چهارشنبه 2 مرداد 1392 | 11:36
اختصاصی/6
وقایع رمضان و شهادت علی (علیه السلام)
وقایع رمضان و شهادت علی (علیه السلام)

عظمت ماه رمضان

اگر چه در آغاز بحث،عظمت این ماه تا حدی مشخص گردید،اضافه بر این، باید توجه داشته باشیم امام زین العابدین آن را شهر الله الاکبر نامیده پیامبر (ص) آن را ، افضل الشهور عندالله شمرده و خطاب به اهل ایمان فرموده است : دعیتم فیه الی ضیافه الله... .

علاوه بر این، قرآن کریم فرموده : شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن. چنان که سایر کتب اسمانی هم در این ماه نازل شده و امام صادق (ع) از پیامبر (ص) روایت کرده : فزلت صحف ابراهیم فی اول لیله من شهر رمضان و انزلت التوراه لست مضین من شهر رمضان و انزل الانجیل لثلاث عشره لیله خلت من شهر رمضان و انزل الزبور لثمان عشر خلون مت شهر رمضان... .

صحف ابراهیم (ع) در شب اول ماه رمضان،تورات موسی (ع) ششم ،انجیل عیسی (ع) شب سیزدهم و زبور حضرت داود پیامبر (ص) در هجدهم و قرآن، بیست و سوم ماه رمضان نازل گردیده است .

آری این جهان بخی از عظمت ماه مبارک رمضان را بیان می دارد، اما همانطور که در مورد (وجه تسمیه) اشاره کردیم ، مفاهیم و برداشتهای نام این ماه و جهاتی که برای گزینش آن مطرح شده ، ما را به فرایند جدیدی ، برای بهره جویی و بهره دهی رهنمون می گرداند.

ملاحظه کنید ، اگر رمضان از اسماء حسنی الهی باشد و پیامبر نام آن را از مرد صالحی به نام رمضان اقتباس کرده باشد ، در این ماه باید به خصلت ها و اخلاق خدایی و صلاحیت معنوی و انسانی آراسته گردیم.

اگر به مفاهیم واژه رمضا که رمضان از آن نشات گرفته توجه کنیم و حرارت و سوزندگی هایی و سختی هایی را که در آن نهفته است ، مد نظر داشته باشیم ، تحمل رنج روزه بر ما آسان می گردد. و این سختی و حرارت و سوزندگی ما را به گناه سوزی و پاک شدن از آلودگی ها موفق می گرداند.

اگر موضوع آماده کردن اسلحه وجه نام گذاری ماه رمضان باشد این جهت به ما درس تحرک و تلاش و مجهز شدن می دهد ، تا با بهره جویی از این جهت و سایر جهات تهذیب نفس و خودسازی و تعالی انسانی بتوانیم با روزه داری واقعی بر دشمنان درونی که خصلت های ناروا هستند و بر دشمنان برونی که هر گونه عواملی مزاحم و بازدارنده می توانند باشند پیروز و سرافراز برآییم.

برگرفته از کتاب وقایع رمضان و شهادت علی (علیه السلام)

پایگاه اطلاع رسانی" بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.