یکشنبه 21 آبان 1402 | 14:41
شهید طهرانی‌مقدم؛ پدر صنایع موشکی سپاه پاسداران
دقت و اهتمام شهید حسن‌ طهرانی‌مقدم در امور استراتژیک موشکی سپاه پاسداران مثال‌زدنی بود. از همین رو به ایشان پدر صنایع موشکی لقب داده بودند.

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت" به نقل از  دفاع پرس،  علی عبدالصمدی؛ شهید سرتیپ پاسدار «حسن طهرانی‌مقدم» بانی و بنیان‌گذار برنامه موشکی سپاه پاسداران در ششم آبان ماه ۱۳۳۸ در محله‌ی سرچشمه‌ تهران متولد شد. در نخستین روز‌های تشکیل سپاه پاسداران به عضویت این نهاد نظامی استراتژیک درآمد. شهید طهرانی‌مقدم در دوران دفاع مقدس واحد توپخانه‌ی سپاه پاسداران را پایه‌گذاری کرد و خود نخستین فرمانده آن بود. مدتی بعد مسئولیت فرماندهی این واحد را به حسن شفیع‌زاده واگذار کرد و به یگان موشکی سپاه پاسداران رفت. شهید طهرانی مقدم شخصا پایه‌گذار واحد موشکی سپاه پاسداران بود.

پس از اتمام دوران جنگ تحمیلی شهید طهرانی‌مقدم وارد حوزه‌ تحقیق و توسعه‌ی سپاه پاسداران شد و مسئولیت سازمان جهاد خود کفایی سپاه پاسداران را بر عهده گرفت. در همین دوران بود که وارد عرصه‌ علم و دانش شد و به دانشگاه راه پیدا کرد. شهید طهرانی‌مقدم در سال ۱۳۶۹ در مقطع کاردانی و در سال ۱۳۷۴ در مقطع کارشناسی در رشته‌ی ریخته گری از دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی فارغ التحصیل شد. شهید طهرانی‌مقدم در دوران پس از جنگ تحمیلی نیز در روند ساخت چندین موشک نظارت کامل داشتند.

سرانجام در بیست و یکم آبان ماه سال ۱۳۹۰ در اثر انفجار زاغه‌ی مهمات در پادگان مدرس ملارد به همراه چند تن دیگر از همرزمانش به مقام رفیع شهادت رسید. دقت و اهتمام شهید حسن طهرانی مقدم در امور استراتژیک موشکی سپاه پاسداران مثال زدنی بود. از همین رو به ایشان پدر صنایع موشکی لقب داده بودند.

طی سالیان گذشته، سریالی تحت عنوان «خط مقدم» به کارگردانی شهریار بحرانی با نگاهی به زندگی آن شهید ساخته و از شبکه‌های تلویزیونی پخش شد. مردی با آرزو‌های دور برد به کارگردانی علیرضا بوعلی محصول شبکه‌ی اول سیما و نیز مردی با آرزو‌های بزرگ به کارگردانی عباس وهاج و محصول شبکه‌ی المیادین از فیلم‌های مستندی هستند که درباره‌ی زندگی ایشان تهیه شده اند. دو کتاب یادگاران: حسن طهرانی مقدم نوشته‌ی فرزانه مردی و خط مقدم نوشته‌ی فائضه غفار حدادی با محوریت موضوع زیست و سیره‌ی شهید طهرانی مقدم طی سالیان اخیر روی پیشخوان کتاب فروشی‌های سراسر کشور بر‌ای علاقمندان قرار گرفته است.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.