دوشنبه 31 فروردین 1394 | 13:06
تداوم خیزش افکار عمومی منطقه علیه تجاوز به یمن/
تظاهرات مغربی‌ها در اعتراض به مشارکت رباط در تجاوز به یمن
تظاهرات مغربی‌ها در اعتراض به مشارکت رباط در تجاوز به یمن
نیروهای امنیتی مغرب با استفاده از باتوم تظاهراتی را که در اعتراض به مشارکت این کشور در تجاوز به یمن برگزار شده بود، متفرق کردند که در پی آن ۶‌ نفر از تظاهرات کنندگان زخمی شدند.

 

 

 

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"  شهر رباط پایتخت مغرب روز گذشته  شاهد تجمع اعتراض‌آمیز علیه مشارکت این کشور در تجاوز به یمن بود.

به گزارش خبرنگار آناتولی نیروهای امنیتی و لباس شخصی‌ها، با استفاده از باتوم این تجمع اعتراض‌آمیز را که با حضور فعالان حقوقی و چپ‌گراها در مقابل پارلمان مراکش در رباط برگزار شده بود متفرق کردند که در پی آن 6 تن از تظاهرات کنندگان زخمی و برای مداوا به بیمارستان منتقل شدند.

پیش از این فعالان "شبکه دموکراسی مغرب برای همسبتگی با ملت‌ها" که در برگیرنده برخی از تشکل‌ها و انجمن‌های حقوقی  این کشور است، خواستار برگزاری تظاهرات اعتراض آمیز در عصر روز شنبه در محکومیت دخالت نظامی علیه یمن شده بودند.

این تشکلها همچنین خواستار توقف مشارکت مغرب در ائتلاف به سرکردگی سعودی علیه یمن شده اند.

«عبداللطیف زروال» یکی از اعضای حزب "النهج الدیمقراطی" (شیوه دموکراسی)‌ که از جمله احزاب چپگرا و مخالف دولت است گفت: برگزاری این تجمع با هدف محکوم کردن تجاوز وحشیانه به ملت یمن و مخالفت با دخالت‌های خارجی در زمینه حق ملت‌ها در تعیین سرنوشتشان صورت گرفته است.

وی همچنین با اشاره به سرکوب معترضان توسط نیروهای امنیتی گفت: این اقدام با هدف جلوگیری از ابراز عقیده نیروهای دموکراتیک و  تحکیم خطوط قرمزی است که مقامات دولت برای عدم پرداختن به مسائل حیاتی در کشور ترسیم کرده اند.

این در حالی است که مقامات مغرب تاکنون واکنشی رسمی درباره این تحولات نشان نداده اند.

سخنگوی دولت مغرب با بیان اینکه مشارکت کشورش در عملیات موسوم به طوفان قاطع، عمل به وظیفه همسبتگی بین ملت‌های عربی و دفاع از مشروعیت بود، تاکید کرد که این مشارکت به معنای اعلام جنگ نیست.

برخی از جریانهای سیاسی چپ گرای مغرب به مخالفت آشکار با مشارکت این کشور در جنگ علیه یمن پرداخته و آن را دخالت مغرب در امور داخلی یمن توصیف کردند.

این در حالی است که بخش دیگری از مردم مغرب معتقدند که مشارکت کشورشان در حملات نظامی در خارج از مرزها دولت را از پرداختن به چالشهای امنیتی و توسعه‌ای که برای مغرب حیاتی است، باز می‌دارد.

حزب اتحاد سوسیالیست یکپارچه که یکی دیگر از احزاب مخالف مغرب است با صدور بیانیه‌ای ضمن مخالفت خود با مشارکت دولت در عملیات نظامی علیه یمن گفت: آنچه در یمن در حال روی دادن است، درگیری بر سر نفوذ در منطقه است و مشارکت مغرب در این زمینه، دخالت در امور داخلی یمن است.

همچنین انجمن حقوق بشر مغرب که یکی از بزرگترین تشکلهای حقوقی در این کشور است، با صدور بیانیه‌ای، دخالت نظامی در یمن را که به رهبری برخی از کشورهای خلیج فارس مخالف با حقوق بشر در جریان است، محکوم کرد.

اعتراضات مغربی‌ها علیه مشارکت کشورشان در تجاوز به یمن در حالی ادامه دارد که سازمانهای مدنی، شخصیت‌های مستقل و احزاب سیاسی تونس نیز روز پنج‌شنبه گذشته از تشکیل یک ائتلاف مخالف با تجاوز به یمن و حمایت از این کشور در مقابل عملیات موسوم به طوفان قاطع که به رهبری عربستان علیه یمن در حال انجام است، خبر دادند.

«محمد الحبیب الأسود» عضو این ائتلاف تازه تاسیس در کنفرانسی خبری در پایتخت تونس گفت: با توجه به پایبندی ما به عمل به مسئولیتمان در راستای مبارزه ملت‌های عربی علیه جنبش صهیونیستی آمریکایی سعودی، تصمیم گرفتیم ائتلاف مخالف با تجاوز به مردم یمن را تشکیل دهیم.

وی افزود: این ائتلاف از سازمانهای محلی از جمله انجمن موسوم به تسامح، هیئت ملی حمایت از مقاومت و مخالفت با صهیونیسم، و  برخی از شخصیت‌های مستقل و حزب "الثوابت" تشکیل شده است.

الأسود ضمن انتقاد از مواضع کشورش در قبال جنگ علیه یمن،خواستار توقف تجاوز وحشیانه به مردم بی دفاع یمن شد و گفت: جنگی که عربستان و شرکایش علیه یمن به راه انداخته‌اند جنگی باطل است که شهروندان غیر نظامی یمن از جمله زنان و کودکان را هدف قرار داده است و این جنگ در راستای اجرای برنامه‌های آمریکا و تجزیه جهان اسلام به کشورهای کوچک به راه افتاده است.

عربستان از بامداد ششم فروردین، پس از شکست تمام طرح‌ها و سیاست‌هایش در یمن و به بهانه بازگرداندن مشروعیت عبدربه منصور هادی رئیس جمهور فراری یمن به ریاض، به گزینه نظامی روی آورد و مناطق مختلف یمن را آماج حملات هوایی خود قرار داد، برخی کشورهایی که از نظر اقتصادی به کمک‌های عربستان نیازمند هستند، با عربستان در تجاوزات آشکار به یمن همراه شده‌اند. بحرین، قطر، کویت، امارات، مغرب، سودان، اردن و مصر از جمله کشورهایی هستند که در جنگ علیه یمن به عربستان پیوسته‌اند.

به گفته سخنگوی نیروهای مسلح یمن، از آغاز تجاوز عربستان به یمن بیش از2500 از شهروندان یمنی که بین آنها شمار زیادی زن و کودک دیده می‌شوند، به شهادت رسیده‌اند. این در حالی است که بسیاری از زیرساخت‌های یمن نیز تخریب شده است و بر اساس اعلام دفتر هماهنگی امور انسانی سازمان ملل از آغاز عملیات طوفان قاطعیت بیش از 150 هزار یمنی آواره شدند.

جنایات آل سعود علیه مردم یمن در حالی تداوم دارد که شورای امنیت سازمان ملل متحد چند روز قبل با تصویب قطعنامه 2216 شورای امنیت درباره یمن ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد، مجوز تداوم این جنایات را داد.

 

 

 

منبع : تسنیم

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.