سه شنبه 30 آبان 1391 | 08:59
حجت‌الاسلام رفیعی:
دنیا گرایی عامل پیروی نکردن از حق است
دنیا گرایی عامل پیروی نکردن از حق است
عضو هیأت علمی جامعة المصطفی(ص) وابستگی به دنیا را یکی از عوامل اساسی سستی اراده خواند و با بیان این‌‌که وابستگی به دنیا انسان را از تصمیم گیری صحیح در مواقع حساس باز می‌دارد، گفت: توجه به دنیا سبب شد که برخی از افراد در حادثه کربلا از یاری امام حسین(ع) غفلت کنند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت : حجت‌الاسلام ناصر رفیعی، عضو هیأت علمی جامعة المصطفی(ص) در پنجمین شب مراسم سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) که با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شد، به بررسی زیارت‌نامه امام حسین(ع) که از زبان ائمه(ع) بیان شده است پرداخت و ابراز داشت: برخی از صفات و اوصافی که در زیارت‌نامه امام حسین(ع) وارد شده ایجابی و برخی نیز سلبی است.

وی ادامه داد: صفات ایجابی به صفاتی گفته می‌شود که امام(ع) این صفات را دارا بوده و صفات سلبی به صفاتی گفته می‌شود که امام(ع) از این صفات مبرا است.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی(ص) با اشاره به بخشی از زیارت‌نامه امام حسین(ع) بیان داشت: امام صادق(ع) در زیارت‌نامه امام حسین(ع) خطاب به ایشان می‌فرماید؛ «شهادت می‌دهم تو هیچ‌گاه به سوی باطل میل پیدا نکردی، هیچ‌گاه ضلالت را به هدایت ترجیح ندادی، تو هر چه خدا خواست اجابت کردی و هیچ‌گاه سستی نکردی».

وی اضافه کرد: یکی از گرفتارهای بشر کم اراده‌ بودن و سستی در ترک گناه است از این‌رو برخی افراد بدی و حرام بودن کار را می‌دانند ولی به سبب سستی و کم اراده بودن نمی‌توانند خود را از گرفتاری گناه نجات بدهند.

حجت‌الاسلام رفعیی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم اظهار داشت: در جنگ احد زمانی که شایعه شد پیامبر(ص) به شهادت رسیده افراد زیادی پا به فرار گذاشتند و به سبب همین فرار که از سستی در اراده نشأت می‌گرفت شکست ظاهری برای مسلمانان بوجود آمد.

وی افزود: اگر اراده و عزم نباشد سستی در زندگی بوجود می‌آید و سستی در شرایط بحرانی سبب شکست می‌شود، قرآن از یاران انبیا تعبیر می‌کند که آن‌ها افرادی قوی بوده و سستی نداشتند.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی(ص) در پاسخ به این‌ پرسش که «سستی و وهن چگونه ایجاد می‌شود؟»، گفت: سه عامل منشأ سستی است که نخستین آن‌ها ضعف در اراده و اعتقاد است.

وی بیان داشت: خداوند در قرآن در مورد اصحاب کهف می‌فرماید؛ «ایمان آن‌ها قوی بود»، همچنین وقتی سر بریده امام حسین(ع) بالای نیزه بود سوره کهف را می‌خواند و شباهت امام حسین(ع) به اصحاب کهف نیز به سبب تقویت ایمان و عزم در اراده بود.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که خداوند در سوره تحریم می‌فرماید؛ «ای مردم از آسیه اراده را یاد بگیرید»، ابراز داشت: شب عاشورا وقتی امام حسین(ع) بیعت خود را از برخی یاران برداشت و از آن‌ها خواست تا برگردند، آن‌ها در جواب گفتند «به خدا تو را رها نخواهیم کرد تا در کنار تو شهید شویم».

حجت‌الاسلام رفعیی وابستگی را دومین عامل در سستی اراده دانست و گفت: برخی از افراد در زندگی وابسته مال، فرزند و گناه هستند.

وی ادامه داد: وابستگی نمی‌گذارد فرد در زندگی تصمیم‌گیری مناسبی داشته و فرد را به زمین می‌زند، از عواملی که سبب شد تا برخی از افراد در کربلا به یاری امام حسین(ع) نیایند وابستگی آن‌ها به مال و فرزند بود.

این استاد حوزوی تصریح کرد: وابسته نبودن و ترس نداشتن سبب موفقیت فرد می‌شود، برخی از افراد به سبب ترس و کم اراده‌ بودن در تصمیم‌گیری خود دچار اشتباه می‌شوند به گونه‌ای که تا سن چهل سالگی ازدواج نمی‌کنند لذا خداوند به پیامبر(ص) در قرآن خطاب می‌کند «پیامبر مشاوره کن ولی وقتی تصمیم گرفتی به خدا توکل کن».

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی(ص) خاطرنشان کرد: از امام صادق(ع) سؤال شد «حقیقت بندگی و عبودیت چیست؟» ایشان پاسخ دادند: «خود را مدبر در امور ندانستن».

وی در پایان اضافه کرد: انسان باید در زندگی خود برنامه‌ریزی و نظم داشته باشد اما بداند هر کاری به دست خداوند است، اگر خدا بخواهد انجام می‌شود و خواست فرد تأثیری در اراده خدا ندارد./993/پ202/پ  

/ پایان خبر / رسا

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.