پنجشنبه 13 آذر 1393 | 17:14
سقوط طرح «منطقه حائل» اسرائیل در «جنوب سوریه»
سقوط طرح «منطقه حائل» اسرائیل در «جنوب سوریه»
پس از مقاومت ارتش سوریه در مقابل واگذاری مناطقی در قنیطره به معارضان و نیز اعتراض برخی افسران رژیم صهیونیستی به حمایت این رژیم از النصره، منابع آگاه اعلام کردند تل‌آویو از ایجاد منطقه حائل در مرز با سوریه صرف‌نظر کرده است.

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"تصمیم ارتش سوریه برای بازپس‌گیری مواضع خود در «قنیطره» (واقع در مرز جنوبی سوریه با سرزمین‌ اشغالی فلسطین) با استفاده از سلاح‌های جدید، و اعتراض افسران «درزی» ارتش اسرائیل به حمایت تل‌آویو از گروهک «جبهة النصره»، سبب شد محاسبات رژیم صهیونیستی برای ایجاد منطقه حائل در جنوب سوریه شکست بخورد.

بنا به گزارش «الاخبار»، ارتش رژیم صهیونیستی طی سال جاری بر حجم همکاری خود با گروه‌های معارض مسلح مانند جبهة النصره و «جنبش المثنی» در قنیطره افزوده است. این کمک‌ها شامل درمان زخمی‌ها، حمایت اطلاعاتی، نظامی و شرکت در عملیات میدانی مانند بمباران توپخانه‌ای و هوایی نقاط حساس ارتش سوریه است تا راه تسلط بر یک منطقه را برای معارضان آسان کند.

اخیرا پس از تسلط «النصره» بر روستای «الحمیدیه» و گذرگاه «قنیطره»، اسرائیل توانست منطقه حائلی در طول نوار مرزی با جولان اشغالی به جز شهر «حضر» واقع در نوار شمالی قنیطره ایجاد کند و ارتش سوریه و متحدش یعنی حزب‌الله از این منطقه دور شدند. دستگاه‌های امنیتی سوریه و لبنان و مقاومت استفاده اسرائیل از منطقه حائل در این منطقه را به عنوان ابزار فشاری بر شهر دمشق و نیز به عنوان معبری برای نفوذ معارضان به جنوب لبنان برای فشار بر حزب‌الله قلمداد کردند و اینگونه بودکه حزب‌الله هشدار داد در درگیری احتمالی آینده با اسرائیل، الجلیل را اشغال می‌کند.

تغییر رفتار استراتژیک تل‌آویو

دو هفته پیش گروه‌های معارض از جمله النصره اعلام کردند که تحت عملیاتی با عنوان «نصر من الله وفتح قریب» قصد تسلط بر دو شهر «خان ارنبه» و «البعث» را دارند اما با گذشت سه روز نتوانستند دفاع ارتش سوریه و نیروهای دفاع مردمی را بشکنند و شکست خوردند. اما آنچه در این عملیات قابل توجه است امتناع ارتش اسرائیل از کمک به معارضان سوری بود و اسرائیلی‌ها فقط به انتقال مجروحان به بیمارستان‌های سرزمین‌های اشغالی اکتفا کردند.

تغییر روش استراتژیک اسرائیل در تعامل با واقعیت منطقه حائل در جنوب به یک عامل بر نمی‌گردد. در میدان قنیطره ، ارتش سوریه معارضان را در مناطقی که بر آن مسلط شده بودند آزاد و راحت رها نکردند بلکه با ادامه مبارزه و بمباران و موشک‌های زمین به زمین سعی کردند آن مناطق را پس بگیرند . علاوه اینکه ارتش سوریه مرتب به گشت‌زنی‌های هوایی و اطلاعاتی بر فراز جولان اشغالی دست می‌زند و بیدار است.

اما در میدان لبنان، ارتش اسرائیل با انفجارهای «مزارع شبعا» در دو ماه پیش پاسخ سختی از مقاومت دریافت کرد و به علاوه، اهالی شهرهای «جبل الشیخ» در «مقلبیه» سوریه و لبنان در آمادگی جنگی دست کمی از شهرهای جنوبی لبنان ندارند.

تمرد افسران اسرائیلی به دلیل حمایت تل‌آویو از النصره

علی‌رغم تکیه رژیم صهیونسیتی بر روش‌های مشابه یگان «540» این رژیم برای برپایی یک ارتش مشابه «ارتش مرزی لبنان» بر اراضی سوریه، اما به نظر می‌رسد این اقدام با تمرد برخی افراد مسلح تونسی، عربستانی و غیره سخت و قابل اجرا نیست.  موضوع تنها این نیست؛ برخی افسران «درزی» اسرائیل نیز بر حمایت این رژیم از النصره اعتراض دارند و این موضوع پس از درگیری اخیر در «جبل الشیخ» میان دفاع ملی، کمیته‌های مردمی و النصره اتفاق افتاد. کشته شدن بیش از 40 جوان جبل‌الشیخ باعث قیام و اعتراض اهالی درزی مناطق (اشغالی) «الکرمل» و الجلیل (در شمال فلسطین اشغالی) علیه معالجه مجروحان النصره در اسرائیل شد.

در همین راستا «دیوید هیل» سفیر آمریکا در لبنان در پاسخ به سوال یک سیاستمدار لبنانی پیرامون انعکاس واقعیت قنیطره بر جنوب لبنان گفت : محاسبه اسرائیل برای ایجاد منطقه حائل در مرزهایش به دلیل اعتراض افسرانش ناکام ماند؛ افسرانی که توسط یک افسر عالی رتبه به نام «غسان علیان» که در جنگ غزه زخمی شد، هدایت می‌شدند و این افسر تهدید به حمله به النصره کرده بود.

هیل افزود که شورای وزارتی اسرائیل تصمیمی سری برای توقف ایجاد منطقه حائل و آغاز کاستن از حمایت النصره اتخاذ کرده است.

منبع :فارس

 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.