چهارشنبه 3 آذر 1395 | 08:21
بدرقه فخر‌الذاکرين با نوای زينب‌زينب
بدرقه فخر‌الذاکرين با نوای زينب‌زينب
سليم مؤذن‌زاده‌اردبيلي که به سلطان‌الذاکرين و فخر‌الذاکرين مشهور است از مداحان و ذاکران مشهور اهل‌بيت در سن ۸۰ سالگي و بر اثر کهولت سن دار فاني را وداع گفت.

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"  سليم مؤذن‌زاده اردبيلي در سال 1315 در اردبيل به دنيا آمد. صداي خوش و ارادت به اهل بيت(ع) ميراث خانوادگي خاندان او بود. پدرش شيخ عبدالکريم مؤذن‌زاده‌اردبيلي نخستين مؤذن راديوي ايران به شمار مي‌رود و اذان برادرش رحيم مؤذن‌زاده اردبيلي، معروف‌ترين و محبوب‌ترين اذان حال حاضر به شمار مي‌رود و در فهرست آثار ملي ايران ثبت شده است.

سليم مؤذن‌زاده تمام عمر خود را صرف مداحي اهل بيت(ع) کرد، به طوري که برآورد مي‌شود حدود 2 هزار اثر مداحي از وي برجا مانده است. او به زبان‌هاي ترکي، فارسي و گاه عربي مداحي مي‌کرد. نوحه «زينب زينب» او که با سوز دل همراه است، معروف‌ترين اثر به جا مانده از اوست که نه تنها اهالي آذربايجان که حتي کساني که ترکي نمي‌دانند، با آن همنوايي و همراهي مي‌کنند.

همچنين سيدعزت‌الله ضرغامي درباره زنده‌ياد سليم مؤذن‌زاده‌اردبيلي در مطلبي با عنوان «آذرخش دل‌ها» نوشته است: «سليم مؤذن‌زاده‌اردبيلي، مداح بي‌‌بديل اهل بيت(ع)، در سن 80 سالگي دار فاني را وداع گفت. او مي‌گفت حنجره‌اش وقف سيدالشهداست و در جاي ديگري آن را خرج نمي‌کند!
به خوبي رديف‌هاي موسيقي و فنون و مهارت‌هاي کلاسيک آواز را مي‌شناخت و به زيبايي و استادي هر چه تمام‌تر اجرا مي‌کرد. در جلسات متعددي با او بوده‌ام. به زبان ترکي و فارسي و عربي مي‌خواند. همه‌شان جانسوز و تکان‌دهنده!

بسياري از فارسي‌زبانان که معناي اشعار و ذکر مصيبت‌هاي ترکي او را متوجه نمي‌شوند با ملودي زيبا و فراز و فرودهاي سحرکننده‌اش ارتباط عجيبي برقرار مي‌کنند و سراسر وجودشان پر از عشق و حال و محبت به اهل بيت(ع) مي‌شود. در مراسم بين‌المللي پيرغلامان اهل بيت(ع) از او تجليل کرديم. در آنجا به زبان انگليسي هم خواند! مهمانان انگليسي‌زبان همراه سايرين با نواي «آي لاو حسين جانم» او را همراهي کردند. او 60 سال خواند و دل‌ها را آتش زد. برخي آثار او مثل «زينب‌زينب» جزو ميراث فرهنگي ماست و بايد ثبت تاريخي شود. او و برادر بزرگ‌ترش رحيم مؤذن‌زاده‌اردبيلي، صاحب اذان معروف، پربرکت و ماندگار شدند. اعلي الله مقامهما. از حاشيه‌ها دور بودند و وجودشان را وقف اهل‌ بيت(ع) و ولايت کردند. خوش به سعادت‌شان.
دو برادر و اين همه برکت!»

منبع : روزنامه جوان

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.