دوشنبه 18 شهریور 1392 | 12:55
تصویر آرشیوی از یک فروند تانک ترکیه در نزدیکی مرز با سوریه
ترکیه نیروهای بیشتری را در نزدیکی مرز با سوریه مستقر کرد
هم زمان با تلاش امريکا براي حمله نظامي عليه سوريه، ترکيه نيروهاي بيش‌تري را در مرز جنوب شرقي‌اش با اين کشور عربي مستقر کرده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی" بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"

رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه بارها آمادگي کشورش را براي پيوستن به هرگونه تهاجم تحت امر امريکا عليه سوريه اعلام کرده است .

اردوغان، روز يکشنبه (۱۷ شهريور) در پاسخ به سوالي درباره چگونگي مشارکت ترکيه در ائتلاف احتمالي جنگ تحت رهبري امريکا در سوريه، گفت: « اين که ترکيه نيروي مخالف و يا نيروي تامين کننده براي حمايت هاي لجستيکي باشد، تمامي اين موارد را شرايط تعيين مي‌کند.»

رسانه‌هاي ترکيه روز يکشنبه از پرواز تعدادي از هواپيماهاي جنگي ترکيه بر فراز منطقه‌اي در نزديکي مرز سوريه به دليل « افزايش فعاليت» خبردادند.

اين رسانه‌ها همچنين گزارش دادند ، ترکيه تانک‌هايي را در استان‌هاي «کيليس» و «غازي عينتاب» مستقر کرده است.

ارتش و يا وزارت دفاع ترکيه تا کنون درباره اقداماتي که اين کشور در روزهاي اخير در مرز سوريه اتخاذ کرده است، اظهار نظر نکرده است.

اين درحالي است که رژيم اسرائيل نيز سامانه موشکي گنبد آهنين اين رژيم را در برخي از شهرها از جمله در منطقه‌اي در نزديکي مرز سوريه مستقر کرده است.

سامانه موشکي گنبد آهنين در بحبوحه نگراني‌هاي تل آويو از حملات احتمالي تلافي‌جويانه دمشق در صورت حمله نظامي امريکا عليه سوريه، مستقر شده‌اند.

يکي از مديران سابق سرويس امنيتي رژيم اسرائيل گفته است، اين رژيم بايد براي هرگونه جنگ احتمالي در هر زمان ممکن، آمادگي کامل داشته باشد.اسرائيل همچنين دو فروند موشک گنبد آهنين را در نزديکي مرز لبنان مستقر کرده است.

لفاظي‌هاي جنگ‌طلبانه امريکا عليه سوريه پس از آن شدت يافت که نيروهاي مخالف مورد حمايت خارجيان دولت بشار اسد را به استفاده از حمله شيميايي عليه مواضع شورشيان در حومه دمشق در ۲۱ اگوست متهم کردند.

اين درحالي است که دولت سوريه اين ادعاهاي بي‌اساس را به شدت رد کرده و آن را عمليات انحرافي پرچم دروغين از سوي شورشيان دانسته است.

باراک اوباما، رئيس جمهور امريکا ۳۱ آگوست گفت وي تصميم گرفته است که واشنگتن بايد عليه دولت سوريه به اقدام نظامي متوسل شود، تصميمي که در صورت اجرا، يک‌جانبه و بدون مجوز سازمان ملل صورت خواهد گرفت.

اوباما با اشاره به جديت خود در اين تصميم، از ارجاع اين موضوع به کنگره امريکا خبر داد و گفت، آماده است، در هر زمان دستور اقدام نظامي عليه دولت سوريه را صادر کند.

کميته روابط خارجي سناي امريکا روز چهارشنبه با ۱۰ راي موافق در مقابل ۷ راي مخالف با قطعنامه‌اي که به دولت اوباما مجوز حمله به سوريه را مي‌دهد، تصويب کرد.

مقام‌هاي رسمي دولت اوباما لابي گسترده‌اي را براي جلب حمايت کنگره در اين‌باره آغاز کرده است. نمايندگان هر دو مجلس کنگره امريکا قرار است پس از بازگشت از تعطيلات تابستاني در ۹ سپتامبر درباره اقدام نظامي عليه سوريه راي گيري کنند.

منبع پرس تی وی

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.