سه شنبه 2 دی 1393 | 07:28
نگاهی به پیام ها و دستاوردهای اربعین
قدرت نرم جهان اسلام
قدرت نرم جهان اسلام
مراسم اربعین امسال سید الشهدا با جمعیتی که حساب آن از دست خارج شده، بزرگ‌ترین اجتماع تاریخ شده است و ان شاء الله سال به سال باشکوه تر خواهد شد

 

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"اربعین امسال متفاوت‌ترین اربعین تاریخ است نه تنها از آن جهت که بین 17 تا 20 میلیون نفر در این مراسم شرکت کردند تا بزرگ‌ترین گردهمایی مذهبی سالانه جهان را ثبت کنند، بلکه این مراسم مذهبی صلح‌آمیز پیام سیاسی روشن و مشخصی داشت و ضربه نمادینی بود به گروه تروریستی داعش و رژیم‌‌صهیونیستی ‌که امنیت آن بیش از هر موقع دیگری به چالش کشیده شده است. پیشروی های داعش به سمت شهرهای مختلف عراق،شاید این تصور را برای ناظران جهانی پدید آورده بود که اربعین امسال شاید خلوت ترین دوره خودرا طی نماید .اما چنین نشد. مراسم اربعین امسال سید الشهدا با جمعیتی که حساب آن از دست خارج شده، بزرگ‌ترین اجتماع تاریخ شده است و ان شاء الله سال به سال باشکوه تر خواهد شد. زائران حضرت اباعبدالله که از 60 کشور جهان به این مراسم رسیده‌ بودند از آنجا که فضای اطراف حرم گنجایش چند ده هزار نفر بیشتر را ندارد تا کیلومترها در جاده‌های اطراف حرم اجتماع کرده‌بودند که هیچ تصویر تلویزیونی قادر به پوشش یکباره و همه جانبه آن نیست.انسان هایی که همدیگر را نمی شناسند ولی نمونه ای از جامعه امام زمان عج را به رخ جهان می کشند که پول در ان معنا و مفهوم ندارد. همه به هم خدمت می کنند.همه به هم اعتماد می کنند.همه برای اعتلای نام اسلام دست به دست هم می دهند و هر چه بخواهند با گذشت و ایثار در اختیار هم قرار می دهند.آنجا که لازم باشد، شب و روز از پا نمی نشینند. آنچه که حیرت ناظران جهانی را در این روز بزرگ برانگیخته چگونگی امکان تغذیه و اسکان جمعیت بالغ بر 20 میلیون نفر است، آن هم در شرایطی که فقط در چند هزار متر مربع متمرکز شده‌اند بیشتر ایشان خدمات مردمی در موکب ( هیئت)‌های حسینی راکه خالصانه با اصرار و التماس به زائران انجام می‌شود با هیچ معیار دیگری جز ایمان و عشق به حقیقت متعالی قابل وصف نمی‌دانند. کاین هنوز از نتایج سحر است؛باش تا صبح دولتش بدمد.خداوند می خواهد بگوید ظرفیت کربلا و نهضت عظیم عاشورا ودر تداوم ان زیارت اربعین که در واقع پاسداشت  کار خالصانه امام حسین ع و مصائب خاندان اهل بیت تا قیام قیامت فراموش نخواهد شد. اشتیاق و حرارت قلبی مؤمنان نسبت به اباعبدالله(ع)اولین و اساسی‌ترین عاملِ محبوبیت اربعین است. چنانکه رسول خدا فرمود: «إنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ حَرَارَةٌ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَنْ تَبْرُدَ أَبَداً؛ همانا به سبب قتل حسین حرارتی در قلب‌های مؤمنان است که هرگز سرد نخواهد شد» این مسیر پرشور تازه آغاز شده و نباید گذاشت به سردی بگراید.اربعین 93 نقطه عطفی به عنوان یک راهبرد و ذخیره استراتژیک برای نظام اسلامی است.عظمت این کار را با کمبودهای احتمالی نباید تلخ کرد والبته برای رفع این کمبودها برای آینده باید تلاش کرد.
قدرت نرم مسلمانان
نخست اینکه این حضور نشان می‌دهد که مکتب حسینی از قابلیت و قدرت بسیج بالایی برخوردار است که مشابه آن را در جهان امروز (که در معرض هجوم افسارگسیخته فرهنگ غرب قرار گرفته و باعث تکه تکه شدن هویت‌های جمعی شده است) نمی‌توان سراغ داشت. از این رو این حضور ابعاد دیگری از قدرت نرم مسلمانان و به خصوص پیروان این مکتب را به تصویر می‌کشد.
آشنایی افکارعمومی بین‌المللی با ماهیت ظلم ستیزی مکتب حسینی
دوم اینکه این حضور باعث آشنایی افکارعمومی بین‌المللی با ماهیت ظلم ستیزی مکتب حسینی و نمادهای عینی آن تاسوعا ـ عاشورا و اربعین می‌شود و در عین حال با بازخوانی واقعه جانسور عاشورا چهره عاملان و مسببان این واقعه را در چهره داعش و دیگر افراد و گروه‌های تکفیری برای افکار عمومی بین‌المللی معرفی می‌کند. در واقع همان کسانی که جنایت عاشورا را آفریدند امروزه در چهره داعش دوباره ظهور و بروز یافته‌اند. در این میان اگر داعش با قتل و خون‌ریزی و ارتکاب انواع جنایات شنیع وجهه اسلام و مسلمانان را تخریب می‌کند اما 20 میلیون زائر شیعه باحضور مسالمت‌آمیز خود در مراسم عاشورا و اربعین ضمن تأکید بروحدت و همبستگی خود بر این واقعیت صحه می‌گذارند که ظلم ستیزی در مکتب اسلام و شیعه قدمتی بیش از 1400 ساله دارد.
تجربه ای جدید در برگزاری امن مراسم با اتکا به توانمندی های مردم عراق
باید علت دور شدن خطر و تهدید داعش از مناطق شیعه نشین (که زمینه را برای برگزاری موفقیت آمیز و بی خطر مراسم اربعین و پیش از آن مراسم عاشورا فراهم کرد) را در خارج از چارچوب تشکیل ائتلاف داعش جستجو کرد و آن جای نیست جز داخل عراق. در این زمینه نیز نه یک رکن بلکه مثلث روابط و همکاری میان سه رکن مرجعیت، دولت عراق و مشورت های ایران بوده است که چنین موفقیتی را رقم زده است. فتوای مرجعیت در تشکیل ارتش مردمی موجب شد خلاء ناشی از خیانت نفوذی های بعثی در ارتش که در سقوط غیر منتظره موصل متجلی شد به سرعت پر شود و در عین حال این امکان فراهم شود که دولت جدید امکان پالایش نفوذی های بعثی را در ارتش و دیگر نهادهای امنیتی پیدا کند و از تکرار خیانت نفوذی های بعثی در سایر مناطق جلوگیری کند.برای درک اهمیت این مسئله کافی است به این نکته توجه شود که طبق بررسی های جدید در دولت آقای حید العبادی مشخص شده است که دست‌کم 50 هزار نفر در ارتش ثبت نام کرده و حقوق دریافت می کردند اما هرگز در ارتش حضور نداشتند و نکته جالب توجه در این میان این بود که حقوق این افراد به فرماندهان ارتش پرداخت می شد.این مراسم مذهبی در حالی در این وسعت عظمت و بزرگی برگزار شد که هیچ حادثه تروریستی جدی گزارش نشد. این در حالی است که مراسم‌های سال گذشته همواره با شهادت تعدادی از زائرین همراه می‌شد. رسانه‌ها گزارش دادند که در بعد امنیتی نیز تدابیر دولت و مقامات امنیتی این کشور به بالاترین سطح خود رسیده و طرح‌های امنیتی ـ نظامی گسترده‌ای در سراسر عراق به ویژه استان‌های همجوار کربلا به اجرا گذاشته شده است. حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق نیز شخصاً در اتاق عملیات مشترک وزارت دفاع در مقر این وزارتخانه حاضر شد و ضمن پیگیری روند عملیات علیه داعش، از تدابیر امنیتی اتخاذ شده برای تامین امنیت زوار اربعین حسینی اطمینان حاصل کرد. در همین حال، عقیل الطریحی استاندار کربلا از مشارکت 40 هزار نیروی امنیتی برای تامین امنیت مراسم اربعین امام حسین(ع) خبر داد. وی افزود: ما طرح ویژه اربعین را به محض پایان مراسم عاشورا را آماده کردیم. بر اساس طرح اولیه 25 هزار نیروی امنیتی که 5 هزار نفر از آنها را نیروهای مردمی تشکیل می‌دادند در طرح امنیتی مشارکت داشتند. ما تعداد نیروهای امنیتی را افزایش دادیم تا به 40 هزار نیروی امنیتی که نیروهای مردمی و نیروهای داوطلب زن را نیز شامل می‌شود برسد.» الطریحی تأکید کرد: در محاسبات ما موضوع خیل انبوه افرادی که به کربلا حرکت می‌کنند لحاظ شد و بنابراین تلاش خود را در همه زمینه‌های امنیتی، خدماتی و بهداشتی به کار بستیم تا این مراسم به صفحه‌ای از صفحات پیروزی بر تروریسم تبدیل شود و ثابت خواهد شد که ما به اصول، تفکر و فرهنگ امام حسین(ع) پایبند هستیم. وزارت دفاع عراق روز جمعه با صدور بیانیه‌ای از کشف و ضبط 16 سکوی پرتاب موشک تکفیری‌ها به منظور هدف قرار دادن زائران اربعین حسینی خبر داد و تاکید کرد موشک‌ها آماده شلیک بودند. نیروهای اطلاعات نظامی وابسته به عملیات «فرات الاوسط» موفق شدند یک روز پیش از اربعین امام حسین (ع)،  16 مقر پرتاب موشک واقع در پشت تپه‌های «الطار» واقع در کربلا را کشف و ضبط کنند.
تحلیلگران آزادسازی و پاکسازی منطقه جرف‌الصخر را یکی از مهمترین دلایل برگزاری امن این مراسم مذهبی عنوان کرده‌اند. جرف الصخر در شمال استان بابل و در فاصله 60 کیلومتری از جنوب غرب بغداد قرار دارد و 50 هزار نفر در این منطقه ساکن هستند و در مثلث بغداد، الانبار و کربلا واقع است. این منطقه در آستانه ماه محرم آزاد شد و منابع رسانه‌ای گزارش دادند فرماندهی این عملیات با سردارحاج قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس بوده است. مسئولان عراقی اعلام کردند که تدابیر امنیتی برای حمایت از زائران حسینی، تا شش روز پس از اربعین ادامه خواهد یافت. در همین حال مسئولان امنیتی عراق از کشف چندین توطئه تروریستی برای به خاک و خون کشاندن مراسم اربعین خبر دادند که از جمله آن کشف هشت موشک ‌گراد در استان کربلا بوده است. بنا به گفته منابع نظامی عراقی، نیروهای امنیتی عصر روز جمعه هشت موشک گراد را که در جنوب استان کربلا برای شلیک به سوی تجمع زوار در اطراف حرم امام حسین(ع) آماده شده بود کشف و این توطئه را خنثی کردند. براساس این گزارش، تاکنون چندین خودروی بمب‌گذاری شده نیز در اطراف استان کربلا توقیف و خنثی شده و نیروهای امنیتی توانسته‌اند چندین تن را در ارتباط با این اقدامات تروریستی دستگیر کنند. همچنین روز جمعه چند گلوله خمپاره در مناطق مختلف استان کربلا به زمین اصابت کرد اما با توجه به اینکه محل تجمع زائران را هدف قرار نداده بود، تلفاتی بر جای نگذاشته بود. به گفته رئیس پلیس کربلا تا زمانی که زوار اربعین از شهر خارج نشده باشند تدابیر امنیتی ادامه خواهد یافت که احتمالاً این مسئله پنج تا شش روز پس از اربعین به طول خواهد انجامید.
سوم اینکه هر چند دولت جدید عراق با همکاری و مشورت جمهوری اسلامی ایران از ماه‌ها پیش تمام توان خود را برای تامین امنیت مراسم تاسوعا –عاشورا و اربعین حسینی به کار گرفته بود و به همین علت به‌رغم وجود برخی کمبودها در خدمات‌رسانی به زائران آن هم به علت ازدحام جمعیت مشکل امنیتی جدی برای زائران پیش نیامد اما حتی اگر به فرض این تهدیدها هم وجود می‌داشت باز نمی‌توانست خلل اساسی در اراده زائران شیعه ایجاد کند. از این دید یکی از دلایل حضور گسترده زائران در مراسم عاشورا و اربعین دادن پیام به داعشی‌ها و تکفیری‌ها است که سیاست دهشت‌افکنی آنها نه تنها هیچ هراسی دردل شیعیان ایجاد نکرده، بلکه با تحریک به حضور بیشتر و قدرت‌نمایی در صحنه نتیجه عکس نیز برای این گروه و بانیان آنها رقم زده است.
چهارم اینکه روند منتهی به تامین امنیت 20 میلیون زائر شیعه نشان می‌دهد که هرچه عوامل و زمینه‌های تامین امنیت بومی باشد به همان میزان ضریب، دوام و قوام آن نیز افزایش می‌یابد. در واقع تامین امنیت تحسین برانگیز مراسم عاشورا و اربعین مثلث همکاری و اقدام به موقع میان مرجعیت، دولت مرکزی و مشاوره دلسوزانه نیروهای امنیتی ایران بوده است که بر اساس آن مرجعیت با صدور فتوای امکان بسیج نیروهای داوطلب مردمی بعد از سقوط موصل را فراهم کرد و متعاقب آن دولت عراق بلافاصله به سازماندهی این نیروها پرداخت و به پشتوانه آن هم به پالایش نفوذی‌های بعثی از ارتش و سایر دستگاه‌های امنیتی پرداخت و هم اینکه با مشاوره ایران به چندین عملیات موفقیت‌آمیز از آمرلی گرفته تا جرف الصخر و جلولا در برابر داعش دست زد و بدین ترتیب با عقب راندن داعشی‌ها از مناطق تماس شیعه زمینه را برای برقراری امنیت زائران شیعه در عاشورا و اربعین فراهم کرد. این بدین مفهوم است که هرچه روند کنونی پایه‌های بومی ساختار نظامی و امنیتی جدید تقویت شود به همان میزان کارآمدی و پاسخگویی آن نیز افزایش خواهد یافت.
نقطه عطف جدید در تاریخ مذهبی و سیاسی عراق
و در نهایت باید به این واقعیت نیز اشاره کرد که با رکورد جدیدی که در حضور زائران در اربعین ثبت شد، از این پس قاعدتاً باید پیشاپیش برنامه‌ریزی‌های لازم برای خدمات‌رسانی به زائران صورت گیرد تا جای ممکن از سختی و مشقت زائران کاسته شود. با توجه به اینکه امسال دولت عراق در میدان جنگ با داعش قرار دارد و بخش عمده‌ای از توان و بودجه عراق صرف این مسئله شده است لذا خدمات رسانی و تامین ایاب و ذهاب زائران بخصوص برای ایرانی‌ها با مشکل همراه بود که امید می‌رود با آزادسازی بقیه خاک عراق از دست داعش و تثبت اوضاع و امنیت این مشکل برای سال‌های بعد رفع شود. اما در مجموع مراسم اربعین امسال نقطه عطف جدید در تاریخ مذهبی و سیاسی عراق به ثبت رساند که فرصت‌سازی از آن می‌تواند نظام سیاسی جدید این کشور را برای همیشه در برابر انواع تهدیدهای داخلی و خارجی بیمه کند.
  فلسفه پیاده روی اربعین به سمت کربلا
همواره آیین‌ها و ادیان مختلف با هدف همبستگی میان پیروان و هویت بخشی به جریان اجتماعی خود، ایامی را در سال مشخص کرده و پیروان خویش را ملزم به شرکت در این اجتماعات می‌کنند. یکی از پیامدهای اینگونه تجمعات، نمود جهانی و به نوعی تبلیغ آن جریان اجتماعی است که معمولا در جامعه جهانی تأثیرگذار است. به فرموده مقام معظم رهبری خلا وجود اجتماعی عظیم و بین‌المللی در میان شیعیان را حضور میلیونی در ایام اربعین پر می‌کند. کربلا می‌تواند«نماد» تبلور وحدت و بیعت با امام باشد که «نمود»ی جهانی خواهد داشت. شروع جاذبه مغناطیس حسینی در روز اربعین است، این همان مغناطیسی است که امروز هم با گذشت قرن‌های متمادی در دل من و شما هست.
متفاوت‌ترین اربعین حسینی تاریخ
اربعین امسال متفاوت‌ترین اربعین تاریخ است نه تنها از آن جهت که بین 17 تا 20 میلیون نفر در این مراسم شرکت کردند تا بزرگ‌ترین گردهمایی مذهبی سالانه جهان را ثبت کنند، بلکه این مراسم مذهبی صلح‌آمیز پیام سیاسی روشن و مشخصی داشت و ضربه نمادینی بود به گروه تروریستی داعش و رژیم‌‌صهیونیستی ‌که امنیت آن بیش از هر موقع دیگری به چالش کشیده شده است.
راه آزادی قدس از کربلا می‌گذرد
راه آزادی قدس از کربلا می‌گذرد. این را امسال زائران کربلا، 26سال بعد از پایان جنگ تحمیلی ثابت کردند. اربعین امسال متفاوت‌ترین اربعین تاریخ است نه تنها از آن جهت که بین 17 تا 20 میلیون نفر در این مراسم شرکت کردند تا بزرگ‌ترین گردهمایی مذهبی سالانه جهان را ثبت کنند، بلکه این مراسم مذهبی صلح‌آمیز پیام سیاسی روشن و مشخصی داشت و ضربه نمادینی بود به گروه تروریستی داعش و رژیم‌‌صهیونیستی ‌که امنیت آن بیش از هر موقع دیگری به چالش کشیده شده است.
مردمی با گویش ها و ملیت های متفاوت اما متحد و یکپارچه
اربعین سرور و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) نیز گذشت، در این چند روز مردم مشتاق و شیفته آن حضرت، فارغ از هر گویش و ملیتی با پای پیاده به سوی کربلا رهسپار شدند، و حرکتی را ایجاد کردند که زبان در وصف عظمت آن قاصر است، اربعین اباعبدالله را می‌توان از چند منظر به تماشا نشست: از نگاه آنان که بیرون از مذهب و دین به این مراسم کم‌نظیر نگاه می‌کنند. اینان، برخی آن را نفی می‌کنند، برخی شگفت‌زده می‌شوند. از نگاه آنان که درباره‌ انحصار مراسم اربعین می‌پرسند چرا این مراسم فقط برای امام حسین(ع) برگزار می‌شود و برای دیگر معصومان و حتی برای رسول خدا چنین مراسمی برگزار نمی‌شود. از نگاه عالمان که به این مسئله پاسخ می‌دهند. آنان احیای دین در حرکت اباعبدالله، بزرگ و منحصر به فردبودن مصیبت، رسیدن اهل بیت(ع) اسیر به کربلا در روز اربعین، تقابل با کوشش دشمن در به فراموشی سپردن حرکت کربلا را در زمره انحصار این مراسم به اباعبدالله(ع) می‌دانند. از همه مهمتر سخن معصوم که زیارت اربعین را در زمره‌ نشانه‌های ایمان برشمرده است. از نگاه مورّخان که در باره‌ چند و چون زیارت جابر در روز اربعین و امکان یا استبعادرسیدن اسرا در بیستم صفر به کربلا بحث می‌کنند. از نگاه مؤمنان و دل‌دادگان به اهل بیت(ع) که خود را وارث میراثی تاریخی می‌دانند. میراثی تاریخی در میان مناسک دینی که مؤلفه‌ها و گستره‌ی متمایز و اعجاب انگیز است.من از این منظر به اربعین نگاه می‌کنم. اربعین به مثابه میراثی تاریخی در میان مناسک شیعی با مؤلفه‌ها و گستره‌ متمایز و اعجاب‌انگیز.  یکی از سوالاتی که دراین باره خیلی مطرح می شود و همه در پاسخ به آن درمانده هستند، این است که چه چیز اربعین را تا این اندازه برای شیعیان محبوب ساخته است؟ و چرا مراسم اربعین حتی از مراسم روز عاشورا نیز باشکوه تر است؟در اربعین عواملی وجود دارد که سبب محبوبیت و اقبال عمومی شده است: اشتیاق و حرارت قلبی مؤمنان نسبت به اباعبدالله(ع)اولین و اساسی‌ترین عاملِ محبوبیت اربعین وجود مقدس اباعبدالله الحسین (ع) است. چنانکه رسول خدا فرمود: «إنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ حَرَارَةٌ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَنْ تَبْرُدَ أَبَداً؛ همانا به سبب قتل حسین حرارتی در قلب‌های مؤمنان است که هرگز سرد نخواهد شد» (مستدرک الوسائل، ج 10ص 318) این عامل محور همه‌ی مراسم و مناسک مربوط به امام حسین است. مراسم و مناسک مربوط به سیدالشهداء همواره با اقبال عمومی و با شور و حرارتی خاص همراه بوده است.
انتقال پیام با زبان بدن خسته و رنجور اما با روحی بزرگ
همگانی بودن اربعین عامل اساسی دیگر همگانی بودن اربعین است. ممکن است در میان مراسم مربوط به اباعبدالله هر کس یکی از آنها را بپسندد. برای مثال، همه سینه‌زن یا زنجیرزن نیستند؛ ولی راهپیمایی و زیارت اربعین همگانی است. هر ذائقه‌ای در هر سن و موقعیتی با آن ارتباط برقرار می‌کند. از این رو، مراسم اربعین زمینه‌ی به مراتب مساعدتری برای همگانی شدن دارد. 3ـ نجوای شیدایی با زبان بدن دلدادگان اباعبدالله(ع) و خاندان رسالت در این راهپیمایی با همه‌ی جسم خود نسبت به آن وجود مقدس ابراز ارادت می‌کنند. آنها جسم خود را فرسنگ‌ها راه می‌برند تا به مشهد شریفش برسند. این نوعی سخن گفتن و انتقال پیام با زبان بدن است. یک یک زائران اربعین دلدادگی خود را با بدن خسته و رنجور خود روایت می‌کنند. در این راهپیمایی طولانی در هر گام و در هر تپش و با هر نفس، جلوه‌ای از شیدایی به آن امام تجلی می‌کند. گویی زبان بسته‌اند تا پیام عاشقی از قلب داغ‌دار و تفتیده‌ی آنها با همه‌ی جسم و جانشان بازگو شود.
پیام ظلم ستیزی و پیوند شیعه با امام
پیام روشن ظلم‌ستیزیحرکت همگانی اربعین حاوی پیامی روشن برای ظالمان است. اساس این حرکت همراهی نظری و عملی با امام مظلوم و برائت از ظالمان است. زیارت اربعین به شکل آشکاری برای همه‌ی جهانیان این پیام را ارسال می‌کند که شیعه همواره پیوند خود با امام معصوم را حفظ می‌کند و به پیروی از سیدالشهداء هرگز با ظالمان کنار نخواهد آمد. این حرکت پیام آشکار و روشنی علیه ظلم است. پیامی که در نهایت نرمش شکل می‌گیرد؛ ولی در درون خود سخت‌ترین و محکم‌ترین پیام را حمل می‌کند.
پیامی به گروهک تروریستی داعش
علاوه بر اهمیت مذهبی و ثبت بیشترین حضور مردم، مراسم اربعین امسال به دلیل حملات داعش در شمال عراق و تسلط این گروه بر بخش‌هایی از خاک این کشور و تهدیدهایی که این گروه علیه شیعیان می‌کرد، از اهمیت زیادی برخوردار است. رسانه‌ها حضور میلیون‌ها نفر از سرتاسر جهان را به مبارزه طلبیدن داعش از طریق برگزاری یک مراسم صلح‌آمیز عنوان کردند. خبرگزاری فرانسه نوشت: «میلیون‌ها زائر مسلمان شیعه جهادیست‌ها [تکفیری‌ها] را به مبارزه طلبیدند و برای برگزاری مراسم مذهبی اربعین در کربلا، شهر مقدس عراق گردهم آمدند تا مراسم مذهبی سالانه اربعین را به جای بیاورند.» این خبرگزاری چند روز پیش طی گزارشی با اشاره به سرازیر شدن گسترده ایرانی‌ها به مرز عراق برای رسیدن به کربلا نوشته بود این مراسم حاوی پیامی برای داعش است.
البته برخی معتقدند بعضی گفته‌اند این اجتماع بزرگ انسانی پاسخی به «داعش» به حساب می‌آید و حال آنکه داعش آنقدر بزرگ نیست که دفع آن به چنین راهپیمایی بزرگی و توسل به حسین(ع) بزرگ و عباس(ع) صف‌شکن احتیاج داشته باشد. کما‌اینکه پیش از این و در یک فاصله کوتاه بخشی اندک از انرژی متراکم شده در اربعین، بساط داعش را از دیاله، بابل، صلاح‌الدین، الانبار،‌حلب و… جمع کرده است. در جریان جنگ 33 روزه هم که اسرائیل از همه امکانات زمینی، هوایی و دریایی خیره‌کننده خود استفاده کرد تا مقاومت لبنان را به زانو درآورد، همین اربعینی‌های لبنانی با کمتر از پنج‌صدم درصد راهپیمایان اربعین امسال عراق بر رژیم صهیونیستی غلبه کرده و دولت ایهود اولمرت را روانه جهنم کردند. بنابراین جای تاسف است که کسانی بخواهند راهپیمایی ده‌ها میلیونی اربعین را مصاف شیعیان با داعش لقب دهند 10 درصد این جمعیت کافی است تا به‌وسیله آنان بساط آمریکا، انگلیس، وهابی‌های نوکر آمریکا و انگلیس در عربستان و هر دم و دنباله آمریکا و انگلیس برای همیشه از منطقه برچیده شود
حیرت جهان از عظمت راهپیمایی اربعین
آنچه که حیرت ناظران جهانی را در این روز بزرگ برانگیخته چگونگی امکان تغذیه و اسکان جمعیت بالغ بر 20 میلیون نفر است، آن هم در شرایطی که فقط در چند هزار متر مربع متمرکز شده‌اند بیشتر ایشان خدمات مردمی در موکب ( هیئت)‌های حسینی راکه خالصانه با اصرار و التماس به زائران انجام می‌شود با هیچ معیار دیگری جز ایمان و عشق به حقیقت متعالی قابل وصف نمی‌دانند. اربعین امسال در شرایط ظهور پدیده داعش در عراق و هجمه‌های اقتصادی به اصلی‌ترین منبع درآمد مردم عراق و ایران، پاسخی با راهبرد مکتبی به شمار می‌رود و به اعتقاد صاحب‌نظرانی که اربعین امسال را از نزدیک مشاهده کردند، غافلگیری بزرگی برای نظام سلطه و رسانه‌های غربی به شمار می‌آمد و بسیاری آن را نه صرفاً یک حرکت مسالمت‌آمیز سیاسی که حرکتی سرکوبگرانه برای دشمنان اسلام می‌دانند. گزارش خبرنگار ما همچنین حاکی است ناظران مذهبی اربعین امسال را بزرگ‌ترین رخدادی می‌دانند که به رغم نداشتن بر نامه‌ریزی ظاهری با هدایت امام معصوم به منسجم‌ترین و راهبردی‌ترین اجتماع مذهبی تاریخ بدل شده است.
نمونه ای که در جهان دیده نشده است
راهپیمایی ده‌ها میلیونی اربعین در عراق یک اجتماع مذهبی سیاسی است که نمونه‌ای از آن در جهان دیده نشده است. این راهپیمایی برای بزرگداشت یک شخصیت بزرگ از اهل بیت مطهر پیامبر عظیم‌الشان اسلام که حکایت او فراحکایت و روایت از سرگذشت او فراروایت به حساب می‌آید. از این رو «اربعین» اختصاص به او دارد و برای شهادت یا رحلت هیچ پیامبر یا امام دیگر روا شمرده نشده است. بزرگداشت  اربعین در لسان ائمه معصومین یکی از چند علامت مومن واقعی است. از این منظر راهپیمایی چند ده میلیون نفری اربعین، امروز پژواک سخن امام معصوم و اجابت بلند دعوتی است که به اندازه‌ای که شایسته آن بوده، تا پیش از این ادا نشده است.
راهپیمایی اربعین نشان داد ؛ اسلام همچنان بالنده است
راهپیمایی بزرگ اربعین، راهپیمایی مردمی بود که با خود پیام‌های آشکاری را برای جهانیان به همراه داشتند. در این راهپیمایی بزرگ زنده بودن و پرتحرک بودن و سازنده بودن و پرطنین بودن اسلام به اثبات رسید و یک بار دیگر توجه  جهانیان به اصل اسلام و حرکت شتابان آن جلب شد، غرب به‌خصوص طی دو دهه گذشته تلاش زیادی بکار بسته تا اسلام را عامل تفرقه و دشمنی میان ملت‌ها معرفی کرده و پیروان آن را در حال سرخورده شدن از آن و رها کردن دین جلوه دهد. غرب طی سالهای اخیر از یک سو با استناد به شکست طرح اخوان‌المسلمین در منطقه و از سوی دیگر با برجسته‌سازی جایگاه گروه‌های تروریستی نظیر داعش وانمود می‌کرد اسلام در حال منزوی و مطرود شدن در جغرافیای خود است چه رسد به اینکه بخواهد در جغرافیای غیر اسلامی توجهی را برانگیزد. راهپیمایی چند ده میلیونی اربعین در عراق که در مقیاس‌های دیگری در بعضی دیگر از کشورهای اسلامی منطقه تکرار شده است، نشان داد که «اسلام بالنده» به شکلی توفنده در صحنه حضور دارد و از قضا در کشوری که بیش از سایر کشورها با دو مقوله اشغال نظامی غرب و تروریزم دست به گریبان بوده و فدائیان بیشتری داده است، توفنده‌تر است.
بالندگی بیداری اسلامی
تظاهرات عظیم اربعین به خوبی بالندگی بیداری دینی مردم را به تصویر کشید و از این رو باید گفت برخلاف آنچه تصور و تبلیغ می‌شود، جوامع اسلامی در مسیر بیداری اسلامی دچار تردید و سستی نشده‌اند و آنچه در خیال غرب خلجان می‌کند، توهمی است که با تبلیغات رسانه‌ای، واقعیت معرفی می‌شود.
راهپیمایی شیعیان اما تحت لوای اسلام
راهپیمایی بزرگ اربعین عراق عمدتاً توسط شیعیان خلق شده است ولی ماهیت فرامذهبی دارد اگر به شعارهای مردمی که برخاسته از شعارهای حضرت سیدالشهدا- علیه الصلواهْ والسلام- بود، توجه کنیم درمی‌یابیم که آشناترین و فراگیرترین شعاری که در مراسم راهپیمایی دهها میلیونی اربعین عراق شنیده شد ناظر بر عزت‌طلبی و ذلت‌گریزی بود. هیچکس از امام مظلوم ما در سال 61 هجری نشنید که بگوید من برای احیاء شیعه و اعتلای شیعه قیام کرده‌ام، حضرت می‌فرمودند قیامشان برای احیای اسلام است اسلامی که اگر مردمش به شخصی مثل یزید مبتلا شود، از جامعه رخت برمی‌بندد و از آن جز لقلقه‌ای در زبان‌ها یافت نمی‌شود و در این صورت جا دارد که برای بازگرداندن اصول، معارف و اسلام دین محمد(ص)، شمشیرها مرا در میان گیرند. بلندترین فریاد حضرت سیدالشهدا- علیه‌السلام- در جریان سفر به کربلا، «امر به معروف و نهی از منکر» و «احیاء سنت و سیره پیامبر و علی» بود و این‌ها همه دارای هویتی دینی هستند و جنبه مذهبی- به معنای تمرکز بر موارد اختلاف مذاهب- نداشته است و از این رو اربعینیان در راهپیمایی دهها میلیونی خود حامل لوای اسلام بودند و هر مؤمن شیعه و یا سنی، آمال و اهداف خویش را در کانون این تظاهرات و اجتماعات بزرگ جستجو کرده است.
اغمای ناشی از ضربه اربعین
غرب بیش از همه از این راهپیمایی دهها میلیونی حساب برده است. شک نکنید که آمریکا تا مدت‌های مدید در اغماء ناشی از ضربه اربعین باقی می‌ماند. غرب بیش از همه از این راهپیمایی بزرگ تاریخی لطمه خورده است و از این روست که بیش از همه درصدد برآمده تا از بازتاب رسانه‌ای آن در غرب جلوگیری کند و تنها در معدود رسانه‌هایی نظیر «هافینگتون پست» که آنهم به جریانات معارضه غربی تعلق دارند، عظمت و معنای عمیق آن را بازتاب داده است.
راهپیمایی اربعین طلیعه سازندگی در عراق
راهپیمایی دهها میلیونی مسالمت‌آمیز اربعین عراق که با حوادث تهدید‌آمیز چندانی هم مواجه نشد، جنبه سازنده اجتماع دینی اربعین را به خوبی نشان داد این اجتماع همدلانه و عاشقانه نشان داد که عراق برای ساخته شدن و رهایی از مشکلات فراوان کنونی در جنبه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی زیرساخت‌های انسانی خود را دارد، مردمی که با همه فقر مادی خود طی دو  هفته میلیونها زائر را به نحو عجیب و تحسین‌برانگیزی اداره کردند و در این رابطه نقش مستقیم دولت حالت حاشیه‌ای پیدا کرده بود، می‌توانند در یک دوره کوتاه، کشور خود را به اعتلا برسانند کما اینکه توجه مردم ایران به عتبات عالیات در عراق بیانگر آن است که در ایران هم ظرفیت بزرگی وجود دارد و می‌تواند به کمک عراق بیاید. شرکت میلیونی مردم ایران در راهپیمایی اربعین عراق و تداخل پرچم‌های عراق و ایران و تصاویر مشترک حضرت آقا و حضرت آیت‌الله سیستانی نشان داد که رابطه ایران و عراق در سطوح ملی نیز تا چه اندازه عمیق و مداوم است. از امروز نوبت دولت‌های دو طرف و بخش‌های خصوصی دو کشور است که از این ظرفیت استفاده مطلوب کنند.
نمایش وحدت جهان اسلام
گردهمایی 20 میلیون عاشق حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در کربلا را می‌توان «رستاخیز حسینی» نامگذاری کرد. خیزش جهانی زائرین حسینی پس از 1370 سال پس از شهادت آن حضرت، به نحوی که دوستداران و پیروان ایشان برای برگزاری مراسم اربعین، به یاد آن مظلوم تاریخ در منطقه ای پرخطر تجمع می کنند، مفهوم و رسالت انسانی عمیقی را به نمایش می گذارد که عبارت است از همبستگی اسلامی و وحدت بین  مسلمانان. حضور سران قبایل همه استان های عراق برای تاکید بر وحدت و یکپارچگی ملی در کربلای معلی نمونه ای از این مفهوم درخشان است. این افراد از استان های صلاح الدین، نینوا، الانبار و بغداد با هدف خنثی کردن توطئه تفرقه افکنان داعش در عراق و شرکت در زیارت اربعین وارد کربلا شدند. خبر حضور آنان درعتبه مقدسه نشان می دهد که وحدت جهان اسلام دستخوش تزلزل نخواهد شد و عاشقی مکتب اهل بیت، شیعه و سنی نمی شناسد. تجمع کربلا اوج همگرایی اسلامی و انسانی است که توانسته است چنین اراده ای در پیروان آن حضرت ایجاد کند تا چنین جمعیت عظیمی را علیرغم تهدیدات و خطراتی که از زمان صدام، در عراق بی سابقه بوده است، گردهم آورد.
سکوت و خفقان رسانه های غربی و صهیونیستی در انعکاس پیام اربعین
نکته ای که در این میان جلب توجه می کند سکوت و یا نگاه گذرای رسانه های غربی – عربی است که نشان می دهد پشت پرده این رسانه ها، صهیونیسم، استکبار جهانی و آمریکا قرار دارند که مایل نیستند پیام این واقعه بزرگ به جهان منتقل گردد. لذا سکوت رسانه های غربی – عربی نسبت به این تجمع بی سابقه، بدین مفهوم است که آنان حاضر نیستند به رسالت رسانه ای خود عمل کرده و واقعیت تجمع اربعین را به گوش مخاطبین خود برسانند، زیرا در غیر اینصورت منافع سیاسی و اقتصادی آنان که از تفرقه افکنی به دست می آید، به خطر خواهد افتاد. اگر عاشقان اباعبدالله (ع) از اهل تسنن با دیدن اشتیاق زائرین، به برادران شیعه خود در مراسم اربعین بپوندند و بدین وسیله آتش اختلاف در میان مذاهب مختلف فروکش کند، دیگر این رسانه های مزدور از چه راهی امرار معاش کنند ؟درسی که می توان از این تجمع بزرگ گرفت این است که شور و اشتیاق حسینی همه اختلافات قومی و نژادی را به کناری زده و همه قلوب را با یکدیگر متحد کرده است.
جهان اسلام یکپارچه بیدار است
اجتماع 20 میلیونی مسلمانان از کشورهای مختلف جهان در روز اربعین حسینی یک مانور بزرگ عملیاتی بود. همه مسلمانان حول محور سیدالشهدا(ع) جمع شدند و با وحدتی که رقم زدند، حساب کار به دست آمریکا و تروریست‌های آموزش دیده‌شان یعنی کفار داعش آمد و توجه پیدا کردند که جهان اسلام یکپارچه بیدار است.این اجتماع بزرگ پنبه بخش عمده‌ راهبردهای آمریکایی-صهیونیستی در منطقه را زد، به تحقیق، یکی از عمده‌ترین راهبرد‌های آمریکا در منطقه این بود که شیعیان را محدود نشان داده و در اقلیت قرار دهد، اما اجتماع اربعین نشان داد عاشورا یک گفتمان محدود نیست که فقط شیعیان به آن قائل باشند. نسخه انقلاب اسلامی بی‌تردید برگرفته از الگوی ماندگار عاشوراست و لذا همان‌طور که عاشورا محدودیت‌پذیر نیست، انقلاب اسلامی نیز به دلیل طبع انقلابی‌گری خود نمی‌تواند در حلقه خاصی محصور شود. با اجتماع عظیم مردم در عراق، یک پاکسازی در وسعت گسترده در منطقه انجام گرفت و سران قبائل سنی، سران عشایر عراق و سران شیعیان حول محور امام حسین(ع) جمع شدند و یک صدا اعلام کردند به هیچ عنوان حضور خارجی را برنمی‌تابند، بنابراین صدای واحد مسلمانان باعث پاکسازی یکپارچه عراق خواهد شد. ثمره این تجمع عظیم که نشان قدرت اسلام است، سوریه را هم بهره‌مند خواهد کرد، این حضور، هشدار صریح به غرب داد تا فکر دخالت در منطقه و اینکه بخواهند نقشه منطقه را تغییر دهند را از سر خود بیرون کنند. در حقیقت این راهپیمایی عظیم ضربه کاری خود را به تفکرات تکفیری زد و اگر قرار بود پاکسازی عراق 5 سال طول بکشد به یک سال  تبدیل کرد و به جلو انداخت.
عتبات عالیات خط قرمز شیعیان جهان
شیعیان و پیروان اهل بیت در اربعین امسال نشان دادند عتبات عالیات خط قرمز تشیع است. حاصل فعالیت های استکبار جهانی ، تولید گروهک های تروریستی مانند داعش است، استکبار جهانی داعش را به وجود آورده و این گروهک با تهدیدات متنوع سعی داشتند تا از راهپیمایی اربعین جلوگیری کنند؛ اما مردم مسلمان شیعه و دوست داران اهل بیت (ع) نشان دادند این تهدیدات کمترین واهمه ای را در دل با شور و شوق آنان ایجاد نخواهد کرد. شیعیان جهان از ملیت های متفاوت با بی توجهی کامل به تهدیدات داعشیان، در کربلای معلی حضور یافتند و جلوه های بی نظیری از عشق و دلدادگی به سید و سالار شهیدان را به نمایش گذاشتند. این حضور و حماسه آفرینی بی نظیر روشن ترین پیام برای تروریست ها، داعش، صهیونیست ها و آمریکا بود که عتبات عالیات خط قرمز تشیع است. آنها می دانند که جهان تشنه پیام انقلاب اسلامی، مذهب تشیع و مکتب اهل بیت (ع) است. این توطئه ها برای آن است که پژواک پیام اربعین به قلب دوست داران آن در سراسر دنیا نرسد. بیست میلیون مسلمان از صد کشور دنیا با کمترین توقع و امکانات در کربلای معلی جمع شدند و در این مراسم معنوی شرکت کردند؛ کاری که کفار با انجام هزینه میلیارد دلاری نیز قادر به انجام آن نخواهند بود.
اربعین، ظرفیت عظیمی که روز بروز آشکارتر می شود
عاشورا آن‌قدر ظرفیت داشت و دارد تا در یک روز و یک دهه خلاصه نشود و اربعین‌اش نیز بتواند غوغا به‌پا کند و بیداری بیافریند. درباره اربعین این روزها زیاد گفته‌ایم و شنیده‌ایم، اما نگاهی به بزرگ‌ترین اجتماع بشری ما را وامی‌دارد باز هم در باره آن بیشتر تأمل کنیم و بیشتر بیندیشیم. اجتماعی که انسان‌هایی را از سطوح مختلف اجتماعی، از نخبگان و صاحب‌منصبان و تجار گرفته تا انسان‌های (ظاهرا) معمولی و از زن و مرد گرفته تا پیرمردان و پیرزنان و جوانان و کودکان، از پنج قاره جهان و به‌رغم تهدیدات تروریستی تکفیری‌های جاهل و کمبود امکانات به این نقطه می‌کشاند تا فقط ولو به توقفی کوتاه عرض ارادتی کنند و بازگردند. مشابه چنین نمونه‌ای را کجا می‌شود دید و تکرار کرد؟ آیا هیچ انگیزه غیرالهی و هیچ آرمان مادی از چنین ظرفیتی برخوردار است؟ قطعا نه، پس اربعین خود به تنهایی می‌تواند دلیل و حجت مسلمانی ما باشد، چرا که حسین(ع) حجت مسلمانی ماست. اگر رسانه‌های خبری دنیا که گاهی سخیف‌ترین موضوعات را به خبر تبدیل و به دنیا مخابره می‌کنند در برابر اربعین با همه ارزش‌های خبری‌اش سانسور یا شبه آن را اختیار کرده‌اند باید پی برد که اربعین برای آنها چقدر نگران‌کننده است و تا چه حد بیم دارند از اطلاع افکار عمومی دنیا از این رویداد؛ و این ترس و دلواپسی از ظرفیت‌سازی این رویداد است. و همان‌قدر که دشمنان اسلام و انسانیت از انعکاس اخباری اینچنین واهمه دارند و خوف، ما باید برای انتشار آن همت کنیم.اسلام ناب، عاشورا و اربعین ظرفیت‌ساز است؛ حماسه خلق می‌کند، شور و عشق می‌آفریند و عقلانیت و شعور را ارتقا می‌بخشد، چرا که عقل و عشق در حریم عاشورا ممزوج و به هم آمیخته‌اند و این دانسته نشود مگر به معرفت و حکمت الهی.
پاسخی سترگ به  تمامی کفر
خیل بیست میلیونی زائران کربلا در اربعین حسینی نمادی از حضور واقعی اسلام در گفت وگوی واقعی تمدن هاست و پاسخی سترگ و دندان شکن، به تمامی کفر است که داعش نه تنها اولین فرزند نامشروع اتحاد فکری آنان است بلکه آخرین آنان نیز نخواهد بود و در آینده ای نه چندان دور، نطفه دیگری از یک گروهک افراطی با چهره ای خشن تر و هولناک تر از چهره های پیشین، در اتاق های فکر دشمنان انسانیت، منعقد خواهد شد.مسلمانان معتقد به راه امام حسین(ع) و واقعه کربلا، اعم از شیعه و سنی امسال به میدان آمدند و باب گفت وگوی واقعی تمدن ها را با تمام جهانیان در روز معطر و مقدس اربعین و در کنار مرقد این امام بزرگوار و این انسان آزاده گشودند و کربلا را به بزرگترین میقات مسلمانان پس از میقات کنگره بزرگ جهان اسلام: یعنی حج، تبدیل نمودند.اربعین حسینی در امسال به گفت وگویی تبدیل شد که محور آن پیام امام حسین(ع) و شهادت مظلومانه آن حضرت به عنوان یک انسان آزاده است که برای عدالت خواهی و استقرار صلح و آرامش و برادری و برابری در سراسر جهان حتی از ریخته شدن خون خود و نزدیکان وفادار و خانواده اش نیز دریغ و ابایی ندارد.گر چه خیل این عزیزان از سراسر جهان و بدون هیچ گونه فراخوان و زد و بندهای سیاسی، به طور خودجوش در کربلا تجمع یافتند، سلاح آن ها نیز سلاحی نبود که توسط سردمداران و مخالفان انسانیت و بشریت به آن ها مهیا گردیده باشد. سلاح آن ها، سلاحی متفاوت با همه سلاح های مخرب جهان و جان پناه انسان در عصر حاضر بود. سلاح آن ها: زبان گویا – شعار آتشین – دست های بر سینه نقش بسته و سینه های مالامال از عطش و عشق به اسلام و اشک های جاری از چشم، به پاس آزادگی امام و رهبر خویش و سوگ ناشی از اوج مظلومیت او و یاران وفادارش بود.این جمعیت بی شمار، پرچمی را برافراشتند که بی شک تمایل دارند تمامی منادیان آزادی و آزادگی و آرامش و صلح در سراسر جهان در زیر آن تجمع یابند و امید است که در سال های آینده نیز این حرکت انسانی برخاسته از شعور و خرد انسانی جهان اسلام، پرشورتر و گسترده تر و در میقاتگاه کربلا و در اربعین حسینی، گفت وگوی دیگری از اسلام ناب را در معرض مناظره با جهانیان علاقه مند به بشریت ارائه نمایند.
نمایش سیدنی؛ عقده گشایی غربی ها در برابر ضربه مهلک راهپیمایی اربعین
در اولین اخباری که به شدت توسط رسانه‌های غربی درباره این گروگان‌گیری منتشر شد، هیچ صحبتی از پرچم داعش یا جبهه‌النصره نشده بود. حال سوال اینجاست که چرا یک گروگان‌گیری ساده باید تا این حد بزرگ‌نمایی شود که یک شهر را به تعطیلی بکشاند؟چطور می‌شود توجیه کرد که یک نفر گروگان‌گیر پشت پنجره آمده، فیلم‌بردارها او را دیده‌اند اما تک‌تیراندازها او را ندیده‌اند یا از خیر زدن او گذشته‌اند؟ این سوال وقتی بغرنج‌تر می‌شود که بدانیم سیستم‌های امنیتی و اطلاعاتی استرالیا یکی از قوی‌ترین و پیچیده‌ترین سیستم‌های دنیاست و این سیستم پیچیده نتوانسته تعداد گروگان‌گیرها را تشخیص دهد.اگر این واقعه، تنها یک گروگان‌گیری توسط یکی از طرفداران داعش یا جبهه‌النصره بود، پس چرا تمام شبکه‌های خبری جهان به طور مستقیم آن را پخش کردند، به گونه‌ای که 11 سپتامبری دیگر روی داده است؟چرا با اینکه رسانه‌های غربی این فرد را یک بیمار روانی معرفی می‌کنند که همسر خود را با چاقو کشته و جسدش را آتش زده و 50 مورد پرونده تجاوز جنسی دارد، یک‌سره تصاویر او را با لباس روحانیت شیعه نشان می‌دهند؟مهم‌تر از همه آنکه چرا این نمایش رسانه‌ای درباره تروریست نشان دادن مسلمانان، شیعیان و ایرانیان باید تنها یک روز پس از پایان راهپیمایی عظیم اربعین به وقوع بپیوندد؟گروگان‌گیری سیدنی به هر شکلی که بود به پایان رسید؛ اما سوالات بدون پاسخی به جا گذاشته است که جواب دادن به آن‌ها می‌تواند پرده از مسائلی بردارد که این واقعه را عمیق‌تر از یک گروگان‌گیری ساده نشان دهد.اهمیت این گروگان‌گیری ناگهان تا حدی بالا رفت که سه بانک بزرگ استرالیا، شعبه‌های خود را در این شهر تعطیل کردند و مسیر پرواز هواپیماها از فراز سیدنی تغییر کرد.پلیس استرالیا ساعت‌ها تلاش خود را به کار گرفت و نهایتا موفق شد که تعدادی از گروگان‌ها را آزاد کند. ناگهان تصویری مبهم از فرد گروگان‌گیر که پشت پنجره بود توسط دوربین‌های فیلم‌برداری‌ای که در محل حضور داشتند ثبت شد.نکته جالب توجه در این مسئله، انتشار یک‌باره و سریع حجم بالای از اطلاعات شخصی، خانوادگی و عکس‌های متعلق به این فرد است.به محض آنکه نام و تصویر این شخص توسط پلیس انگلیس به عنوان عامل گروگان‌گیری امروز سیدنی منتشر شد، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به سرعتی باور نکردنی شروع به بازنشر اطلاعات به دست آمده از وی کردند. اما آنچه که در این بازنشرها و ریتوئیت‌ها به شدت خودنمایی می‌کند آثار ایرانی بودن و روحانیِ شیعه بودن این فرد گروگان‌گیر است و پرواضح است که برای رسانه‌های غربی هیچ چیز به این اندازه جالب توجه نخواهد بود.

منبع: تسنیم

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.