چهارشنبه 16 اسفند 1391 | 08:07
وزیر ارشاد:
مسجد فقط جایگاه نماز و عبادت نیست/ وجود 15 هزار کانون فرهنگی هنری مساجد در کشور
مسجد فقط جایگاه نماز و عبادت نیست/ وجود 15 هزار کانون فرهنگی هنری مساجد در کشور
سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آبادی مسجد به فعالیت های آن بستگی دارد. هر مسجدی که بر پایه تقوا و پارسایی باشد دارای حیات طیبه است و خداوند انسانهای داخل آن را دوست دارد.

 

پایگاه اطلاع رسانی" بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"

به گزارش سرویس مذهبی بسیج پیشکسوتان :

مراسم رونمایی از اطلس فرهنگی کانونهای فرهنگی هنری مساجد در روز دوشنبه 15 اسفند در بیستم سالروز تاسیس این کانونها با حضور سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، سید احسان قاضی زاده مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، حجت الاسلام آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی وهنری مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام صاحبی، مسئول کانونهای فرهنگی هنری مساجد برگزار شد.

سید محمد حسینی در ابتدای این مراسم گفت: در سالهای اخیر شاهد رشد جهشی کانونهای فرهنگی هنری مساجد هستیم که در استان تهران تعداد کانونها به مرز هزار کانون و در سراسر کشور به 15 هزار کانون رسیده است که یک حرکت مردمی برای مقابله با هجمه های دشمن است. مسجد به عنوان پایگاه اصلی قرار دارد . فعالیت ها باید بر اساس و محور مسجد باشد. پیامبر (ص) مسجد که بنا کردند همه فعالیت هایشان از آنجا بود. مسجد فقط جایگاه نماز و عبادت نیست بلکه علاوه بر اینکه نماز و عبادات از جایگاهی بالایی در آن برخوردار است اما کارهای مهم حکومتی پیامبر نیز در مسجد بود. خیلی از مسائل سیاسی و پیمانها در مساجد بسته می شد. از هیات هایی که از بلاد مختلف وارد مدینه می شدند در مسجد النبی با پیامبر دیدار می کردند.

حسینی تاکید کرد: در گذشته در شهرسازی اسلامی اول مساجد را قرار می دادند و بعد آبادانی شهر حول مسجد انجام می گرفت. همه افکار و اندیشه ها و فعالیت حول مسجد انجام می گرفت اما به تدریج مسجد را از این جایگاه بالای خود تنزل دادند به گونه ای که در برخی از کشورهای اسلامی هیچ گونه فعالیتی بجز نماز خواندن پیران در آن چیزی نمی شود دید. امام (ره) برای پیروزی انقلاب از مساجد استفاده کرد. در دوران جنگ مساجد فعال بودند و نیروی جبهه را تامین می کردند.

وی افزود: مساجد ظرفیت های زیادی دارد. انتظارات زیادی از آن می رود. در قرآن 27 بار واژه مسجد و مساجد بکار رفته است. غالبا مسجد الحرام یا مسجد الاقصی بکار رفته است.

وزیر ارشاد تصریح کرد: آبادی مسجد به فعالیت های آن بستگی دارد. هر مسجدی که بر پایه تقوا و پارسایی باشد دارای حیات طیبه است و خداوند انسانهای داخل آن را دوست دارد.

حسینی افزود: حرکت های تکفیری در جهان اسلام از مساجد بر علیه اسلام استفاده می کند چون به مانند کشیش آمریکایی رودرو با اسلام مبارزه کردن اثری ندارد بلکه با استفاده از پایگاههای دینی افرادی به نام اسلام و به نام دین ضرباتی به دین و اسلام می زنند. باید بر بصیرت مسلمانان افزود تا کسی به نام اسلام به اسلام ضربه نزند. انتظارات زیادی از مسجد می رود. برای مثال شیخ طوسی که در نجف در جوار بارگاه امام علی در مساجد پیرامونی حوزه نجف را ایجاد کردند در قم هم در جوار حضرت معصومه حوزه علمیه قم تشکیل شد.

وی افزود: اگر جوانان را به خوبی جذب کنیم از شبهات نخواهیم ترسید. وقتی جامعه به مباحث دینی اشراف داشته باشد دیگر به گونه ای نیست که هر بادی که بوزد به آن سمت بروند.

وزیر ارشاد گفت: عصر، عصر ارتباطات است. همه گونه محصولات فرهنگی ارائه می شود . باید افرادی به گونه ای متخلق به آداب الهی تربیت شوند که محکم و استوار باشند و جذب تبلیغات آلوده نشوند. وقتی جوانان در یک فضای معنوی قرار بگیرند اگر آموزشی هم ببنند در داستان نویسی، فیلمبرداری، عکاسی، کارگردانی فرد مسجدی چارچوب آداب اسلامی را رعایت خواهد کرد زیرا مانوس به فرهنگ اسلامی است. وقتی یک جوانی یا نوجوانی ترتیب شد خانواده ها و هم سن و سالان خود را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد. اگر یک نفر هم ترتیب کنیم می تواند منشا خیر و برکت در جامعه و محیط پیرامونی خودش باشد.

حسینی با خواندن این حدیث قدسی به سخنانش پایان داد: خانه های خدا در زمین مساجد هستند. این درخشش و نور از مساجد برای آسمانیان تلالو می کند همانگونه که ستارگان بر زمین می آیند روشنایی دارند.

منبع : خبرگزاری مهر

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.