جمعه 26 اسفند 1390 | 10:19
معاون اماكن متبركه و امور زائران آستان قدس رضوي ...
خدمات و برنامه‌هاي آستان قدس رضوي براي نوروز مشخص شد
خدمات و برنامه‌هاي آستان قدس رضوي براي نوروز مشخص شد
خدمات و برنامه‌هاي آستان قدس رضوي براي نوروز مشخص شد

بسیج پیشکسوتان : معاون اماكن متبركه و امور زائران آستان قدس رضوي گفت: امسال آمادگي خاصي براي دريافت امانات زائران داريم و مشكلات خاصي را كه در گذشته بود و زائران به آن معترض بودند، نخواهيم داشت.

به گزارش (ايسنا) در خراسان رضوي، محمود ممتاز در نشستي خبري درباره‌ي برنامه‌هاي آستان قدس رضوي براي نوروز91، اظهار كرد: پيش‌بيني‌ها نشان مي‌دهد امسال پذيراي هفت‌ميليون زائر خواهيم بود.

او درباره‌ي برنامه‌ريزي‌هاي انجام‌شده در رابطه با تشرف زائران، گفت: درباره‌ي برنامه‌هاي مربوط به تشرف زائران، مراسمي در نظر گرفته شده كه برپايي مراسم تحويل سال نو در كنار بارگاه منور رضوي و برگزاري مراسم با شكوه سخنراني مقام معظم رهبري از مهم‌ترين آن‌هاست.

وي بيان كرد: از جمله اقداماتي كه تا كنون انجام شده، تشكيل ستاد هماهنگي ويژه‌ي ايام نوروز براي انجام هماهنگي‌هاي لازم بين واحدها و مديريت برنامه‌هاست. همچنين بررسي نقاط قوت و ضعف برنامه‌هاي نوروزي سال گذشته و برنامه‌ريزي در راستاي ارتقاي خدمات از ديگر اقدامات صورت گرفته است.

ممتاز ادامه داد: يكي ديگر از اقدامات، برنامه‌ريزي مستمر از دوماه پيش در راستاي برگزاري مراسم باشكوه تحويل سال نو در كنار بارگاه منور رضوي است. برنامه‌ريزي براي خروج امن و راحت زائران در پايان مراسم حلول سال نو و هماهنگي با نيروي انتظامي، شهرداري و مجتمع قضائي «ثامن» يكي ديگر از اقدامات است.

معاون اماكن متبركه و امور زائران آستان قدس رضوي گفت: از ديگر اقدامات، برنامه‌ريزي براي تشكيل گشت‌هاي بصير، هدايت، هادي و طاهر است. برگزاري جلسات توجيهي براي دست‌اندركاران خدمات‌رساني به زائران به‌منظور تشريح برنامه‌هاي نوروزي و تأكيد بر برنامه‌ريزي به‌منظور تكريم بيش از پيش زائران از ديگر اقدامات مقدماتي انجام‌شده است.

ممتاز اظهار كرد: برنامه‌ريزي براي سامان‌دهي وضعيت تردد در اماكن متبركه با هدف شناسايي مسيرهاي تردد و ايجاد سهولت در تردد، يكي ديگر از اقدامات اين سازمان خواهد بود و برنامه‌ريزي در راستاي بسيج نيروها به‌منظور فراهم كردن فضايي آرامش‌بخش براي زائران در مراسم سال نو و سخنراني مقام معظم رهبري، در قالب برنامه‌هاي نوروزي از اقدامات مقدماتي انجام‌شده است.

معاون اماكن متبركه و امور زائران آستان قدس رضوي ادامه داد: برنامه‌ريزي براي افزايش تعداد مهمانان مهمانسراي حضرت رضا (ع) به تعداد 200هزار نفر، ارتقاي خدمات كفش‌داري با هدف ارائه‌ي پلاستيك كفش در مبادي ورودي و صحن‌ها به ميزان حدود 10 تن پلاستيك كفش و دريافت، نگهداري و تحويل 20ميليون جفت كفش در نوروز از اين خدمات است.

وي افزود: برنامه‌ريزي در راستاي ايجاد امكان بهره‌برداري حداكثري از فضاهاي استقراري حوزه‌ي اماكن متبركه و حريم اماكن متبركه با مفروش كردن فضاهاي يادشده به مساحت 220هزار مترمربع و اختصاص 30 هزار متر فضاي ترددي و ذخيره در مراسم تحويل سال از ديگر خدمات در نظر گرفته‌شده است.

ممتاز گفت: براي نگهداري موبايل به تعداد 20هزار عدد براي شركت مردم در سخنراني مقام معظم رهبري و دريافت 15هزار بسته‌ي امانات شركت‌كنندگان در مراسم سخنراني در بازه‌ي زماني 30 دقيقه علاوه بر دريافت معمول امانات زائران در مبادي ورودي، از ديگر خدمات برنامه‌ريزي‌شده است.

معاون اماكن متبركه و امور زائران آستان قدس رضوي بيان كرد: در راستاي نظافت و شست‌وشوي صحن‌ها، زيرصحن‌ها، بست‌ها، دوربرگردان‌ها و سرويس‌هاي بهداشتي و همچنين غبارزدايي از سطوح ديوارهاي صحن‌ها به‌صورت ويژه، حدود 20ميليون مترمربع شست‌وشو و هفت‌ميليون و 500هزار مترمربع نظافت انجام شده است.

او ادامه داد: 31هزار شعله جار، لوستر و ديواركوب شست‌وشو شده است و 20هزار مترمربع سطوح روضه‌ي منوره و رواق‌هاي مباركه اعم از آيينه‌كاري‌‌ها، معرق‌كاري‌ها، درها و ديوارها نظافت و غبارزدايي شده است. ممتاز گفت: در راستاي معطرسازي فضاي اماكن متبركه در قالب روضه‌ي منوره، رواق‌هاي مباركه و دفاتر خدمت‌رساني به زائران با مواد معطركننده، به ميزان 200 ليتر اسانس، 1200 ليتر گلاب و 150 كيلوگرم اسپند و عود تهيه شده است.

وي افزود: همه‌ي قفسه‌هاي كتب ادعيه تخليه و با گلاب شست‌وشو داده شده است و كتب نو به تعداد 52هزار جلد منتخب ادعيه، 18هزار جلد قرآن مجيد و 20هزار جلد مفاتيح الجنان جايگزين كتاب‌هاي قديمي شده است.

ممتاز اظهار كرد: فرش رواق‌هاي مباركه و صحن‌هاي مقدس با هدف نونمايي و تميزي فرش‌ها تعويض شده است و گياه‌آرايي و گل‌آرايي ويژه‌ي حوزه‌ي اماكن متبركه و دفاتر خدمت‌رساني به زائران در طول تعطيلات نورزي با استفاده از 20هزار بوته و شاخه گل و چهارهزار گلدان انجام شده است.

وي بيان كرد: هماهنگي‌هاي لازم با دارالشفاي امام رضا (ع) در راستاي ارائه‌ي خدمات اورژانس پزشكي به زائران نيازمند در قالب 21 پايگاه فوريت‌هاي پزشكي و 9 دستگاه آمبولانس در قالب طرح چهار دقيقه‌يي انجام شده است. همچنين آمادگي ارائه‌ي خدمات امانات (وسايل يك‌ميليون و 300هزار مورد، نقدي 5000 مورد، طلا و جواهرات پنج‌هزار مورد، اشيا و وسايل پيداشده 20هزار مورد) را داريم و فراخوان نيروهاي فوق‌العاده به‌منظور ارائه‌ي خدمت به زائران بارگاه علي بن موسي‌الرضا به‌صورت 24 ساعته انجام شده است.

معاون اماكن متبركه و امور زائران آستان قدس رضوي ادامه داد: آمادگي ارائه‌ي خدمات صندلي چرخ‌دار شامل تحويل صندلي چرخ‌دار به 40هزار نفر، دادن خدمات صندلي چرخ‌دار به 150هزار نفر و حمل‌ونقل با زائربرها به 100هزار نفر را داريم. همچنين برنامه‌ريزي براي تحويل چادر به اقليت‌هاي ديني و زائران خارجي به ميزان 10هزار قواره چادر، ارائه‌ي خدمات امدادي به زائران در راه مانده و مددجو حسب نيات واقفان،‌ ارائه‌ي خدمات به پيداشدگان و رسيدگي به امور گمشدگان، ضدعفوني و سم‌پاشي فضاهاي مورد استفاده زائران و اطلاع‌رساني به زائران محترم و يادآوري موارد ضروري در صداوسيما انجام شده است.

او به مكان‌هاي حضور زائران در زمان تحويل سال اشاره كرد و گفت: مكان‌هاي ويژه‌ي خانوادگي رواق دارالولايه (به تفكيك برادران و خواهران)،‌ صحن جمهوري اسلامي (به تفكيك برادران و خواهران)، صحن غدير، صحن هدايت، صحن كوثر، صحن جامع رضوي، رواق دارالحجه (به تفكيك برادران و خواهران)، رواق شيخ حر عاملي (به تفكيك برادران و خواهران)،‌ رواق شيخ طوسي (به تفكيك برادران و خواهران)، حد فاصل ورودي باب الرضا (ع) و باب الجواد (ع)، راسته‌ي بازار،‌ دور برگردان‌هاي شيخ طوسي، شيخ طبرسي، شيخ حر عاملي، مفصل شرقي خواهد بود.

وي افزود: مكان‌هاي ويژه‌ي برادران نيز صحن آزادي، شبستان شماره‌ي يك (علوي)، شبستان شماره‌ي هفت (گرم)، صحن مسجد جامع گوهر شاد و صحن رضوان خواهد بود و مكان‌هاي ويژه‌ي خواهران رواق غدير، رواق كوثر، رواق دارالاجابه، رواق دارالحكمه، رواق دارالهدايه، شبستان شماره‌ي دو (نجف‌آبادي)، شبستان شماره‌ي سه (ميلاني)، شبستان شماره‌ي چهار (نهاوندي)، شبستان شماره‌ي پنج (تبريزي)، شبستان شماره‌ي شش (سبزواري) صحن انقلاب اسلامي است.

معاون اماكن متبركه و امور زائران آستان قدس رضوي با بيان اين‌كه در مواردي انتظار همكاري زائران را با خدام و همكاران اين سازمان را داريم، گفت: رعايت نظم و انضباط، همكاري با پرسنل و خدمه‌ي ملبس اماكن متبركه و توجه به راهنمايي‌هاي آن‌ها، تشرف با وسايل نقليه‌ي عمومي با توجه به محدوديت فضاي پارك در محدوده‌ي حرم مطهر، حركت از سمت راست براي سهولت در تردد، داشتن آدرس محل سكونت و شماره‌ي تلفن همراهان بالاخص كودكان و مراقبت از آن‌ها به‌دليل كثرت جمعيت از جمله مواردي است كه خواهان همكاري زائران درباره‌ي آن‌ها هستيم.

وي ادامه داد: مراقبت از افراد سالمند و كودكان در مراكز پرجمعيت و همچنين پله‌برقي‌ها و مراكز داراي ارتفاع، همراه نداشتن وسايل اضافي به‌دليل ممنوعيت ورود و محدوديت فضاي دفاتر امانات، همراه نداشتن دوربين عكاسي يا فيلم‌برداري در صحن‌ها و رواق‌ها، سپردن پول و اشياي قيمتي به دفاتر هتل، مسافرخانه يا دفاتر حرم مطهر، استفاده از پلاستيك كفش هنگام تشرف به رواق‌هاي مباركه، خواندن دعا و ادعيه و فرستادن صلوات هنگام تحويل سال از ديگر نكات مورد درخواست براي رعايت كردن است.

او اظهار كرد: رها نكردن كتب ادعيه، مهر نماز و ... در كف رواق‌ها و صحن‌ها و گذاشتن در محل‌هاي مخصوص با هدف حفظ حرمت آن ها،‌ پوشيدن لباس گرم با توجه به احتمال سردي هوا و جوابگو نبودن فضاهاي مسقف، نشستن روي فرش‌ها و بازگذاشتن مسيرهاي تردد،‌ حفظ نظافت و انداختن غبار در سطل‌هاي مخصوص، حفظ حجاب توسط خواهران، اعلام موارد مشكوك احتمالي به مسؤولان مربوط از ديگر مواردي است كه خواهان رعايت كردن آن‌ها هستيم.

ممتاز بيان كرد: اميدواريم با ارائه‌ي 800هزار نفر ساعت كار توسط حدود 25هزار نفر از پرسنل، خدمه و خدمت‌گزاران اماكن متبركه در 250هزار مترمربع صحن، 60هزار مترمربع رواق و يك‌ميليون مترمربع زيربنا براي قريب به هفت‌ميليون تشرف زائران در ايام نوروز، بتوانيم رضايت امام رضا (ع) را كسب كنيم.

او اضافه كرد: امسال نيروي امانت را تقويت كرده‌ايم و با نيروي افتخاري كه گرفته شده است بهتر خدمت‌رساني خواهد شد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.