چهارشنبه 28 فروردین 1392 | 13:30
نقش زنان در بیداری اسلامی
نقش زنان در بیداری اسلامی
زنان و بیداری اسلامی

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی" بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"

زنان نیمی از جمعیت جهان هستند که نقش بسیار مهمی در جنبش ها و نهضت ها و انقلابها داشته اند. حساسیت نقش آنهابرخاسته از عمق تاثیرگذاری زنان در تمامی عرصه های زندگی است. از منظر اسلام، زنان می توانند علاوه بر ایفای نقش پرارزش همسری و مادری در خانواده، درتمامی امور جامعه خویش نیز نقش آفرین باشند. در این دیدگاه، یکی از تکالیف زنان، همچون مردان، اصلاح جامعه است.

 در حقیقت زنان در انقلاب ها و نهضت های اسلامی به دو شکل می توانند نقش مثبت و مؤثری داشته باشند. نقش اول آن‏ ها فعالیت مثبت و حضور مستقیم در مبارزه و جریانات انقلابی است و نقش بعدى زنان که از اهمیت بیش‏ تری برخوردار است، حضور غیر مستقیم آنها در مبارزه است. زنان با تربیت پسران و مردان مؤمن و انقلابی و تشویق آنها به مبارزه تأثیرات خارق العاده ای در جنبشهای بیداری اسلامی دارند. نمونه های دیگر نقش غیرمستقیم زنان در انقلابها، صبر، شکیبایى، مساعدت و تحمل مشکلات ناشى از مبارزه است.

بنابراین می توان گفت که حضور زنان در نهضت های بیداری اسلامی تنها حضور فیزیکی در صحنه نیست بلکه بیشتر حضور معنوی است و در پشت صحنه نقش آفرینی می کنند. نقش این زنان در نهضت های بیداری اسلامی حتی در بالاترین سطوح الهام بخش است و این مقاومت، صبر و از خود گذشتگی در گوشه و کنار دنیای اسلام بروز و ظهور پیدا کرده است.در آیاتی از کلام الله مجید، خداوند متعال به طور یکسان به مردان و زنان توصیه می کند، تقوا پیشه کنند و از گناه کردن و کارهای اشتباه بر حذر باشند. با توجه به این آیات، زنان نیز در اصلاح جوامع خود از انحرافات تاثیرگذار هستند.

به منظور احیای جایگاه والا و ارزشمند زنان مسلمان، پیامبر اسلام، حضرت محمد مصطفی (ص) با زنان نشست علمی برگزار می کرد و دیدگاه ها و نظرات آنها را در مورد تحولات و موضوعات سیاسی و اجتماعی جامعه کنکاش نموده و مورد ارزیابی قرار می داد. علاوه بر این، با ظهور اسلام، زنان در نبردهای طاقت فرسایی شرکت نموده و ده ها زخمی را تقدیم اسلام نمودند.یکی از افتخارات بانوان مسلمان این است که اولین شهیدی که درراه اسلام جان خویش در زیر شکنجه مشرکان نثارکرد، " سمیه " مادر عمار از زنان مجاهد بود.

اینک زنان مسلمان درمنطقه (بحرین، مصر، سوریه، تونس و...) همچون سمیه درمقابل دشمن سینه سپر کرده اند. زنان مصری با حضور پررنگ خود درمیان تظاهرکنندگان و درجای جای مصر ثابت کردند آنچه غربیان در مورد انزوای زنان مسلمان می گویند دروغی بیش نیست.مشارکت زنان در انقلاب تونس، لیبی و یمن نیز توجه جهانیان را به خود معطوف کرد. حضور زنان مسلمان نشانگر رهایی آنان از قید و بندهای عرفی و مادی غرب و قیام برای کسب آزادی از شر خودکامگان سیاسی است.

دربحرین نیز انبوهی از زنان محجبه مسلمان در کنار دیگر هموطنان خود، خواستار سرنگونی خاندان آل خلیفه هستند. بیداری اسلامی در زنان بحرینی نشانگر آگاهی آنان درباره نقش موثرو سرنوشت ساز خود در اصلاح جامعه خویش است. از جمله زنان برجسته ای که دراین بیداری اسلامی علیه دولت آل خلیفه خروشیده است ؛ خانم " آیات القرمزی " است. وی بواسطه سرودن شعرهایی که برعلیه آل خلیفه سرائیده، معروف و شناخته شده است. او دریکی از تجمعات در 23 فوریه 2011 ، شعری انقلابی برضد آل خلیفه سرود که بخاطر آن دستگیر شد.

نقش زنان اساس و بنیاد هر حرکت در جامعه است، او می تواند جامعه را ‏به سوی ترقی و تمدن هدایت کند، مساله مهمی که به آن باید اشاره کرد، نقش آفرینی زنان در ساختن افراد جامعه ‏است.‏ هر فرد جامعه از ایام کودکی، زیر نظر مادر شخصیتش شکل می گیرد، از کودکی می آموزد که در آینده چه ‏نقشی را ایفا کند و به همین اساس جامعه اسلامی شکل می گیرد.‏ جامعه ای پویا و بیدار خواهد بود که نهضت آن بر اساس ‏وحدت اسلامی باشد.‏لذا جامعه ای که بر اساس تعالیم اسلامی و دینی ساخته شود آن جامعه متحدانه در حال قیام است و ‏رخوت و سستی در آن جایی ندارد که در این امر نقش زنان اساسی است.‏

ashura.ir

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.