چهارشنبه 4 بهمن 1391 | 10:21
حجاب و کنجکاوی مردان!
حجاب و کنجکاوی مردان!
زن اگر پوشش الهی را رعایت کند و رفتارهایش نیز چنان باشد که باعث طمعِ هوس بازان نشود، دیگر چیزی توجه مرد را جلب نخواهد کرد تا برای دیدن آن به حرص و وَلَع بیفتد.

 

به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت،بحث حجاب و رعایت پوشش الهی، مورد هجمه ی زیادی واقع شده است. از آن جایی که معمولاً همه ی شبهه های مسئله ی حجاب، هماهنگی مفهومی و خواستگاه مشترکی دارند، لذا عیار باز شناسی معارف حق از باطل ضرورت دارد و در این بخش به طرح کلی این شبهات و تردیدها پرداخته، با نگاهی به آموزه های دینی، سعی می کنیم پاسخ های مناسبی ارائه دهیم. یادمان باشد: امروزه بیشتر انگیزه های مخالف حجاب، از عدم تسلط بر مفاهیم دینی بوده، نه این که از عدم پذیرش باشد.

اشکال:رعایت حجاب، مرد را بیشتر کنجکاو و تحریک می کند. از قدیم گفته اند: « الانسانُ حریصٌ علی مامُنعِ؛ انسان نسبت به آن چه از آن منع شود، طمع می ورزد.»

پاسخ:

یکم: این که مى‏گویند: «الْانْسانُ حَریصٌ عَلى‏ ما مُنعَ مِنْهُ» مطلب صحیحى است ولى نیازمند به توضیح است. انسان به چیزى حرص مى‏ورزد که هم از آن ممنوع شود و هم به سوى آن تحریک شود؛ به اصطلاح تمناى چیزى را در وجود شخصى بیدار کنند و آن  گاه او را ممنوع سازند. اما اگر امرى اصلاً عرضه نشود یا کمتر عرضه شود، حرص و وَلَع هم نسبت بدان کمتر خواهد بود.۱

دوم: حجاب اگر همان گونه که خواسته ی اسلام است، رعایت شود، موجب حریص شدن مردان و نامحرمان نمی شود. فردی که از مقابل خانه ای می گذرد، فقط هنگامی برای نگاه مخفیانه - و به اصطلاح سَرَک کشیدن به درون آن - وسوسه می شود که درِ آن خانه، باز و چیزی از درون آن پیدا باشد که توجه او را به خود جلب کند؛ در این صورت برای دیدن تحریک می شود ولی اگر درِ خانه بسته باشد، دیگر عامل تحریک کننده ای برای دیدن وجود نخواهد داشت. زن هم اگر پوشش الهی را رعایت کند و رفتارهایش نیز چنان باشد که باعث طمعِ هوس بازان نشود، دیگر چیزی توجه مرد را جلب نخواهد کرد تا برای دیدن آن به حرص و وَلَع بیفتد.۲

سوم: به فرض اگر پذیرفتیم که واقعیت پوشش، حریص تر شدن انسان در مقابل ممنوعات است، آیا عقل و شرع اجازه می دهد که انسان در مقابل هر واقعیتی تسلیم شود؟ باید پذیرفت که پاسخ به همه ی این درخواست ها ممکن نیست. بنابراین مردان باید از چشم و سرچشمه ی رعایت نگاه کنند و زنان نیز این ارتباط دو طرفه را کامل و در مقابل پاکی نگاه مردان، پوشش الهی را رعایت کنند.

چهارم: رعایت پوشش الهی از سوی بانوان در جامعه، موجب کاهش غریزه ی  جنسی در جامعه و هدایت آن به کانون خانواده و پیمان زناشویی می شود.

پنجم: اسلام ازدواج را به عنوان بهترین، زیباترین و جامع ترین راه تأمین نیازهای جنسی، عاطفی و اساساً برای تکامل و تعالی انسان ها پیشنهاد می کند. اساساً ازدواج آرزوی شیرینی است که از محدودیت های موقتی، پرده بر می دارد.

پی نوشت:

۱. مرتضی مطهری، مجموعه  آثار، ج۱۹، ص۴۶۱.

۲. بخش فرهنگی دفتر حضرت آیت  الله فاضل لنکرانی(ره)، پرسمان حجاب شناسی، ص۶۹.

امین کشوری

منبع:ماهنامه پیام زن،شماره۲۳۷

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.