکا مجبور به گشودن کانال گفت و گو با جریان مردمی انصارالله در مسقط پایتخت عمان شد.

عربستان و دیگر کشورهای متجاوز همسو در به زانو درآوردن انقلابیون یمنی از طریق راهکار نظامی و تحمیل شروط و تحقق اهداف خود ناکام ماندند.

خبر مذاکره آمریکایی ها با جنبش انصارالله در مسقط و پس از آن اعلام برگزاری نشست ژنو نشان می دهد که انصارالله در یک موضع بسیار قوی از نظر مذاکرات قرار دارند، زیرا آنها همچنان با وجود حملات مستمر عربستان تحت عنوان توفان قاطعیت و بازگرداندن امید، ابتکار عمل را در دست داشته و همچنان در یمن در کنار ارتش، بخش اعظم یمن را در کنترل خود دارند و اخیرا هم با حملات موشکی تلافی جویانه به مواضع نظامی سعودی در عمق خاک عربستان، متجاوزان را غافلگیر کرده اند.

تحلیلگران عرب ورود آمریکایی ها به خط مذاکرات و نشستن آنها در کنار میز مذاکره با جنبش انصارالله را یک پیروزی دیپلماتیک بزرگ برای انصارالله و به رسمیت شناخته شدن آنها از سوی یک قدرت بزرگ و دستاورد بزرگ برای انقلابیون یمنی دانسته بودند، هر چند خوشایند آل سعود نیست و تلخی شکست و ناکامی آنها در صحنه نظامی را دوچندان کرده است.

به این تحولات باید خبر مرگ مشکوک فرمانده نیروی هوایی رژیم سعودی را اضافه کرد که اخبار و ضد نقیض درباره آن همچنان ادامه دارد و برخی منابع از کشته شدن وی در یکی از همین حملات موشکی ارتش یمن خبر داده اند، هر چند رسانه های سعودی به صورت هماهنگ مدعی سکته قلبی وی شده بودند.

اگر چه سعودی ها و ایادی آنها تلاش های گسترده ای را برای سنگین کردن کفه ترازوی مذاکرات ژنو به نفع خود به کار گرفته اند، اما آن چه تردیدی در آن نیست ، این است که انصارالله و گروه های همسو، تسلیم خواسته های طرف مقابل نخواهند شد و قطعا مساله بازخواست متجاوزان سعودی و وادار شدن آنها به پرداخت غرامت به خاطر ویران کردن زیر ساخت های کشور فقیر یمن و منازل مردم را به طور جدی پیگیری خواهند کرد، گذشته از مساله محاکمه سردمداران آل سعود که با این جنگ مرتکب جنایات جنگی و ضد بشری در یمن شده اند.

 

تلاش عربستان برای به شکست کشاندن نشست ژنو

از همان زمانی که زمزمه هایی برای حل سیاسی بحران یمن به ویژه با تلاش های بی وقفه جمهوری اسلامی ایران برای متوقف کردن ماشین کشتار و ویرانگری آل سعود در یمن و حل بحران این کشور از راه گفت و گو میان همه طیف های یمنی شنیده می شد، رسانه های رژیم سعودی به صراحت هر گونه گفت و گو و مذاکره برای حل بحران یمن را رد و بر ادامه تجاوزات نظامی به این کشور با هدف به زانو درآوردن گروه های مخالف آل سعود در یمن پافشاری می کردند که در عمل هم جنگنده ها و توپخانه های سعودی مناطق مسکونی و زیر ساخت های یمن را گلوله باران و موشک باران می کردند، حملاتی که همچنان ادامه دارد.

به تعویق افتادن مجدد نشست ژنو با هشدار منابع یمنی درباره تلاش عربستان برای به شکست کشاندن کنفرانس ژنو نشان می دهد که سعودی ها از نتایج این کنفرانس وحشت دارند و آن را شکست دیگری برای خود این بار در عرصه سیاسی و  دیپلماتیک می دانند.

بر اساس آن چه خبرگزاری رویترز منتشر کرده است، منابع یمنی به نقل از دیپلمات های خارجی تاکید کرده اند که عربستان خواهان برگزاری کنفرانس ژنو نیست، زیرا در یمن در صحنه میدانی و عملیاتی در وضع ضعیفی قرار دارد. منابع یمنی تاکید کرده اند رایزنی ها با اسماعیل ولد شیخ احمد نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن همچنان ادامه دارد وهنوز تصمیمات برای شرکت در این کنفرانس قطعی نشده است.

به گفته این منابع، تلاش هایی از سوی سعودی صورت می گیرد تا انصارالله به عنوان مسئول مانع  تراشی در برابر برگزاری کنفرانس معرفی شود، در حالی که این عربستان است که با وضع شروط و تلاش برای کسب دستاوردهای سیاسی پس از ناکامی در عرصه میدانی در برابر برگزاری  این نشست کارشکنی و مانع تراشی می کند.

این منابع تصریح کرده اند سرنوشت برگزاری کنفرانس ژنو در روز دوشنبه در دستان سازمان ملل متحد است که باید نقش واسطه ومیانجیگرانه را ایفا کند نه این که شرط و شروط تحمیل کند.

به هر تقدیر هر چند هنوز زمان قطعی برگزاری نشست ژنو مشخص نیست و هر از چند گاهی خبرهایی درباره تعویق آن منتشر می شود و البته مانع تراشی سعودی ها در برابر برگزاری آن را هم باید اضافه کرد، با این حال در صورتی که چنین نشستی صرف نظر از توصیف های به کار رفته درباره آن خواه مشورتی یا غیر مشورتی برگزار شود، عربستان و گروه های یمنی دنباله رو این رژیم هرگز قادر به کسب امتیاز و دستاورد در آوردگاه ژنو نخواهند بود، زیرا آنها حدود 80 روز است از صحنه میدانی و با وجود به راه انداختن جنگ ویرانگر و نابرابر نه تنها نتوانسته‌اند نیروهای ارتش و کمیته های مردمی را به تسلیم وادارند که در عمل، این نیروهای ارتش و مردمی یمن بوده‌اند که بارها عمق خاک سعودی و مواضع نظامی رژیم را موشک باران کرده‌اند و موجی از هراس و وحشت را در میان سعودی‌ها به وجود آورده‌اند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.