یکشنبه 29 بهمن 1391 | 09:56
تفسیر آیه ۴۶ سوره الرحمن
شما اهل کدام یک از این بهشت ها هستید؟
شما اهل کدام یک از این بهشت ها هستید؟
در آیات سوره مبارک الرحمن سخن از چند بهشت به میان آمده است، بهشت هایی که در هر گروه از آیات به شکلی متفاوت به توصیف آنها پرداخته شده است، در این مطلب برگرفته شده از تفاسیر، به بررسی این بهشت ها و تفاوت بین آنها می پردازیم.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی" بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"در آیه ۴۶ سوره الرحمن میخوانیم: برای هر كس را كه از مقام پروردگارش بترسد دو باغ است(۴۶) « وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ (۴۶) » 

دو باغ بهشتی: در این که منظور از این دو بهشت چیست، مفسران سخنان فراوانی به میان آورده اند. ممکن است بهشت یکم، بهشت مادی و جسمانی باشد و بهشت دوم، بهشت معنوی و روحانی که بهشتیان در آن از لذت وصف ناشدنی خشنودی خدا لذت می برند ( ر.ک. به: آل عمران – ۱۵)، یا این که بهشت یکم پاداش اعمال آنهاست و بهشت دوم، تفضل (ر.ک. به نوز – ۳۸)، یا اینکه یک بهشت برای اطاعت و دیگری برای ترک معصیت است یا یگی برای ایمان و عقیده است و دیگری برای اعمال صالح و مانند آن، یا این که چون مخاطب جن و انس هستند، هر یک از این دو بهشت به گروهی از آنها تعلق دارد.

البته هیچ یک از این تفسیرها دلیل خاصی ندارد و در عین حال همه آنها ممکن است در یک آیه جمع باشد و این مسلم است که خداوند باغ های متعددی از بهشت در اختیار بندگان صالح می گذارد که در آنها رفت و آمد دارند. دوزخیان در میان آتش و آب سوزان در رفت و آمد هستند و اینها در باغ های بهشتی.   در آیات ۶۲ به بعد سوره الرحمن، (وَمِن دُونِهِمَا جَنَّتَانِ) از دو بهشت دیگر سخن به میان آمده که در مرحله پایین تری از دو بهشت مذکور در این آیات قرار دارند. و طبعا برای افرادی است که در مرحله پایین تری از ایمان و خوف پروردگار هستند.   به تعبیر دیگر، هدف بیان وجود سلسله مراتب به تناسب ایمان و عمل صالح است. روی همین اصل، در حدیثی از پیامبر (ص) آمده است که «دوبهشت از طلا برای مقربان است که مقامشان بسیار بالاست و دو بهشت از نقره برای اصحاب یمین که در مقام پایین تری قرار دارند»    در روایت دیگری میخوانیم که شخصی به نام علاء بن سیابه به امام صادق (ع) عرض کرد: مردم از ما تعجب می کنند هنگامی که می گوییم گروهی از آتش بیرون می آیند و به بهشت وارد می شوند. پس به ما می گویند که (آنها با آن وضعیت) با اولیای خدا در بهشت هستند؟  پس حضورت فرمود: «ای علاء خداوند می فرماید: و پایین تر از آنها دو باغ بهشتی دیگر است. نه به خدا سوگند با اولیای خدا نیستند...» انتهای پیام/ فرهنگ نیوز

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.