چهارشنبه 5 آذر 1393 | 08:56
اعتراضات در فرگوسن به خشونت كشيده شد؛
استقرار گارد ملي آمريكا در فرگوسن
استقرار گارد ملي آمريكا در فرگوسن
به دنبال اعتراضات به رفتارهاي تبعيض‌آميز پليس آمريكا، خيابان‌هاي شهر فرگوسن در ايالت ميسوري آمريكا،‌ بار ديگر شاهد درگيري پليس و مردم بود.

 

 

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"  بعد از اعلام حكم دادگاه ميسوري كه به موجب آن «دارن ويلسون» پليس سفيد پوست و قاتل «مايكل بروان» مجرم شناخته نشد، خيابان‌هاي ايالت فرگوسن شاهد اعتراضات گسترده مردمي بود.

«مايكل بروان» نوجوان سياه پوست آمريكايي تابستان گذشته توسط پليس سفيد پوست در شهر فرگوسن،‌ايالت ميسوري به قتل رسيد و در دادگاه ايالت ميسوري حكم بي‌گناهي اين افسر پليس را صادر كرد.

حكم دادگاه ميسوري درباره قاتل مايكل بروآن، موجبات خشم مردم فرگوسن را برانگيخت و منجر به اعتراضات گسترده خياباني و درگيري مردم و پليس شد. بعضي از اين اعتراض كنندگان پرچم آمريكا را به آتش كشيدند؛ شدت اين درگيري‌ها مانند ناآرامي‌هاي ماه آگوست (مرداد ماه) سال جاري در سطح بالايي اعلام شد.

به گزارش خبرگزاري رويترز، جمعيت خشمگين شهر فرگوسن اطراف ايستگاه پليس جمع شده و به حكم دادگاه در بيگناه شناختن داران ويلسون، قاتل مايكل بروآن اعتراض داشتند.

در طول چند ماه اخير دو نوجوان بدون سلاح و سياه پوست آمريكايي، «مايكل بروآن» و «وندريك مايرس» به فاصله دو ماه در ايالت ميسوري توسط افسران پليس سفيد پوست با شليك‌هاي مكرر به قتل رسيدند و با راي دادگاه ايالت ميسوري، اولين پليس قاتل بيگناه شناخته شد.

شبكه خبري بي.بي.سي نيز به نقل از پليس فرگوسن گزارش داد پليس براي پراكنده كردن معترضين از گاز اشك آور استفاده كرده است و طبق گزارش‌هاي رسيده، صداي تيراندازي در شهر فرگوسن شنيده شده است.

«جي نيكسون»، فرماندار ميسوري در آستانه اعلام رأي دادگاه، اعلام وضع اضطراري كرد و ۴۰۰ نفر از اعضاي گارد ملي را به فرگوسن فرستاد.

در پي اعلام نظر هيأت منصفه، باراك اوباما، رئيس جمهوري آمريكا در سخناني كه از شبكه هاي تلويزيوني پخش شد، از معترضان خواست واكنش خود را به تصميم هيات منصفه به طور مسالمت آميزي بيان كند و از پليس خواست در برخورد با معترضان خويشتنداري نشان دهد.

از طرف ديگر همزمان با اينكه اوباما معترضان را به آرامش دعوت مي‌كرد، گزارش‌هايي منتشر شد كه معترضان به سمت پليس بطري پرتاب كردند.

به گزارش شبكه خبري بي.بي.سي اين اعتراضات به ديگر شهرهاي آمريكا نيز كشيده شد.

هزاران نفر در ديگر شهرهاي آمريكا در اعتراض به تبرئه شدن ويلسون به خيابان‌ها رفتند. معترضين بسياري با تجمع محورهاي مواصلاتي لس آنجلس را بستند.

خبرنگار روزنامه انگليسي گاردين از شهر فرگوسن نوشت، خيابان‌هاي اين شهر مانند مناطق جنگ زده خطرناك شدند.

برخي گزارش‌ها حاكي از آن است كه خانواده براون از تبرئه شدن قاتل سفيدپوست فرزندشان ابراز نارضايتي كردند.

هم چنين بي.بي.سي گزارش داد با وجود اعلام فرودگاه شهرسنت لوييس در ايالت ميسوري مبني بر عدم لغو و ادامه پروازها سر ساعت و به طور عادي، بسياري از پروازهاي منتهي به سنت لوييس تغيير مسيردادند كه ساعاتي بعد مقامات سنت لوئيس اعلام كردند كه پروازها تا اطلاع ثانوي در فرودگاه سنت لوييس ممنوع شد.

فرودگاه شهر فرگوسن اعلام كرد تا اطلاع ثانوي هيچ پروازي در فرودگاههاي فرگوسن انجام نخواهد گرفت.

معترضينن به اعلام حكم دادگاه بر بيگناهي «دارن ويلسون» پليس قاتل «مايكل بروآن»، به خيابان‌هاي شهر نيويورك امدند. با مداخله پليس درگيري ها ميان پليس و مردم درگرفت. شبكه بي بي سي همچنين در گزارش لحظه به لحظه خود از وقايع و اعتراضات فرگوسن نوشت كه سه پل اصلي بوكلين و تريبروتو و منهتن در نيويورك توسط معترضين بسته شد.

معترضين در راستاي جنبش جهاني (آنونيموس) «ناشناس ها» با شركت در اين اعتراضات شعار مي دادند «همه جا رابه آتش بكشيم،‌همه شهرها را به آتش بكشيم و يك آمريكاي جديد خلق كنيم»

معترضين واشنگتن دي.سي پايتخت آمريكا و در مقابل كاخ سفيد تجمع كرده و به تصميم دادگاه ميسوري در تبرئه قاتل مايكل بروآن اعتراض داشتند.

جنبش جهاني «ناشناس‌ها» گفته است در جريان اعتراضات كنوني در آمريكا پليس به سه تن تيراندازي كرده است كه دو نفر از اين افراد در شرايط حاد به سر مي برند. به گفته اين جنبش يكي از اين دو تن عضو جنبش ناشناس‌ها مي باشد.

گزراش‌ها حاكي از آن است كه گروه هايي از معترضين شهر فرگوسن سوار برخودرو به سوي مركز شهر فرگوسن در حركت هستند.

شبكه سي ان ان نيز گزارش كرد كه خشونت‌ها به قدري است كه خبرنگار اين شبكه مورد اصابت سنگ‌هايي قرار گرفته كه از جانب معترضان به سمت پليس پرتاب مي‌شد.

معترضين در شهرهاي مختلف آخرين جملات «مايكل بروآن» را با بالا نگه داشتن دستانشان تكرار مي كنند: «دست هايم بالاست، شليك نكن».

جنبش ناشناس ها اعلام كرد كه پليس آمريكا در جريان اعتراضات جاري در شهرهاي مختلف به ۴ نفر تيراندازي كرد كه يك نفر در شرايط حاد به سر مي‌برد و برخي گزارش كردند كه ايستگاه پليس «دلوود» در فرگوسن در آتش مي سوزد.

بي بي سي گزارش داد تا كنون حداقل يك معترض در شهر نيويورك توسط پليس دستگير شده است و گاردين نيز گزارش كرد كه پليس شهر فرگوسن چند نفر از معترضان را دستگير كرده است. بنا بر گزارش‌ها اعتراضات كنوني در شهر فرگوسن از اعتراضات ماه آگوست (تابستان گذشته) شديدتر بوده است.

معترضان آمريكايي در شهر شيكاگو به معترضان فرگوسن پيوستند و در خيابان‌هاي شهر شيكاگو تظاهرات برپا كردند و معترضان در منطقه اوكلند، پرچم آمريكا را به آتش كشيدند.

گزارشات حاكي از آن است كه پليس فرگوسن كنترل شهر را از دست داده است و مجبور به عقب‌نشيني شده و از گارد ملي آمريكا تقاضاي كمك كرده است.

شهر سياتل نيز شاهد تجمع معترضين آمريكايي بود و درگيريها ميان پليس و مردم بالا گرفت و معترضين شهر سياتل با قوطي و بطري به سوي پليس حمله ور شدند.

طبق آخرين گزارشات، با وجود دخالت‌هاي پليس، هم چنان هزاران معترض در خيابان منهتن راهپيمايي مي‌كنند.

به گفته جنبش «ناشناس ها» شبكه‌هاي تلويزيوني كابلي در شهر فرگوسن و اطراف اين شهر قطع شدند و پمپ بنزين دلوود د ر نزديكي شهر فرگوسن به آتش كشيده شد.

به گزارش شبكه خبري بي.بي.سي در پي درخواست پليس فرگوسن، گارد ملي آمريكا در شهر فرگوسن مستقر شد.

برخي رسانه‌ها گزارش كردند كه سازمان عفو بين الملل از دولت آمريكا خواسته است به حق برگزاري تظاهرات مسالمت‌آميز احترام بگذارد.

بي.بي.سي هم‌چنين گزارش داد حدود ۱۵۰ شليك توسط پليس در شهر فرگوسن به گوش رسيد كه پليس آمريكامدعي است افسران پليس هيچ تيري شليك نكرده‌اند. پليس آمريكا گفته دهها مراكز غير مسكوني به آتش كشيده شد و ۲۹ نفر دستگير شدند.

نآرامي‌ها و خشونت‌ها به اندازه‌اي بود كه جان بلمر رييس پليس شهر سنت لوييس اعلام كرد نا آرامي هاي اخیر   بدترين از شب هاي ماه آگوست نيز بدتر بود.

 

 

 

منبع : بسیج

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.