چهارشنبه 12 آذر 1393 | 14:50
در آيينه روايات،
پيامبراني كه به زيارت كربلا مي‌روند
پيامبراني كه به زيارت كربلا مي‌روند
انبياء براي زيارت امام حسين(ع) از خداوند اجازه مي‌خواهند و پيامبري نيست مگر آنكه كربلا را زيارت كرده است.

 

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"  كتاب «نورالعين» تأليف آيت‌الله محمدحسن اصطهباناتي از اساتيد اخلاق تهران است كه در باب فضايل و آداب زيارت امام حسين(ع) به رشته تحرير در آمده است.

 


در واقع اين كتاب ترجمه فارسي كتاب «نورالعين في المشي الي زيارة قبر الحسين(ع)» كه به مدت سه سال توسط مريم سادات ميرفاطمي ترجمه شده است،‌ از آنجايي كه اصل كتاب به زبان عربي است،‌ تنها در دسترس خواص بوده،‌ هم اكنون با ترجمه روان فارسي آن عموم نيز مي‌توانند از آن بهره ببرند.

كتاب «نورالعين» از دو فصل با عنوان فضايل زيارت امام حسين(ع) و آداب زيارت امام حسين(ع) تشكيل شده است كه در 779 صفحه به بيان فضايل و آداب زيارت سيد و سالار شهيدان(ع) مي‌پردازد.

در فصل اول اين كتاب مواردي نظير زائر حسين بن علي چگونه بايد رفتار كند،‌ زيارت امام حسين(ع) از برترين اعمال است، زائر امام حسين(ع) زير سايه عرش،‌ چهار هزار فرشته همسايه قبر امام حسين(ع) هستند،‌ مژده فرشتگان براي زائران امام حسين(ع)، دعاي فرشتگان براي زائران امام حسين(ع)، هنگامي كه زائر پياده به زيارت مي رود و ... مطرح شده است.

در فصل دوم كتاب «نورالعين» آداب زيارت نظير سه روز روزه گرفتن،‌ بستن چشم بر روي حرام‌ها،‌ خوشرفتاري با اطرافيان، نحوه ورود به عتبه حسينيه، لحظه وداع و رسيدن به منزل و ... پرداخته شده است.

ثواب زيارت پياده امام حسين(ع)

در بخشي از فصل اول كتاب «نورالعين» با عنوان هنگامي كه زائر پياده به زيارت مي‌رود،‌ مي‌خوانيم:

ابوسعيد قاضي مي‌گويد: به ديدار امام صادق(ع) در اتاقكي كه از آن او بود،‌ رفتم، مزارم نزد او بود، شنيدم امام صادق(ع) فرمود: هر كس پياده به زيارت قبر امام حسين(ع) برود، خداوند براي هر گام و قدمي كه بر مي‌دارد و بر زمين مي‌گذارد، ثواب آزاد كردن برده‌اي از فرزندان اسماعيل را برايش مي‌نويسد.

جابر مكفوف از أبي الصامت نقل كرده كه گفت: شنيدم امام صادق(ع) فرمود: هر كس پياده به زيارت امام حسين(ع) برود، خداوند براي هر قدمي كه بر مي‌دارد هزار حسنه براي او مي‌دارد و هزار گناه او را پاك مي‌كند و رتبه او را هزار درجه بالا مي‌برد.

علي بن ميمون صائغ از امام صادق(ع) روايت كرده كه فرمود: اي علي! به زيارت امام حسين(ع) برو و از اين كار فروگذار نكن، ‌عرض كردم: ثواب زيارت كننده او چيست؟

فرمود: هر كسي پياده به زيارت او برود، خداوند براي هر گامي كه بر مي‌دارد، حسنه‌اي برايش نوشته،‌گناهي از او پاك كرده و درجه‌اي به رتبه او مي‌افزايد،‌هنگامي كه به آنجا برسد، خداوند دو فرشته بر او موكل مي كند تا آنچه اعمال خير در زيارت از او سر مي زند، بنويسد و هر آنچه اعمال شر و زشت از او سر مي زند، بنويسد و هر آنچه شر و زشت از او سر مي‌زند ثبت نكنند،‌ وقتي كه قصد برگشت مي‌كند، با او وداع مي‌كنند و مي‌گويند: اي ولي خدا بخشيده شدي، تو از حزب خدا،‌حزب رسول او و حزب اهل بيت رسول او هستي، به خدا سوگند هرگز آتش جهنم را نخواهي ديد و او هم تو را نمي‌بيند و بدنت هرگز طعمه آتش نخواهد شد.

5 پيامبري كه به زيارت امام حسين(ع) مي‌روند

همچنين در بخشي ديگر با عنوان «انبياء براي زيارت امام حسين(ع) از خداوند اجازه مي‌خواهند و پيامبري نيست مگر آنكه كربلا را زيارت كرده است» آمده است: امام سجاد(ع) مي‌فرمايد: هر كس دوست دارد 124 هزار پيامبر با او مصافحه كنند،‌در شب نيمه شعبان به زيارت امام حسين(ع) برود، فرشتگان و ارواح انبياء از خداوند براي زيارت امام حسين(ع) اجازه مي‌خواهند و به ايشان اجازه داده مي‌شود،‌خوشا به حال كسي كه با ايشان مصافحه كند و ايشان با او مصافحه مي‌كنند، پنج تن از آن‌ها رسولان اوالعزم هستند كه عبارتند از: نوح، ابراهيم، موسي،‌ عيسي و محمد(ص) كه صلوات خدا بر همه ايشان باد.

نوري كه به زائر امام حسين(ع) در روز قيامت داده مي‌شود

در كتاب «نورالعين» درباره اثر ثواب زيارت امام حسين(ع) در روز قيامت بيان شده است: امام باقر(ع) مي‌فرمايد: هر كسي از روي اشتياق به زيارت امام حسين(ع) برود،‌ در روز قيامت نوري به او داده مي‌شود كه از آن نور ما بين مشرق و مغرب روشن مي‌شود و منادي ندا مي‌دهد: اين كسي است كه از سر اشتياق و آرزومندي حسين(ع) را زيارت كرده است، در روز قيامت كسي باقي نمي ماند مگر آنكه آرزو مي‌كند از زائران امام حسين(ع) باشد.

زيارت امام حسين(ع) و رفع گرفتاري‌ها

در ادامه در خصوص نقش زيارت امام حسين(ع) در رفع گرفتاري‌ها و مشكلات به نقل حديثي از امام صادق(ع) مي‌پردازد: امام حسين(ع) گرفتار و غمديده كشته شد، پس بر خداوند واجب است كه هر گرفتاري را كه به زيارت او برود، شاد و مسرور بازگرداند.

وعده اجابت دعا هنگام زيارت امام حسين(ع) و 4 پاداش ويژه امام حسين(ع)

در فصل اول كتاب حديثي از امام باقر(ع) روايت شده كه حضرت مي‌فرمايد: خداوند به خاطر كشته شدن امام حسين(ع) چهار پاداش به او داد، امامت در در ميان فرزندان او، شفا را در تربت او و استجابت دعا در كنار قبر او قرار داد و روزهاي زائر او در رفت و برگشت از روزهاي عمر او به حساب نمي‌آيد.

بخشش گناهان 50 ساله تنها با يك زيارت امام حسين(ع)

در صفحه 319 كتاب «نورالعين»‌ آمده است: امام صادق(ع) مي‌فرمايد: هر كس امام حسين(ع) را زيارت كند خداوند حاجاتش را برآورده مي‌سازد و امور مهم دنيايي او را كفايت مي‌كند، زيارت او روزي بنده را زياد مي كند، آنچه خرج مي‌كند، جايگزين مي‌سازد، گناهان پنجاه ساله او را مي‌آمرزد و در حالي به سوي خانواده‌اش باز مي‌گردد كه هر گناهي و خطايي كه داشته از نامه عملش محو گشته است.

ثواب زيارت اربعين

در بخشي با عنوان مستحب بودن زيارت امام حسين(ع) در روز اربعين حسيني بيان شده است: امام حسين عسكري مي‌فرمايد: نشانه‌هاي مومن پنچ چيز است: نماز 51 ركعتي، زيارت اربعين، انگشتر به دست راست كردنة به خاك ماليدن پيشاني و بلند گفتن بسم الله الرحمن الرحيم.

 

 

 

منبع : بسیج

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.