پنجشنبه 29 آبان 1393 | 10:02
لحظه به لحظه با مذاکرات وین/
واشنگتن: رسیدن به توافق دشوار است اما غیر ممکن نیست/سی‌ان‌ان:احتمال توافق در دقیقه 90/دیدار کلیدی کری و فابیوس در پاریس
واشنگتن: رسیدن به توافق دشوار است اما غیر ممکن نیست/سی‌ان‌ان:احتمال توافق در دقیقه 90/دیدار کلیدی کری و فابیوس در پاریس
از امروز 5 روز باقی مانده تا طرفین بر سر اختلافات به رایزنی بپردازند.

 

 

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت" شهر وین از روز سه‌شنبه - (27 آبان ماه) میزبان دهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای بین ایران و 6 کشور (آمریکا، فرانسه، روسیه،‌ چین، انگلستان و آلمان) بود. 

چهارشنبه در ادامه رایزنی‌ها در خصوص راه‌حل جامع هسته‌ای، معاونان وزیر خارجه در ساعت 8 صبح به وقت محلی با هیأت مذاکره‌کننده روسیه، ساعت 9 صبح با تیم مذاکره‌کننده آلمان ساعت 10 صبح با هیأت فرانسوی در گروه 1+5 و ساعت 11 نیز با هیأت مذاکره‌کننده انگلستان به گفت‌وگو و رایزنی پرداختند.

درحالی که گزارش‌ها از برگزار شدن مذاکرات در سکوت خبری حکایت داشت، «تونی بلینکن» معاون مشاور امنیت ملی آمریکا روز چهارشنبه گفت رسیدن به توافق جامع هسته‌ای با ایران تا روز سوم آذر امری است دشوار، اما غیرممکن نیست.

وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 به همراه کاترین اشتون مسئول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا سوم آذر ماه سال گذشته (1392) در شهر ژنو به توافقی تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» در خصوص برنامه هسته‌ای ایران دست یافتند که این توافقنامه سی ام دی ماه وارد مرحله اجرا شد و بهمن ماه نیز مذاکرات جامع هسته‌ای برای دستیابی به یک توافق جامع آغاز شد که تاکنون شهر وین میزبان هفت دور این مذاکرات بوده و یک دور نیز در نیویورک و آخرین دور (نهمین دور) نیز هفته گذشته در شهر مسقط پایتخت عمان برگزار شد.

با اینکه طرفین در وین پنج کار نگارش متن پیش نویس توافقنامه جامع هسته‌ای تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک جامع» آغاز شد و حتی گفته شد که 60 تا 65 درصد متن مورد نگارش قرار گرفته،‌ولی محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران اعلام کرد که هنوز متن پرانتزها (جاهای خالی) زیادی دارد و اختلافات عمده کماکان به قوت خود باقی است.

 

 

 

 

 

منبع : فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.