شنبه 30 بهمن 1400 | 08:09
ظرفیت ریشه مقاومت ومقاومت اساس تبدیل تهدید به فرصت

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت" قانون مقاومت قانون تبدیل تهدید به فرصت است بامقاومت ظرفیت ایجاد می شودعامل اصلی فراخوان مقاومت وایجاد ظرفیت رهبر کبیر انقلاب بود.ظرفیت «ملت ایران» مهم‌ترین عامل پیروزی انقلاب اسلامی و مهم‌ترین عامل بقای انقلاب و نظام اسلامی و مهم‌ترین عامل پیش‌برنده اهداف نظام اسلامی و نیز مهم‌ترین عامل شکست 43 سال توطئه‌های پیاپی دشمنان اسلام و ایران بوده است. این یک ظرفیت ممتاز وبی‌بدیل است. بدون شک در طول چند قرن گذشته، جهان ملتی با این حد از ظرفیت را ندیده است. این ملت خودش یک «امت» است، امت راهنما «وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّهًٌْ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ»(آل‌عمران/104) بر همین اساس حضرت امام خمینی که هیچ‌گاه اهل مبالغه نبودند،دروصیت‌نامه سیاسی الهی خویش درتعظیم این ملت فرموده‌اند: «من با جرأت مدعی هستم که ملت ایران وتوده‌های میلیونی آن درعصرحاضرازملت حجازدرعهدرسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وآله وکوفه وعراق درعهدامیرالمؤمنین و حسن‌بن‌علی صلوات‌الله‌وسلامه‌علیهما بهترمی‌باشند.» (صحیفه امام، ج 21: ص410) و این درحالی است که مسلمانان زمان رسول خدادرنشراسلام وحفظ حکومت پیامبرازهیچ کمکی فروگذار نکرده‌اند. در خصوص موضوع ظرفیت ملت بزرگ ایران، نکاتی مهم وجود دارد:
1- دراواسط دوره نهضت وزمان حضورحضرت امام خمینی(قدس سره)در نجف، گفت‌و گویی میان یکی از مراجع معظم تقلید که شخصیت برجسته‌ای هم بوده و حضرت امام در می‌گیرد. آن مرجع گرانقدربه حضرت امام می‌گوید شما چه اصراری به مبارزه با شاه و برپا کردن انقلاب درایران دارید،درهمین عراق بعثی‌ها بیش از شاه به مسلمانان ظلم می‌کنند. شما این جارامرکزانقلاب قراردهید. حضرت امام خمینی درپاسخ فرموده بودند بذرانقلاب دراینجا به بارنمی‌نشیند.این بذردرایران به بارمی‌نشیندوجواب می‌دهد.
بعدها در عراق اتفاقات زیادی افتاد و در مواردی مردم آن از حیث به صحنه آمدن هم کم نگذاشتند و حتی چند برابر تعداد شهدای ایران نثار کردند تا جایی که گفته شده در «انتفاضه شعبانیه» - سال 1369 - نزدیک به یک میلیون نفر شهید دادند اما با این وجود بذر انقلاب در عراق به بارننشست.علت چه بود؟ علت «عدم تداوم» بود. این تفاوت ملت ایران و ملت عراق و تفاوت ملت ایران با سایر ملل است. مردم درعراق شجاعانه به صحنه آمده و صدها هزار شهید دادند، هدف‌گذاری‌شان هم حکومت دینی بود اما آنچه در صحنه انقلاب نیاز است، بیش از حضور آنی، پایمردی و «حضور مستمر» و به تعبیر رهبر معظم انقلاب، «دنبال‌گیری» است، ایرانی‌ها این دنبال‌گیری را داشتند و عراقی‌ها و دیگران نداشتند و لذا در ایران انقلاب به ثمر رسید و ادامه پیدا کرد ولی در جاهای دیگر این اتفاق نیفتاد.
2- یک ویژگی دیگر ملت ایران،«استقامت» و«نشکستن» است.درانقلاب صحنه‌های خاصی پیش می‌آید که همه تاب تحمل آن را ندارند. در این میان تنها ملتی‌ راه را ادامه می‌دهد که استقامت داشته باشد. این یک ویژگی خواستنی است که مسلمانان لااقل ده بار در روز و در خالصانه‌ترین لحظه‌ها از خداوند طلب می‌کنند و به عبارت دیگر، خداوند متعال مؤمنین را وادار به خواستن آن فرموده است - اهدنا الصراط المستقیم -صراط مستقیم درواقع صراط استقامت است واین صراط استقامت به نعم الهی منتهی می‌گردد؛ صراط الذین انعمت علیهم.
استقامت یکی ازویژگی‌های برجسته و شاید برجسته‌ترین ویژگی ملت ایران است. بدون تردید زیباترین جلوه ملت ایران دردنیاهمین جلوه است. یکی ازمسئولین کشورازقول یک مقام ارشد اروپایی نقل می‌کند که«اگر فشارحداکثری آمریکاعلیه ما به کار گرفته می‌شد، شش ماه بیشتر دوام نمی‌آوردیم».درواقع آنچه ایرانی‌‌هادارندوآن ملت اروپایی ندارد، همین استقامت در مقابل سختی‌هاست و این ویژگی‌ نه‌تنها فشارها را بی‌اثر می‌کند بلکه از آن فرصت‌ها می‌سازد. همین چند روز پیش، یک نماینده مجلس سنای آمریکا گفت: «ادامه سیاست ترامپ ضدایران، دیوانگی است. این تحریم‌ها به نحو خجالت‌آوری بی‌اثر بوده‌اند». صحنه تحولات جهان هم صحنه استقامت‌هاست. آن دولت و ملتی برنده است که استقامت دارد. همین الان در صحنه بین‌المللی یک منازعه وجود دارد؛ یک طرف آن «فدراسیون روسیه» است و طرف دیگر آن یک اتحادیه اروپایی باحضور27 کشوربه‌علاوه آمریکا.در یک طرف ماجرا روسیه استقامت نشان داده است. نتیجه آن چیست؟ دو روز «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو از لاورف وزیر امور خارجه روسیه خواست مجموعه‌ای از نشست‌ها در قالب شورای روسیه - ناتو برگزار کند و سه کشور فرانسه، آلمان و لهستان - موسوم به تروئیکای وایمار- روزچهارشنبه گذشته باصدوربیانیه مشترک خواهان «گفت‌وگوی اصولی» با روسیه شدند. این نتیجه استقامت یک کشوردرمقابل جبهه‌ای ازدشمنان است. ملت ایران دراین میان گوی سبقت را ازهر ملت دیگر ربوده و این تصویر بین‌المللی این ملت است.
3- ملت ایران در اوج تحریم‌های بین‌المللی، «انقلاب علمی» را محقق کرده است. ایران در رتبه چهارم تا شانزدهم - در حوزه‌های مختلف علمی - قرار دارد. به دست آوردن این رتبه برای ملتی که قرن‌ها از ورود به این حوزه منع شده بود، اهمیت ویژه‌ای دارد. ایران پیش از انقلاب از نظر علوم پزشکی و بهداشت ودرمان، ازبسیاری از کشورهای منطقه عقب‌تر بود. در سال 1357 تعداد پزشکان ایران 14 هزار نفر بود که نیمی از آنان پزشکان پاکستانی، بنگلادشی، فیلیپینی و هندی بودند. در آن زمان به ازاء هر 10 هزار ایرانی، 4 پزشک وجود داشت. این عدد در سال 1395 برای هر ده هزار ایرانی، 15 پزشک وجود داشته است. این به آن معناست که هم‌اینک 127500 پزشک عمومی و متخصص ایرانی وجود دارند. این را با عدد 7000 نفر مقایسه کنید؛ بله بیش از 18 برابر! براساس آمار سال 1355 بانک جهانی، در آن سال، بی‌سوادی مطلق در ایران 52 درصد بوده که در این میان سهم روستائیان 70 درصد و سهم زنان 65 درصد بوده است. در سال 1395، میزان باسوادان در کشور به 88 درصد رسیده و در این میان سهم زنان 84 درصد و سهم روستائیان 77 درصد شده است.
پیش ازانقلاب اسلامی - درسال 57-50 شرکت تجهیزات پزشکی، فقط 3 درصد نیاز دارویی کشوررا تأمین می‌کرده‌اند دراین میان 70 درصد داروی کشورمستقیماً از خارج وارد می‌شده و حدود 27 درصد دیگردرکشورمونتاژ می‌شد و به جرأت و با قاطعیت می‌توان گفت در سال 57 و تا سالیانی پس از انقلاب اسلامی، تولید واقعی دارودرکشوروجود نداشته است. هم‌اینک فقط 3 درصد داروهای کشور وارداتی‌اند وکمتر از 25 درصد در تولید به مواد اولیه خارجی وابسته هستند. این یک انقلاب علمی واقعی است.
ملت ایران در اوج تحریم‌های اقتصادی، انقلاب در تکنولوژی نظامی و جنگ‌افزار پدید آورد. ایران امروز بدون شک یک قدرت نظامی مستقل معتبر در عرصه بین‌المللی است. بعضی با جمع‌بندی توان تسلیحاتی، تعداد نیروی نظامی و سطح آموزش نیروهای نظامی، ایران را در ردیف پنجم و بعضی در ردیف نهم جهان قرار داده‌اند. ایران همین الان به کشورهایی صادرات تسلیحات دارد و از نظر تکنیک و تاکتیک نظامی صاحب سبک و به عبارتی صاحب «مکتب نظامی» است و می‌توان گفت بدون تردید ایران قدرت اول نظامی جهان اسلام و قدرت اول نظامی در منطقه‌ای به پهنای غرب آسیا و قاره آفریقاست. این در حالی است که هزینه نظامی ایران از 9 کشوردر غرب آسیا کمتر است حتی از امارات متحده عربی!درواقع قدرت نظامی ایران،خودبنیاد، مبتکرومردم‌پایه است. به همین جهت سال‌هاست ایران از نظرقرارگرفتن درمعرض تهاجم جنگی خارجی به مرتبه صیانت مطلق رسیده است.
4- برخلاف آنچه برخی تصور و تبلیغ می‌کنند و علیرغم مشکلات موجود، ایران از نظر بنیه اقتصادی در مرتبه برجسته‌ای قرار دارد، رتبه فعلی اقتصادی ایران 24 است (پیش از روی کارآمدن روحانی وشدت یافتن تحریم‌ها، رتبه اقتصادی ایران 18 بود) این رتبه از رتبه ترکیه و عربستان و بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی و بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین بالاتر است. رتبه اقتصادی ایران، پیش از انقلاب اسلامی و در فاصله سال‌های 1347 تا 1357 بین 35 تا 25 بوده و این رتبه در حد فاصل 1390 تا 1400 بین 18 تا 24 بوده است. یعنی این جهش اقتصادی درهمین دوره«تحریم‌های سخت»روی داده وتوجه به آمارهای مستند پیش ازانقلاب اسلامی این حقیقت راآشکارترمی‌نماید.براساس آمارهای رسمی مؤسسات معتبر بین‌المللی، یک میلیون وهفتادهزارنفرازجمعیت33/7 میلیون نفری ایران در سال 1355 در «خانه‌های کپری» زندگی می‌کرده‌اند و یک میلیون و نهصد هزار خانوار از شش میلیون و 700 هزار خانوار ایرانی در خانه‌هایی تنها با یک اتاق زندگی می‌کرده‌اند. 78 درصد مناطق روستایی وده درصد مناطق شهری ایران درسال 1355 فاقد آب لوله‌کشی بوده‌اند ودرهمین سال 86 درصد روستاهای ایران برق نداشته‌اند. در سال 56 حجم صادرات نفت ایران 6 میلیون بشکه و سهم صادرات غیرنفتی ایران فقط دو درصد بوده است. در دهه اخیر میزان صادرات نفت ایران عمدتاً بین دو تا سه میلیون بشکه بوده و در سال اخیر حجم صادرات غیرنفتی ایران به بیش از 60 درصد بالغ گردیده است. این در واقع یک انقلاب اقتصادی است که در زیر بمباران‌های خبری مخالفان انقلاب مدفون گردیده است. با این حال تردیدی وجود ندارد که مردم ایران به‌دلیل پاره‌ای ناکارآمدی‌هاوفشارهای خارجی، در شرایط مناسبی زندگی نمی‌کنند و بدون شک مشکل معیشت دغدغه‌ای عمومی برای مردم است که به طورقطع ویقین بارهبری مقام معظم رهبری ومقاومت مردم باقدرت داخلی برطرف میگردد. گردآوری بسیجی پیشکسوت محمد صادقی

 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.