یکشنبه 13 اسفند 1391 | 10:13
مراسم تدفین یکی ازمخالفان، ستون‌های رژیم آل‌خلیفه را خواهد لرزاند
مراسم تدفین یکی ازمخالفان، ستون‌های رژیم آل‌خلیفه را خواهد لرزاند
یک تحلیلگر سیاسی به پرس تی‌وی گفته است که رژیم آل‌خلیفه می‌ترسد که تظاهراتی که با تدفین یکی از کشته‌شدگان، همراه خواهد بود، به سرعت به یک دشمنی عمومی علیه دیکتاتوری آل‌خلیفه تبدیل شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی" بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"این تحلیل بعد از آن مطرح شد که بحرینی‌ها، تظاهراتی برگزار کردند تا در آن به مخالفت مقامات برای تحویل دادن جسد یکی از معترضین کشته شده توسط نیروهای رژیم در هفته گذشته اعتراض کنند. یک جوان ۲۰ ساله مخالف در ۱۴ فوریه، به دلیل اصابت گاز اشک‌آور در ناحیه سرش، کشته شد. این اتفاق پس از حمله نیروهای امنیتی به تظاهرات ضد رژیم در نبیل صالح در جنوب منامه رخ داد. تظاهراتی که به مناسبت دومین سالگرد آغاز قیام مردمی در بحرین برگزار شده بود.

پرس تی‌وی با "سعید شهابی"، یکی از اعضای جنبش آزادی بحرین، مصاحبه‌ای انجام داده است تا در این مورد بیشتر بحث و گفتگو شود.

آن‌چه در ذیل می‌آید، برگردان این مصاحبه است.

پرس تی‌وی: با توجه به شرایط موجود، شما فکر می‌کنید که چرا، دولت با بازگرداندن جسد معترض کشته‌شده به خانواده‌اش مخالفت می‌کند؟

شهابی: این یک دلیل واضح و روشن از ناتوانی رژیم برای درک واقعیت موجود است. مردم در خیابان‌ها هستند و همچنان به مخالفت و اعتراض خود ادامه می‌دهند. البته آن‌ها باید اجازه اعتراض داشته باشند، ولی حکومت، اخیرا تعدادی از معترضین را کشته است و یکی از آن‌ها، هم "محمود الجزیری" بوده است که جسدش هنوز به خانواده‌اش و به مردم بازگردانده نشده است.

رژیم از این مساله می‌ترسد که تظاهراتی که با تدفین این مخالف، برگزار می‌شود، به دشمنی گسترده مردم با رژیم دیکتاتوری آل‌خلیفه تبدیل شود و رژیم درصدد این است که از این حادثه جلوگیری کند. ما در هفته گذشته دیدیم که وقتی جسد حسین الجزیری یکی دیگر از شهدا به خاک سپرده می‌شد، فردی که در روز ۱۴ فوریه یعنی همان روزی که محمود به شهادت رسیده بود، شهید شده بود، چه اتفاقی افتاد و شاهد بودیم که هزاران نفر از مردم بحرین در مراسم تشییع جنازه حسین شرکت کردند و نزدیک بود که این تظاهرات به سرعت به یک حرکت بزرگ ضد رژیم تبدیل شود.

پرس تی‌وی: آقای شهابی به من اجازه بدهید که به این موضوع برگردم که شما گفتید رژیم از مردم می‌ترسد. به نظر شما چرا رژیم فکر می‌کند که اگر اجازه بدهد که جسد شهید در اختیار مردم قرار بگیرد این مساله ممکن است به شکل‌گیری یک تظاهرات بزرگ منجر شود، ولی در حال حاضر ما تقریبا هر روزه شاهد برگزاری تظاهرات به دلیل این‌ که آن‌ا جسد شهید را تحویل نمی‌دهند، هستیم. بر این اساس آیا این اقدام رژیم، نوعی خودزنی محسوب نمی‌شود، چرا که اساسا با این اقدام باعث شده‌اند که تظاهرات کنندگان هر روز بیشتر از پیش شوند.

شهاب: تظاهرات‌کنندگان در آنجا وجود دارند و دولت هم تلاش می‌کند که آن‌ها را متوقف کند. هم‌زمان، دولت نمی‌خواهد که جسد شهید را که با گلوله‌ها و مسلسل، سوراخ سوراخ شده است، به مردم تحویل دهد، چرا که در آن زمان مشخص می‌شود که این فرد از فاصله بسیار نزدیکی کشته شده است و بویژه که این اولین بار است که شما یک مدرک کامل از یک جنایتی دارید که در روشنایی روز اتفاق افتاده و از آن فیلم‌برداری شده است و هم لحظه شلیک به قربانی و هم تصویر قاتل ضبط شده است و شما می‌توانید این تهاجم و اقدام تروریسم دولتی را ببینید و به همین دلیل است که تا زمانی که رژیم احساس نکند این خشم فروکش نکرده است، جسد را تحویل نخواهد داد.
من معتقدم که این موقعیت تاخیر در تحویل جسد، شرایط را بغرنج‌تر می‌کند و در روزهای آینده شاهد داغ‌تر شدن فضای فعالیت‌های سیاسی در این کشور خواهیم بود، چرا که آن‌ها ۱۴ مارس را در پیش دارند که همان روزی است که نیروهای عربستان سعودی و امارات به بحرین وارد شده و عملا این کشور را اشغال کردند. روز ۱۴ مارس، می‌تواند به روز یک تظاهرات بزرگ تبدیل شود.

بنابراین در چند هفته آینده و بویژه با نزدیک شدن به مسابقات فرمول یک در ماه آوریل، باید منتظر حوادث بیشتری باشیم. رژیم می‌خواهد این اطمینان را به وجود آورد که توانسته است امنیت را در این کشور برقرار کند، چرا که فشارهای زیادی وجود دارد که خواستار این هستند که مسابقات فرمول یک بار دیگر در بحرین برگزار نشود؛ جایی که خون شهدا ریخته شده است.

با ابن حال، مردم به فعالیت خود ادامه می‌دهند، آن‌ها به اعتراضات خود در خیابان‌ها ادامه خواهند داد و اشغال این کشور توسط عربستان را به چالش خواهند کشید و از همه مردم جهان خواهند خواست که این مسابقه خونریزی در بحرین را متوقف کنند.

انتهای خبر/

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.