دوشنبه 17 تیر 1392 | 07:13
تصویر آرشیوی از شلیک گاز اشک آور از سوی پلیس ترکیه به معترضان در استانبول (تصویر آرشیوی)
پلیس ترکیه به سوی معترضان در میدان تقسیم گاز اشک آور شلیک کرد
پلیس ترکیه به سوی معترضان در میدان تقسیم گاز اشک آور شلیک کرد
پلیس ترکیه با شلیک گاز اشک‌آور و استفاده از ماشین‌های آب پاش در استانبول هزاران معترض ضد دولتی را که خواهان استعفای نخست وزیر این کشور بودند متفرق کرده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی" بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"

پلیس ترکیه روز شنبه (۱۵ تیر) به سوی معترضانی که در میدان تقسیم تجمع کرده بودند و تلاش می‌کردند به پارک گزی که محاصره شده است وارد شوند گاز اشک آور شلیک کرد. درگیری‌های پراکنده بین پلیس ضد شورش و معترضان تا پاسی از شب نیز ادامه داشت.

حسین آونی مولتو، فرماندار استانبول قبلا درباره غیرقانونی بودن برگزاری تظاهرات و متفرق کردن تظاهرکنندگان هشدار داده بود.

سازمان‌دهندگان اعتراضات روز شنبه قصد داشتند توجه مقامات ترکیه را به رای دادگاه درباره لغو طرح‌های بازسازی میدان تقسیم معطوف کنند و محاصره این منطقه از سوی نیروهای پلیس را درهم بشکنند.

یک دادگاه در شهر استانبول در ماه ژوئن بر ضد طرح‌های بازسازی و نوسازی میدان تقسیم رای داده بود. با این وجود رای دادگاه یادشده نهایی نیست و پیش بینی می‌شود این رای در یک دادگاه اجرایی عالی مورد فرجام خواهی قرار گیرد.

اعتراضات در استانبول ترکيه روز جمعه (۳۱ می،۱۰ خرداد) بعد از اين آغاز شد که نيروهاي امنيتي اين کشور به فعالان حامي محيط زيست حمله کردند. اين فعالان در اعتراض به طرح تخريب پارک گزي در ميدان تقسيم تحصن کرده بودند.

معترضان مي‌گويند، پارک گزي که مرکز سنتي تجمعات و اعتراضات و همچنين يک پايگاه گردشگري معروف است، آخرين فضاي سبز عمومی باقي مانده در شهر استانبول است.

این اعتراضات به سرعت به شهرهای دیگر در سراسر ترکیه گسترش یافت و به طرح درخواست‌هایی برای استعفای رجب طیب اردوغان، نخست وزیر این کشور که به شدت از ادامه این پروژه حمایت کرده بود مبدل شد.

مخالفان اردوغان می‌گویند وی از زمان به قدرت رسیدن در یک دهه گذشته به میزان فزاینده‌ای به فردی مستبد و دیکتاتور مبدل شده است.

در اثر سرکوب خشونت آمیز معترضان از سوی نیروهای پلیس ترکیه تاکنون چند نفر کشته شده‌اند. اردوغان شرکت کنندگان در اعتراضات مسالمت آمیز در این کشور را افراط‌گرایان و تروریست‌های مورد حمایت خارج نامیده است.

اردوغان همچنین در تاریخ ۲۴ ژوئن از آن‌چه که «قهرمانی افسانه‌ای» نیروهای پلیس در سرکوب اعتراضات ضد دولتی نامید تقدیر کرد.

منبع العالم

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.