یکشنبه 25 فروردین 1392 | 13:23
به مناسبت شهادت بزرگ بانوی اسلام
ابعاد اجتماعی زندگی حضرت فاطمه(س)
ابعاد اجتماعی زندگی حضرت فاطمه(س)
در زمانه ای که انسان های جاهل دختران خود را زنده به گور می کردند پیامبری مبعوث می شود که دخترش را پاره تن خود می داند، او را تکریم می کند، به احترامش قیام می کند و به او لقب «ام ابیها» می دهد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی" بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"شخصیت جامع حضرت فاطمه(س) در اوج ملکوت انسانی قرار دارد. در لوح دلش جز خداپرستی و دوستداری پیامبر(ص) نقشی نبسته و از ناپاکی دوران جاهلیت به دور بود، نه سال را در خانه پدر گذراندند و نه سال دیگر علاوه برانجام وظایف همسری و مادری در نشر تعالیم اسلام و خدمات اجتماعی یار و یاور همسر بزرگوارشان بودند. متاسفانه اشتباه رایجی دیده می شود که بر اساس آن ایشان را الگوی زنان مسلمان می دانند در حالی که این بانوی مکرمه الگوی همه مسلمان ها اعم از زن و مرد هستند که با رفتار و منش خود درس انسان دوستی، تقوا و پاکدامنی و ولایت مداری را به آدمی می آموزند. ایشان در زندگی اجتماعی، پدر و همسر بزرگوار خویش را یاری می رسانند. در حالی که دختر کوچکی بودند، بهترین یاری دهنده و تسلی بخش رنج ها و آلام پدر بودند. بنابراین، ارائه الگوی جامعی از صدیقه کبری(س) در تمام عرصه های زندگی ضرورت دارد.


زمانی که احساس رسالت اجتماعی می کنند، به مسجد می روند و آنچه را که اقتضای وظیفه اجتماعی شان است، مطرح می کنند در میدان جنگ حضور می یابند و از مجروحان پرستاری می کنند. ایشان بعد از رحلت مادر، پدرشان را در مسیر مبارزه با شرک و خرافات تنها می بینند، اگرچه فعالیت اجتماعی و نقش دلجویی از پدر را دارند، از وظایف فرزندی خویش به ایشان نیز فروگذار نمی کنند. در عین حال که دارای حضور فعال در عرصه های فرهنگی و اجتماعی هستند، آن قدر به کار منزل می پردازند که دست هایشان پینه می بندد. با همسر خود که مرد میدان مبارزه و فعالیت های اجتماعی است، ارتباطی همراه با محبت و مودت برقرار می کنند و در برخورد با فرزندان، محبت مادری را تمام و کمال نشان می دهند. تاریخ زندگی حضرت زهرا(س) نشان می دهد که ایشان خانه نشین نبودند، بلکه به سفارش اسلام صله ارحام می کردند، به دیدار خویشاوندان می شتافتند و پس از مرگ آنان، فراموششان نمی کردند و بر مزار آنان می رفتند و از خداوند متعال برایشان طلب مغفرت می کردند. فاطمه(س) هر هفته به احد می آمدند و قبور شهدا را زیارت می کردند و در کنار قبر حمزه می ایستادند و برای وی دعا می کردند. با افراد مخصوصی که به اهل بیت(ع) نزدیک بودند نشست و برخاست داشتند و حوزه درسی برایشان تشکیل می دادند و سخنان آموزنده و دعاهای مخصوصی را به آنان تعلیم می دادند، در اتفاقات بعد از رحلت پدر برای حفظ اسلام و سنت پیامبر(ص) مجاهدانه از امام عصر خود حمایت کردند تا آن جا که در این راه به شهادت رسیدند.

هیچ بعدی از شخصیت انسانی و الهی ایشان فدای بعد دیگر نمی شود. نقش محوری حضرت فاطمه(س) در انسجام خانواده بسیار با اهمیت است. زن مسلمان باید همچون مرد مسلمان در عرصه اجتماعی مشارکت داشته باشد، اما همان طور که یک مرد در عین فعالیت در عرصه های مختلف جامعه، وظیفه حمایت مالی خانواده را دارد، یک زن هم با وجود حضور در میدان های اجتماعی، باید کانون خانواده را گرم نگه دارد و محوریت عاطفی خانواده را داشته باشد، نکته مهم، تجمیع این دو وظیفه در کنار هم است که در صدیقه طاهره(س) دیده می شود.

منبع:فرهنگ نیوز

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.