چهارشنبه 7 تیر 1391 | 08:51
ابتدای درس خارج، آقا چه می گویند؟
تبعات چشم دوختن به آنچه نزد مردم است
تبعات چشم دوختن به آنچه نزد مردم است
مؤمن بايد خود را به تسلاى الهى تسلى دهد و به آنچه كه نزد پروردگار است، دل خوش دارد و چشم به آنچه نزد مردم است ندوزد؛ چراکه دچار ...

بسیج پیشکسوتان

مقام معظم رهبری شخصیتی نادر و برجسته است که بهره‌مندی از دانش و حکمت ایشان برای رهروان انقلابی بسیار کارگشاست.
کلاس‌های درس خارج فقه ساعت هفت صبح برگزار می‌شود و ایشان قبل از درس چند دقیقه‌ای بحث اخلاقی دارند که در این سلسله نوشتارها به بیان این نکات می‌پردازیم.
از امتیازات درس مقام معظم رهبری آن است که اجازه می‎دهند شاگردان بدون هیچ ترس و یا احساس ابهتی به راحتی سوالاتشان را بپرسند و ایشان نیز با صبوری پاسخ می‌دهند و همچنین در این کلاس حضور و غیاب جدی وجود دارد.
ایشان در این جلسه به شرح حدیثی از رسول اکرم (ص) پرداختند.
و لمّا نزلت عليه (پیامبر (ص)) «ولاتمدّن عينيك إلى ما متعنا به ازواجاً منهم...» الى آخر الآية،
قال صلى الله عليه وآله وسلّم:
مَنْ لَمْ يتعّز بعزاء اللّه انقطعت نفسه حسراتٍ على الدنيا و من مدّ عينيه اَلى ما فی أيدی الناس من دنياهم طال حزنه و سخِط ما قسّم اللّه له من رزقه و تنقصّ عليه عيشه؛ (1)
پيامبر صلى الله عليه وآله وسلّم بعد از نزول آيه شريفه فوق (به نعمت‌هاى مادى كه به بندگان خود داديم چشم مدوز و حسرت نعمت‌هائى كه در دست مردم است مخور)، فرمودند:
مبارزه تلخ شکستن مرزهای حلال و حرام...
مؤمن بايد خود را به تسلاى الهى تسلى دهد و به آنچه كه نزد پروردگار است از قبيل رحمت بى‌پايانش و پاداش‌هايى كه در قيامت براى مؤمنين قرار داده، دل خوش دارد؛ وگرنه اگر به مال و مقام و امكانات ديگران چشم بدوزد، يا هميشه در حسرت و اندوه و غصه به سر برده و به مقدّرات الهى راضى نمى‌شود و زندگى پرملالى خواهدداشت، و يا بايد وارد مبارزه تلخى شده و مزرهاى حلال و حرام الهى را بشكند و از هر طريقى ولو نامشروع، خود را به ديگران برساند.
پس براى اين كه در آتش حسرت زندگى ديگران نسوزيد و يا در ميدان مبارزه‌اى بى‌فرجام گرفتار نشويد، مايه‌هاى تسلاى خدا را براى خود برجسته كنيد.
پی‌نوشت:
1- «و لما نزلت عليه لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلى‌ ما مَتَّعْنا بِهِ أَزْواجاً مِنْهُمْ إلى آخر الآية قال ص من لم يتعز بعزاء الله انقطعت نفسه حسرات على الدنيا و من مد عينيه إلى ما فی أيدی الناس من دنياهم طال حزنه و سخط ما قسم الله له من‌ رزقه و تنغص عليه عيشه و من لم ير أن لله عليه نعمة إلا فی مطعم أو مشرب فقد جهل و كفر نعم الله و ضل سعيه و دنا منه عذاب».
چون اين آيه نازل شد «ديدگانت را به آنچه از متاع دنيا به گروهى از آنان داده‌ايم مدوز»، پيغمبر (ص) فرمودند: كسى كه تسليت‌هاى الهى دلش را آرام نكند، جانش از حسرت مال و منال دنيا به لب آيد، كسى كه به دنياى ديگران چشم دوزد، غصه‌اش طولانى شود و بر قسمت خدائى خشم گيرد، عيشش مكدر گردد.»
تحف العقول، حسن بن شعبه حرانی: ص51؛  بحارالانوار،علامه مجلسی : ج 74 ص 157،   انتهای خبر/ع1 منبع:snn

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.