چهارشنبه 19 تیر 1392 | 08:31
اختصاصی/1
وقایع رمضان و شهادت علی (علیه السلام)
وقایع رمضان و شهادت علی (علیه السلام)

 

 

 

نجوای رمضان

ماه از محاق خویش به بالا می خرامد و از پشت دیوار افق ابرو نشان می دهد، تا با این اشاره دل دادگان خود را به ظهور و حلول و حضور بشارت دهد.

هلال گم شده،اکنون پیدا می شود، اما در عین حالی که درد فراق آن را نحیف و رنگ پریده گردانیده و نقاهت دوری را به چهره دارد، نور و جلوه اش دل های مشتاقان را صفا و آرامش می بخشد.

این هلال، از چکاد کوه ها عبور کرده، امواج دریاها را تماشا نمود، خروش آبشارها را شنیده،نسیم صحراها را دیده،نوای نیزارها را استماع کرده، و بالاخره آهنگ شاخسارها، نغمه غوکان و پرندگان و زمزمه جویبارها را تماشاگر بوده و اکنون خود نجوای حلول دارد.

منظور، هلال ماه رمضان است،که ارمغان برکت و عبادت بیشتر می آورد، و تکامل برتر می آفریند تا ما چقدر توان داشته باشیم که ارمغان آن را دریافت داریم، و به سرمایه معنوی خود بیفزاییم.

در این نوشتار نجوای رمضان را زمزمه می کنیم ، و برای راهیان روزه اندکی از وظایف و منافع و فوائد روزه را به مطالعه می گذاریم:

1-برای رویت هلال

عابدان و عارفانی که لذت عبادت را چشیده اند، ماه رجب و شعبان را که دو ماه قبل از ماه مبارک رمضان قرار دارد،به عبادت و مناجات و روزه داری و خلاصه ارتباط معنوی بیشتر با خداوند پرداخته اند، و حتی روز آخر ماه شعبان را هم به عنوان استقبال و پیشواز ماه مبارک رمضان، به روزه داری اقدام می نمایند.

اضافه بر این به شوق دیدار هلال و کسب یقین به تکلیف خویش، برای روئیت هلال به جست و جو می پردازند، تا خود به چشم خود ماه را مشاهده کرده و لذت رویت و حضور رمضان را بهتر دریافت دارند،زیرا یکی از راه های ثابت شدن ماه و حصول تکلیف مشاهده هلال می باشد.

امام محمد باقر (ع) فرموده است: اذا رایتم الهلال فصوموا،و اذا رایتموه فافطروا... .

هر گاه ماه شب رمضان را مشاهده کردید، روزه گرفتن خود را شروع کنید و آن گاه هم که هلال اول شوال را دیدید،افطار کنید و روزه داری خویش را پایان دهید.

پیشوایان عالی قدر اسلام، یعنی پیامبر(ص)،امام علی (ع)، امام زین العابدین(ع)،امام باقر (ع)،امام صادق (ع) و دیگران هر گاه ماه رمضان را مشاهده می کردند، خرسند می گردیدند و به دعا و نیایش می پرداختند.

امام باقر(ع) فرموده است: روش همیشگی پیامبر اسلام این بود، که هر گاه هلال رمضان را می دید،رو به قبله قرار می گرفت و دست به سوی آسمان بلند می کرد و عرض می داشت: الهم اهله علینا بالامن و الایمان، والسلامه و السلام، و العافیه المجلله، والرزق الواسع، و دفع الاسقام، و تلاوه القرآن، والعون علی الصلاه و الصیام، الهم سلمنا لشهر رمضان و سلمه لنا، و تسلمه منا حتی ینقضی شهر رمضان، و قد غفرت لنا.

خدایا!این ماه را بر ما مبارک گردان، امنیت و ایمان عطا فرما، سلامت و روحیه تسلیم کرم نما، تندرستی چشمگیری بده و بیماری ها را از ما دفع گردان، روزی حلال و پربرکت نصیب کن، توفیق تلاوت قرآن بده، برای انجام نماز و روزه ما را تقویت کن، ما را برای انجام وظایف این ماه تسلیم و این ماه را با ما سازگار گردان، تا این ماه را با موفقیت به پایان بریم و از عهده تکالیف آن سربلند و آمرزیده برآییم.

برگرفته از کتاب وقایع رمضان و شهادت علی (علیه السلام)

پایگاه اطلاع رسانی" بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.