پنجشنبه 3 مرداد 1392 | 09:37
اختصاصی/9
با بزرگان دین
با بزرگان دین
آخوند ملا محمد مهدی بن ابی ذر نراقی (نراقی اول)

 

حضور قلب از دیدگاه مرحوم ملا مهدی نراقی (ره)

بدان که روح نماز هفت چیز است : اخلاص و نیت به قرب خدا.

دوم: حضور قلب و آن عبارت است از فارغ ساختن دل از هر کاری و بداند چه می کند و چه می گوید و فکر او به جای دیگر نرود و این را خشوع دل نیز می گویند.

سوم: معنی آن چه را می گوید بفهمد و این امری است غیر از حضور قلب. چه می شود که کسی معنی لفظ را نفهمد و حضور قلب داشته باشد و مراد این است که علاوه بر این که دل او مشغول نماز است بداند چه می گوید و معنی آن را بفهمد.

چهارم : تعظیم و آن امری است غیر از حضور قلب و غیر از فهمیدن معنی کلام ، چه بسیار می شود که آدمی سخن می گوید و همه حواس او متوجه شخص است و می فهمد که چه می گوید و مطلق تعظیم او را به جا نمی آورد.

پنجم : هیبت و آن غیر تعظیم است و عبارت است از خوف به سبب عظمت خدا.

ششم : امیدواری و آن چیزی است زائد بر آنچه مذکور شد و چه بسا تعظیم پادشاهی در دل ایشان هست و مهابت و خوف او هم در دلشان جا کرده اما امید احسان از او ندارد و باید در نماز به ثواب الهی امیدوار باشد.

هفتم : حیا و سبب آن تفسیر گناهان خود است. و تذکر بی قدری خود و ملاحظه اینکه با این حال در مقام حضرت ذوالجلال ایستاده و با او سخن می گوید.

و برای رسیدن به هر یک از این هفت امر باید به طریق زیر خود را معالجه کند. و اما برای نیت خالص باید ترک ریا کند . به یقین کامل به این که خانه اخرت بهتر از دنیا و پاینده تر و نماز وسیله وصول به آن است و علم به خواری دنیا و حقارت آن حضور قلب در نماز حاصل می شود... و اما فهم معانی، سبب آن بعد از حضور قلب مداومت در فکر آن و ذهن را متوجه فهمیدن معانی کلام کردن است و علاج این مهم به علاج حضور قلب است. و اما تعظیم و آن حالتی است که در نتیجه شناختن قدرت خدا و نفوذ امر او و بی نیازی ذات او به دست می آید... و اما امید رجا ، پس سبب آن معرفت لطف و کرم خدا و کثرت انعام و احسان اوست و راه شناختن صدق وعده او در عطاها و اجر و ثوابی که برای نمازگزاران مقرر فرموده است. و اما حیا ، پس سبب آن به خاطر آوردن خباثت باطن و معرفت عیوب نفس و افت های آن و علم به اینکه بر همه بواطن امور و خاطرات قلب ، عالم است . پس تعظیم و هیبت و امید و حیا حاصل نمی شود مگر به تحصیل اسباب اینها و طریقه تحصیل این اسباب دو چیز است :اول معرفت خدا و شناخت جلال و عظمت و ازلی و ابدی بودن او. دوم فراغ دل و خالی بودن از جمیع مشاغل دنیویه...

برگرفته از کتاب قلب عارف

پایگاه اطلاع رسانی" بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.