چهارشنبه 13 مرداد 1395 | 09:16
حجت‌الاسلام عالی
فضیلت حرم حضرت معصومه(س) همشأن فضائل قبر گم شده حضرت زهرا(س) است
فضیلت حرم حضرت معصومه(س) همشأن فضائل قبر گم شده حضرت زهرا(س) است
استاد حوزه و دانشگاه گفت: فضائلی که مقرر بود شامل قبر مخفی حضرت زهرا(س) باشد، شامل حرم مطهر حضرت معصومه(س) نیز شده است.

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"  به نقل از بسیج، «حجت‌الاسلام مسعود عالی» استاد حوزه و دانشگاه  با اشاره به حدیثی از امام رضا(علیه‌السلام) درباره فضیلت زیارت حضرت فاطمه معصومه(س) در قم گفت: حدیثی که امام رضا علیه‌السلام فرمودند «مَنْ زارَها فَلَهُ الْجَنَّهُ»؛ «کسی که فاطمه معصومه را زیارت کند بهشت برای او خواهد بود.» سندیت دارد.

وی ادامه داد: اولاً لقب «معصومه» را حضرت امام رضا(علیه‌السلام) به حضرت فاطمه معصومه(س) نسبت دادند؛ پس مشخص می‌شود ایشان درجاتی از عصمت را داشته‌اند. لازم نیست حتماً ایشان تمام درجات معصومین(علیهم‌السلام) را داشته باشند؛ ولی بی‌شک ایشان درجه‌ای از عصمت را داشته‌اند. این کلام حضرت رضا(ع) که فرمودند زیارت فاطمه‌ی معصومه مثل کسی است که من را زیارت کرده باشد، به معنای این نیست که این زیارت ثواب زیارت شخص امام رضا(علیه السلام) را دارد؛ بلکه همانند این است که کسی حضرت عبدالعظیم(علیه‌السلام) را زیارت کند و ثوابش همانند زیارت امام حسین(علیه السلام) ‌باشد؛ بدین معنی که بهره‌ای از زیارت امام حسین(علیه‌السلام) را برده است.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: زائر حضرت فاطمه معصومه(س) بهره‌ای از ثواب زیارت حضرت امام رضا(علیه السلام) را می‌برد؛ چون حضرت فاطمه معصومه(س) در مسیر و خط فکری که حضرت رضا(ع) در آن مدار بودند حرکت کردند و دارای این مقام شدند.

عالی وجه تشابه حضرت معصومه(س) و حضرت زینب(س) را تبعیت از امام زمان دانست و بیان کرد: تبعیت از امام زمان در دوران خودشان این است که فعالیت و حرکت مکمل کار امام معصوم باشد. کار امام حسین(ع) در زمان خودشان مبارزه با یزدید و در افتادن با حکومت ظلم بود؛ که حضرت زینب(س) نیز مکمل این حرکت بودند. کار حضرت رضا(س) در دوران خودشان هجرت به ایران برای قرار دادن ام‌القری جهان بود؛ حضرت معصومه(س) نیز مکمل این کار بودند. بنابراین از این جهت این موضوع مهم‌ترین وجه تشابه حرکت این دو بزرگوار بود.

وی ادامه داد: مهم‌ترین فضیلت برای کسانی که از تابعان امامان معصوم(علیهم‌السلام) هستند انجام عمل در راستای عمل معصوم است. اگر امام حسین(علیه‌السلام) در زمان خودشان با ظلم مبارزه کردند، حضرت زینب(س) هم همان مسیر را تکمیل کرد.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: سفر حضرت فاطمه معصومه(س) به خراسان صرفاً یک سفر و دیدار بین امام و خواهرشان نبوده است. کاروان حضرت معصومه(س) همراه با 2 کاروان از امامزاده‌ها بودند؛ امامزاده‌هایی که به ایران آمدند به‌عنوان دیدار امام رضا(ع) و در عین حال برای تقویت ایران به‌عنوان پایتخت ام‌القری به این منطقه سفر کردند. آمدن این امامزادگان کانونی برای ابراز محبت به اهل بیت(علیهم‌السلام) و رشد و معرفت به اهل بیت شد. حرکت این کاروان‌ها اتفاقی و صرفاً برای یک ملاقات معمولی با امام(ع) نبوده است.

عالی ادامه داد: فعل حضرت معصومه(س) را باید شبیه افضل معصومین، یک فعل تاریخی دانست؛ چون این حرکت بر تاریخ اثرگذار بود. این حرکت تاثیر بی بدیلی بر تاریخ تشیع گذاشته است. آمدن امامزادگان و در رأس آن‌ها حضرت فاطمه معصومه(س) توسل و ارادت به اهل بیت(علیهم‌السلام) را افزایش داده است.

وی تاکید کرد: هر مکانی ظرفیت و قابلیت به‌وجود آمدن حوزه‌های علمیه را ندارد؛ اینکه حوزه‌های علمیه شیعه کنار حرم حضرت معصومه(س) به‌وجود آمده به معنای این است که این حرم مطهر ظرفیتی عظیم داشته تا حوزه‌های شیعه در دوران آخرالزمان در جوار ایشان شکل گیرد و همه این‌ها مسلماً یک اتفاق نبوده؛ بلکه یک برنامه‌ریزی و آینده‌نگری بوده که از طریق بینش الهی به‌وجود آمده است.

استاد حوزه و دانشگاه درباره تقیّد علما به زیارت حرم حضرت فاطمه معصومه(س) نیز گفت: علمای بزرگ شیعه عمده معرفت دینی خودشان را از معصومین(علیهم‌السلام) می‌گرفتند. فضائل حرم حضرت فاطمه معصومه(س) به یک معنا جانشین قبر مطهر مادرشان حضرت زهرا(س) است. فضائلی که مقرر بود شامل قبر مخفی حضرت زهرا(س) باشد، شامل حرم مطهر حضرت معصومه(س) نیز شده است. در روایت است که اگر کسی از معصومین بخواهد به زیارت بیاید، به زیارت این حرم خواهد آمد؛ این نشان می‌دهد که اینجا محوریت خاصی دارد و لذا بزرگان ازجمله آیت‌الله بهجت توجه خاصی به این حرم داشتند.

 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.