یکشنبه 27 اسفند 1391 | 11:09
آيت ا... مصباح يزدي:
هرگز نبايد ايراني بودن، جاي اسلامي بودن را براي ما بگيرد
هرگز نبايد ايراني بودن، جاي اسلامي بودن را براي ما بگيرد

به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی" بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"

به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني آثار آيت ا... مصباح يزدي، رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در همايش «استقامت رمز پيشرفت» كه به دعوت دانشجويان دانشگاه صنعتي شريف و به منظور بزرگ‌داشت ياد و خاطره آيت‌ا... خوشوقت برگزار شد، ضمن گرامي‌داشت ياد و خاطره ايشان اظهار داشت: تجربه تاريخي نشان داده است كه تبليغات هميشه موثر بوده است و در بسياري از موارد تبليغات مسموم سبب انحراف جامعه شده است.

آيت ا... مصباح يزدي افزود: به واسطه تبليغات، قاتل سيدالشهدا(ع) كه علناً سگ‌بازي و ميمون‌بازي مي‌كرد، به عنوان خليفه مسلمين و جانشين پيامبر اسلام(ص) بر تخت نشست؛ هم‌چنان‌كه ساير خلفاي بني‌اميه و بعد از آن نيز بني‌عباس حق ائمه(ع) را غصب كرده و صدها سال به عنوان جانشين رسول خدا(ص) و خلفاي مسلمين بر كشورهاي اسلامي تسلط داشتند.

ايشان با اشاره به نقش مهم و غيرقابل انكار حضرت‌علي(ع) در احياي اسلام اظهار داشت: تبليغات معاويه كاري كرد كه همان علي(ع) را كه بر شانه پيغمبر(ص) پا گذاشت و بت‌ها را سرنگون كرد، وقتي خبر شهادتش در مسجد كوفه به گوش همگان رسيد، مردم شام گفتند -‌نعوذ با...‌- مگر علي(ع) هم نماز مي‌خواند؟!

عضو خبرگان رهبري اظهار داشت: اين تبليغات، در زماني كه وسليه تبليغاتي غير از ارتباط لساني وجود نداشت، اين‌چنين در جامعه تأثيرگذار بود؛ بي شك امروز با توجه به وضع رسانه‌ها، و امكانات پيشرفته‌اي مثل ماهواره‌ها، اينترنت و ديگر وسايل ارتباطي اين تبليغات گسترده تر و موثرتر شده است.

ايشان ادامه داد: اگر ما نمي‌توانيم مانند امام خميني(ره) و امثال آيت ا... خوشوقت، به تربيت شاگرد بپردازيم، حداقل سعي كنيم همين عده‌اي كه هستند را حفظ كنيم و همين نظام اسلامي و ولايت فقيه را پا بر جا نگه داريم؛ مبادا كار به جايي برسد كه مسوولي در كشور ولايت فقيه را رقيب خود فرض كند و درصدد تضعيف و حذف او برآيد.

آيت ا...مصباح يزدي با اشاره به نعمت عظيم انقلاب اسلامي و ولايت فقيه ابراز داشت: اگر قدر اين نعمت‌ها را بدانيم خداوند نيز، بركات و نعمت‌هايش را بر ما فزوني خواهد بخشيد.

ايشان با تأكيد بر اين‌كه بايد در گفتار و رفتار بر آموزه‌هاي اسلامي پايبند باشيم، اظهار داشت: هرگز نبايد ايراني بودن، براي ما جاي اسلامي بودن را بگيرد؛ چرا‌كه اسلام با هيچ چيزي در عالم قابل مقايسه و جايگزني نيست و بجا است كه همه هستي خود را فداي اسلام كنيم. اگر چيزي در پرتو اسلام رشد كند، مطلوب است، اما هيچ چيز نبايد در برابر اسلام قرار گيرد.

عضو خبرگان رهبري ادامه داد: مبادا روزي كسي ادعا كند امروز دوران اسلام گرايي گذشته است؛ اگر چنين باشد فردا گفته مي‌شود دوران خداپرستي گذشته است، و روز بعد هم گفته مي‌شود دوران اخلاق هم گذشته است؛ هم‌چنان‌كه مكاتب پوزيتويست اخلاقي امروزه چنين ادعايي دارند.

ايشان با اشاره به اين‌كه خداوند و احكام ديني الهي ريشه اصلي در اعتقادات هستند، اظهار داشت: در عمل نيز ملاك اسلام، ولايت فقيه است مخصوصاً ولي فقيهي كه تجربه نشان داده است كه در طول بيش از دو دهه رهبري ايشان كوچك‌ترين اشتباهي از ايشان سر نزده است و اگر تمام دنيا را جست وجو كنيم، نمي‌توانيم رهبري را به پاكي، صداقت، قدرت، محبوبيت، عاشق خدا و مردم و از جان گذشته در راه خدا و براي خدمت به اسلام و مردم همانند او پيدا كنيم.

آيت ا... مصباح يزدي با اشاره به اين‌كه وصيت ما به يك‌ديگر بايد اين باشد كه ولايت فقيه، نائب امام زمان(عج) است، افزود: اين‌كه كسي با مفاهيم كلي از امام زمان(عج) و با عنوان انسان كامل ياد كند كه حكومت صالحان را تشكيل خواهد داد و بعد هم نمونه صالحان را رئيس جمهور فلان كشور معرفي كند، بي فايده است؛ آيا ما به دنبال حكومت امام زمان(عج) با همين مفاهيم هستيم؟

ايشان در پايان خاطر نشان كرد: اولين وظيفه ما اين است كه اصالت اسلام را حفظ كنيم و بدانيم اسلام همان چيزي است كه امام خميني(ره) معرفي كرد و مقام معظم رهبري آن را تبيين مي‌كند؛ چرا كه اسلام را بايد از اسلام‌شناس آموخت و تفسيرهاي متفاوت با تفسير امام(ره)، قرائت‌هاي شيطاني از اسلام است.

امروز بالابردن سطح آگاهي مردم در خصوص مسائل سياسي و اجتماعي، از اوجب واجبات است.

تاريخ

رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) همچنين در بيست و چهارمين نشست انجمن فارغ‌التحصيلان اين مؤسسه با اشاره به فرمايش مقام معظم رهبري كه جهان را بر سر يك پيچ تاريخي دانسته‌اند، اظهار داشت: اين عنوان داراي پيش فرضي است كه جامعه جهاني در حال حركت در مسيري است و اين مسير در مقاطع مختلف با پيچ و خم‌ها و پستي و بلندي‌هايي رو به روست، و البته در اين مسير پيچ‌هاي عظيمي نيز وجود دارد كه سبب تغيير كلي در مسير حركت مي‌شود.

آيت‌ا... محمدتقي مصباح يزدي اظهار داشت: اگر جامعه خودمان را از يك چشم‌انداز وسيع درنظر بگيريم كه انقلاب اسلامي يكي از مقاطع آن بوده است، متوجه مي‌شويم امروزه مسير حركت جامعه در حال تغييراتي بزرگ است كه مي‌توانيم آن را به پيچ تاريخي بزرگي براي جامعه خودمان در نظر بگيريم و با بررسي حركت كشورهاي منطقه و در نظر گرفتن برآيند آن‌ها متوجه پيچ تاريخي در منطقه شده و با درنظر گرفتن مسيرحركت جهان و تغييرات در حال شكل گيري در آن متوجه پيچ بزرگ تاريخي در جهان خواهيم شد.

ايشان با اشاره به فرمايش مقام معظم رهبري در خصوص پيچ تاريخي اظهار داشت: سخنان مقام معظم رهبري ناظر به اين است كه حركت اكثر كشورهاي جهان تا كنون جريان ديگري داشته است كه محور كلي آن تحولات مادي و اقتصادي و رفاهي آن هم به نفع يك اقليتي بوده است به گونه‌اي که مراد از پيشرفت، پيشرفت مادي و هدف از انقلاب‌ها نيز مقاصد مادي بوده است، اما اين نگاه در حال تغيير كردن است.

آيت‌ا... مصباح يزدي با اشاره به مقايسه حركت‌هاي گذشته و فعلي در کشور اظهار داشت: انقلاب مشروطيت كه با شركت علماي بزرگ صورت گرفت داراي دو عامل اصلي بود، عامل اول نارضايتي، محروميت و مظلوميت توده‌هاي مردم بود و عامل ديگرانحصار قدرت و امتيازات در عده‌اي معدود از درباريان، و محروميت روشنفكران و نخبگان از قدرت بود.

ايشان افزود: اما نتيجه انقلاب مشروطه به قدرت رسيدن عده‌اي از شيفتگان فرهنگ غربي شد، و عليرغم اين كه علما و بزرگان در آن شركت داشتند، قدرت در دست ديگران افتاد و علت آن نيز قدرت تبليغات و به نوعي قدرت رسانه‌اي روشنفكران از سويي، و عدم آگاهي توده‌هاي مردم از سوي ديگر بود كه روشنفكران مي‌توانستند با سخنان عوام‌فريب خود آن‌ها را بفريبند، و گاهي نيز با جنجال سازي مردم را به جان هم انداخته و از آب گل آلود ماهي مي‌گرفتند.

عضو خبرگان رهبري با اشاره به اين كه اين نوع حركت هم اكنون نيز وجود دارد، اظهار داشت: نمايندگان كنگره و مجلس سناي آمريكا و ديگر کشورهاي مدعي دموکراسي هم همين‌گونه انتخاب مي‌شوند، چرا كه مردم نهايتا كساني را انتخاب مي‌كنند كه از رسانه‌ها تبليغ مي‌شوند، همان رسانه‌هايي كه تحت سلطه مافياي صهيونيستي است.

ايشان دليل عمده پيچ تاريخي کنوني را آگاهي اقشار مردم دانست و افزود: در قرن اخير در بسياري از كشورهاي دنيا انقلاب‌هايي آزادي‌خواهانه شكل گرفت كه اكثريت آن‌ها با شعارها و انگيزه‌هاي ماركسيستي صورت پذيرفتند و حتي در کشور ما نيز عده‌اي علي‌رغم اعتقاد و دلبستگي به اسلام، از ماركسيسم به عنوان علم انقلاب ياد مي‌كردند.

استاد اخلاق حوزه علميه قم با اشاره به اين كه اين انقلاب‌ها از تفكرات ماترياليستي سرچشمه مي‌گرفت كه هدفي جز ماديات نداشت، ادامه داد: در ايران نيز از همين شعارها استفاده شد، اما برخي هم به خاطر علاقه مردم ايران به اسلام در كنار طرح شعارهاي ماركسيستي، گاهي منافقانه قرآن و اسلام را نيز به زبان مي‌آوردند.

ايشان با اشاره به اين كه محوري‌ترين مفهوم در سخنان امام(ره) اسلام است، اظهار داشت: امام(ره) حرفي نو به ميان آورد و اسلام و ارزش‌هاي الهي را به عنوان محور حرکت و انقلاب در جامعه مطرح كرد، و البته پذيرفتن اين سخن از سوي اقشار مختلف يكسان نبود؛ زيرا عده‌اي حاكميت اسلام را تحقق آرزوي ديرينه خود مي‌دانستند و عده‌اي نيز مخالف آن بودند، كه روشنفكران خودباخته به غرب، خطرناكترين گروه براي تفكر اسلامي بودند.

آيت ا... مصباح يزدي با اشاره به اين كه حضرت امام(ره) به قدري باهوش، عميق و دورنگر بود كه هنوز بسيار زود است كه بتوان شخصيت امام(ره) را تحليل كرد، اظهار داشت: امام(ره) عليرغم اين كه مي‌دانست اختلافات بين اقشار مختلف مردم زياد است، اما به خوبي درك كرده بود كه در جامعه ايراني علاقه شديدي به اسلام و به ويژه اهل بيت(ع) وجود دارد، در حالي كه هنوز دشمنان داخلي و خارجي و حتي مسوولان كشور به اين ظرفيت پي نبرده اند.

ايشان افزود: امام(ره) به جاي بهره گيري ازمكاتب مختلف يا استفاده از قوه قهريه مانند كودتا و يا ارتباط با انديشمندان ساير كشورها، يا زدوبند با سياستمداران، درصدد آگاه كردن مردم برآمد، چرا كه امام(ره) تجربه مشروطه را داشت، لذا بنا را بر روشنگري توده مردم گذاشت. با دقت در سخنان امام(ره) از سال 42 مي‌توان فهميد ايشان دائما مردم را مخاطب سخنان خود قرار مي‌داد.

عضو خبرگان رهبري با اشاره به اين كه هرچه آگاهي مردم عميق‌تر و وسيع‌تر شود، زمينه تحقق آرمان‌هاي ديني نيز بيش تر فراهم مي‌شود، اظهار داشت: استراتژي اصلي امام(ره) در اين حركت، آگاه كردن مردم بود، اما در اين راه مشكلات زيادي نيز وجود داشت، چرا كه 70 سال غرب‌زدگي در كشور وجود داشته و غرب به عنوان معيار پيشرفت، رفاه و رونق اقتصادي تلقي مي‌شد كه البته اين تلقي به بركت حركت امام(ره) اندكي تغيير كرده است.

ايشان با اشاره به واقع‌نگري امام(ره) در عين آرمان‌گرايي اظهار داشت: عده‌اي بعد از انقلاب، تنها انتقاد مي‌كردند كه چرا در نظام اسلامي، برخي موارد غير‌اسلامي وجود دارد، يعني نمي‌توانستند وضع موجود را درك كنند، اما امام(ره) ضمن تأکيد بر آرمان‌ها، با در نظر گرفتن شرايط موجود اقدام به تشكيل نظام اسلامي كرد، و اين همان هنر امام خميني(ره) بود و همين هنر به جانشين شايسته وي نيز منتقل شد، به گونه‌اي كه گويا روح امام(ره) در كالبد جانشينش دميده شد و به نظر مي‌رسد كه امام(ره) جامعه را مديريت مي‌كند.

آيت‌ا... مصباح يزدي با اشاره به اين كه انقلاب اسلامي در طول 34 سال گذشته در يك مسير مستقيم حركت نكرده است، اظهار داشت: جاده‌هاي سنگلاخ بسياري را پشت سرگذاشتيم، دست اندازهاي شديدي را در طول مسير تجربه كرديم، گاهي حتي تنزل كرده و به جاده‌خاكي زديم، اما تدبير امام(ره) و رهبري سبب شد قافله انقلاب از مسير اصلي جدا نشود.

ايشان با مقايسه اجمالي ايران امروز با 50 سال گذشته اظهار داشت: وضع علم و صنعت امروز هرگز قابل مقايسه با گذشته نيست، به گونه‌اي كه امروز در برخي از علوم در رديف كشورهاي اول دنيا هستيم، در حالي كه در گذشته دانشمندترين افراد جامعه ما كساني بودند كه مي‌توانستند مقالات غربي را ترجمه كرده و بيان كنند. اقتصاد امروز با همين وضعي كه بسياري از آن مي‌نالند، قابل مقايسه با گذشته نيست.

آيت‌ا... مصباح يزدي با اشاره به اين كه اين پيشرفت‌ها هرگز تضمين كننده هدف اصلي انقلاب نيست، ادامه داد: روش امام(ره) را در مديريت جامعه نبايد فراموش كرد و آن روشنگري و آگاه كردن مردم است، چرا كه مردم ما نيز به قدري صبور هستند كه بلافاصله به خاطر ضعف‌ها عقب نشيني نكنند، اما بايد به فهم مردم عمق و گستردگي داد.

عضو خبرگان رهبري با اشاره به اين كه ما هم اكنون در پيچ تاريخي انقلاب اسلامي قرار داريم، اظهار داشت: براي اين كه وظيفه خود را نسبت به آينده درك كنيم، بايد از دولت‌هاي گذشته ارزشيابي درستي داشته باشيم، و با مروري بر 24 سال گذشته كه 6 دولت بر سركار آمده اند و همگي آن‌ها بعد از جنگ و رحلت امام(ره) بوده‌اند، متوجه مي‌شويم كه عليرغم نقاط قوت و زحماتي كه براي كشور كشيده اند و پيشرفت‌هاي امروز نيز نتيجه كار آن‌هاست، داراي نقاط ضعف مشتركي بودند.

ايشان با اشاره به اين كه نقطه ضعف مشترك همه اين دولت‌ها عدم باور به حاکميت اسلام بوده است، اظهار داشت: به عبارتي هيچ يك از آن‌ها باور نداشتند كه اسلام بايد حاكم باشد، و حتي ايدئولوگ‌هاي اصلاحات معتقد بودند كه امام(ره) به قدر كافي از اسلام گفته است و ما بايد به ركن ديگر انقلاب كه جمهوريت است، بيش‌تر بپردازيم، چرا كه آن‌ها باور نداشتند كه اسلام بايد حاكميت داشته باشد.

عضو خبرگان رهبري افزود: هيچ كدام به ولايت‌فقيه به عنوان نماد اسلام و مشروعيت بخش به نظام اعتقاد نداشتند، تا جايي که رئيس دولت اصلاحات صريحا اعلام كرده بود كه ولايت‌فقيه را فقط از آن جهت كه در قانون اساسي آمده است، قبول دارد.

ايشان با اشاره به اين كه هيچ كدام از اين دولت‌ها باور نداشتند كه سكاندار كشتي انقلاب، نائب امام زمان(عج) است، اظهار داشت: حتي برخي از دولت‌ها رهبري را رقيبي براي خود مي‌دانستند و اگر بخواهيم با نهايت حسن نيت سخن بگوييم، گمان مي‌كردند كه برنامه آن‌ها براي كشور، نافع‌تر از نظرات رهبري است.

آيت‌ا... مصباح يزدي با بيان اين كه دشمنان نهايت تلاش خود را مي‌كنند كه ولايت‌فقيه را هم از لحاظ تئوري مورد خدشه قرار دهند و هم از لحاظ عملي شخص ولي‌فقيه را تخطئه كنند، ادامه داد: اما دشمناني كه همه قضاياي مربوط به نظام ما را تعبير سوء و تفسير غلط مي‌كنند، اذعان دارند كه هيچ قدرتي در جهان، بالاتر از قدرت رهبري ايران نيست.

ايشان افزود: بايد موقعيت خود را در شرايط موجود به‌عنوان يك پيچ تاريخي مهم درك كرده و اشتباهات اين دولت‌ها را در مسير صحيح اصلاح كنيم.

عضو خبرگان رهبري با اشاره به اين كه جهان امروز در يك پيچ تاريخي قرار گرفته است، اظهار داشت: وقتي نخست وزير كشوري به خاطر اتهامات مختلفي از جمله اتهامات جنسي و اقتصادي از قدرت كنار مي‌رود، اما دو سال بعد همان فرد رأي اول را در مجلس سنا به دست مي‌آورد، نشان از اين دارد كه مردم مي‌دانند كه قرار نيست با انتخاب شخص ديگري وضعيت فرق كند و وضع همين خواهد بود، و چه بسا استعفاي پاپ نيز به نوعي با اين فسادها مرتبط است. از سوي ديگر مردم بزرگ ترين نظام سرمايه داري دنيا عليه سرمايه داري قيام مي‌كنند و اين نشان از تغييري کلي در حركت جهان در پيچي تاريخي دارد.

ايشان با تأكيد بر اين كه بايد قدر نظام خود را بدانيم، اظهار داشت: امروز شرايط انقلاب مصر شبيه دوران انقلاب اسلامي ايران است، اما آن‌ها به خاطر نداشتن شخصي مانند امام(ره) به بن بست رسيده اند، لذا بايد قدر نعمت ولايت‌فقيه را دانست.

آيت‌ا... مصباح با اشاره به اين كه هدف اصلي همه دشمنان انقلاب و اسلام، ساقط كردن و تضعيف رهبري است، اظهار داشت: ما بايد در حد توان هم جايگاه ولايت‌فقيه و هم شخص ولايت‌فقيه را تقويت كنيم، و براي تحقق اين امر، امروز هدايتگري و روشنگري براي بالابردن سطح آگاهي مردم در خصوص مسائل سياسي و اجتماعي، از اوجب واجبات است.

انتهای خبر/

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.