شنبه 22 تیر 1392 | 11:59
اختصاصی/3
وقایع رمضان و شهادت علی (علیه السلام)
وقایع رمضان و شهادت علی (علیه السلام)

 

 

 

3-به میهمانی خداوند

پیامبر عالی قدر اسلام، در خطابه ای که در یکی از آخرین جمعه های ماه شعبان ایراد فرموده، تا مسلمانان را برای دریافت فضائل ماه مبارک رمضان آماده سازد، ضمن بر شمردن ویژگی های این ماه مبارک می فرماید:هو شهر دعیتم فیه الی ضیافه الله، و جعلتم فیه من اهل کرامه الله

شما در این ماه، به میهمانی خداوند دعوت شده اید و اهل کرامت و بزرگواری گردیده اید... .

پس روزه داران به دو امتیاز مهم، یعنی میهمانی الهی و تعالی به کرامت و بزرگواری دست می یابد. بنابراین باید توجه داشته باشیم، ما در ماه خداوند، به دعوت خداوند، بر سفره ی نعمت خداوند نشسته ایم و بالاخره جیره خواران نعمت پروردگار عالم هستیم.

اکنون با توجه به این جهات و در پاسخ به این میزبان بزرگ و دعوت کریمانه، چگونه باید رفتار کنیم تا رضایت او را فراهم آوریم؟ و اگر نمک می خوریم نمک دان نشکنیم، که مشمولی بی مهری و احیانا خشم الهی واقع نشویم؟!

آری، توجه به این میهمانی و رعایت آداب و شرایط آن، از عوامل کمال روزه داری می باشد، و برای همه لازم است که برای تحصیل و تکمیل آن کوشش کنیم.

4-سلامت بخشی

در مواردی مشاهده شده، افرادی به خاطر بیماری، یا از ترس بیمار شدن از گرفتن روزه ی واجب شانه خالی می نمایند. البته اگر کسی در واقع بیمار باشد و با نظر پزشک کارشناس و متدین، یا تشخیص وجدانی خویش، روزه گرفتن را برای خود زیان بخش و خطرناک بداند، روزه بر وی واجب نخواهد بود و خداوند مهربان هم چنین افرادی را از روزه گرفتن ماه مبارک رمضان، معاف داشته است. اما اگر کسی فقط از ترس بیمار شدن یا ناراحتی از گرسنگی و تشنگی، یا عادت نداشتن و بهانه جویی های سطحی و خیالی بخواهد این فرمان حتمی خداوند را نادیده بگیرد، باید توجه داشته باشد، گرسنگی و تشنگی لازمه ی روزه گرفتن است، روزه یک ریاضت عبادی و اخلاقی می باشد و حتی دین و علم هم روزه داری را واجب و سلامت بخش معرفی کرده اند.

پیغمبر اسلام فرموده است:صوموا تصحوا.

روزه بگیرید، تا صحت و سلامتی به دست آورید.

پزشکان متعددی هم از جمله، الکسی سوفورین روسی و جراح و زییست شناس ومعروف فرانسوی، دکتر الکسیس کارل روزه گرفتن را لازم و حتی مهم ترین عامل بهداشت و درمان معرفی کرده اند.

کارل می نویسد: با روزه داری قند خون در کبد نمی ریزد و چربی هایی که در زیر پوست ذخیره شده اند و پروتئین های عضلات و عدد و سلول های کبدی آزاد می شوند.

به هر حال، جنبه ی سلامت بخشی روزهف به طور کلی از نظر حدیث و دانش مورد تایید قرار گرفتهف تجربه ها و مشاهدات مکرر هم این جهت را اثبات نموده است.

برگرفته از کتاب وقایع رمضان و شهادت علی (علیه السلام)

پایگاه اطلاع رسانی" بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.