چهارشنبه 20 شهریور 1392 | 08:13
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه
پوتین: طرح روسیه زمانی موثر واقع می‌شود که امریکا گزینه نظامی را کنار بگذارد
ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه مي‌گويد....
    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی" بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت" ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه مي‌گويد، امريکا بايد گزينه نظامي عليه سوريه را کنار بگذارد تا اين کشور عربي بتواند پبشنهاد مسکو را مبني بر قرار دادن زرادخانه سلاح‌هاي شيميايي خود تحت کنترل جامعه بين الملل، اجرايي کند.



پوتين روز سه شنبه (۱۹ شهريور، ۱۰ سپتامبر) يک روز بعد از اينکه مسکو پيشنهاد خود با هدف کم کردن شدت لفاظي‌هاي جنگ طلبانه امريکا عليه دمشق را مطرح کرد، گفت، اين پيشنهاد «تنها در صورتي موثر واقع مي‌شود که ببينيم طرف امريکايي و آنهايي که از اين کشور حمايت مي‌کنند، توسل به خشونت را کنار بگذارند.»

وي افزود: «مشکل است که کشوري - سوريه يا هر کشور و دولت ديگري در جهان - را در صورتي که با خطر حمله روبروست، به صورت يک جانبه خلع سلاح کرد.»

رئيس جمهور روسیه در ادامه تاکيد کرد: «باور بر اين است که سوريه زرادخانه‌اي از سلاح‌هاي شيميايي در اختيار دارد و سوري‌ها همواره اين امر را جايگزيني در برابر سلاح‌هاي اتمي اسرائيل دانسته‌اند.»

پوتين اظهار داشت: «کارشناسان و سياستمداران بارها در مورد اين مسئله بحث و گفت‌وگو کرده‌اند - مسئله اينکه سلاح‌هاي شيميايي سوريه تحت کنترل جامعه جهاني قرار بگيرد. ما در مورد اين مسئله در حاشيه نشست گروه ۲۰ با رئيس جمهور امريکا صحبت کرديم و توافق کرديم که روي اين پيشنهاد کار کرده و به آن جامه عمل بپوشانيم و به وزراي خارجه روسيه و امريکا دستور دهيم که با يکديگر ارتباط برقرار کرده و تلاش کنند راه حل اين مسئله را پيدا کنند.»

وي گفت: «ما اميدواريم دوستان و شرکاي سوري ما تصميمي مسئولانه بگيرند. نه تنها موافقت کنند که سلاح‌هاي شيميايي آنها تحت کنترل قرار بگيرد بلکه با نابودي متعاقب اين سلاح‌ها و پيوستن به کنوانسيون منع سلاح‌هاي شيميايي موافقت کنند. به نظر من همه اينها با هم گامي بسيار مثبت به سمت راه حلي صلح آميز براي بحران سوريه خواهد بود.»

وليد المعلم، رئيس جمهور سوريه نيز گفت دمشق آماده اجرايي کردن پيشنهاد روسيه است.

المعلم اظهار داشت: «ما بدنبال پيوستن به کنوانسيون منع سلاح‌هاي شيميايي هستيم. ما آماده‌ايم تا تعهدات خود را رعايت کنيم و اين تاسيسات (توليد سلاح) را به نمايندگان روسيه و ديگر کشورهاي عضو سازمان ملل نشان دهيم.»

در عين حال، باراک اوباما، رئيس جمهور امريکا از کنگره اين کشور خواست که راي گيري در مورد طرح حمله نظامي به سوريه را به تعويق بياندازد تا پيشنهاد روسيه فرصت اجرايي شدن داشته باشد.

لفاظي‌هاي جنگ طلبانه عليه سوريه بعد از اين شدت گرفت که شبه نظاميان حاضر در سوريه و گروه‌هاي مخالف دمشق ۲۱ آگوست ادعا کردند در پي حمله شيميايي نيروهاي دولتي در مناطق عين ترما، زملکا و جوبر حدود ۱۳۰۰ نفر جان خود را از دست دادند.

دمشق قويا اتهامات را رد کرده و مي‌گويد، اين حمله طي عملياتي پرچم دروغين توسط شبه نظاميان انجام شد.

اوباما ۳۱ آگوست گفت، به اين نتيجه رسيده است که واشنگتن بايد عليه سوريه دست به اقدام نظامي بزند که اين به معناي حمله نظامي يک جانبه بدون مجوز سازمان ملل است.

منبع پرس تی وی

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید

Restricted HTML

  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.