سه شنبه 12 اسفند 1393 | 16:54
عقب نشینی ائتلاف معارضان سوری از کناره گیری اسد/سوریه در آستانه پیروزی بر مخالفان است
عقب نشینی ائتلاف معارضان سوری از کناره گیری اسد/سوریه در آستانه پیروزی بر مخالفان است
اتاق عملیات ویژه در اردن برای کمک به تروریست‌ها، دلیل افزایش پافشاریها بر طرح دی‌میستورا در حلب، عقب نشینی ائتلاف معارضان سوریه از کناره گیری بشار اسد و سوریه در آستانه پیروزی بر مخالفان از جمله مهم‌ترین تحولات یک هفته گذشته سوریه است

 

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت" اتاق عملیات ویژه در اردن برای کمک به تروریست‌ها، دلیل افزایش پافشاری‌ها بر طرح دی‌میستورا در حلب، دیدار فرستاده ویژه سازمان ملل با وزیر خارجه سوریه، احتمال برگزاری دور دوم گفتگوهای مسکو درباره سوریه در ماه آوریل، عقب نشینی ائتلاف معارضان سوریه از کناره گیری بشار اسد، ادامه حمایت آمریکا از مخالفان سوری و سوریه در آستانه پیروزی بر مخالفان از جمله مهم‌ترین تحولات یک هفته گذشته سوریه است.

.. جدیدترین تحولات میدانی در جنوب سوریه: درادامه پاکسازی مناطق مختلف جنوب سوریه ارتش سوریه به کمک رزمندگان حزب الله لبنان توانستند در دو محور «سبسبه - دیر العدس» به سمت الطیحة الحارة و محور «کفر ناسج - کفر شمس» پیشروی کنند. طبق این گزارش در جنوب سوریه، عملیات اخیر تروریست‌های موسوم به «توحید رایه» برای پسگیری مناطق از دست رفته ناکام مانده است و ارتش سوریه به کمک رزمندگان حزب الله لبنان توانسته‌اند تمامی حملات تروریست‌ها را دفع کنند. روز گذشته نیز، نیروهای سوریه با حمایت نیروهای حزب الله موفق شدند در جنوب این کشور پیشروی‌هایی جدیدی بکنند و کنترل چندین روستا و تپه راهبردی را در مثلث میان «درعا»، «دمشق» و «قنیطره» به دست گیرند.

.. اتاق عملیات ویژه دراردن برای کمک به تروریست‌ها: شبکه خبری المیادین، به نقل از منابع ویژه خود گزارش داد که اتاق عملیات مشترکی در امان پایتخت اردن تشکیل و از فرمانده گروه موسوم به ارتش آزاد برای تشکیل نشستی فوق العاده دعوت شده است. این اتاق عملیات قصد دارد تا برای کاهش فشار بر تروریست‌ها جبهه جدیدی را در محورد «جدیه ـ الصمنین» باز کند  و این جبهه همچنین با هدف غافلگیر کردن ارتش سوریه صورت می‌گیرد. همچنین منابع المیادین فاش کردند که بعد از شکست‌های پی در پی گروه موسوم به ارتش آزاد و گروه تروریستی جبهه النصره در حومه درعا این اتاق عملیات تشکیل شده است.

.. دلیل افزایش پافشاریها بر طرح دی‌میستورا در حلب: دی میستورا پس از دیدار با ولید معلم (وزیر خارجه سوریه) و تعدادی از مقامات دولت سوریه و مطلع کردن آنها از مفاد دیدارها و رایزنی هایش با به اصطلاح مخالفان خارجی دمشق را ترک کرد. در این دیدارها درباره تشکیل هیئتی از دفتر نماینده سازمان ملل در دمشق برای نظارت بر روند امور در حلب و چگونگی اجرای طرح موسوم به توقف درگیری در حلب توافق شد. گزارشها حاکی است که مخالفان خارج نشین در نشستی در شهر کلس ترکیه درباره تشکیل کمیته ای برای پیگیری مذاکرات با دی میستورا بر سر طرح توقف درگیری در حلب توافق کردند. هر قدر که ارتش به پیشروی های خود در حومه حلب ادامه می‌دهد و حلقه محاصره این شهر را تنگتر می کند گرایش سیاسی به سمت طرح دی مستورا بیشتر می شود.

.. دیدار«استفان دی مستورا» با وزیر خارجه سوریه: خبرگزاری رسمی سوریه «سانا» گزارش داد که «استفان دی مستورا» فرستاده سازمان ملل متحد در امور سوریه و هیئت همراه وی با «ولید المعلم» وزیر خارجه این کشور دیدار کردند. طرفین در این دیدار رایزنی‌ها درباره طرح تعلیق درگیری‌ها در شهر حلب را ادامه دادند. دی مستوار برای دستیابی به توافقی برای برقراری آتش‌بس در مناطقی در سوریه که از حلب آغاز خواهد شد، می‌کوشد. در جریان این دیدار توافق شد که هیئتی از دفتر دی مستوار در دمشق با سفر به حلب، از اوضاع آنجا مطلع شود.

.. بیانیه ارتش سوریه درباره آخرین تحولات میدانی: براساس گزارش خبرگزاری سانا، مرکز فرماندهی ارتش سوریه در پی پیشروی‌های اخیر ارتش و بازپس گیری چندین منطقه تحت تصرف داعش، شنبه‌شب در بیانیه‌ای اعلام کرد که یگان‌های ارتش با همکاری گروه‌های دفاعی مردمی به عملیات موفقیت‌آمیز خود در مناطق جنوبی کشور ادامه می‌دهند. فرماندهی کل ارتش سوریه و نیروهای مسلح در ادامه بیانیه خود اعلام کرد که ارتش سوری امنیت را به مناطق «الهباریه، خربه السلطانه، حمریت» در حومه غربی دمشق بازگرداند. ارتش سوریه همچنین اعلام کرد که نیروهای آن پس از کشتن چندین تروریست عضو گروهک «جبهه النصره» موفق شدند بر دو منطقه «تل‌قرین» و تپه‌های «فاطمه» در حومه درعا مسلط شوند.


.. احتمال برگزاری دور دوم گفتگوهای مسکو درباره سوریه در ماه آوریل: معاون وزیر خارجه روسیه تصریح کرد که نشست آتی برای ادامه گفتگوهای صلح سوریه، برای ماه آوریل، برنامه ریزی شده و برگزاری آن بستگی به این دارد که تحولات چگونه پیش برود. همچنین سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه احتمالا 2 مارس یعنی دوشنبه آینده با استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه، دیدار و گفتگو خواهد کرد. گاتیلوف گفت: مساله مربوط به دیدار لاوروف و میستورا پیشرفت داشته و احتمالا این دیدار روز 2 مارس انجام خواهد شد. وی گفت: دو طرف در این نشست در خصوص نخستین دور گفتگوهای صلح سوریه که در مسکو برگزار شد، گفتگو خواهند کرد.

.. عقب نشینی ائتلاف معارضان سوریه از کناره گیری بشار اسد: به نقل از الجزیره، ائتلاف ملی معارضان سوریه از کناره گیری بشار اسد از قدرت که یکی از شروط اصلی این ائتلاف برای حل بحران بود، عقب نشینی کرد. این در حالی است  که کناره گیری بشار اسد تاکنون یکی از پیش شرط های اصلی معارضان سوریه برای حل بحران این کشور بود. معارضان سوریه تاکید داشتند که هر راه حلی که به سقوط نظام بشار اسد می‌انجام را خواهند پذیرفت.

.. عادی سازی روابط فرانسه با سوریه: هیئتی از نمایندگان پارلمان فرانسه، سه‌شنبه گذشته با سفر به «دمشق» پایتخت سوریه با برخی از مقامات ارشد این کشور از جمله «بشار اسد» رئیس‌جمهوری آن دیدار و گفت‌وگو کردند. با این حال وزارت امور خارجه فرانسه اعلام کرده که این قانونگذاران نماینده فرانسه و حامل هیچ پیامی از سوی دولت نیستند و این وزارتخانه با نزدیک شدن پاریس به دولت اسد مخالف است. «الکساندر جورجینی» سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه افزود سفر این قانونگذاران ابتکار عملی از جانب خود آنان است و مطابق با اصل تفکیک قوا انجام شده است. چنین سفری از سوی وزارت امور خارجه دولت فرانسه مورد توافق قرار نگرفته است.


.. ادامه حمایت آمریکا از مخالفان در سوریه: پایگاه العربی الجدید، باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر از نقش دوحه در ائتلاف بین المللی ضد داعش تمجید کرد. اوباما با اشاره به نگرانی شدید واشنگتن و دوحه در قبال اوضاع سوریه، بار دیگر اظهارات مداخله جویانه خود علیه نظام سوریه را تکرار کرد و گفت: ما معتقدیم تا زمانی که بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه بر سر کار باشد نمی‌توان ثبات کامل را به این کشور برگرداند. ما به حمایت از معارضان میانه رو ادامه می‌دهیم. رئیس‌جمهور آمریکا در پایان این دیدار گفت که ما مصمم هستیم تا حد امکان برای از بین بردن داعش تلاش کنیم تا همه بتوانند در عراق در سایه صلح و امنیت زندگی کنند. اوباما همچنین گفت که در دیدار با امیر قطر درباره اوضاع یمن با وی گفت‌وگو کرده است.

.. سوریه در آستانه پیروزی بر مخالفان است: آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در گزارشی تاکید کرد که رئیس‌جمهوری سوریه در آستانه پیروزی در جنگ با معارضان این کشور است. این آژانس اطلاعاتی گفته است دولت بشار اسد توانسته بر کمبود نیروی انسانی برای جلوگیری از پیشروی معارضان در کشورش غلبه کند. آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در جدیدترین برآورد خود اعلام کرد انتظار می‌رود ارتش سوریه بتواند کنترل حلب را از دست معارضان خارج کند و در سوریه برآورد ما این است که روند درگیری‌ها به نفع بشار اسد درحال انجام است و ارتش اسد برتری نظامی را در حلب، بزرگترین شهر سوریه در دست دارد و ما پیش‌بینی می‌کنیم که در سال 2015 راهبرد نظام سوریه، محاصره حلب، قطع خطوط ارتباطی معارضان و محاصره آنها باشد.

منبع :دفاع مقدس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.