چهارشنبه 21 خرداد 1399 | 08:56
پشت پرده ترور شهید آیت چه بود؟
دکتر جواد منصوری گفت: «شهید بزرگوار عبدالحمید دیالمه، نماینده جوانِ اولین دوره‌ی مجلس شورای اسلامی، در 7 تیر 1360 و در جریان انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی به شهادت رسید و در این‌باره شکی نیست که سازمان منافقین عامل آن جنایت بودند.»

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت" به نقل از پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ در بخش "شما بپرسید" که با هدف پاسخگویی به سوالات و شبهات تاریخی راه‌اندازی شده، یکی از مخاطبان پرسیده است: شهید حسن آیت و شهید عبدالحمید دیالمه چگونه شهید شدند؟ آیا اینکه گفته می‌شود یکی از سران فتنه در شهادت این دو دخیل بود سندیت دارد؟

 

دکتر جواد منصوری در گفت‌وگو با پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی در پاسخ به این سوال گفت: شهید بزرگوار عبدالحمید دیالمه، نماینده جوانِ اولین دوره‌ی مجلس شورای اسلامی، در 7 تیر 1360 و در جریان انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی به شهادت رسید و در این‌باره شکی نیست که سازمان منافقین عامل آن جنایت بودند.

وی با بیان اینکه امروز نقش ابوالحسن بنی‌صدر هم در ترورهای دهه 60 برملا شده ادامه داد: شهیدان دکتر حسن آیت و عبدالحمید دیالمه در مجلس اول علیه فتنه‌انگیزی‌های ابوالحسن بنی‌صدر اقدام به افشاگری کردند.

منصوری درباره مخالفت‌ها و تقابل‌های شهید آیت با بنی‌صدر یادآور شد: دکتر آیت در نطق‌های خود و یادداشت‌هایی که می‌نوشت می‌کوشید رابطه بنی‌صدر با منافقین را عیان کند. او تلاش زیادی در جهت تصویب عدم کفایت سیاسی بنی‌صدر در مجلس مبذول داشت. یکی از کسانی که نقش مهمی در برملا شدن چهره اصلی بنی‌صدر ایفا کرد این شهید بزرگوار بود.

وی ادامه داد: شهید آیت که میرحسین موسوی را گزینه مناسبی برای تصدی وزارت امور خارجه نمی‌دانست، در یکی از جلسات مجلس، به انتقاد از کابینه معرفی شده پرداخت و اعلام کرد که اسنادی از ارتباط موسوی با فراماسونری در اختیار دارد و در جلسه بعدی مجلس آنها را در اختیار نمایندگان خواهد گذاشت.

 

منصوری درباره ترور شهید آیت گفت: دکتر حسن آیت در 14 مرداد 60 در مسیرِ مجلس ترور شد و به شهادت رسید. متأسفانه اسنادی که قرار بود شهید آیت در مجلس ارائه کند بعد از شهادت ایشان مفقود شد.

وی خاطرنشان کرد: دکتر آیت قبل از شهادت طی گفتگویی مبانی اختلافات ایدئولوژیک خود با بنی‌صدر را تشریح کرد و درمورد تخلفات بنی‌صدر از قانون اساسی و اتحاد او با مسعود رجوی توضیحاتی ارائه داد. به اعتقاد بنده، انتقادهای ایشان از بنی‌صدر باعث شد تا منافقین برای پشتیبانی از شریک سیاسی‌‌شان (یعنی بنی‌صدر) ایشان را به شهادت برسانند.

این عضو بنیان‌گذار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یادآور شد: سندی مبنی بر اینکه کسی به جز منافقین و بنی‌صدر در ترور شهید آیت دست داشته باشند موجود نیست. به گفته همسر شهید آیت، منافقین چندی قبل از این ترور دکتر آیت را تهدید می‌کردند.

وی با اشاره به اعترافات اعضای سازمان منافقین گفت: مهران اصدقی از عوامل سازمان مجاهدین خلق، افراد شرکت‌کننده در ترور شهید آیت را محمود پورتقی، مجید یحیوی و جمشید ضرغامی معرفی می‌کند. با این‌حال سازمان منافقین، مسئولیت این ترور را ـ نظیر سایر اقدامات تروریستی ـ هرگز به عهده نگرفت که همین موضوع زمینه‌ساز ابهامات امروز شده است.

در همین رابطه ابراهیم خدابنده از اعضای جداشده سازمان مجاهدین خلق در گفتگو با پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی گفت: اگر به فضای سال 60 نگاه کنیم می‌بینیم آن زمان هنوز درون سازمان دیدگاه ضدامپریالیستی حاکم بود. رجوی در توجیه ترورهایی که انجام می‌شد، قربانیان را عوامل آمریکا و انگلیس معرفی می‌کرد. به یاد دارم که در یکی از نشست‌های توجیهی که برای اعضاء برگزار کرده بود، درباره حسن آیت ‌گفت: او عامل انگلیس بود و ما به همین خاطر او را ترور کردیم.

مسعود خدابنده، مسئول اسبق تیم حفاظت استقرار و تردد مسعود و مریم رجوی هم درباره ترور شهید آیت گفت: سازمان اگرچه علنی مسئولیتِ این ترور را تایید نکرد ولی آن را تکذیب هم نکرد. اما باتوجه به این‌که آقای آیت چند هفته بعد از هفت تیر ترور شد و باتوجه به این‌که نوع ترور مشابه ترورهای سازمان بود (جلوی خانه کشته شد و ده‌ها گلوله به سمتش شلیک شد که نشان‌دهنده غیرحرفه‌ای بودن و احتمالا میلیشیا بودن ضارب است)، نیز باتوجه به این‌که وی هم جایگاه خاصی در نظام داشت و هم اطلاعات خوبی از دفتر بنی‌صدر و روابطش با سازمان در اختیارش بود، نظرم این است که وی توسط سازمان به قتل رسید.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.